spoorboekje

Spoorboekje wordt verfilmd

NS reageren terughoudend op 'ode aan monument'

Het spoorboekje, dat op de nominatie staat om te verdwijnen, wordt verfilmd. Producent Ber van Fluimingen heeft dit vandaag bekendgemaakt. De verfilming is bedoeld als ode aan een monument dat voor generaties Nederlanders een levenslang houvast heeft geboden. “Te veel mooie dingen zijn ons de laatste jaren al ontvallen,” stelt de filmmaker.

Het spoorboekje zal in de film worden vertolkt door Bram Biesterveld, die in de jaren ’70 furore maakte als de komische kinderheld Pommetje Horlepiep. De inmiddels hoogbejaarde acteur is bijzonder ingenomen met de rol.”Het is een kroon op mijn carrière. Met deze rol ben ik niet alleen de held van de kinderen maar van heel Nederland. Een hele natie is van mij afhankelijk. Wie droomt er niet van zo’n rol?”

Voor de bijrollen, zoals een aantal in onbruik geraakte spoorlijnen, zijn enkele oudgedienden benaderd. Johnny ‘Kraai’ Kraaijkamp sr. zal te zien zijn als het boemeltje van Purmerend, en Rijk de Gooyer vertolkt het inmiddels verdwenen spoorwegstation van Ter Apel. Van Fluimingen: “Het is niet zo dat we voor de film het hele Rosa Spierhuis hebben leeggetrokken. Maar je kunt er niet omheen dat het oude acteursgilde die sfeer van ‘vroeger’ en ‘verdwenen’ toch het beste vormgeeft. Eeuwig zonde dat we Mary Dresselhuys niet meer hebben kunnen vragen.”

De NS reageren terughoudend, bang dat de kijker na het zien van de film om het boek gaat vragen. Van Fluimingen: “Ze wilden dat ik het slot van de film zou wijden aan het nieuwe digitale spoorboekje. Carice van Houten zou die rol dan moeten vertolken. Daar begin ik niet aan, het zou de hele authentieke sfeer hebben weggehaald. Uiteindelijk hebben ze het gelukkig niet verboden. Ze zijn blij met alles wat afleidt van hun winterproblemen.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik stel voor dat Wim T. Schippers het scenario schrijft. Ik herinner me vele hilarische sketches van zijn hand uit de jaren zeventig. Bovendien heeft hij al eerder een spoortoneelstuk geschreven.

• Reageer
gravatar

Als men de wachttijd als uitgangspunt neemt dan kan een aanstormende trein voor een enorme spanningsboog zorgen.
Mocht het een doorslaand succes worden dan kan er zelfs nog aan een sequel gedacht worden; ‘Frozen switches’ of ‘Saterday night at the discotrain’.

• Reageer
gravatar

@Rich #3: Saai? Meent u dat nou serieus? Ik heb het menig maal vol ontroering doorgelezen. Dit boek is een ode aan de chaos, vol gebroken beloftes en gemiste kansen (treinen). Dit boek houdt je op het puntje van je stoel, het blijft spannend of de voorspellingen uitkomen of niet. En áls ze dan uitkomen, nou dan is de opluchting niet te beschrijven. Euforie ten top!

• Reageer
gravatar

Ik heb het boek ook gelezen, maar ik vond het te vol met verschillende plotlijnen. Ook liepen sommige lijnen té toevallig samen, of kruisten elkaar te regelmatig, of liepen te lang door tot het ongeloofwaardig werd. Ik ben na twee pagina’s afgehaakt. Ik ben nu begonnen aan het telefoonboek, maar daar zit geen echte ontwikkeling in. Als dat niet lukt probeer ik een woordenboek.

• Reageer
gravatar

Mijn favoriete fragment:

Cadier en Keer ~~~~~~~~14.12 ma/vr
Voerendaal ~~~~~~~~~~14.21 ”

Wanneer het soms even niet mee zit in het leven, hoef ik het spoorboekje maar open te slaan op deze bladzijde, om te beseffen, dat alles een doel heeft, en dat voor alles in Gods onmetelijke heelal een moment bestaat.

Sommigen beweren, dat dit boek onverfilmbaar is, maar dat werd van De Avonden ook beweerd. Niettemin is ook deze film door velen gezien, en geenszins onopgemerkt gebleven.

• Reageer
gravatar

Goed idee! Heel meeslepend om te zien hoe laat 50 jaar geleden de trein naar Veenendaal de Klomp ging. Maar bloedstollend spannendom te zien of ie optijd aankwam!

• Reageer
gravatar

@7: Naar verluidt stond in de editie van 1977 een scène met schietpartijen door iets meer dan licht getinte, Ambonees ogende jongeren. Maar of dat in de film is opgenomen weet ik niet.

• Reageer
gravatar

Weet iemand of de anonieme auteur nog leeft? Een uitnodiging voor de premiere lijkt me wel op zijn plaats, als de NS zijn of haar naam wil vrijgeven. Is het overigens toeval dat de NS zo plotseling stopt met het spoorboekje nu Harry Mulisch is overleden?

• Reageer
gravatar

De plaats van opnames is ook al bekent, maar verklap nog niets. Verder zal er met bloesemblaadjes gewerkt worden. want die zijn nu eenmaal niet zo storend. Nou vooruit een kleine hint van de plaats van de opnames….die begint met een M.

• Reageer
gravatar

@Nadenkertje #7: Ik heb anders genoeg mensen zien ontploffen omdat ze zich flink genaaid voelden door de NS. Daar moet toch wel iets mee te doen zijn? Een beetje onfunctioneel naakt van Carice erbij…

• Reageer
gravatar

Dat vind ik nou echt mosterd na de maaltijd! Dan kun je ook wel een film maken van een stel Brabantse dorpsidioten die alleen maar vloeken en wartaal uitslaan en vervolgens het halve dorp slopen.

• Reageer
gravatar

Minny,

Je hebt gelijk zonder een (film)blik op de billen en borsten van Carice is een Nederlandse film bijna onmogelijk. Ik begrijp dan ook niet waarom mensen gaan kijken naar een film over een stelletje Brabantse lefgozertjes zonder dat onze enig echte Carice met minstens een van hen het bed induikt. (Of is dat buiten het bereik van de camera’s gebeurd, zodat we er niks aan hebben.)

• Reageer
gravatar

De directie van de spoorwegen dacht echt, dat machinisten en conducteurs (vroeger ook de stokers) iedere herziene uitgave van het spoorboekje lazen! Nu na een eeuw eindelijk doordringt, dat het rijdend persoon het lezen van de eerste editie al erg genoeg vond, hebben de hoge heren de peperdure herzieningen maar afgeschaft. Zonder dienstregeling wordt immers pas echt stipt gereden.

Om niet dezelfde fouten uit het verleden te maken is het inderdaad nuttig een film te maken over dat vermaledijde spoorboek. De vraag is over welke editie. Na een eeuw zijn namelijk enkele paragrafen verbeterd.

• Reageer
gravatar

De kerk (waar je kinder heen brengt om het oudste beroep bij te brengen Gelooft het niet zo. Omarm de Paus en geef hem uw kinderen.
Zie de lach van de paus en geniet er van.

• Reageer
gravatar

@Steven # 13,

Duimen dan! Een film is voor mij geen film, als er geen schietpartijen in zitten!

@Minny # 17,

Hmm, klinkt heel erg als “Dawn of the Dead” die ontploffende reizigers…Misschien komt er wel een horror-versie van het Spoorboekje?!?

“The Train of Horror”!

Enne, een naakte Carice van Houten? Helemaal goed! Doen hoor!!

@Paulus, vieze man # 22,

Dat bedoelde ik dus met een Nederlandse film…

• Reageer
gravatar

En Joost Prinsen voor de verbindende teksten?

En de spoorweg directie casten als tragische, oponthoud gevende ongevallen?
Beetje snuff, beetje griezel: er moet natuurlijk nog wél een videogame van gemaakt worden.

Als er maar geen “the making off ..” komt, dan wel “the sequel” of “bloopers van ..”: één ingetogen film is al genoeg: die wordt toch elke kerst op alle netten herhaald.

• Reageer
gravatar

Toch had dat spoorboekje wel iets vertrouwds. Het stond er nl. wel goed in. Daar lag de fout gewoon niet.

Digitaal heeft zijn opmars gemaakt en dat is helemaal niet te vertrouwen. Zoals niets digitaal te vertrouwen is….

De enige die wel te vertrouwen zijn zijn Paulusje en ik natuurlijk…Ik heb net ergens hierzo mijn JA woordje gegeven…

Nu maar zien of dat ook aankomt…..

• Reageer
gravatar

@MargOOtje 30: Ik zie dat toch anders, hoor.

Door de vele druk- en zetfouten in het spoorboekje zijn velen gedoemd geweest tot vergeefs rennen en eindeloos wachten op uitgevallen of vertraagde treinen op verkeerde perrons ook nog. In een goed spoorboekje hadden die óók moeten staan.

Dat eeuwige optimisme van dat spoorboekje heeft voor veel ellende gezorgd: dat mag ook wel een keer gezegd!

• Reageer
gravatar

Enne, Margootje, ook dit nog: zo’n spoorboekje in de verkeerde handen leidt alleen maar tot sektevorming.
Zo is er een sekte ontstaan die in de onfeilbaarheid van Het Spoorboekje gelooft met als gevolg dat elke afwijking van Het Script woedende reacties uitlokt.
Ze noemen zich Rover, en ontkennen de barre werkelijkheid van mist, regen, blaadjes, vierkante wielen , kapotte wissels en wat al niet.
En dat allemaal omdat de disclaimer – het werk van de duivel volgens hen – veel te laat is toegevoegd.

Ik vrees dat deze film een moeilijke tijd tegemoet gaat bij filmkeuring en in lokale bioscopen op de Veluwe en omstreken.

• Reageer
gravatar

Zoals alleen de beste literatuur, hebben tallozen dit in huis, en citeerden zij er te pas en te onpas uit, zonder het ooit echt gelezen te hebben.
Een waar meesterwerk, fictie waarvan je tot het laatste moment blijft denken dat het echt is. U zult mij misschien sentimenteel vinden, maar ik zeg: zo schrijven ze ze tegenwoordig niet meer!
Een verfilming is zeer op zijn plaats!

• Reageer
gravatar

zojuist is via de website bekend gemaakt dat de extended DVD nog nooit eerder vertoonde scene’s van rail away zal bevatten. Ook zal de bijbehorende game gebaseerd zijn op het immens populaire Railroad Tycoon. Ik heb alvast mijn reservering geplaatst, dit wordt een collectors item!

• Reageer
gravatar

Een trein die op tijd vertrekt en op tijd aankomt volgens de geplande route? Kortgeleden moesten echtgenote en ik van Helmond naar Alkmaar. Kortste weg Eindhoven-Den Bosch-Utrecht-Amsterdam-Alkmaar reistijd ongeveer twee uur. Nu met bovenmenselijke inspanning, stress en improvisatievermogen, via Nijmegen-Arnhem toch nog Utrecht bereikt en bij Abcoude twee uur gewacht -in een Sprinter NB. Nog nooit zo uitgezien naar een vervuild NS-toilet; totaal zo’n 6 uur onderweg geweest: de reis met de MPS-conducteur Tom Hanks in de Polarexpress duurde korter. De makke met het Spoorboekje was dat planningsfictie en harde realiteit op het laatst te ver uiteen liepen. De nieuwe opzet van NS en Prorail is nu een globale vorm van dienstregeling aan te houden en uitgevallen en vertraagde treinen te vervangen door z.g. chartertreinen die met 140 % toeslag geplaagde reizigers nog op dezelfde dag een aankomst ergens garanderen. OV-kaarthouders 2e klasse en personeelleden lager dan directieleden zijn uitgesloten van deelname.

• Reageer
gravatar

# 9; Drenth, van uw zo poëtische notitie kreeg ik tranen in de ogen; als een Limburgs bidprentje: dat immense discours achter minimalistische finesse, mijn conducteurspetje af. Tracteer ons op meer van dit moois; uw subtiele referentie naar Bijbelse teksten doet verlangen naar meer. Compliment!

• Reageer
gravatar

@41 Jeettje: van de oplage van het spoorboekje kon Mulisch alleen maar dromen!
Nochtans ben ik niet geheel vrij van kritiek. De eindeloze pogingen het origineel te herschrijven waren een treurige poging tot het commercieel uitmelken van een succesnummer. Ik overdrijf niet als ik zeg dat de schrijver gemiddeld ieder jaar een nieuwe versie trachtte te slijten!

@42 Mari Mekko: Uw woorden zijn mij uit het hart gegrepen! Geen verfliming van dit meesterwerk kan compleet zijn zonder de voetnoten!

• Reageer
gravatar

Beste Maarten T., dit is nu wat ik bedoel: in een goed boek had dit gestaan. Voortaan toch even Shanya en M’belldodogu raadplegen!
Maar ook: u vraagt er ook zelf om. Wie in zijn volle verstand gaat nu van Helmond naar Alkmaar? Beide steden dienen vermeden te worden in het kader van de volksgezondheid, zeker met openbaar vervoer – en dat doet alle poging daartoe, waarvoor hulde!

Maar meer nog betreur ik het dat u klaagt over een verblijf van 6 uur in een trein: velen zullen u benijden. En zeker vanwege geen toeslag, want met dergelijke reisduren voor die prijs over die afstand wordt de exploitatie ernstig geweld aangedaan.

• Reageer
gravatar

Is het makkelijker om een spoorboekje online uit je hoofd te leren of uit een boekje? Is er al een applicatie om hem op mijn IPhone te kunnen lezen?

• Reageer
gravatar

Ja, vroeger nam ik dan de Bananenboot via de Komkommerexpresse naar het Hofplein, nostalgie van de bovenste plank, toen liepen de treinen nog op tijd! Ik kan bijna niet op de verfilming wachten.

• Reageer
gravatar

De ontspannen sfeer op het spoor omlijst met een klein orkest waar de passagiers worden uitgenodigd om een instrument op te pakken en mee te doen. De instrumenten moeten daarna wel weer terug in het bagage rekje.

Vertragingen zijn passé, deelgenoot zijn van de afwachting is een trend. Samen spelen we de tijd dood, verjagen we de verveling.

Vrolijke melodieën op het perron.
De dagelijkse reiziger als instrument van de moderne muziek

• Reageer
gravatar

Misschien is er nog een mooie bijrol weggelegd voor Anna Karenina. Overigens denk ik niet dat ik tijd ga vrijmaken voor deze film, ik probeer al maanden lang mijn OV-Chipkaart uit te lezen.

• Reageer