Shutterstock / Studio Speld

Astronomen ontdekken tomaatgedroogde zon

Astronomen van de Universiteit Leiden hebben een planetenstelsel ontdekt met een tomaatgedroogde zon. Wetenschappers speculeren al decennia over het bestaan van zulke zonnen. Zij worden dankzij de nieuwe vondst in hun vermoedens bevestigd.

De onderzoekers gebruikten beelden van de James Webb-ruimtetelescoop om olieachtige structuren op te sporen. In een uithoek van het universum stuitten zij op een sterk olieachtige structuur die bij verdere inspectie enorm verschrompeld bleek te zijn. Duidelijk een tomaatgedroogde zon.

“Een belangrijke waarneming”, vertelt sterrenkundige Josefien Bonifacio, werkzaam bij de ESA en zelf niet betrokken bij het onderzoek. “Mijn collega’s hebben een nieuw soort hemellichaam blootgelegd. Ik heb zin in olijven trouwens, jullie ook? De ontdekking van deze zon belooft een schat aan nieuwe inzichten in de werking van ons heelal. Kaasje erbij? Theorieën over donkere materie kunnen opnieuw worden getoetst en wacht even hoor, ik pak even een toastje. We praten straks verder.”

Welnee, alleen voor kinderen van astronomen van de Universiteit Leiden. Andere kinderen begrijpen er namelijk helemaal niks van het verhaaltje.

Het kan best, want onze maan is van kaas gemaakt. Echt waar, want dat heb het in de Donald Duck gelezen.