Rijkswaterstaat Coentunnel

Museum in tweede Coentunnel voorlopig nog dicht

'Kans op files levensgroot'

Na jarenlang voorbereidend overleg en ruim drie jaar bouwen, is de tweede Coentunnel in Amsterdam maandagochtend eindelijk geopend voor verkeer. Maar het museum dat middenin de tweede Coentunnel is gebouwd, blijft voorlopig nog dicht.

Volgens woordvoerder Marnix Westerbeek van Rijkswaterstaat is het te gevaarlijk om het museum nu al voor publiek open te stellen. “Er sjezen dagelijks tienduizenden auto’s door die tunnel. Als we nu Japanse toeristen en weet ik niet wat loslaten in het museum, dan is dat vragen om problemen. Wanneer er ook maar een kleine rij voor het museum staat, wordt de kans op files levensgroot.”

Het museum kwam er op voorspraak van de Amsterdamse gemeenteraad, dat graag een museum in het midden van een tunnel wilde hebben. “Dat hadden we nog niet in Amsterdam”, verklaart fractieleider Jan Paternotte van D66. “Het is zelfs het enige museum middenin een tunnel ter wereld. Amsterdam kan zichzelf hiermee echt op de kaart zetten in museumland. Zonde dat het nu zo loopt.”

Het museum herbergt onder meer een tankstation en doeken van Jeroen Krabbé, Henk Schiffmacher en Ruud de Wild. Museumdirecteur Klaas Woudstra is gefrustreerd door de gang van zaken: “Ik probeer hier een museum van wereldklasse neer te zetten, maar ik ben voortdurend in overleg met de ANWB en Rijkswaterstaat over het verkeer rond het museum. Ik ben meer met auto’s bezig dan met Schiffmacher.”

Woudstra vindt dat er te veel gekeken wordt naar de eisen van automobilisten: “Je kunt prima om die tunnel heen rijden. Dat kost je hooguit drie kwartier, dus waar hebben we het over?”

Het is nog niet bekend of en wanneer het tunnelmuseum zijn deuren opent. Er gaan stemmen op om het museum alleen ’s nachts en buiten de spits om te openen.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Wanneer wordt Amsterdam nu eindelijk autovrij gemaakt? Het wordt tijd dat we de karakteristiek van de stad weer gaan waarderen en alleen voetgangers en paard en wagen toelaten.

• Reageer
gravatar

Goed idee, Edwin! Hierop vooruitlopend heb ik mijn auto al vele jaren amsterdamvrij gemaakt en dat bevalt mij meer dan uitstekend. Mijn auto en ik begeven ons hoegenaamd NOOIT naar dat dorp en dat doet ons erg goed. Echt waar, een amsterdamvrij leven valt ieder weldenkend mens aan te bevelen. (Hoewel er vrijwel geen weldenkend mens is dat niet al tot precies dezelfde conclusie was gekomen)

gravatar

Als er nu eens een verkuurs luwe tunnel van gemaakt word? 2 stevige verkeersdrempels voor de tunnel en 1 rijstrook afsluiten. Dit concept is reeds beproefd in de Vlake tunnel en werkt uitstekend. Bijkomend voordeel is dat ook de automobilist de tijd heeft om het museum te bekijken zonder dat het tijd kost. Kortom een echt win-win compromis.

• Reageer
gravatar

Vergeet dan niet om ook afwisselend links en rechts grote, betonnen bloembakken over de weg heen te zetten, zodat het autoverkeer daar omheen moet slalommen. Verder lijkt het mij van het grootste belang om ook een mini-rotonde in de tunnel aan te leggen.

gravatar

Beste Joost,

Dat jij nog nooit van het museum in de Coentunnel hebt gehoord, komt door het oorverdovende verkeerslawaai.

gravatar

Gossie, de Nieuwe Kerk in A’dam is onlangs ook al gesloten voor het geduldige filepubliek dus waar moet de immer schuivende en goedwillende burger dan in de rij gaan staan om een stukje cultuur te mogen meepikken?

• Reageer
gravatar

Zeg kabouter, je aanvankelijk commentaar was vele malen beter! Je beperkte je ertoe op te merken dat dat iig niet in dat amsterdam zou zijn. Wel zo correct! Vervolgens maak je de kapitale blunder dat dorp en de Randstad met elkaar te vereenzelvigen. Weer eens teveel van de sjeklade en andermans paddestoeltjes gesnoept?

gravatar

De Situatie lijkt erg veel op die van het Rijksmuseum. Zou zeggen ga eens een praatje houden met die lui. Die hebben een goede oplossing gevonden.

• Reageer
gravatar

Jawel, mollen houden van graven, maar hier is ook sprake van cultuur. Daar heeft Endemol toch geen enkele affiniteit mee? Nee, ik vrees dat uw verdachtmaking in deze onjuist is, Heer van Oldebarneveldt.

gravatar

Johan, Bøs, Misdaad Anoniem en Ontsporing Verzocht wilde onderstaande melding niet wilde accepteren maar
Noord-Zuidlijn Boor Noortje werd onlangs na jarenlange in trouwe ondergrondse dienst notabene zo maar ineens ontslagen en wie weet waar versmade vrouwen allemaal toe in staat zijn!

gravatar

Ik stel voor het Coentunnelmuseum te verplaatsen naar de middenstip van de Arena. Dat heeft twee voordelen:
Het verkeer door de tunnel wordt niet meer belemmerd.

• Reageer
gravatar

Ik stel voor om alle islamieten, uitkeringstrekkers, asielzoekers en linkse mensen een vrijkaartje te geven voor de spitsuren. Wel netjes in de rij laten staan, liefst heel lang. Tegelijkertijd, stel ik voor, laten we alle verkeersovertreders, al dan niet met alcohol op, de veiligheid van de Coentunnel in de praktijk uittesten. Hiermee lossen we ook het financieringstekort in eén keer op.

• Reageer
gravatar

Zo, ik ben net door de tunnel onder het Rijksmuseum gefietst en wat een lariekoek daar zeg! Die onzin van die directeur en mensen daar dat het zo druk zou zijn met bezoek, nauwelijks een handjevol mensen gezien die daar naar binnen wilden en keurig netjes aan de kant konden staan en meer dan ruim baan voor de fietsers! Het was dus gewoon ordinaire landjepik, ze wilden van het museum die tunnel er bij hebben. Lekker voor niks openbare weg krijgen. Zo is dat natuurlijk ook met dat museum onder die weg. De automobilisten willen dat gewoon bij hun wegen erbij hebben, als dubbeldekse snelweg, daarom doen ze net alsof het er niet is. Maar: wij hebben de Speld en laten ons niet belazeren!

• Reageer
gravatar

In neem nooit mensen in mijn hand. Ik neem ze hooguit mee in de bus, of ik neem ze in het ootje, of allebei. Sommigen neem ik zelfs in vertrouwen.

gravatar

Praw, ik bespeur hier een nieuwe Nederlandse traditie. Naast kaas, haring, molens, klompen en niet te vergeten de tulpen hebben we er een attractie bij: langdurig gesloten musea! Dat zal ons wereldwijd op de kaart zetten. Ik stel voor om per direct het van Abbe en het Kröller-Müller ook dicht te gooien.

• Reageer
gravatar

Inderdaad Donnerweder m/v,

Langdurige verbouwing behoort bij onze langjarige cultuur, die in de hele wereld befaamd is en wordt bewonderd.

De stad ‘s-Hertogenbosch stoomt wat dat betreft op in de vaart der volkeren. Dat blijkt uit de langdurige verbouwing van de provinciale en gemeentelijke musea.

De beide musea hebben aangekondigd eind deze maand weer open te gaan. Als iemand de traditie trouw wil blijven, zijn dat museumdirecteuren wel. Dus ik verwacht opnieuw uitstel.

Voor nadere informatie klik op deze regel.

gravatar

Stuk onbenul Jeettje,

Vind jij het leuk om voor een museumkabouter te worden gehouden? IK NIET! Voor de miljoenste keer, Ik heet Den Boschkabouter, maar ik ben geen kabouter! Iemand die Jeettje heet, is toch ook niet per definitie een eitje!

Ik ben dat gespot met mijn naam onderhand spuug- en spuugzat!

gravatar

Tut tut tut, wat een grote woorden, Paulus.

Ik zet hier twee zinnen neer die nauwelijks verband houden met elkaar, ik noem jouw naam helemaal niet, maar toch betrek je dat op jezelf omdat je jezelf aangesproken voelt.

Daar zou ik maar mee oppassen, want de nieuwe DSM is net uit en daar is best een aantal lemma’s gewijd aan allerlei wanen en dwangen die in de buurt komen.

Van mij hoeft het kaboutermuseum niet, maar heb jij mij ergens horen zeggen dat jij de suppoost bent?
http://tinyurl.com/c88eofe

Nou dan.

gravatar

Om de doorstroming naar het museum te verbeteren zal de oude Coentunnel heopend worden en zal er een nieuwere Coentunnel onder de nieuwe Coentunnel worden gemaakt.

• Reageer
gravatar

Qua polemiek en dynamiek staat dit item op een hoog niveau, hoewel het museum de noordrand van de ideologisch afgescheiden enclave 020 ligt, waar zovelen allergisch voor blijken. Wat mij opviel in de redactionele tekst is dat men “doeken van Henk Schiffmacher” zou tonen. Voor zover mij bekend is voornoemde Schiffmacher lid van het tatoeëringsgilde en dat geeft zeer onaangename associaties met bepaalde lampenkappen uit de periode ’43 – ’45 die nu in museale collecties in Auschwitz en Birkenau worden getoond. Zijn deze ‘doeken’ postmortem of nog in vivo tot stand gekomen en welke motorbende heeft ze gedoneerd: Hells Angels of Satudarah?

• Reageer
gravatar

De bedoeling van mijn zoon is dat het museum alleen tijdens file open is, als drive-through. Is de file-agressie meteen ook weg.

Daarbij heeft McDonalds net gebeld, ze willen wel een filiaaltje bij de uitgang starten.

• Reageer
gravatar

De nieuwe Coentunnel toont eens temeer hoe in een tijd van bezuinigingen de Nederlandse overheid in staat blijkt geld over de balk te gooien. Al in de jaren ’60 was er sprake van grote fileproblemen rond de Coentunnel. 50 jaar lang probeerde men zijdelings weg te kijken. Nu er eindelijk een nieuwe tunnel is, sluit men de oude; voor een jaar. De praktijk toont aan dat één jaar in 020 makkelijk kan uitlopen tot het tienvoudige (Rijksmuseum, Van Goghmuseum, Noord-Zuidlijn). Gegeven: een investering van officieel enkele honderden miljoenen, officieus miljarden. Gevraagd: definitieve oplossing van het lokale fileprobleem vóór de Jongste Dag. Conclusie: er zal -minimaal één jaar doch waarschijnlijk langer- verhevigde filevorming zijn tussen 020 en het Beschaafde Noorden. Gevolg: de overheid moet voortaan in het buitenland planologen werven tegen marktconforme salarissen. Hun ZZP-contracten zullen worden gemodelleerd naar de arbeidsovereenkomsten van onze drie staatsbankiers. Qua fileleed ziet men nog geen licht aan het einde van de tunnel.

• Reageer