Op1 / DWDD / Shutterstock

Maatschappelijke problemen opgelost met persoonlijke aanvallen op de mensen die problemen aankaarten

Vermogensongelijkheid, klassenverschillen, klimaatverandering, institutioneel racisme, het zijn grote ingewikkelde problemen. Toch is er een effectieve manier om ze stuk voor stuk op te lossen: val zo snel mogelijk de persoon aan die deze problemen probeert aan te kaarten. Steeds meer bedrijven en gemeenten gebruiken de methode om problemen te lijf te gaan.

In Amsterdam is de gemeente begonnen de problemen in de woningmarkt aan te pakken door persoonlijke aanvallen op Sander Schimmelpenninck te organiseren. Wethouder wonen Jakob Wedemeijer: ‘We hebben een campagne opgezet waarin we de nadruk leggen op Sanders afkomst en zijn hypocrisie, hij verhuurde en verkocht ook een tweede huis om er schofterig rijk van te worden.’ De actie moet de komende jaren 50.000 nieuwe woningen opleveren.

Ook bedrijven zetten vaker persoonlijke aanvallen in om strategische vraagstukken op te lossen. Reclamebureau Dream4you heeft de afgelopen weken hard uitgehaald naar Joris Luyendijk en zijn zeven vinkjes om de diversiteit op de werkvloer te verbeteren. ‘Die man heeft zijn huiswerk gewoon niet gedaan voor dat flutboekje van hem, hij heeft zich amper verdiept in de geschiedenis van de intersectionaliteit. Beetje kwetsbaar doen terwijl het geld met bakken tegelijk binnenkomt.’ Met de actie verwacht het bureau zeker tien mensen aan te trekken met een diverse achtergrond.

Daarnaast heeft het RIVM onlangs berekend dat door alle persoonlijke aanvallen op Carice van Houten jaarlijks 50 miljoen ton minder CO2 wordt uitgestoten.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *