Sinterklaas krijgt er vanaf dit jaar een aantal nieuwe knechten bij. Naast Zwarte Piet maken voortaan ook Politionele Piet en Dutchbat-Piet deel uit van de entourage van de Sint. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hoopt op die manier de controverse rond Zwarte Piet te beëindigen.
VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma legt uit: “De persoon van Zwarte Piet is voor veel mensen pijnlijk, omdat hij verwijst naar het slavernijverleden. Dat is echter niet de enige nare episode in de Nederlandse geschiedenis. Door de knecht van Sinterklaas ook te laten verwijzen naar de politionele acties en het drama in Srebrenica, plaatsen we hem in een breder perspectief. Daarmee komen we tegemoet aan de kritiek op Zwarte Piet, zonder hem af te hoeven schaffen.”
Het Sinterklaasfeest wordt een moment om stil te staan bij alle zwarte bladzijden in de vaderlandse geschiedenis, zo hoopt Jorritsma: “Politionele Piet en Dutchbat-Piet zijn maar het begin. Iedereen kan suggesties indienen, zodat geen enkele nationale schande onbespreekbaar blijft. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een NSB-Piet en een Nigel de Jong-Piet. Niets is te gek, zolang het maar negatief is.”
Overigens zullen alle nieuwe Pieten gewoon zwart geschminkt worden. Jorritsma: “Dat is nu eenmaal de Nederlandse traditie.”
Ik mis de Surinaamse Piet of moet ik zeggen de Creoolse Piet, de Javaanse Piet, de Hindoestaanse Piet, de Bosneger Piet, de Chinese Piet, de Boeroe Piet etc
Dit zijn de dingen die een kinderfeest schade. Kinderen zien geen politieke onzin maar een oude meneer die op zijn verjaardag cadeautjes uitdeeld met de van zijn beste vrienden!! Die een stuk leniger, grappiger en ondeugender zijn dan de oude meneer met zijn lange baard die op een paard rondreist!! Zo simpel hoort het te blijven.
Ik noet hier hard om lachen geniaal. Toch vind ik het onzin. Zover ik weet was de Sint een kindervriend, geholpen door weesjes. Het zwart komt van het roet vd schoorsteen. Laat de regering de oorsprong uitzoeken en zich uitspreken tegen iedereen die zich met dit feest bemoeit. Dat gezeik moet maar eens klaar zijn. Anders gebruikt elke gepikeerde sukkel dit feest om een relletje te kunnen trappen. Lang leve de Sint en zwarte Piet!
Begin bij de gouden koets als je over slavernij hebt en laat het Nederlands benadruk Nederlands kinderfeest met rust iedereen draaft door nu worden wij Nederlanders gediscrimineerd waar eindigt dit !!!!!!!!!!!!!!
Donderop met stilstaan voor zo.n stelletje zeikerds …na al die jaren geen probleem geweest te zijn…is dit kinderlijke aandacht vragen…..misschien is er iets te halen
Eerste fotoo’s stoet online
https://twitter.com/VideoTodayNL/status/531063928361873408
Als we dan echt onze duistere geschiedenis willen eren, zouden we ook een VOC-Piet moeten hebben
Malle Pietjes, Willempietjes, Pientere Pietjes, KanariePietjes en natuurlijk Tante Pietjes mogen ook niet ontbreken
De Wim Kok Piet, de regering in balling Piet, de vuurwerkramp Piet, de verkeerde wissel van Sven Kramer Piet, de EU referendum Piet, de Volkert na 12 jaar uit de gevangenis Piet.
Nog meer ‘zwarte’ humor
http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/3687787/2014/07/11/Verdachte-miljoenenzwendel-Zuidoost-staat-gewoon-op-het-podium.dhtml
Helemaal van het padje af wat een dwaas os dat zeg
Satire is bedoeld om stoom af te blazen, het is geen haatzaaien. Als je dat niet begrijpt zit je opgesloten in je eigen anticultuur lijkt me. Maar er zijn toch wat racistische reacties doorgeglipt Sint Speld! Daar ligt een edele taak voor redigoorpiet of voor een schoonmaakpiet, als die tenminste niet aan het staken is…
“Piet zal me liefhebben” zei mijn oma zaliger want zij was getrouwd met slager Piet. Hij was wit met rode handen. Maar hij werd doodgereden, met een hele grote plas bloed. Tijdens de zomervakantie dus Sinterklaas heeft schijnbaar een geldig alibi. Politionele Piet was er niet bij aanwezig, hij liet het daar afweten…
The irony: “…zwarte bladzijden…
Hoezo negatief?
Weg met Zwarte Piet. Die vieze zwarten hebben niets te zoeken in ons blankenfeest.
Net zoals de negerzoen. Ik wil helemaal geen negertjes zoenen
Het klinkt een beetje bot zoals je het zegt, maar het is natuurlijk wel zo. Ze zijn helemaal niet uitgenodigd op ons blanke feestje; maar komen gewoon ongewenst ‘binnenvallen’ en willen dan alles aanpassen en veranderen. Ga je eigen feestje vieren, zou ik dan zeggen tegen de zwarte mede’mensen’ of wat zijn ze eigenlijk. Zoals ome Adolf altijd zei: noem het eerst een probleem, dan hebben we vanzelf een oplossing nodig. Ahum entlosing natuurlijk.
Een van mijn vrienden heet Piet. Qua postuur zou hij goed in aanmerking kunnen komen voor de Kerstman en zo is hij ook vaak opgetreden.
Maar hij mag dus niet optreden in dit gezelschap, want hij is te positief.
Jammer.
Wat kun je toch lachen met jullie totaal malloten.
En dan zien jullie alles ook nog eens zwart.
Kijk eens wat minder minder minder in de spiegel !
Ik ben voorstander om van Zwarte Piet een clown te maken.
En dan geven we hem de naam Gario (zwart hoeft daar niet bij wat dat zie je zo).
En dan nog wat van dat soortgenoten, zeg maar Rand Debielen, om hem heen en
dat kinderfeest is dan kijkwaardig voor (blanke) volwassen mannen zoals ik.
Jullie zwartjes hebben toch een aparte humor !
En zingen en dansen zit er bij jullie ook ‘ingebakken’ (ingebakken = grapje, snap je hem).
En dan zingen we tezamen het parasietenlied.
Wat gaan we een lol beleven.
Verzonden naar: [email protected],
Satire van de bovenste plank, Landelijk Platform Slavernijverleden neemt dit Speld artikel serieus,
http://www.geenstijl.nl/archives/images/BriefaanBestuursvoorzitterNiNseeIvmUitsprakenVanMwJorritsmaZH.pdf
Heerlijk!
Afrofobie zag ik ergens staan!
Gevoel voor humor is een teken van intelligentie, heb ik wel eens gehoord en ik kan het er wel mee eens zijn.
NiNSee? Is dat die scetch van Monty Python?
Waterpomp-Piet
SeedorfPiet ?
Hihi: ik las gisteren een stuk over de opnamen van Een brug te ver. Daarvoor werden indertijd veel figuranten gevraagd met een jaren-40-uiterlijk. Daar was veel enthousiasme voor, om samen met de sterren aan een film te werken. Zo was er een beruchte NSB-er die gecast wilde worden als Hauptsturmfüher, de kans van zijn leven. 😉
Ze hebben hem geweigerd, maar nu zou hij alsnog als NSB-P of zelfs SS-P kunnen dienen.
Of een PVV-P: zwart gezicht, witte kuif, rattenfluit aan de mond en omgeven door 4 stevige jongens met zonnebril en oortje.
Heeft de photoshop – Piet zich reeds gemeld?
zetten jullie nou echt je topmensen in het schaduwtje? echt zo treurig!!! hoe kun je in godsnaam nou een moordmachine en huichelaar/vlerk in een kinderpartij mee laten lopen? En maar op tv zeggen dat de kinderen belangrijk zijn voor de toekomst?
Nederlandse tradities zijn mooi en moeten in stand worden gehouden. Maar tradities moeten met de tijd mee. Zwarte Piet is kwetsend voor een grootte groep medelanders en een paar aanpassingen zou op zijn plaats zijn. Lets get working on it! Togeter!
Een grote groep medelanders?
In Amsterdam misschien. Maar wie neemt Amsterdam nou serieus?
In heel Nederland is ongeveer 5 % niet-westers allochtoon. Ik zou even niet weten hoe groot het percentage niet-westerse autochtonen (d.i. voormalige Surinamers en Antillianen) is.
Voor op de kop af 50 % van de medelanders is Zwarte Piet stigmatiserend, namelijk voor de vrouwelijke helft . Het voornaamste woord is namelijk Piet {zelfst.naamw. (m.) Pieten (meerv.) Voorbeeld: `Mijn piet mag ik gelukkig bij me houden in het bejaardenhuis.`} Dat ie zwart of geel is bijzaak. Zwarte Piet moet niet alleen aangevuld worden met andere Pieten naar believen , maar vooral met verwerpelijke
Mieten. Geen discriminatie van de wijven.
@Kets22: dezelfde groep die toevallig op de Speld verzeilt raakt en dit soort artikelen serieus neemt, vermoed ik?
Juist! Een paar aanpassingen zou het feest voor iedereen weer leuk maken. Stop die medelanders in een zak, snoer ze de mond en haal ze er na 5 december weer uit. Dat zou het feest voor ons blanken inderdaad veel en veel leuker maken. Dat gezeur van die medelanders is best heel erg vervelend voor ons. Daar moeten ze inderdaad snel wat aan doen. Goed idee!
Die anti-pieten zijn slaaf van hun eigen gedachten.
Bent u een vrije denker of wilt u dat worden, overweeg dan lid of donateur te worden van de SVvDS.
SVvDS, de enige club van scherpslijpers waarvan u het zich niet kunt permitteren om er geen lid of donateur van te worden.
“Zijn”, Heer Steeds, het laatste woord in uw reactie moet “zijn” zijn!
VNG-voorzitter Annemarie Jorritsma legt uit: “De persoon van Zwarte Piet is voor veel mensen pijnlijk, omdat hij verwijst naar het slavernijverleden. Dat is echter niet de enige nare episode in de Nederlandse geschiedenis.
Deze citaat zegt dat deze mensen schuldig zijn aan het racisme cq fasisme wat zij hebben gewild.
Annemarie Jorritsma lijkt niet alleen op een dinosaurus, zij heeft ook de hersens van een dinosaurus. Die beesten hadden een extra hersenstelsel bij hun kont om hun achterstel te besturen. De hersens in het hoofd konden dat niet aan, namelijk.
De figuur van Zwarte Piet verwijst helemaal niet naar het slavernijverleden. Dat kun je er van maken, maar er zijn veel andere verwijzingen, bijvoorbeeld naar kobolden of duiveltjes. Of naar schoorsteenvegers.
Dus dit (niet deze!) citaat zegt vooral iets over de intelligentie van Annemarie Jorritsma.
Niet om de hele discussie hier over te doen, en wat Jorritsma betreft heb je helemaal gelijk Kees22, maar die ZP is wel degelijk een neger met alle negatieve connotaties die er in die tijden aan negers werd gegeven, dat ontkennen is gewoonweg flauwekul. In de tijd dat ik opgroeide -50-er jaren- ,werden gekleurde mensen, ook Indo’s, niet voor vol aangezien en dat was ruim voor de oorlog met ons koloniale verleden al zo: ene Multatuli heeft daar nog een aardig werkje over geschreven. Het was racisme volop en voluit.
De link met het slavernijverleden is een gezochte, aan de haren erbij gesleepte geef ik toe; foute opportunistische insteek.
Overigens: heette de ZP van Dutchbat niet gewoon Kees?
Ik ben van 1948 en kan dit voluit beamen. Zelfs voorbeeldfunctiedragers (bestaat dat woord? Welnu, vanaf dit moment dan) spraken bijvoorbeeld ook over jodenlijm en jodenstreken om maar eens een ander voorbeeld uit het uitgestrekte landschap te noemen.
En zeggen dat een andere formulering ook mogelijk was… vergeet het maar.
Ik ben van ’50 en dat er gekleurden, bruin of zwart, niet helemaal serieus genomen werden indertijd, klopt wel. Wij spaarden zilverpapier voor de arme negerkindertjes en een oom van mij bracht het ware geloof naar een kampong in Indonesië waar de mensen in hutten woonden. En Molukkers zaten in een kamp in de buurt.
Maar ZP was zwart van het roet en die namen we wel degelijk serieus, want hij kon je meenemen naar Spanje waar je dan vermalen werd tot pepernoten om het jaar daarop uitgestrooid te worden. En negers, slaaf of niet, hadden helemaal niet van die rare kleren aan.
Ook het woord knecht heb ik nooit met ZP geassocieerd: mijn vader had af en toe een knecht en dat was gewoon een man uit het dorp. Ik denk dat ik pas de eerste echte neger zag toen ik ging studeren.
Pas sinds 2013 denk ik soms aan slavernij als ik een ZP zie. Of nauwkeuriger gezegd: aan mensen die daar een link met slavernij in leggen. Zoals die Quibus.
@Jeettje: Je bedoelt Majoor Kees?
Mannuuh!
Daar hebben we het volgende op gevonden!
Tja Kees22, het is allemaal maar net hoe je het paplepelmatig ingegoten krijgt. Zeker in “onze” tijd werd Zwarte Piet ook als dom voorgesteld in het toneelstukje dat werd opgevoerd. Toen ik aan mijn vader vroeg of hij écht zo dom was, keek hij mij verbaasd aan. Waar ik de onzin vandaan haalde. Sinterklaas zal toch wel wijzer zijn om met een domme knecht op pad te gaan? Jij laat je ook alles maar wijsmaken. Een hele riedel maakte hij daarvan. Hij corrigeerde dus het negatieve beeld, maar hield mij wel binnen de schare der gelovigen.
Wat betreft de slavernij, dat was in verband met het kinderfeest al helemaal niet aan de orde. Naar mijn beste herinnering is het ook nooit aan de orde geweest. Dat wordt er pas nu met de haren bijgesleept zoals Heer Jeettje zegt. Als je geen argumenten hebt, dan máák je argumenten. Niemand kan ontkennen dat de slavernij verwerpelijk was, dus flink de onderbuik beroeren. Iemand die tegenspreekt is een … (etiketten invullen naar keuze) en vooral flink blijven roeren in die onderbuik.
Sinterkla-haas als zodanig…
Heer Henk,
Uw paplepelmatig vind ik een uitstekende vondst. Mag ik haar gebruiken? Desgewenst met bronvermelding?
Mag ik ook iets persoonlijks vragen: waarom dacht U dat ZP dom was? Dat is in mij nooit opgekomen. Die vraag was duidelijk niet paplepelmatig!
Heer Kees, het auteursrecht berust niet bij mij. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat ik hem heb van de u welbekende prof. Paulussen.
Wat die domheid betreft: zo werd hij nu eenmaal gespeeld bij ons op de school. Fouten maken, pakje aan het verkeerde kind geven en weer terugnemen, kromspraak enzovoort. Zo blijkt dat iedereen toch weer net iets andere herinneringen heeft aan dezelfde tijd.
Ik ben mordicus tegen het witte-pieten-plan van Verene Shepherd! Daarom word ik lid of donateur van de Stichting Vrienden van De Speld.
ST. NICOLAAS, GOED HEILIGE • 6 JULI 2014, 14:47
Ik ben bang, dat je dan aan het verkeerde adres bent.
Jijzelf geeft al aan dat de Witte Piet een schande is die over ons dreigt te komen.
En DUS behoort ook deze Piet tot de beoogde doelgroep.
Ik heb een plan!
Ik weet wie je bent, Witte Piet!
Je bent Baldrick!
Het is toch ondoenlijk dat ik de hele lijst van bijna honderdenvijftig reacties regelmatig moet doorlopen om te zien of ik niks heb gemist. Ik heb wel wat beters te doen!
Heeft u dat probleem ook? Word dan nu lid of donateur van de Stichting Vrienden van De Speld!
Tja, Heer Steeds. Weet u, we zitten wel te roepen om een overzicht van de laatste 10 berichten en/of de 10 laatste berichten… maar… nu we toch bezig zijn, gaat het in één moeite door… zou een trefwoordenregister ook niet handig zijn?
Het is maar een losse gedachte op een regenachtige zondagmiddag.
Geachte De Heer Steeds,
Middels de zoekfunctie van uw Browser (CTRL + F) geeft u datum en tijd in, bijvoorbeeld de zoekterm 6 juli 2014, 14 geeft 4 reacties. Meer heeft u het laatste uur niet gemist.
Steeds tot uw dienst
johann • 6 juli 2014, 14:16
Nu ons koloniale verleden voor de nakomelingen van de slachtoffers afkoopbaar blijkt te zijn,
stel ik de Witwas-Piet voor.
johann • 6 juli 2014, 14:38
Stookpiet,
Een zelfbenoemde vriend is erg,
maar een hele stichting van die vrienden riekt naar een vijandige overname.
St. Nicolaas, goed heilige • 6 juli 2014, 14:47
Ik ben mordicus tegen het witte-pieten-plan van Verene Shepherd! Daarom word ik lid of donateur van de Stichting Vrienden van De Speld.
Henk van Mathenesse Spaland • 6 juli 2014, 14:54
Tja, Heer Steeds. Weet u, we zitten wel te roepen om een overzicht van de laatste 10 berichten en/of de 10 laatste berichten… maar… nu we toch bezig zijn, gaat het in één moeite door… zou een trefwoordenregister ook niet handig zijn?
Het is maar een losse gedachte op een regenachtige zondagmiddag.
Nu ons koloniale verleden voor de nakomelingen van de slachtoffers afkoopbaar blijkt te zijn,
stel ik de Witwas-Piet voor.
.
Benny (onder #16bis),
Een slecht verstaander heeft het andere halve woord nodig.
Als ik aan Annie zou vragen tegen wie “we” vrijdagmiddag korfballen, wie denk je dan dat ik met “we” bedoel? De toeschouwers?
Als iemand vraagt tegen wie “we” voetballen, bedoelt hij toch niet al die luie lieden die lamlendig achter een televisie hangen om zich aan een stelletje schoppende miljonairs te vergapen?
Jouw vraag had moeten luiden: “Uit welk land komen de tegenstanders van de Nederlandse mannenseniorenman-en-balschopploeg vanavond?”
Ik heb de Juf tegen moeten houden, want zij wilde jou gelijk naar de peuteropvang sturen.
Benny,
Trek je niet teveel van de boosheid van oma aan. Ze is uit haar hum, omdat ze vannacht uit haar slaap is gehaald door een zooitje dronken “we’s” die in oranje kleding gehuld zo nodig schreeuwend en toeterend door de straat moesten lanterfanten.
Een vrouwelijke Piet
Alle kwaad is voortgekomen uit de vrouw.
De man kan het niet helpen; het is zijn natuur.
.
Johann,
Dat kon vroeger niet, want toen had praktisch iedere zwarte piet een zak. Sommigen schenen er zelfs twee te hebben. maar hoe dat in elkaar stak heb ik zelfs als kind niet begrepen. Slechts een enkeling had er geen. Zo’n zakloze piet vond ik als klein jongetje nogal zielig.
In de loop der jaren is het aantal zwarte pieten zonder zak enorm toegenomen. Ik veronderstel bij gebrek aan vrijwilligers die een zak bezitten. Ik vind dat als volwassen man een hele verbetering.
Overigens wil ik wel even melden, dat ik me als pedofiel zwaar gekwetst voel door Sinterklaas. Waarom mag hij wel een groot boek hebben met gegevens over kleine kinderen en mogen ze op zijn schoot komen zitten? Terwijl ik met mijn harde schijf (voelt U hem?) vol foto’s en video’s van kleine kinderen geen kinderen op mijn schoot mag hebben?
Wat heeft hij wel dat ik niet heb? Een baard? Check! Schimmel tussen de benen? Check!
Wellicht omdat het zijn vak is?
En dan die liedjes:
” Hij komt, hij komt,
de lieve goede Sint,
mijn beste vriend, jouw beste vriend,
de vriend van ieder kind.”
Vul voor de Sint jouw eigen naam in,
en je zit achter de tralies.
Johann,
Een deze dan:
De zak van Sinterklaas,
Sinterklaas, Sinterklaas,
De zak van Sinterklaas,
o jongen, jongens
het is zo`n baas!
Tot ergernis van onze ouders maakte wij daar als opgeschoten jongens (oud woord voor pubers) van: die zak van ‘n sinterklaas. Het is duidelijk dat het nog ver voor de seksuele revolutie van de jaren zestig was.
Mij is het duidelijk:
ik ga voor de Sinterklaas-Piet.
.
.
Jorritsma!
Die dinosaurus kan mooi dienen als nieuw rijdier voor die nieuwe pieten!
Een stukje muziek u aangeboden door de Jamaicaanse mensenrechtenonderzoekster Verene Shepherd. Laat de grammofoon maar draaien!
Dat kan beter met een cd.
Als Verene al die zwarte
pietenslaven bevrijdt, vraag ik mij af wat de regering tussen half november en zes december met al die werkloze pakjesbezorgers en lanterfantende dakgasten aanmoet.Mark,
Dat is toch heel simpel. Terug in de boot naar waar ze vandaan komen.
Dag Henk,
Wellington mag z’n 15 minutes of fame van Beethoven hebben. Wie kent die gast nog ? Wat heeft die te betekenen ?
Wij daarentegen zijn eeuwig beroemd.
Zeker hier in de instelling.
http://tinyurl.com/8qo298x
Eeuwig beroemd. Zo ook Zwarte Piet waarover katten evengoed verschil van inzicht hebben. Ik ving het volgende gesprek op.
http://tinyurl.com/myzcf68
Waar zijn ze in Godsnaam mee bezig !!!!
Zijn die mensen zeif geen kind geweest en blij waren
dat de Sint met zijn knechten ( zwarte pieten) 1x per jaar de meeste kinderen blij maakten.
Je moet eens wat lezen: ik zei net dat de meeste kinderen het helemaal niet leuk vinden. En god heeft er geen moer mee te maken. De ouders vinden het leuk, dat is alles..
@Jeettje: “dat de meeste kinderen het helemaal niet leuk vinden” lijkt me projectie. Je zou gelijk kunnen hebben, maar dat is niet bekend. Ik zou dat wel eens willen weten.
Ik vond het in mijn pubertijd (niet mijn puberteit!) wel aardig en ook later als twintiger nog wel. Kinderen heb ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.
En inderdaad: god, dus Octopus Paul, maakt het geen bal uit.
Ach Kees22, geen projectie. Ik nam en neem de aangejaagde angst bij de kinderen waar, gevoed door de ouders die de boeman gebruiken voor ‘opvoedkundige’ doeleinden.
Dat je het later, na de onthulling, wel leuk vind vanwege de cadeautjes en reutemeteut er omheen heeft weinig met het vaak aangehaalde ‘kinderfeest’ te maken – bij die kinderen speelt een heel andere mix van emoties waarbij angst en engheid een grote rol spelen.
Ik ben dan misschien gezegend met verstandige ouders. Ik ben nooit bang geweest voor Sinterklaas of Zwarte Piet.
Mijn vader deed altijd heel stoer dat hij nergens bang voor was, maar als Sinterklaas en Zwarte Piet dan kwamen deed hij altijd angstig. Toch herinner ik mij geen angst.
En de kinderen die ik bij de intochten zie kruipen ook niet bepaald over de grond.
URGENT NIEUWS van 3 juli 2014, 13:54
We onderbreken uw Vaste Prik voor het Betrouwbare nieuws met urgent nieuws vanuit Brazilië. Tante Paulien kom er maar in.
Goede middag, lezers,
Zojuist is bekend geworden dat Louis van Gaal, oefenmeester van de Nederlandse herenvoetbalploeg door VN-adviseuse Verene Shepherd ernstig terecht is gewezen vanwege schending van de Universele Rechten van de Mens.
Deze Jamaicaanse mensenrechtenonderzoekster onderzoekt samen met andere deskundigen van de Verenigde Naties de rol van spelers van Afrikaanse afkomst in het Nederlandse elftal.
Mevrouw Shepherd wijst blazend van woede op de blanke huid van de heer Van Gaal. Daardoor worden nare herinneren aan de Hollandse slavenhandel opgeroepen. Ze kan zich daarom niet aan de stellige indruk onttrekken, dat het hele Nederlandse volk van nogal klein tot flink groot zeer racistisch is.
Ofschoon het onderzoek nog niet afgerond is, maar het wereldkampioenschap herenvoetbal bijna wel, verzoekt de VN-adviseuse de KNVB dringend de oefenmeester te voorzien van een lange witte baard. een forse jurk tot aan de tenen, een staf en een bisschopsmijter. Daardoor krijgt deze man een vriendelijker uiterlijk, zodat hij niet langer wordt aangezien voor slavendrijver.
Zodra er een reactie is van de KNVB of de bondsoefenmeester persoonlijk kom ik graag bij u terug.
Dit was tante Paulien, terug naar De Speld.
Oud nieuws.
Verwacht jij van een oude tv dan vers nieuws?
Ja !
Hoe komt die juf erbij om de Hollandse slavenhandel aan de hele Nederlandse natie toe te rekenen?
Een juf die zich laat voorstaan op haar wetenschappelijke publicaties, maar wel doodleuk stelt dat de werkelijke feiten er niet toe doen. Een wetenschapster die feiten als irrelevant aan de kant schuift!
Dat is me ook wat moois!
Staan mijn pieten er straks wel erg gekleurd op.
Beseft u wel, beste Sint, dat de middelste (blauwe) Piet erg discriminerend is voor de smurfen ? Dat zal de VN echt niet pikken, want Grote Smurf heeft daar een aardige vinger in de pap !
Inderdaad, Oele, inderdaad!
En de rode piet wacht op protesten van Indianen, de groene op de oprichting van de Partij voor de Planten.
Beste lezers met uitzondering van de anonieme lezer van De Speld, Afrader, Corrie Tokkie, Petitieniet, Colinda, Brombeertje en Barbie,
Vanwege het ontbreken van een lijst van recente reacties is het niet onwaarschijnlijk dat jullie mijn recente reactie mislopen, omdat die buiten de chronologische volgorde staat.
Ik verzoek jullie daarom om deze link te benutten.
Aan de Paulussentjes,
Stelletje achterlijke violen, hier een beetje jennen met een herhalend bericht over misgelopen reacties van jullie.
Nou, hou je maar vast:
Daar zit geen hond op te wachten!
En zeker anonieme lezer van De Speld, Afrader, Corrie Tokkie, Petitieniet, Colinda, Brombeertje en Barbie niet!
Huh? Wie is Fikkie nou weer? Ben jij die laffe hond die Jeettje een dreigmail heeft gestuurd?
Laat ik in één ding duidelijk zijn: De vrienden van De Speld en ik zijn geen vrienden van elkaar. Wanneer je denkt iemand te moeten bedreigen op wat hij op een satirische website plaatst dan ben je niet goed bij je hoofd.
Jeettje heeft geschreven “Kom maar op de ambulance staat klaar”. Op mijn hulp kan hij rekenen.
Om namens mij, Barbie of Colinda een berichtje op de site te plaatsen wordt niet gewaardeerd.
Corrie.
Mevrouw Corrie,
Fikkie is onze bijtgrage familiehond. Hij is zijn carrière als voetballer misgelopen. Dat heeft hem vals gemaakt.
Hij heeft het overigens niet namens, maar over jullie!
Snappie?
Corrie en ik zijn ook geen vrienden van elkaar en als zij er ‘in het echt’ ook de denkbeelden op na houdt die ze hier af en toe ventileert, dan zullen we dat ook niet worden.
Dit hierboven vind ik echter netjes! Hulde, als je over meningsverschillen kunt heenstappen en dit schrijft.
Daar kan degene die de bedreigingen wél heeft geuit een voorbeeld aan nemen, al betwijfel ik zeer dat hij of zij dat ook zal doen.
Het is dan ook daarom dat voor Corrie reeds gisteravond om 1:14 uur in zaal #1 een muzikaal bedankje is neergezet. Ze heeft het verdiend.
Er is maar één goede oplossing om iedere gedachte aan discriminatie te elimineren ! En wel door iedere zwarte Piet ook een wit paard en een bisschopsuitrusting incl. mijter en staf te geven.
Natuurlijk is het ook denkbaar de Sint mee te laten lopen met de pieten, in een zelfde pietenpak met baret en veer en zonder staf, maar dat oogt aanmerkelijk minder dan mijn eerste voorstel. Denk er maar eens over na !
PS: zowel Sint als de pieten in een oranje juichpak steken is ook niet echt aan te bevelen.
Een andere oplossing zou kunnen zijn dat de situatie blijft dat Sint hoog te paard zit en de Pieten ernaast blijven lopen. Maar wel met een andere gezichtsuitdrukking dan nu gebruikelijk is.
Zij kunnen elkaar aanstoten en met een smalende blijk naar boven kijken. En veelbetekenende blikken naar de kindertjes langs de weg werpen. Alsof ze willen zeggen: “Ach, hij heeft dat nodig. De stumper. Alleen hoog te paard voelt hij zich op zijn gemak. Laat hem maar. Wij Pieten hebben al dat overbodig vertoon niet nodig.”
U bedoelt dus de anarchie-piet. Daar zit wat in, zeker als ze spandoeken dragen met teksten als: “wie hoog zit, kan laag vallen”‘ en “in de eenvoud herkent men het ware”.
Een grote hand met opgestoken middelvinger richting Sint hoort daar ook bij of een briefje, stiekem op zijn rug gespeld met: “ik ben gek”. Leuk, ja, moeten we eens uitwerken.
“Hoge Sinten vangen veel wind”
Jawel, dit gaat allemaal al de goede kant op. Gelet op de zeer hoge leeftijd van Sinterklaas zou ook het hanteren van rollator en scootmobiel kunnen worden overwogen. Want is het niet vreemd dat niemand enige aanstoot neemt aan de onzin over een hoogbejaarde die in de winter bij nacht en ontij te paard over de daken rijdt? Niemand die meent dat psychiatrische hulp dringend gewenst is?
OELE • 5 JULI 2014, 19:04
Jij stelt:
” Er is maar één goede oplossing om iedere gedachte aan discriminatie te elimineren ! ”
En dan volgt jouw oplossing, maar die vind ik nauwelijks overtuigend.
Is de enige afdoende oplossing voor het elimineren van het probleem niet veeleer het elimineren van het probleemgevend object in kwestie ?
.
Maar wie krijgt nu de zwarte piet toegespeeld?
maar wie krijgt nu de zwarte piet toegespeeld?
Hmm… We zitten al op 23 en nú pas is er iemand die deze zéér originele reactie plaatst? Waar moet het toch naartoe met De Speld…
De fractie van ‘Hiernaast’ heeft met smart op uw bijdrage zitten wachten!
Oei, nu je het zegt Jo, even een hiaat vullen: ‘daar maak je toch geen grappen over?”
Zo, kunnen we weer verder.
Heeft iemand mijn Belgische biertjes nog gezien? Ze mogen niet in de koelkast, hoor!
Heer Jeettje, ik hoorde gisteren iemand roepen dat hij een Belgisch bier uit de koelkast genomen had en daarvoor een bijdrage in de verjaardagspot zou stoppen…
Díe kunnen het dus niet geweest zijn.
Als u mij een grapje toestaat: waarom mogen ze niet in de koelkast? Zijn ze soms bang in het donker?
Een gewone koelkast moet op een graad of 5 staan om bederf aan de ene kant, en bevriezing aan de andere kant te voorkomen. Ook pils is lekker bij die temperatuur, mocht je van plis houden, af en toe.
But: een goed bier (en de meeste goede witte wijnen, en kazen) heeft een graad of 12 à 15 nodig, keldertemperatuur, want bij 5 graden proef je nix, alleen iets zurigs en bitterigs in de verte. Verder lijkt het dan of er een knijper op je neus zit.
Beetje jammer? Nee, heel jammer!
Maar wie heeft er tegenwoordig nog een kelder?
Oplossing (praktisch getest en permanent toegepast bij mij thuis): 2 koelkasten, waarvan de één op 5 graden staat en de ander op 12.
Aanradertje voor de echte bier-, witte wijn- en kaasliefhebberd
Wie heeft misschien een kelder, maar ik ook hoor.
Altijd dezelfde temperatuur zonder verwarming of airco.
Daar lag een wagenwiel kaas te rijpen maar die is afgelopen week tijdens de nazit van een van de vergaderingen helemaal schoon op gegaan. (40 kilo!!)
Twee koelkasten nemen best veel plaats in, sinds ik die kelder heb laten aanleggen heb ik – samen met de enorme spookzolder – zeëen van ruimte in de keuken en altijd alles wat er in huis staat op de gewenste temperatuur.
Dat varieert van -20 tot +280 graden Celsius, als dat nog te warm of te koud is heb je hele ongebruikelijke hobby’s, denk ik.
Ik kan het iedereen aanraden, doe je tweede koelkast de keuken uit en neem een kelder. Kan je meteen je overbodige koelkast ergens kwijt.
Aha, een kenner die Flabbergast, niets aan toe te voegen Jo: iemand die weet heeft van het aroom en hoe dat tot z’n recht te laten komen. Hulde en welkom, vrind!
Maar om verder te gaan; nee ze zijn niet bang in het donker, je kunt ze gewoon bij daglicht drinken. Hoewel liever bij kaarslicht; dan gaat het mooi fonkelen, het oog wil ook wat ten slotte.
Ik stel voor de inductieplaat te verruilen voor een bierbewaarkabinet, te plaatsen naast de wijnkoelvitrine vlakbij de grote humidor.
Hebben we alle belangrijke zaken bij de hand; dat scheelt een hoop geloop en we zijn geen voetballers per slot van rekening.
Oh Annie. Belgische biertjes en kelders …. voor je het weet vind je verdwaalde kinderen – of mag je daar geen grappen over maken?
Ik weet het Jeettje, mag zelf ook graag een Trappistenbier drinken. Beter dan die paardenzeik die… Nou ja
Jeettje,
Van mij mogen overal grappen over gemaakt worden, dus ook over Belgisch bier, kelders en verdwaalde kinderen.
De verbouwing in de keuken is op zich een goede zaak, alleen hebben we een probleem: hoe warmen we de balletjes gehakt op? En de pindasaus?
Nog even bespreken in de volgende vergadering, misschien is een magnetron een idee?
Verder goed nieuws en visite morgenochtend; je boft maar weer! Ik red me wel hoor… (proest, giechel)
Zie #25b.
Sorry, ik kon het niet laten….
Schaterende groet,
Annie
Correctie: aangaande lekker eten en drinken ben ik geen kenner, maar een genieter en een ervaringsdeskundige.
Daar kan ik mij uitstekend mee behelpen, dat dan weer wel
En dat is dan een wel eenzijdige weergave van slavernij.
de grap is dat de grootste medewerker aan slavernij de zwarte bevolking zelf was..
De verzamelden de buitgemaakte lieden, de vervelende lieden en leiden die anderszins in opspraak waren of op bestelling.
De groothandelaren waren Arabieren die ook zelfgefinancierde rooftochten hielden mbv zwarte privelegertjes en en passant een root deel van Afrika “bekeerden”met ferme hand , zwaard en geweer.
de handel(slaven) werden naar riviermnden gedreven waar ze werden opgepikt door Europese Boten voor vervoer naar elders(Zuid Amerika, Amerika(zuidelijk deel)) of werden ondergebracht op eilanden voor later transport.
De vraag of dat netjes was was destijds helemaal niet in de vraag..Er was ook geen weduwe en wezen zorg, geen ziektekostenverzekering en geen pensioen. Er liepen wel varkens los in steden.Soms zo erg vervelend dat er een muur moest worden gebouwd om ze daar achter te houden..De huidige Wallstreet is zo’n overblijfsel en er is nog een oude wet dat er in Londen niet vanuit trams op varkens mocht worden geschoten.
En ineens is er sprake van racisme bij een theater waarbij van een ander ras geen sprake is. Feest van geverfde Kauksiërs waarvan het pedofiele deel afkomstig is uit Turkije en het zwartgeverfde fleurige 16e eeuws geklede deel verondersteld wordt uit Spanje te komen.
Alle vakantiegangers heb ik er nog nooit over gehoord dus dat daar zwarte pieten lopen is ook al bedrog.
Deze situatie is zo uitzonderlijk dat het beschuwd wordt als cultureel erfgoed..
In het andere deel van de wereld hebben ze hun eigen pedofiel..geen sinterklaas maat santaclaus..het gekke is dat al die ouders hun kinderen er nog naar toe brengen ook..
December is in de wereld de maand van pedo’s of ze nu zwart of geriatrisch zijn doet er niet toe.
Wel hebben de hoofdpedo’s allemaal rode pakjes en witte baarden..dar moet je dus voor oppassen..
En voor Surinamers want die zijn jaloers op zwarte pieten want die mogen met zakken sjouwen..zelfs met de zak van sinterklaas die zo’n baas schijnt te zijn..
Vast een enorme hydrocyle..
Er zijn ook blanke slaven geweest. Veelal hadden zij een vaste aanstelling op een galei.
Wat voor soort Piet moet daarvoor worden uitgedeeld?
Aan wie?
Door wie?
Ach ja, hullie deeën het zelf ook, dus is het O.K.. Overigens zit het wat anders in mekaar, maar laat maar; is al genoeg over gezegd en bekend.
Jos,
Slavernij is van alle tijden. Ook onze tijd is er niet vrij van.
Omdat het vandaag zondag is – en op een keurige site als deze een preek niet mag ontbreken – breng ik naar voren dat ook in de Bijbel over het bestaan van slavernij wordt gerept zonder dat deze handleiding voor een deugdzaam leven zich daar heftig afkeurend over uitlaat. Neemt hier exempel an. En inderdaad, in de middelnederlandse exempelen kan men lezen hoe “qualicke” dat dansen, “wouckeren” enzovoort is, maar over het houden van slaven geen woord. Dit gaat op voor de gehele wereld, alle tijden en alle godsdiensten. Zo is het, het zij zo. Amen.
Het is verder heel eenvoudig te herstellen. Dat we in een vrij land leven betekent ook dat men vrij is het land te verlaten, desgewenst naar het land van herkomst. Dan is de oorspronkelijke rechtmatige situatie volledig hersteld. Maar dat mag je ook weer niet zeggen. Men wil geen herstel van de oorspronkelijke rechtmatige toestand, men wil vooral het zwartepieten aan de gang houden.
Zo, nu wordt er vast wel weer iemand boos. Een lezer van De Speld bijvoorbeeld. Die niet begrijpt dat dit slechts het internet is. Dat deze virtuele wereld wegvalt zodra ik de PC uitzet. Dat Spaland niet bestaat. En De Speld? Nóóit van gehoord.
Ach ik wil juist niet negatief doen., helaas helaas leren we door dit rare gebeuren rascisme juist aan bij de kinderen.
Iets wat een leuk kinderfeest was , komt nu in een totaal ander daglicht te staan
Wie was zich als kind bewust, dat het om slavernij gaat?
Welnee, kinderen van nu mogen zeker over slavernij leren.
Maar helaas is onze Piet een witte Piet.
En doordat hij door de schoorsteen klimt, zwart als roet.
Sorry hoor, maar ik heb het nooit een leuk kinderfeest gevonden als kind. Als de dood voor die in het rood verklede mijnheer en die zwarte malloot. Mijn famille, de ouderen tenminste, vermaakten zich wel; de kinderen toch een stuk minder. Zoals alles wat kinderfeest genoemd wordt, is het een oudersfeest.
En die Piet heette Moriaantje, zo zwart als roet volgens het kinderversje, niks geen schoorsteenveger, gewoon niet één van ons.
Meneer Jeettje,
Hier hoort muziek bij. Let op: Niet voor kinderen.
Misschien goed om dan ook meteen de beKlaasing wat breder op te zetten. Naast vanzelfsprekend Houten Klaas en Klaas Vaak kunnen er nog diverse Klaasen, Klasienen, Klazienen, Klazijnen als wel Klazijntjes, Klaskes tevens Clausen en clausules, wellicht ook enkele Kloosen c.q. Kloosensens het schip in kunnen. Om zinkende schepen te voorkomen is het zinvol geen Kloostermans, Van der Klote en, met alle respect, natuurlijk ook zeker geen Klosinga’s mee te nemen.
Ik heet zelf Piet en voel me m’n hele leven al geknecht door mijn naam. Ik vind nu dat er dus ook een Zwarte Gerrit, Zwarte Klaas, Zwarte Kees, Zwarte Truus (want waarom alleen mannen), Zwarte enz enz enz moet komen
Ken uw klassiekers Niet-Zwarte Piet:
Deze dame is ook al tientallen jaren niet te feliciteren met haar naam, zeg nou zelf…. het doet mij aan afwassen denken, niet aan een vrouwelijke manager met 300 man M/V die maar te doen hebben wat ze zegt en anders: ontslag.
Oordeel zelf:
http://youtu.be/MRTrgmi56Mk
De enige naamgenote die ze heeft voor zover ik weet is de dochter van wijlen Herman Brood.. het arme schaap.
Hoewel, ik ken ook al sinds de jaren ’80 een Zwarte Hans, je had er 2, een blonde en een zwartharige. Beiden een blanke huidskleur, dat wel.
Waarom was de blonde dan gewoon Hans, en de andere Zwarte Hans? Niemand die het me uit kon leggen..
Inderdaad, hier zit iets goed scheef..
Ach, ik heb een blauwe Piet gekend. En die werd niet zo genoemd omdat-i altijd een blauwe overall droeg.
Heer Spaland, dat komt in de beste famieljes voor:
http://youtu.be/Xm3zl3GGqy8
Liefs,
Annie
In dat geval mag de pedo-piet zeker niet ontbreken, noch in de -landelijke- Rooms-Katholieke, noch in de Ansterdamse Hofnarretje- variant, in Leiden uiteraard de Benno L-piet en in Amersfoort de Systse van der V-variant. Van huis uit al goed met kinderen!
Beste lezers met uitzondering van de anonieme lezer van De Speld, Afrader, Corrie Tokkie, Petitieniet, Colinda, Brombeertje en Barbie,
Vanwege het ontbreken van een lijst van recente reacties is het niet onwaarschijnlijk dat jullie mijn recente reactie mislopen, omdat die buiten de chronologische volgorde staat.
Ik verzoek jullie daarom om de reeds gegeven link te benutten.
Een nederlaag wordt pas een bitter brouwsel als je besluit het door te slikken.
Heerlijk helder Colinda
Allons danser Colinda (is weer eens wat anders).
Arme Colinda,
Zeker voor jou, omdat al jouw papieren zweefvliegtuigjes hier gedoemd zijn neer te storten.
Een goed compromis lijkt me een Gestreepte Piet, met horizontale, verticale dan wel diagonale zwarte strepen over het gezicht (of witte als de uitgangs-huidskleur donker is)..
Ruitjes of pied de poule zijn ook denkbaar en geven evenzeer aan dat we niemand zwart willen maken en ook niet naar enig verleden willen verwijzen.
Als het niet naar iets mag verwijzen dan zou ik geen ruitjes nemen.
Je komt dan al gauw uit op “Michiel de Ruytjes Piet”.
Hij was dan wel van onbesproken gedrag echter wel een verwijzing naar het verleden.
Oké, schrappen we de ruitjes, of beperken we die tot Noord-Brabant, maar dan wel met rood en wit. Ook leuk voor passerende kroaten.
Goed Oele,
Ik heb wel sugestie gedaan onder #2.
Tegen je Kroaten breng ik niks in (nog niet iig)
Tegen wie voetballen we trouwens vanavond?
Benny,
Je vraagt in majesteitelijk meervoud tegen wie jij vanavond voetbalt. Dat jij zulks niet zelf weet is schandalig.
Ik vroeg het maar wist t wel.
Dacht ff te kijken het “ff” werd echter iets langer.
En “we” …. tja ik ging er vanuit dat ik niet alleen keek.
Zie onderaan
eh
IN DE ZOMER ZWARTE PIET OP TV.
In de zomer de zwarte pieten elke keer op TV, Ik erger mij daar aan. Wij willen nu genieten van onze zomer en nog helemaal niet aan de winter denken. Het lijkt mij voor de kinderen ook heel erg verwarrend. Onze zwarte piet weg, waarom? Natuurlijk vinden wij Nederlands het vreselijk wat er zo allemaal gebeurd is en slavernij is heel erg. Maar ik denk dat elke bevolking wel dingen hebben mee gemaakt wat vreselijk is, moeten wij dat dan aan feesten gaan koppelen, feest met elkaar , van plaats in het verleden te blijven hangen. Mijn opa was schoonschrijver, dichter en filosoof toen hij zonder werk kwam te zitten kwam hij in de werkverschaffing en moest turft gaan steken in Drenthe, dit was heel zwaar werk en voor iemand die nooit zwaar werk gedaan had was dat heel erg. Hij was lichamelijk niet zo sterk dus kwam al gauw met een zware longontsteking en dus ook geen geld want dat kende Nederland toen nog niet. Mijn ouders hebben in het verzet gezeten en zelf 43 mensen verloren in de tweede wereld oorlog, maar mijn moeder heeft ons op gevoed zonder haat gevoelens. Je kunt alles wel aan grijpen, maar je kunt ook door leven met een gelukkig vrij leven nu hier in Nederland en daar hoort ook vergeven bij. Laat ieder zijn eigen feest behouden. Niets racistisch aan. Gewoon een heel leuk kinderfeest en dat moet gewoon zo blijven. Liefs Anne
Lieve Anne,
Om mijn waardering voor jouw ontroerende brief tot uitdrukking te brengen heb ik dit geschenk voor jou.
Maar wil je de volgende keer voor de leesbaarheid alinea’s gebruiken.
Voor veel meer mooie woorden kun je lid of donateur worden van de Stichting Vrienden van De Speld.
Hé, dat is grappig: als je Haagsche Annie googelt dan komt Anne Mendels tevoorschijn?!
Beste Flabbergast,
Ik heb het nog gedaan ook en je liegt dat je barst.
Tip: probeer ook eens Haagsche Annie De Speld Petitie, kejje lachen.
Dat had ik al een keer gedaan, en nee, tussen de afbeeldingen sta ik ook al niet…
Let op: zorg dat je on-Googelbaar bent dus weg met dat facebook!
Als men mij Googelt komt alleen Haagsche Annie (niet te verwarren met Haagse Annie als die nog bestaat) komt bovendrijven, mijn alter ego echt niet, nergens.
Zo kan het ook!
Annie, d.w.z. Annie voor de lezerts.
Doei!
Não, não, Annie, zo slecht ben ik nu ook weer niet: inderdaad zie ik op dit moment opeens geen Anne Mendels-hits meer, maar een weekje geleden stond het er nog bol van toen ik je googelde om te kijken of je ook nog ergens anders actief bent.
Gewoon gezonde belangstelling, en dus niet om hate-mails te versturen.
Flabbergast, ik bedenk me opeens hoe vervelend dit voor die lieve Anne moet zijn…
Ze lijkt me een heel ander type dan ikzelf, al was ook mijn opa eigenlijk schoonschrijver, dichter en filosoof maar om de kost te verdienen had hij samen met mijn oma een wasserette, in Den Haag.
Wasmachines bestonden nog niet voor alle duidelijkheid, als nakomertje van een nakomertje hebben we het over lang geleden.. wasbord en mangelen dus.
Dat leverde hem uiteindelijk een bochel en later keelkanker op, maar hij is wel bijna 90 geworden.
‘Doe de was de deur uit’ riep men jolig als je het jezelf makkelijk wilde maken; voor mijn opa was zulks echter het sein van mijn oma dat de was ook gestreken en opgevouwen was zodat hij alles op de bakfiets naar de klanten kon gaan brengen, dat werd meestal best laat in de avond.
Altijd nog beter dan turft steken in Drenthe dus qua tijd van leven.
Ja, turft ja, das Haags.
Af en toe ergens een t’tje achter of tussen zetten, die t’s moeten ook op.
Anne, sorry voor alle overlast die je evt. hebt ondervonden, nu nog even staartje voetbal weer, als je denkt waarom is dat nu weer belangrijk opeens?
Ik kom uit Den Haag, need I say more?
Het is nu 3 -2!!!
Lieve groeten,
Annie
Meid, Annie, da’s ook toevallig: ik heb een oom, Harry, en die heeft een varkentjeswasserij!
En een voetbal elfje en die heet Finkel. Maar die had het 2 uur lang slecht naar z’n zin vanavond want het was een hoop gepruts en gepiel, en dat doet hij liever zelf, dan kijken hoe anderen het doen. Beetje zoals bij slechte pornofilms, zeg maar.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak, is de beveiliging van de Speld: hoe komen gefliptelingen aan de mailadressen van Jeettje en jou, om daar hate-mail naar toe te sturen? Of hebben jullie beiden ooit eens je mailadres op de site gezet? Lijkt me voer voor de Nerd, toch?
Voer voor de Nerd, maar ook voer voor jezelf. Laat niet overal een mailadres achter. En als je het toch doet niet het adres waarmee je met je notaris een afspraak maakt voor het roken van een sigaartje en de besognes in de famielje door te spreken. Als iemand bij de koffie over De Speld begint, vertel dan niet dat je er regelmatig schrijft. De Speld? Kweenie. Het is een rare wereld waarin je eenvoudige genoegens beter voor jezelf kan houden.
Technisch kan je er zelf al heel simpel voor zorgen dat je je PC bijhoudt. De stumpers die nog werken met de Adobe Reader uit het tijdperk dat die nog nog – ik geloof – Acrobat Reader heette. Je zal ze de kost moeten geven. Grote bedrijven met een ICT-staf niet uitgezonderd.
Dan ben je al een heel eind. En uiteraard blijven de fijne kneepjes voer voor de Nerd.
Zij zijn wit en ik is zwart. Dat is niet eerlijk!
Hoi die Calimero,
Pas maar op, straks moet jij je van de Jamaicaanse VN-onderzoekster Verene Shepherd blauw verven, of nog erger, oranje.
Sterkte,
Paulusje
Hoor ik ergens een klein pietkuikentje ??
Wat een saai onderwerp.
Om het dan nog maar saaier te maken de “Ivo Niehe Piet”.
Ik hoop dat mijn mening telt. Juist nu
Mag ik voorzichtig Piet Hein in uw gewaardeerde aandacht aanbevelen?
Stuurmeneer,
Wilt u mij in de slavenboot nemen?
Van Piet Pieterszoon Heyn zou je met je zwarte veren niets te duchten hebben gehad, maatje. In tegendeel.
Ik citeer uit Wikipedia een stukje over ‘s mans tweede tocht voor de WIC, nadat hij Rio de Janeiro had aangevallen:
“Negen schepen werden prijsgenomen; de andere zeventien verbrand. Tot de buit behoorden 2564 kisten suiker en 1172 huiden. Twee slavenschepen die uit Angola aankwamen werden ook prijsgemaakt; de slaven werden vrijgelaten op het eiland Itaparica hoewel Hein ze tot zijn leedwezen niet tegen scheurbuik had kunnen behandelen omdat hij geen citrusvruchten had kunnen vinden.”
Je ziet, hier sprake is van een hele Piet, zowel nuttig voor Sinterklaas als voor de strijd tegen de Braziliaan. (Ok, toen nog de Portugees).
Stuurman, een hele Piet zijn is niet geheel zonder risico. Als Piet opvalt en niet geheel begrepen wordt, loopt hij de kans op menige schutting de tekst “Piet is gek” aan te treffen.
En niet te vergeten dat de uitdrukking “het is een hele Piet” doet vermoeden dat dit de uitzondering is te midden van heel legertje halve Pieten.
Tja, maar tussen een heel leger halve Pieten staat een hele Piet natuurlijk een beetje… eh… vreemd.
Dit is gecompliceerde materie. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Dan word je als Hele Piet natuurlijk weer buitengesloten en moet daar weer een VN-commissie voor worden opgetuigd. En voordat die het probleem haarfijn in kaart heeft gebracht ben je weer een aantal jaar en zo’n 30, 40, 50 miljoen $ verder,
Waarde heer Spaland,
“Beter een halve Piet dan een lege zak”, kent u die uitdrukking?
En dan heb ik het nog niet over: “men mag een geschminkte Piet niet in het oor kijken”
Allemaal waarheden als koeien die men nog wel eens vergeet, heden ten dage.
En wat te denken van de Balkenende 2 – 3 Piet en de Rutte 1 – 2 Piet (nee, dat zijn geen voetbaluitslagen) ?
ZigeunerPiet en OmbudsPiet lijken me evident. Gaan de USA en bijvoorbeeld Brazilië nog een IndianenPiet doneren?
De martelaren van Gorkum-piet mag niet ontbreken. Maar dat doet hij toch. Het blijft een eigenzinnige figuur. Laatst had ik hem op de koffie, vroeg hij om groentensoep. Raar toch?
Ah, wie we daar hebben , Zaalwachter Zaal Één. Kom erbij, goed opgeruimd hé.
Redactie, doe er iets aan. Voorkom dat het concept van De Speld om zeep wordt geholpen door de z.g. `Vrienden van De Speld`
Wat is dat?
Stookpiet, wil je maken dat je in de machinekamer komt?
Goed dan. Staat u mij dan toe de vergadering te openen met een overdenking?
http://youtu.be/BadNIxdvSb8
Hijsfijn!
Ach, Stookpiet weet wat het concept van De Speld is en gaat de redactie dat even vertellen, ben reuze benieuwd. Het zal wel een ouderwetsche kolenstookpiet zijn, denk ik?
Kernkraft? Nein, danke!
Die Stookpiet weet het wel aardig te vertellen.
Maar denkt hij echt dat er alleen in Holland zwarte pieten voorkomen? Carnaval komt (vrijwel) alleen voor in Limburg en Brabant, maar Sinterklaas met zijn zwarte pieten wordt in vrijwel heel Nederland gevierd.
Overigens bestaat er al een zwarte Sinterklaas: Hadji Firoez in Iran. Hij treedt op met Nowroez op 21 maart.
Stookpiet,
Een zelfbenoemde vriend is erg,
maar een hele stichting van die vrienden riekt naar een vijandige overname.
.
Gelukkig hebben we de foto’s nog…….
Ik ben nu op missie in het land van Zwarte Piet, de cocaïne is bijna op.
Heet de Piet voor de moord op de gebroeders de Witt de Witte Piet?
Ge vergist u, waarde Von Schplüdenschnützel,
Dat waren geen Pieten. Dat waren Witte Wieven.
Wij, van Het Bureau zijn voornemens een rechtszaak te beginnen tegen deze discriminatie. Zodra wij weten wie in dezen voor het gerecht gesleept dient te worden zal men nog van ons horen!
Ik mis de NSB-Piet, De Gebroeders de Witte Piet, BonifatiPiet, Piet van de Arbeid, Pieter Gerards, De Europiet, Pieter Menten, Pieter Botha en Pietje Bel en dan doe ik nog niet eens mijn best.
Beste Speld, ik wil niet zwartepieten maar de lijst nare episodes is kilometers lang. Bijna tot aan Madrid.
Ho eens even: hoe past Pietje Bell in jouw plaatje? Niet toch? De eerste Rotterdamse verzetsheld was misschien een nachtmerrie voor drogist Geelman en tante Cato, scholen met gristelijke bijbels, achterlijk nette leescommissies en Jorritsmatypes, maar de oprichter van de Bende van de Zwarte Hand verdient beter dan dit. Foei.
Heer Jeettje,
Ik zou het pietencorps liever uitbreiden met Pim Fortuyn (als we nou toch een foute R’dammer willen hebben), de haatzaaiende Limbo die zijn buitenlandse vrouw niet het land uit wil zetten, Corrie van Hiernaast en Gordon.
De rest van het geteisem ben ik even vergeten. Dat probeer ik meestal te doen met dat soort mensen. Dat kost weliswaar een hoop spiritualiën, maar dan heb je ook een geheugen als een vergiet.
Vriendelijke groet,
Finkel
Ah, maar die Pim mag dan wel in Rotterdam gewoond hebben, hij is er niet geboren en getogen; een gelukzoekende immigrant derhalve, geen Rotterdammer
Zo hebben wij hier ter plaatse sinds kort ook een gelukzoekende immigrant; de betrokken plaats zal ik maar niet verraden …..
Piet Bell was een vliegtuigkaper avant la lettre (zie: Pietje Bell kan vliegen), en daarom medeverantwoordelijk voor de aanslag op de Twin Towers. Dat Nederland daarom aan de basis staat van veel leed en de nazaten van de heer Chr. van Abcoude daarvoor verantwoordelijk zijn, staat buiten kijf. Ik beraad mij op een claim, aangezien ik iemand ken die een dag voor de aanslagen het WTC in New York heeft bezocht. Ik lig er nog regelmatig van wakker.
Wat dacht u van de Annemarie Jorritsma-piet ?
Niets is te gek, zoLang het maar negatief is.
Een combinatiepiet: van boven Mark Rutte en van onderen Annemarie Jorritsma. Een paar apart
De kinderen moeten geen nachtmerries krijgen van hun Piet dus absoluut geen Jorritsma! Ik ben zelf meer voor Rutte, mits hij bewijst geen pedofiel te zijn.
Ik mis de ” anti http://www.petities24.com/speld-stemknop_nee_overzicht_laatste_reacties_terug_svp Piet”
Zaal 1 is geopend.
U kan me niet van acuutheid beschuldigen, want ik zit hier gewoon de middagpost te doen.
Zaalwachter,
Keer maar huiswaarts. Er wordt vandaag niet vergaderd door de Stichting Vrienden van De Speld.
Het manvolk moet zo nodig in de namiddag weer voor de beeldbuis onderuit gezakt op de divan Aldi-blikbier zuipend naar het wereldkampioenschap man- en balschoppen kijken, ten einde op geaccepteerd wijze zich weer als kleine jongetjes te kunnen gedragen.
Dag Oma,
Dan ga ik even kijken in Zaal Zeven of daar de herrie van gisteren al is opgeruimd. Tot morgen dan maar.
Lieve Oma,
U heeft dat met uw lange levenservaring goed door.
In mijn praktijk als wijkverpleegster zie ik zo vaak, dat de kinderwens van mannen berust op de mogelijkheid om ongegeneerd weer met autootjes en spoortreintjes te kunnen spelen en op het strand de zandkasteel compleet met waterwerken af te bouwen, wat hem als jochie niet is gelukt.
Opvallend is, dat het ook voor grootvaders geldt. Is dat bij Opa ook zo?
Ah, wie we daar hebben , Zaalwachter Zaal Één. Kom erbij, goed opgeruimd hé.
Zuster Pleegfun, opa heeft dit aardse tranendal reeds lang geleden verlaten.
Oma, er is een buitengewone vergadering ingelast vandaag, maar dan dient U wel augurken mee te brengen.
Beste Bloedzuster,
Vertel mij wat.
Het aantal gefrustreerde vaders zonder zonen die ik op de divan heb gehad, is schier ontelbaar.
Overigens heb ik de indruk, dat onze Oma “divan” schreef, maar waarschijnlijk “een gestoffeerd langwerpig zitmeubel met ruggensteun en veelal ook voorzien van armleuningen geschikt voor meer dan één persoon” bedoelde.
Zou de vergissing, wat wij noemen, preoccupatie zijn?
In lekenwoorden wordt dat nog een Freudiaanse verspreking genoemd, Bij ons psychiaters heeft Sigmund echter afgedaan.
Anonieme lezer van De Speld, Afrader, Corrie Tokkie, Petitieniet, Colinda, Brombeertje en Barbie,
Hoe vinden jullie het nou dat Oma, de Zaalwachter, Bloedzuster Bloedgijn en Mej. drs Paula Hersenkraker (allemaal leden van de SVvDS) zonder jullie uitdrukkelijke toestemming hier een soortement van vergadering hebben gehouden, die niet over het onderhavige item ging?
Ik zou zeggen, klim ogenblikkelijk in de balpen en schrijf een lange, gewichtige en vooral boze protestbrief aan de directie, het secretariaat, de ombudsvrouw, de redactie, de afdeling verspreiding, de drukker. de reclamemakers, de abonnementenadministratie, de klusjesman, de nerd en de buren van De Speld, want dit kan echt niet!
Of past dat niet in jullie protestrooster van vandaag?
Inderdaad !
Wel Pauline Kroes, het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat men inmiddels op http://www.speld.nl/2014/07/04/onthoofdingstweet-isis-valt-slecht/ in zaal #21 heeft kunnen lezen dat iemand aan Heer Jeettje zonder zijn uitdrukkelijke toestemming een dreigmail heeft gezonden. Zou men nu ook bereid zijn openlijk van een dergelijke waandaad afstand te nemen? Of houdt men zich liever stilletjes en doet men alsof de neus bloedt? Hoe dapper toont men zich nu? Op het moment van schrijven heb ik niemand daar nog op zien reageren. Dit afgezien van mijn reactie.
Het is maar een vraag. En wel wie zichzelf openlijk hier de Zwarte Piet durft toe te delen. Of is de anonimiteit te aangenaam?
Herstel: zaal #22
De Speldpiet
Beste Henk,
Bedoel jij deze bedreiging van een Afrader? Geen lid zoals wij, maar bemoeial.
Heb jij overigens wel aan anonieme lezer van De Speld, Afrader, Corrie Tokkie, Petitieniet, Colinda, Brombeertje en Barbie gevraagd of jij hier wel met medeleden en donateurs van de SVvDS mag converseren?
O jee, nu realiseer ik mij, dat ik ook zwaar in overtreding ben. Als daar maar geen gedonder van komt. Dat komt namelijk vaak voor bij broeierig weer.
Heer Spotter, het bericht vanmorgen om 11:58 uur onder het bericht van Afrader; de reactie daarop van Heer Jeettje. Het laatste deel van zijn betoog.
Jawel, u en ik zijn in overtreding. Maar een bedreiging is óók een overtreding. De vraag is dan welke het meest verwerpelijk is. De dapperen zullen vast wel kunnen uitleggen waarom een bedreiging gerechtvaardigd was.
Beste Henk,
Net las ik het stuk, tot nog toe dacht ik dat ik de enige was die hatemail had ontvangen, niet hier, neen, in mijn eigen lieve mailbox thuis!
Net nog even gekeken hoe dat zit: (ik dacht via Gmail, maar dan heb je mijn mailadres nog niet).
Dan is er nog de mogelijkheid om ‘contact op te nemen met de auteur van de petitie’; dan krijg ik de mail gewoon thuis en de echte lafbek zorgt wel dat zijn of haar naam niet terug te vinden is in de mail.
Binnen 3 minuten heeft men een nieuw email-adres aangemaakt en gratis ook nog, dan is de verleiding groot voor een bepaald type mensen.
Heel vervelend, ik dacht tsja.. petitie.. boze mensen.. zal wel maar mocht u het hele verhaal willen lezen: zie
http://www.speld.nl/2014/07/04/onthoofdingstweet-isis-valt-slecht/
#22, lid zoveel.
Nou ja, ik leef nog en mijn machete staat geslepen achter de voordeur; kom maar op dreigert, hoe laat begint de battle?
En dat terwijl me nu toch al ruim een week geleden beloofd is dat ik direct, of nee langzaam juist maar wel meteen een nare dood zou sterven als ik nog één letter op papier zou zetten hier..
Om in voetbaltermen te blijven: ik leef in reservetijd waardoor ik al met al het leven veel intenser ervaar dan gewoonlijk het geval is.
Een beetje suffen? Geen tijd voor; elke minuut kan de laatste zijn. Tuurlijk.
Maar dat geldt in feite voor iedereen…
Liefs,
Annie
ps ze zullen ook nooit eens een leuke anekdote mailen… nou ja, leuke anekdotes opschrijven of vertellen is niet voor iedereen haalbare kaart, dat is waar.
Komt niet vaak voor dat ik met een bakkes vol tanden sta…
Kan alleen maar schrijven dat je als je dát flikt
EEN HELE GROTE LAFBEK BENT.
Wie de schoen past trekke hem aan… En als je vindt ten onrechte voor GROTE LAFBEK uitgescholden te worden, daag ik je uit HIER te reageren.
Wel, ik stel voor dat wij voor deze ene keer de vergaderruimte beschikbaar stellen aan hen die zich zo aan ons hebben geërgerd. Dan kunnen zij elkaar heel eerlijk eens in het wit van de ogen kijken en bespreken of dit nu werkelijk nodig was.
En omdat wij de beroerdste niet zijn, zal de muzikale omlijsting op gepaste wijze worden verzorgd.
http://tinyurl.com/nh3an24
Het is maar een voorstel.
Beste Henk,
Een wijs voorstel, ik denk niet dat de anonieme brigade zichzelf bekend durft te maken.
Hoewel Corrie Tokkie onlangs nog heeft toegezegd contact met me op te nemen, ze zou me nog schrijven.
Wie weet had ze dat al gedaan..
Zij M/V is immers wel érg geobsedeerd door mijn persoontje, nog nooit heeft iemand zoveel tijd besteedt aan het maken van linkjes en weet ik wat allemaal.. vleiend. Echt.
Dat beloofde ze Jo, van dat schrijven naar mij als ik me goed herinner, ze lalde iets over een spreekverbod dat hier zou zijn ingesteld.
Een Fatwa zou ik hebben uitgeroepen, toe maar!
Gelukkig vertelde iemand al dat ik daar niet toe bevoegd ben.
Maarreh.. een spreekverbod?
Door MIJ?
Hebbie het ooit zo Himalaya-zout gevreten zou mijn opa zaliger hebben gezegd.
Maar dat was na de de creepy mail. Of zegt dat niks?
Sorry dreigert, maar ik vond het de moeite niet waard om er hier op de site aandacht aan te gaan besteden.
Tot ik las dat ik niet de enige was, ik kon geen regelrechte bedreiging ontdekken en ging er vanuit dat de mail ook in Jeettje’s eigenste prive mailbox terechtgekomen was; wellicht vergis ik me? Hope so..
Toen wilde ik toch even laten weten dat – wie het ook is – hier beter geen sport van kan gaan maken.
Ook vroeg ik me af of de mail van Jeettje ook thuis ontvangen was of hier op De Speld?
Om eerlijk te zijn vind ik het een trieste zaak en dacht wederom: don’t feed the trolls maar als ze echt vraatzuchtig worden…
Dan ga ik ingrijpen, en wie denkt whahaha zal wel, je vind me toch nooit.. vergis je niet!
Dat is geen dreigement, dat is een aanbeveling voor jou. Niet vergissen in wie je voor je hebt, je weet het gewoon niet….
Shit, voetbal is begonnen, krijg net een berichtje of ik weer ga kijken. JA voor den donder, ik heb de smaak te pakken geloof ik!
Latersszz, Annie
Annie en Jeettje, mochten jullie behoefte hebben aan bescherming, wij kunnen die royaal bieden.
Om bij het onderwerp te blijven ,zoals het hoort op deze site.
Waar gaat het over ?
Annie, de zaal is ter beschikking gesteld aan onze gasten. Laten we aardig zijn en niet storen.
Waarde gasten, de zaal is aan u.
Hierbij een nieuwe bijdrage van de werkgroep Muzikale Omlijsting om u het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Van dit stuk is bekend dat koningin Victoria er zeer ingenomen mee was. De mening van Napoleon heb ik helaas nog niet mogen vernemen. U ziet het: wij spannen ons in u het beste van het beste te bieden. Zo zijn we ook wel weer.
http://tinyurl.com/oqhjj36
Dag Henk,
Wellington mag z’n 15 minutes of fame van Beethoven hebben. Wie kent die gast nog ?
Wat heeft die te betekenen ?
Wij daarentegen zijn eeuwig beroemd.
Zeker hier in de instelling.
http://tinyurl.com/8qo298x
Groeten namens ons
Ik adviseer Jeettje en Annie met de ontvangen brief naar de politie te stappen, voor zover mogelijk.
Ik weet dat je waarschijnlijk denkt “Ja, en dan? Doen ze toch niks mee”. Dat mag misschien zo zijn, maar ik zou het in ieder geval ernstig in overweging nemen, want dit kan gewoon NIET!
Voor de rest zal ik mijn mond dichthouden in deze ‘zaal’. Hij is aan jullie…
Hm. Ik zie dat Napoleon is vertrokken. Geheel in lijn met wat muzikaal werd uitgedrukt en ook met de historische loop der gebeurtenissen.
Tja, als er niemand komt. Het elektriek is ook niet gratis.
Pollens, blijkt Napoleon er toch te zijn. Had zich achter het gordijn verstopt. Op de vlucht of zoiets.
Tja, Heer Napoleon. They’re coming to take me away.
Het punt is natuurlijk wel dat onze gasten nog niet zijn verschenen. Zo bezien loopt u op de zaken vooruit.
De site blijft wel enige verassingen houden of er nieuwe berichten zijn afgeleverd. De Speld is enerverend in alle betekenissen van het woord. Maar dit terzijde.
Just a small step for a cat
http://tinyurl.com/or8y8ew
Jo, eigenlijk heb je gelijk.
Ik wacht nog heel even af; van de 3 mailtjes waren er 2 gewoon bozig en even lekker schelden maar ja, uit Den Haag… ik ben immuun voor KKhier en KKwijf daar.. dat zeggen ze ook als je te traag oversteekt.
Maar ééntje was ronduit eng, ook echt heule rare post gehad in de gewone brievenbus afgelopen week, nog 1 zo’n enge en ik ga het toch even doorgeven.
Verder met niemand ruzie of rijdende rechter-vetes; ik wacht het even rustig af.
Anders zie ik mij genoodzaakt de machete ter hand te nemen; dan gaan er koppen rollen.
Of ben ik nou weer helemaal van onderwerp? Grmpf…
Dit had onder het ISIS koppenrolstukje gemoeten. Als ik op onderwerp had willen blijven.
Maar even het laatste stukje voetbal kijken, het word geloof ik echt spannend nu en ik wil weten hoe het in de stad gaat worden straks.
Dat soort zaken is redelijk simpel te voorspellen, en de politie IS er al!!
Alleen niet waar ze zouden moeten zijn ben ik bang; ik weet ook niet waar de rellen gepland staan vanavond.
Liefs,
Annie
Mag ik allen erop wijzen dat U reeds vanaf dit moment in zaal 1 kunt aanschuiven om 1 gelukkige verjaardag te wensen aan Cornelis Willem Heuckeroth (geboren te Amsterdam op 6 juli 1968) en opgezadeld met de roepnaam Gordon.
Gelieve langs achter aan te schuiven.
En laten we ook vaststellen dat in ieder geval Corrie wel afstand heeft genomen. Weliswaar buiten zaal #1, maar toch. Eerlijk is eerlijk. Daarom wordt van een muzikale begeleiding van Gordon’s verjaardag afgezien. Corrie heeft het verdiend.
http://tinyurl.com/oxpx2yu
Voor Henk c.s.
Het populairste lied van Corrie Tokkie en haar buurvrouw.
Ja Annie, bedankt voor de waarschuwing een stukje hierboven dat je niet weet wie je voor je hebt. Dat is waar. Maar ik denk dat je ook weer geen spoken moet zien. Niet uit angst voor de ene auto onder de andere springen.
Bij Heer Jeettje ligt het iets anders en ernstiger. Door zijn vermelding op deze site heeft hij bij de anonieme verzender getekend voor ontvangst.
Aangetekende post met bericht van ontvangst.
Heer Spaland, daar schrik ik van i.t.t. een paar rare mailtjes die – na even uitzoeken – allen via de petitie zijn verstuurd. Inderdaad niet iets om wakker van te liggen.
Een aangetekende brief is wel even iets anders; daar moet men moeite voor doen en ‘ik weet waar je woont’ krijgt dan wel een andere klank…
De onzinpost die ik in de brievenbus heb gehad kan ook een flauwe grap of zelfs vergissing zijn (niet voor mij bedoeld maar voor buurtbewoners die zeer onlangs hun huis uit zijn gezet wegens overlast) dus ik maak me echt niet zo druk.
Met zo’n brief zou ik meteen naar de politie gaan; duidelijk een zieke geest aan het werk en dan is het heel vervelend als je niet weet wie je voor je hebt…
Dat zijn geen grappen of pesterijtjes meer.
Ik hoop dat snel bekend wordt wie verantwoordelijk is voor die brief…
Annie
Nee Annie, die aangetekende brief was bij wijze van spreken. Kennelijk heeft iemand hem een vervelende mail gestuurd. De verzender houdt dan de site in de gaten Als je dan op de site vermeld dat je die mail hebt ontvangen,dan is voor de onbekende verzender in ieder geval duidelijk dat hij de juiste persoon of in ieder geval zijn mailadres te pakken heeft.
Dat is voor de verzender dus bij wijze van spreken het bericht van ontvangst. Wacht het maar rustig af. Niet te hard van stapel lopen.
Heer Spaland,
Ach so.. ik had ook alleen over een mail gelezen en dacht even dat ik iets over het hoofd gezien had.
Wat nogal snel gebeurd, zo zonder de laatste 10 reacties in beeld.
Een rare zaak al met al, bij mij is in ieder geval duidelijk waar de mailtjes vandaan komen.
Al heb ik er pas na ruim een week over gerept hier; wellicht had ik meteen moeten reageren hier en was het dan bij 1 mail gebleven.
Genoeg woorden aan vuilgemaakt naar mijn idee.
Verwarrend allemaal, en niet grappig bovendien.
Tenminste, niet mijn gevoel voor humor..