Op de deuren van de Hertog Jan Zaal in het Parktheater in Eindhoven hangen grote voorstellingsposters. “WILFRED!”, staat er in blokletters op. “WILFRED!, dé musical over het leven, de carrière en ook de schaduwzijden van oud-PSV’er Wilfred Bouma, is nog veertien weken bij ons te zien”, zegt theaterdirecteur Giel Pastoor met een gepijnigd gezicht. “Vanavond komen er vijf mensen. Het zouden er zeven zijn, maar een ouder echtpaar had Wilfred Bouma verward met Boudewijn Zenden en heeft de kaarten daarom teruggebracht.”
Er is weinig animo voor de musical WILFRED!. De meeste avonden is de zaal, waar bijna duizend bezoekers in passen, vrijwel volledig leeg. “Ik denk dat veel mensen zich laten tegenhouden door het predicaat ‘musical’”, vertelt regisseur Robert-Jan de Jong in de kleedkamer. “Terwijl het helemaal geen klassieke musical is. Er zit drillrap, niet-functioneel naakt én spoken word over zijn periode bij MVV in. Het is echt voor elk wat wils.”
“We hebben ook een beetje pech dat 14 de Musical net is begonnen”, vult directeur Pastoor aan. “Ik merk dat de landelijke kranten zich daar allemaal wel erg op focussen.” Met een grote PR-campagne hoopt hij de zaal alsnog te kunnen vullen. “Het klassieke levensverhaal van Wilfred Bouma is toch ook een beetje cultureel erfgoed. Daarom vind ik dat iedere Nederlander deze musical gezien moet hebben. Al is het maar voor de dansscène van Bouma met Aad de Mos.”
Wie?
Is een Nederlander, geloof ik.
Of nouja, speelt met ons mee, ofzo.
Over de grens.
Zou ik moeten goeggelen.