Welke keywords moet je toevoegen als je een begrafenisspeech of een bidprentje voor opa Piet aan het schrijven bent? Keywords zijn natuurlijk niet alleen belangrijk voor je SEO, maar zorgen er ook voor dat je de aandacht van mensen weet te vangen. We praten erover met SEO-specialist Timothy Nijssen.
“Het is natuurlijk fijn als een anekdote over de overledene lekker loopt, maar je wil mensen ook triggeren”, vertelt Nijssen. “Kijk, in dit handige dashboard kan ik zien waar mensen nog meer op Googelen als ze zoeken op ‘overleden’ of ‘uitvaart’. Als je bijvoorbeeld het keyword ‘erfenis’ verwerkt in je uitvaartcontent kun je al veel meer clicks genereren of de aandacht van de luisteraar pakken. Op die manier maak je van je speech of bidprentje niet alleen een troostvolle herinnering, maar ook een SEO-magneet waar je u tegen zegt.”
“Andere keywords die ik vaker zie terugkomen zijn ‘afstand begraafplaats kerk’ en ‘weer’. Ga dus niet alleen maar emotionele verhalen over opa Piet oplepelen, maar vertel tussendoor ook wat informatieve zaken. Hoeveel meter is het graf lopen? Wat zegt de weersverwachting? Het gebruik van beeldmateriaal van bijvoorbeeld Google Maps of Buienradar kan zeker helpen om de aandacht van de luisteraar vast te houden.”
“Overigens is niet alleen het toevoegen van keywords voldoende, ook het gebruik van synoniemen zorgt voor nieuwe prikkels bij de luisteraar. Wissel ‘overledene’ daarom soms af met ‘dode’ of ‘gestorvene’. En uiteraard moet je je tekst afsluiten met een paar relevante hashtags, bijvoorbeeld #rustzacht of #hemelsevibes.”
Een goede prikkel is ook het beloven van HOY-Worst bij de receptie achteraf.
Aandacht gegarandeerd, maar welke keywords je ook gebruikt: hou het kort!!