Andre Muller / Shutterstock

Andre Muller / Shutterstock

De enige analyse van alle verkiezingsposters

Verkiezingsposters: je ziet ze overal. Maar wat zeggen ze nou eigenlijk? Wij zochten het voor je uit. Dit is de enige analyse van de belangrijkste posters die jij op straat tegenkomt.

GroenLinks
Laat er geen misverstand over bestaan: GroenLinks vindt dat er gestemd moet worden. Het getekende potlood dient ter verduidelijking dat er met een potlood gestemd moet worden.

ChristenUnie
De ChristenUnie komt met de slogan ‘Ruimte voor elkaar’ met beeld uit een veelbelovende vakantiebrochure voor een imaginaire plek. Het is een breed interpreteerbare boodschap die er waarschijnlijk op duidt dat de partij vindt dat we elkaar de ruimte moeten geven, behalve als je een fietser bent, gezien het extreem smalle fietspad en de bumperklevende fietser. Of er hierbij ook gestemd moet worden, is onduidelijk.

BoerBurgerBeweging
De BoerBurgerBeweging heeft een toespeling gemaakt op de eigen naam. BBBeter, snap je hem? Deze speelse toevoeging op de poster moet zorgen voor een glimlach op het gezicht van iedereen die ‘m ziet. Het kan ook voor verwarring of zelfs ergernis zorgen. Vragen die mogelijk door je hoofd spoken: wie is die man die je niet kent? Dat is Anton Verleun. Waarom weer een QR-code? Dat is hoogstwaarschijnlijk phishing. En wat wordt er iedere dag bbbeter?

VVD
Dingen doen die niet nodig zijn? Dan moet je niet bij de VVD zijn. Dingen die bijvoorbeeld niet nodig waren op deze poster: QR-code, getekend potlood, imaginaire bestemmingen.
Wat verder opvalt aan deze poster: de partij heeft graag dat je kiest voor de VVD. Of dat dan ook iets is wat nodig is, wordt ons niet helemaal duidelijk uit deze poster.

Forum voor Democratie
Forum voor Democratie heeft gekozen voor het kernachtige ‘kies’, een variant op het eerder besproken ‘stem’.

CDA
Het CDA gebruikt de naam van de kandidaat, Mirjam Sterk, in hun leus. Ze hebben ervoor gekozen om te werken met haar achternaam, omdat het alternatief – Samen Mirjam – minder goed zou aanslaan bij kiezers. Sterk. Gezien het CDA-logo op deze poster is het CDA kennelijk nog steeds in de veronderstelling dat het een politieke partij is.

Belang van Nederland
Anders dan de meeste partijen roept BVNL niet op tot ‘STEM’ of ‘KIES’, maar laten ze de keuze écht aan de kiezer. Slordigheidje: ze zijn de naam Wybren van Haga (r) vergeten. Partijnaam: Belang van Nederland. Slogan: In het belang van Nederland. Belang: waarschijnlijk van Nederland.

Partij voor de Dieren
De PvdD geeft aan dat de verkiezingen nog niet geweest zijn, want je kan nu nog kiezen. Tot wanneer precies blijft in het ongewisse. Ook voor de dieren.

D66
D66 maakt gebruik van twee punten op hun poster. De stilstand die ze daarmee oproepen in het lezen, doet je stilstaan bij hun eerste punt: stop stilstand. Wat die stilstand D66 precies heeft aangedaan weten we niet. Misschien dat er in de jeugd van D66 een confrontatie is geweest met stilstand. Een oplossing biedt de partij echter wel: stem vooruit.

PvdA
De PvdA heeft op zijn verkiezingsposter plek ingeruimd voor woorden. Woorden zoals ‘Groen’, ‘Sterk’ en ‘Sociaal’. We gaan uit van een én én situatie, en geen of of. Dus én groen, én sterk, én sociaal. Dit alles moet het gebrek van een gezicht op de poster compenseren. Wat ze precies gedaan heeft is onduidelijk, maar CDA-lijsttrekker Sterk heeft ook op de PvdA-poster een plekje weten te bemachtigen. Sterk. Sociaal. Groen.

PVV
De PVV van Geert Wilders heeft het ook over stemmen. Maar dan niet met een potlood, maar met een vlag. Nouja, succes.

SP
De SP moest de poster anders maken dan voorgaande jaren, want het moet wel actueel zijn. De boodschap is duidelijk: Lilian Marijnissen. Een krachtig statement, juist ook in deze tijd. Deze boodschap draagt de partij groter uit dan de boodschap die het klein in een blauwe cirkel heeft verstopt. Maar laat het duidelijk zijn; Lilian Marijnissen.

SGP
Vrijgezel, leergierig, houdt van wandelen, ontdekt graag de wereld, ongeremd, een mensenmens, joie de vivre, een echte ondernemer, iemand die van aanpakken weet maar ook de boel lekker de boel laat. Zoekt: een vlotte stemmer (m/v/x) tussen de 30 en 45 jaar oud in de provincie Utrecht.

50PLUS
Door te werken met slechts drie woorden, namelijk ‘stem’, ‘50’ en ‘plus’ heeft 50PLUS een groot lettertype kunnen gebruiken, waardoor de poster ook leesbaar blijft voor de doelgroep van de partij. MS Paint stelt nooit teleur.

DENK
huil, bid, lach, werk en bewonder.

Volt
Volt spreekt met deze poster één doelgroep aan, de generatie Volt. Hoogstwaarschijnlijk bedoelen ze hiermee de generatie van de toekomst, made in Europe.

JA21
Mag het anders? Nee. Moet het anders? Ja. Echt? JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA. JA.

Jezus Leeft
Deze verkiezingsposter wil graag dat je een man genaamd ‘Jezus’ volgt. Waarvan akte. We hebben deze man tot op heden nog niet op de socials gevonden en komen bij je terug wanneer duidelijk is waar deze Jezus te volgen is.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *