Bijzonder zwak onderwijs onder vuur

‘De laatste decennia zijn we hopeloos voorop geraakt’

Het bijzonder zwak onderwijs in Nederland ligt onder vuur. Dat zegt Zwak Onderwijs Nederland, de koepelorganisatie voor bijzonder zwak onderwijs.

Voorzitter Klaas Hovelaar maakt zich zorgen: ‘Wat jarenlang is afgebroken, wordt nu in één beweging hardhandig opgebouwd. Ook het regulier zwak onderwijs is de laatste jaren getroffen door verbeteringen, waardoor een hele onderlaag dreigt te verdwijnen.’

Volgens Hovelaar past de aanval op het zwak onderwijs in een maatschappelijke trend: ‘Overal zie je een hetze tegen onkunde. Tegenwoordig moet alles maar van kwaliteit zijn. De Rotterdamse school Ibn Ghaldoun is jarenlang het paradepaardje van Zwak Onderwijs Nederland geweest. De sluiting van die school bewijst dat er geen ruimte meer is voor onderwijs dat toevallig onder de maat is. Mensen zonder onderwijsbevoegdheid worden zonder aanleiding stelselmatig buitengesloten. Ik heb geen bewijzen, maar je gaat toch een verborgen agenda vermoeden.’

Met de aanval op zwak onderwijs verkleint het kabinet de keuzevrijheid van ouders, aldus GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver: ‘Ouders hebben het recht te kiezen tussen goed, zwak en bijzonder zwak onderwijs. De overheid moet niet gaan voorschrijven of een kind goed onderwijs nodig heeft of niet: de meeste mensen zijn slim genoeg om dat zelf te bepalen.’

Volgens Klaver kan de zwakke positie van zwak onderwijs de internationale reputatie van Nederland verzwakken: ‘In het segment van zwakke opleidingen bungelen we onderaan alle lijstjes. Hoe kunnen we nog concurreren met landen als Zuid-Sudan of Berberstammen in Noord-Afrika? De laatste decennia zijn we hopeloos voorop geraakt. We hebben nu een voorsprong die we bijna niet meer kunnen inhalen.’

Hovelaar is het daar mee eens: ‘Op deze manier creëren we een generatie van kundige en competente burgers. De vraag is: willen we dat? Willen we een elitaire samenleving waarbij het vak van leraar alleen weggelegd is voor mensen die toevallig kunnen hoofdrekenen?’


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik zou het zelf niet beter hebben kunnen verwoorden. Hebben wij het afgelopen decennium het Uitzonderlijk Zwak Onderwijs (UzO) reeds zien verdwijnen, nu dreigt hetzelfde voor Bijzonder zwak onderwijs. Was het pakweg 20 jaar geleden nog heel stoer om op de borrel mede te delen dat je kind van school getrapt is en nu naar het UzO moet, tegenwoordig moet je met het schaamrood op je kaken keihard beweren dat het lyceum echt niet te hoog gegerepen is voor zoonlief. What’s next, prestatiebeurzen in het hogere onderwijs ?!??!

Reageer
gravatar

Ik moet toegeven, soms ben ik het zicht op grote geo- politieke processen kwijt; assimilatie is uit den boze, maar het proces van integratie op sociaalmaatschappelijk niveau lijkt politiek correct. Niettemin moet m.b.t. scholing de segregatie worden doorgevoerd. Met andere woorden: de jurisdictie van de Nederlandse regering en grondwet geldt niet voor geïmmigreerde en genaturaliseerde en/of hier geboren onderdanen van Erdogan en Hassan II(?). Zo blijven er structureel twee soorten Nederlanders; endogene en exogene, autochtone en allochtone. In het kader van de grondwettelijk vastgelegde vrijheid van godsdienst is ‘vermenging door huwelijk’ op last van genoemde buitenlandse staatshoofden verboden, tenzij de partner bereid is de islam als godsdienst te aanvaarden. Zoals ooit de katholieke kerk de aanwas van haar achterban bevorderde. Toch maar goed dat wij politici en geestelijken hebben om voor ons te denken.

Reageer
gravatar

Inderdaad heer Jeettje, via berichtgeving in De Volkskrant betraden hier parapsychologie en metafysica de kolommen van De Speld. Moge een dreigende blikseminslag van die ‘Ene van Boven’ voorkomen worden, door mijn messive over zijn Zoon en diens Stabat Mater. Terzijde: er wordt in wandelgangen in Den Haag reeds gerept over een doorstart van de Ibn Chaldounschool, er zijn gesprekken gaande met Q8-Oil over een joint venture met Alluhah Akbar-Stichting o.l.v. Abu Ja Ja uit Antwerpen. Deze stichting wil belangeloos meewerken aan segregatief Middelbaar, Hoger en Universitair Zwakonderwijs in de Lage Landen. Ook nationaal knuffel-Marokkaan Ali B. heeft medewerking toegezegd, tussen reclamespotjes door. Vanuit de VS heeft Mohammed Ali zijn naamsbekendheid én zijn bokshandschoenen aangeboden.

Reageer
gravatar

Gelukkig hebben wij in Rotterdam nóg een troef: De Islamitische universiteit Rotterdam. Gevestigd in het zéér prestigieuze gebouw van de ooit Willem de Zwijger HBS op de Bergsingel.

Mooie herinneringen heb ik aan die tijd toen alles nog vrij normaal was in Onderwijsland; dat wil zeggen dat onderwijs nog onderwijs was en niet het nuttigen van een pretpakket. De tijd van verplichte vakken én daarvoor voldoendes halen in alle: anders geen diploma.

Afgegleden via het ROC is het nu dus …. ellende. Een paar jaar geleden tijdens een wandeling langsgelopen en door de ramen gekeken. En op de schoolborden. Triest. Op de schoolborden stonden dingen die men in het Lager Onderwijs verwacht: universiteitsonwaardig.

Hoewel tegenwoordig lessen Nederlands en zinsontleding ook wel weer nuttig blijken te zijn: men moet eerlijk blijven. Misschien dat het op bovengelegen verdiepingen beter gesteld is, maar het lijkt me niet: volgens de Wiki is er maar één richting die tot Bachelor opleidt: die van Islamitisch verpleegkundige.
Die moeten er natuurlijk óók zijn, maar het lijkt zo’n verspilling van wat eens een burcht van kennis was, een Nobelprijswinnaar voortbracht en een Benno Baksteen, om maar iemand te noemen.

Nee; we zijn nog in de race.

gravatar

He verdikke, die Ene had al toegeslagen hier: nog steeds geen mogelijkheid te redigeren: hé Nerd: de vakantie is voorbij hoor!

Wat ik moet aanvullen is begin laatste alinea: Hoewel tegenwoordig lessen Nederlands en zinsontleding ook wel weer nuttig blijken te zijn op de reguliere Nederlandse universiteiten.

gravatar

In het kader van Bijzonder Zwakonderwijs Nederland (BZN) een kleine toelichting op Alma Mater (anders dan soms aangenomen niet verwant aan de gelijknamige drieling Alma, Aragnoïde en Dura Mater), betekent dit Latijnse begrip: voedende, milde, vruchtbare moeder. Hieraan liefdevol referend maakt een individu subtiel bekend over een universitaire achtergrond te beschikken. Op niet-universitair niveau (MBO-timmerman) stond ooit model de Stabat Mater; die van Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) is hiervan wellicht de bekendste exponente.

Reageer
gravatar

Er zal altijd een zwakste blijven dus je kunt voortdurend blijven opheffen. Zou zeggen: HAAL JE KINDEREN VAN SCHOOL en doe het zelf. Dan weet je wat ze leren. Want op school wordt meer gelogen dan je geloofd.

Reageer
gravatar

Met 2 kinderen op het MBO durf ik te stellen dat niemand zich zorgen hoeft te maken over de positie van zwak onderwijs in Nederland. Dat zit echt nog wel goed.

Reageer
gravatar

We moeten terug naar de Intensieve Leerlinghouderijen.
Mediteer daar maar eens op.

Reageer
gravatar

Persoonlijk vindt ik dat we juist leraren nodig hebben die uit hun hoofd letters achter elkaar kunnen plaatsen om woorden te maken, zonder dat het hoofdletters zijn. Het aristocratisch pedagogischme heeft tot op heden nog veel te weinig aanhangers in de Postmoderne samenleving

Reageer
gravatar

Lieve Anne,

Natuurlijk bedoelt Jeettje niet een dierentuin, maar de inmiddels wereldberoemde Islamitische Scholengemeenschap Ibn Ghaldoun te Rotterdam. Het niveau van het vak Documenten Ontvreemden staat daar op een bijzonder hoog niveau en overtreft zelfs de beste zakkenrollersopleiding in Roemenië.

Een reden van Jeettje om trots te zijn als Rotterdammer.

gravatar

Och ja, Paulus, iemand moet het toch doen. Maar eerlijk gezegd werd het voorbeeld gegeven door opleidingen in Zwolle (iets met journalisten), InHolland en Tilburg. En nog een hele ris die het op een handiger manier aanpakken: selectie bij de poort, gewoon geen vermoedelijke kneusjes toelaten.

Overigens hebben we hier te maken met een ADHD trolletje die onder verschillende namen denkt lollig te wezen.

Hoe is het trouwens met onze Den Boschkabouter? Tijd niets van gehoord en dat is toch jammer: velen hier hebben warme gevoelens voor het kereltje.

gravatar

In de Apelfoorse wijk “De verre Maaten” hebben wij bewust een school laten staan die nog minder dan zwak presteert op welke meting dan ook. Hoe klein ons land ook op wereldschaal, ook wij kunnen Achtervardagishtan verslaan!

Reageer
gravatar

Ik zou me geen zorgen maken over de dreiging van een elitaire samenleving. Kundige en competente burgers zullen met de huidige zwakke scholen voorlopig niet opvallend veel voorkomen.
Klaver en Hovelaar kunnen de situatie natuurlijk ook niet goed inschatten, voor het verwerven van die vaardigheid hadden ze kwalitatief goed onderwijs gehad moeten hebben.

Reageer
gravatar

Vrouwenonderwijs in Irak ligt al jaren onder vuur, en de resultaten zijn best bemoedigend. Het gaat immers om leren en afleren, en dat wordt in de discussie vaak gemist.

Reageer
gravatar

Aan de directie van dit e-blad,

Het is veel te makkelijk in ons land om het beste tijdschrift te zijn. Maar daar wint u geen abonnees mee.

Neem als voorbeeld de Telegrof. Zoals bekend heeft deze krant redactieleden die het zwakste mogelijke onderwijs hebben gevolgd, als ze al ooit naar een school zijn geweest. Maar de Telegrof heeft wel de meeste lezers. Met zijn weblog Stijlloos.nl is dat idem dito.

Om het aantal lezers fors te verhogen en dus ook de advertentie-inkomsten, adviseer ik u om het niveau van de artikelen in uw e-blad flink af te zwakken en de redacteuren met meer dan twee jaren vmbo er direct uit te mikken.

Reageer
gravatar

Aan de directie van dit e-blad,

U bent wel vlot met het opvolgen van mijn advies. Het ging daarbij echter om het verlagen van het niveau van de redacteuren, niet dat van uw technische staf!

Ik trachtte namelijk gebruik te maken van de geboden mogelijkheid om in mijn bericht een kleine verbetering aan te brengen. Het resultaat is echter, dat het foutje er nog staan, maar mijn naam is verdwenen.

gravatar

Hier tekenen zich de contouren af van een klassenloze maatschappij, voor de onderste lagen der populatie. Bijzonder Zwak onderwijs kent immers nog maar één verdieping; in het geheel géén onderwijs, dus ook geen klassen meer; voilà de klassenloze maatschappij. Onderwijs nog slechts voor de maatschappelijke strata die zich dat financieel kunnen veroorloven. Een gefaseerde terugkeer naar het VVD-ideaal: de neo-feodaliteit, waarin lijfeigenen door Kerk én Kapitaal dom en aan het werk worden gehouden. In deze constructie zijn alleen nog tv-programma’s van RTL, SBS, Veronica en VARA DWDD te zien voor het proletariaat, andere programma’s zitten achter decoders die alleen met de juiste maatschappelijke BSN-codes en bankrekeningen zijn te opnenen. Ibn Ghaldoun markeert een fundamenteel omslagpunt; onderwijsbevoegheid moet naar volstrekte leken, bij wie analfabetisme een pré is en lesgeven moet voortaan in de open lucht; in strikt gescheiden groepen. Nederland weer concurrerend als lage-lonen-land en absolute prioriteit voor NT2: Nederlands -nadrukkelijk- slechts als tweede taal.

Reageer