Tutti Frutti / Shutterstock.com

Is deze stoel werkelijk vrij?

Weet deze stoel zelf eigenlijk wel wat hij wil?

Het is een moeilijke kwestie. Je bevindt je in een situatie vol met mensen en je hebt zin om even plaats te nemen op een stoel. In de verte verschijnt er een in je gezichtsveld die door niemand bezet
Word nu Vage Kennis voor onbeperkte toegang. Of registreer je als gast. Log hier in als je al Vage Kennis bent.

Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Als ik de stoel plaats in een gesloten ruimte en de stoel kapot gaat als ik de ruimte open, dan is de stoel in bezette en niet bezette status tegelijkertijd als ik hem nog niet geopend heb

Reageer
gravatar

Geweldige tekst. Ik heb er werkelijk goed om kunnen lachen. De speld stelt ons nimmer teleur. Enige ding van deze ouwe zijksnor: ‘de stoel die zich ten onrechte als vrij beschouwd’ hoort gecorrigeerd te worden tot ‘beschouwt’, met een t dus. Bedankt voor uw humor. Henk is out

Reageer
gravatar

Tsja, als ik met een enkelband op straat loop ben ik vrij denk ik, maar als ik met een vrouw op straat loop die niet vrij is ben ik wel heel gelukkig en zijn we in staat om samen op 1 stoel te gaan zitten

Reageer
gravatar

Het paradoxale is juist dat als een terrasstoel geschikt is om bezet te gaan worden door een klant, hij allesbehalve vrij is. Hij maakt deel uit van de inventaris van de horecagelegenheid die open is, en moet dus beschikbaar zijn voor gebruik. Pas als de gelegenheid gesloten is en de stoelen opgestapeld en bijeengebonden zijn, zijn ze vrij, in arbeidsrechtelijke zin dan.

Reageer
gravatar

Het overkwam mij wel dat ik, des nachts rond tweeën dolend rond de Lichte Gaard, maar alleen, zozeer vermoeid geraakte, dat ik, omziend naar een gelegenheid het droeve hoofd te rusten, mij in een stapel terrasstoelen hees.

hiek

gravatar

Rousseau: “L’homme est né libre, mais partout il est en fers”, De mens wordt in vrijheid geboren maar verkeert overal in boeien. Uit “Le contrat social”

gravatar

Mijns inziens wordt hier de foute aanname gemaakt dat het concept stoel door een stoel als identiteit ervaren wordt. “Stoel” is een externe functie-omschrijving die wij objecten opleggen wanneer we erop willen zitten. Een steen kan door ons als stoel worden beschouwd. Fat terrasstoelen over het algemeen met het doel “stoel” zijn gebouwd wilt niet zeggen dat diens doel beperkt is tot stoel of dat het zichzelf als zodanig zou omschrijven..

Reageer
gravatar

Nooit verwacht, toch gekregen. Intellectualisme in De Speld, Deze week: het fenomenologisch existentialisme belicht vanuit Husserl, Merleau Pont, Heidegger en Sartre. Sandra, je hebt een zoen op jouw voorhoofd verdiend met deze bijdrage. In dit verband past ook de vraag van Shakespeare: “What’s in a name?