Recensie: de Grondwet

Bibliografische gegevens
Auteurs: G.K. van Hogendorp, J.R. Thorbecke
Eerste druk: 1815
Tweede druk: 1848
Derde druk: 1983

Weinigen hebben het gelezen, maar velen kennen het werkje wel: de Grondwet. In deze recensie gaan we in op zowel de sterke als de zwakke punten, de leesbaarheid en de opvallendheden die eerdere recensenten over het hoofd hebben gezien.

De intro van de Grondwet, ‘Algemene bepaling’, doet wat geforceerd en uitleggerig aan. Wat volgt is het hoofdstuk ‘Grondrechten’: simpele normen en waarden zijn op een knappe wijze verwoord, maar nogal ingewikkeld voor de gemiddelde lezer. Echter, met maar liefst 23 zogenaamde ‘grondrechten’ voelt dit hoofdstuk vooral aan als een herhaling van zetten. Sommige lezers vinden dat het subhoofdstuk 'Artikel 1' kan worden geschrapt, maar die mening zijn wij niet toegedaan. Het werk leest danig anders zonder dit subhoofdstuk.

Hoofdstukken 3 tot en met 7 gaan enkel en alleen over bestuurlijke apparaten. Voor de enkeling die weinig kennis heeft van zulke onderwerpen is het zwoegen en ploeteren door de eindeloze bestuurlijke constructies. Het afsluitende hoofdstuk 8 ‘Herziening van de Grondwet’ daarentegen geeft een prachtige verdieping op de in hoofdstuk 2 genoemde grondrechten en brengt het hele boekwerk daardoor prachtig bij elkaar.

De Grondwet heeft enkele bijna-universele kenmerken, waardoor het geheel krachtig overkomt, maar ook erg lijkt op de constituties van andere Europese landen. Wie bijvoorbeeld de ‘Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland’ leest, denkt welhaast dat hij de Grondwet voor zijn neus heeft. Blader ook eens in het Belgische opus Gecoördineerde Grondwet, in sommige uitgaven Decreet van 7 februari 1831 houdende de Grondwet van België. Het is niet één op één de Grondwet, maar toch lijkt het er enorm op. Deze heeft ruim 50 artikelen meer dan de Grondwet, dus bij uitstek geschikt voor de lezer die méér wil.

Over het algemeen is de Grondwet sterk in elkaar gezet, maar al met al niet heel lezenswaardig. Een boek voor op de koffietafel? Nee. Maar moet je het in de kast hebben? Ja, wel als je bijvoorbeeld rechter bent.

Heb je betrouwbaar nieuws wel gewaardeerd dit jaar maar heb je geen behoefte aan nog een abonnement? Steun de redactie eenmalig voor het nieuwe jaar voor de prijs van.. nou ja wat je ervoor wil geven. Doneer nu hier.