Op een tochtig industrieterrein in Weesp zijn deze week de repetities begonnen voor Musical de musical. Een musical over een musical. Hoofdrolspelers Vajèn van den Bosch en René van Kooten kijken ontzettend uit naar dit muziektheatrale spektakelstuk dat vanaf november door het hele land te zien is. Critici spreken nu al van ‘de musical der musicals’.
“Ik krijg best wel vaak de vraag waarom er over ieder onderwerp weer een musical gemaakt moet worden,” legt Van Kooten uit. “Wéér een verhaal over de oorlog, wéér iemand die verliefd is in Egypte. Ik snap die vragen. Musical de musical zal de ultieme musical ervaring worden, musicaller dan dit ga je geen musical vinden, zal ik maar zeggen, of zingen.” Concludeert hij terwijl het orkest de eerste noot van het nummer Het motorische moment waarin het conflict helder wordt aanzet.
De sfeer op het industrieterrein tijdens de repetitie is welgemutst. Ook voor Van den Bosch is Musical de musical een droomproject. “Nederland kent een ontzettend rijke musicalgeschiedenis die al begon bij de musicals van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink. Wij doen het wel net even anders, in onze versie is Harry Bannink vervangen door een hologram van William Spaaij.’ ‘Vajèn!’ Roept de regisseur ‘Oh, wacht momentje’ zegt Van den Bosch terwijl ze naar achteren loopt en de spotlight op haar gezet wordt. Het ensemble start: “De spotlight richt zich op haar, zo weet JIJ IN HET PUBLIEK DAT HET OM HAAR DRAAIT NU.”
Ondertussen staat de rest van de cast al klaar voor de pauzefinale, waarin het volledige ensemble danst op een enorme draaischijf in de vorm van het hoofd van Simone Kleinsma. Van Kooten: “Volgens mij hebben we met Musical de musical goud in handen. En als jullie me nu willen excuseren, want ik moet weer DOOR DOOR DOOR, IK GA ER NU WEER STILLETJES VANDOOR DOOR DOOR. DE GROETEN EN EEN ZOEN VAN HEEL HET KOOR KOOR KOOR. TOT ZIENS. ADIOS. ADIEUUUUUUUUUUU.”