Shutterstock / andrewtit

Café de Brug is een walhalla voor liefhebbers van gemengde nootjes

Al sinds jaar en dag zingt het rond in de stad: als je zin hebt in gemengde nootjes, dan moet je naar Café de Brug. Het verhaal is dat ze het daar gewoon in kleine speciale schaaltjes op de bar zetten, en het bijvullen wanneer het op is. Wat is er waar van zo’n reputatie? We besluiten de proef op de som te nemen.

Van buiten lijkt het gewoon een normale kroeg, er wordt niet speciaal geadverteerd met de gemengde nootjes. Maar bij binnenkomst springen ze direct in het oog: inderdaad, de schaaltjes, nonchalant verspreid over de bar, vol met gemengde nootjes.

We besluiten een van de schaaltjes van dichterbij te bekijken. Even verderop zien we hoe een andere gast een handje uit het schaaltje graait en de gemengde nootjes in zijn mond steekt. Het ziet er doodnormaal uit. Blijkbaar is dat hoe het hier gaat. We gaan ook over op een voorzichtig handje. Nog even kijken we elkaar aan en dan naar het voorbeeld van de oude man, hop, zo in de mond.

Hop, zo in de mond. Blijkbaar is dat hoe het hier gaat.

Direct vullen onze monden zich met een smaak van zout. De gemengde nootjes zijn een beetje taai, maar goed op smaak. Onderling lijken de verschillende nootjes ook te verschillen van smaak, maar dat wordt grotendeels gemaskeerd door het zout. We weten meteen dat dit naar meer smaakt. We nemen nog een handje, nog een handje, en nog een handje. Tot het schaaltje helemaal leeg is.

Als we een half uur later alle schaaltjes hebben leeggegeten snappen we de charme van dit concept. Als je eenmaal een handje gemengde nootjes hebt genomen, kan je niet meer stoppen. We wachten daarom smachtend op de barman, die de schaaltjes komt bijvullen.

Wanneer hij daar eenmaal staat, met een grote weckpot vol gemengde nootjes, schiet ons te binnen dat we ook behoefte hebben aan wat anders. Een belangrijk nadeel aan een concept dat leunt op gemengde nootjes. “We hebben een beetje een droge keel”, vertellen wij de barman. “Heeft u misschien ook iets nats?”

Ontvang uw dagelijkse dosis betrouwbaar nieuws via Whatsapp


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Peter Buurman en Laura van der Haar hebben geen dorst gekregen van het zout op de nootjes.
Maar van de sporen van urine die in de bakjes met noten zijn aangetroffen.
” Bij vijf staalnames van borrelnootjes in cafés tijdens het VT4-programma ‘De Smaakpolitie’ bleken drie ervan sporen van urine te bevatten. Die waren afkomstig van klanten die na een toiletbezoek hun handen niet hadden gewassen, schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

Borrelnootjes mogen maar aan één klant worden voorgeschoteld. De overschot moet onherroepelijk de vuilnisbak in, stelt het federaal voedselagentschap FAVV. Cafébazen die hetzelfde nootje twee keer aan verscheidene klanten aanbieden, begaan een zware inbreuk.
Het FAVV zal blijven controleren of de hapjes steeds vervangen worden. In 2010 kreeg één op de 200 gecontroleerde zaken daarvoor een waarschuwing.” bron Bij vijf staalnames van borrelnootjes in cafés tijdens het VT4-programma ‘De Smaakpolitie’ bleken drie ervan sporen van urine te bevatten. Die waren afkomstig van klanten die na een toiletbezoek hun handen niet hadden gewassen, schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

Reageer
gravatar

Helaas was er weinig oog voor de virale en bacteriologische overdracht via bakjes gemengde noten van volksziekten, zoals Chlamydia, gonorrhoe, mond- en klauwzeer en knokkelkoorts. De plaatselijke horeca sluit elk jaar bindende contracten af met ziekenhuizen die kampen met teruglopende aantallen patiënten, om in ieder geval bodemaantallen patiënten voor de maag- lever- en darmklinieken op peil te houden. Duyvis zit ook in het complot.

Reageer
gravatar

Hier schoot inderdaad de voorlichtende en emanciperende functie van De Speld tekort. Het lijkt er op alsof de redactie door de horeca-sector gratis en overvloedig nootjes kreeg toebedeeld en aansluitend ook het nodige gratis bier om de smaak weg te spoelen. In de gestadig vorderende commercialisering van dit medium verbaast mij deze aanpak niet echt. Zijn Duyvis en Heineken nog hoofdsponsor, of komen Lays en Bavaria nu aan de beurt?

gravatar

Gemengde nootjes?
Oh Gruwel!

Nootjes en nootesses in één bakje?
Dat is Satans werk!

Iedereen weet dat een scheiding noodzakelijk is.
Nootinnen dienen voorts een jurk te dragen.
In uitzonderlijke gevallen een pruik of een hoofddoek. Onderscheid moet er zijn; het staat geschreven!

Reageer
gravatar

Ondertussen gaan de Engelstalige media dagelijks door over de zinloze en irrelevante Rusland aantijgingen in de VS, daarnaast hebben ze nooit enige politiek gekend.

Reageer