Youtube / AT5

Bezoeker verdriedubbelt waarde kunstwerk Jeff Koons

Kapotte Gazing Ball nu nóg postmodernistischer

De waarde van het kunstwerk Gazing Ball van Jeff Koons is verdriedubbeld nadat een bezoeker van de Nieuwe Kerk in Amsterdam het werk op de grond kapot liet vallen. Volgens kenners is het kapotte werk nu nóg postmodernistischer. De kunstenaar sluit zich daarbij aan.

“De originele bal bevestigde jou als kijker”, legt Koons uit. “Je werd onderdeel van het schilderij en het schilderij werd onderdeel van jou. Dat de bal nu in scherven ligt, laat zien dat die verwevenheid tussen jou en de kunst slechts een illusie was. Je dácht onderdeel van het schilderij te zijn, maar de werkelijkheid roept je tot de orde, waardoor je beseft dat jij in wezen net zo kwetsbaar bent als de bal. En dat is tachtig miljoen waard.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Moderne kunst is de kunst van zoveel mogelijk mensen in je lulverhaal laten trappen. Is ook moeilijk, hoor.

Stel je voor.. vroeger moest je nog echt werken voor je geld. Wat een sukkels zeg. Dat doen wij al lang niet meer.

Reageer
gravatar

Dat fusiongedoe in de moderne kunst is moeilijk op de juiste waarde te schatten; enerzijds verheven zwevende middeleeuwse Maria’s, engelen en heiligen, anderzijds moderne glazen ballen. Kunstgeschiedenis in a nutshell. Ik wilde aanvankelijk de expositie bezoeken, maar na die clash vind ik er geen bál meer aan.

gravatar

de bezoeker ging weg met een groot geweer en zei met een Australisch accent: “I’ll be back!” en iets met de toekomst gered van Skynet

Reageer
gravatar

ja, ik was even afgeleid door ‘Hulp bij modern Nederlands, de tegenhanger van Hulp bij gebrekkig Nederlands’

gravatar

Ik was behoorlijk aangedaan toen ik van het spirituele meesterwerk van Koons, Perugino Madonna and Child with Four Saints, de Bal uit elkaar zag klappen toen ik even keek.
Ik heb beloofd een nieuwe bal aan te schaffen.

Reageer
gravatar

Ik zag wel eens een expositie ushering in banality.
Veel levensgrote foto’s samen met Ciccolina. Er stonden ook heel wat stofzuigers bij. Ze waren deel van de expositie. Ik vroeg me af of ik er een mee mocht nemen. Die van mij was niet zo goed meer. Kort daarna scheidde Koons van Ciccolina. Dus zij was weg. Hij wilde de stofzuigers toen zelf houden.

Reageer