Popfestival Pinkpop start in de editie van komend weekend in dezelfde opstelling als in 2009. Dat meldde festivalbaas Jan Smeets in de laatste persconferentie voor de start van het driedaagse evenement. De oude vos bewijst zich opnieuw als meestertacticus.
De belangrijkste wijziging ligt in de positiewisseling van sterren Bruce Springsteen en Anouk. Dit keer zal Anouk zaterdag op het mainstage staan en Springsteen op maandag, waar dit in de editie van 2009 precies andersom was. De organisator verklaart: “We willen op deze manier blijven prikkelen, blijven verrassen. Op Pinkpop weet je nooit wat er gaat gebeuren en dat moeten we zo houden.”
Ook Keane en The Ting Tings zijn vertrouwde krachten waarop Smeets altijd een beroep kan doen. Met sterkhouder Kytemans’ Orchestra heeft hij weer een verrassing in petto: “Waar we die jongens vorige keer nog opstelden in de Tent, zullen ze nu op de Mainstage staan; bovendien heetten ze toen nog Kytemans’ Hiphop Orkest, dus dat geeft hun positie weer een volledige nieuwe invulling.”
Het idee om de selectie van 2009 exact te kopieren durfde Smeets dit jaar nog niet aan: “2009 was een meesterwerk, maar nog te vers. Je wilt in ieder geval met je wisselartiesten kunnen spelen. Nu kunnen we eventueel ruimte inbouwen voor een jong talent als Seasick Steve, of een bewezen kracht als The Bosshoss ook een plekje geven op de bank.”
Smeets heeft er zin in komend weekend: “Het zonnnetje breekt door, en ik heb zelden zo veel focus in een groep artiesten gezien. Aan ons zal het dit jaar niet liggen. De grasmat ligt er in ieder geval prima bij.”
Ik heb geruchten gehoord dat in 2013 Pinkpop dezelfde opstelling zal kennen als de eerste editie in 1970. Ook zal het festival terugkeren naar het Burgemeester Damen Sportpark te Geleen. Enkel bezoekers die er ook bij waren in 1970 worden toegelaten. Indien artiesten en/of bezoekers niet meer bij machte zijn om hun kunstje te vertonen zal men gebruik maken van holografische technieken.
Als “surprise-act” zijn John Lee Hooker en Big Mama Thornton uitgenodigd. Of die ook werkelijk komen is ten tijde van dit bericht nog niet geheel zeker. Henk Schiffmacher komt een clinic geven over verantwoorde tatoeage, Herman StokBrood over verantwoord drugsgebruik en Rapper Ali B. serveert authentieke kouskous à la Mama. 2pack Amaro en 50 Cents verzorgen de slotnummers.
Ieder jaar weer staan er meer yurts, tipi’s, speeltenten en ja vorige jaar zelfs een Aldi partytent op de Pinkgrasmat en dat is mij waarlijk geen splinter maar een tentharing in het oog!
Als men dan toch een consequent conceptprogramma wil blijven handhaven waarom dan geen kwaliteitscontrole aan de poort voor degelijke Hollandse kampeeronderkomens?
En wordt er nog op doping gecontroleerd?
Alleen op heroïne, meth en crack. Pot, weed, grass en cocaïne worden aan de ingang legaal verkocht door licentiehouders van Mothers Finest Homegrown, wier moederbedrijf een sponsor-overeenkomst heeft met Pinkpop. Voor een niet nader te noemen Nederlandse artieste is de krijtroller van de Arena uitgenodogd om een duidelijke brede witte lijn uit te leggen van de kleedkamer naar het podium. Zo komt zij, al voorgesnoven, op de bühne. Van Velzen treedt op met Sneeuwwitje en een geselecteerd aantal (7) dwergen. De Antilliaanse viermans-steelband ‘Quartits & Ass’ geeft voor deze gelegenheid een clinic met de Barbershop-groep van CAD/Jellinek en het bewakingspersoneel van het Pieter Baan Consort. Hoort, zegt het voort en Komt allen.
1. Wij vinden het prettiger om als kleine mensen betiteld te worden.
2. Onze grote vriendin had de ondersteuning van 7 dwergen en niet het totaal van 8 zoals u hierboven vermeldde.
Hoe groot is de kans dat het uitdraait op een verlenging?
Die kans is nihil. Het is reeds langer gerekt dan wenselijk, om maar niet te zeggen: langdradig.
Popmuziek is dood. De hele ontwikkeling in die muziekstijl is klaar. Het rebelse van rock ‘n’ roll is er vanaf. Zelfs punk is-compleet met de anarchistische symbolen- ingekapseld in de burelen van figuren met schuingespreepte stropdassen en lease-auto’s. Terug in de tijd is net zo’n gedoemd te Miss Lucken noodgreep als het stichten van kerken.
Jazz kan een antwoord zijn. Een andere mogelijkheid is het multi-talent Kwame Mpufu te boeken en zijn weegaloze interpretaties van oude, Afrikaanse honger-oedeem ritmes ten gehore te laten brengen.
Voorwaarde is wel dat het publiek ook weer hetzelfde is als in 2009.
Niet mogelijk.
Dat is alweer 3 jaar geleden, velen van hen zijn de “maximumleeftijd voor Pinkpoppubliek” van 14 jaar inmiddels overschreden.
Marco van Basten heeft in zijn nieuwe functie als trainer van Heerenveen gevraagd of hij ook een beroep kan doen op Abe Lenstra. De vrouw van Abe heeft hier echter een stokje voor gestoken. Zij verklaarde dat Abe de laatste tijd wat stram in de ledematen is.
En doe maar moeten ze ook weer uitnodigen. En de appelgooier uit het publiek natuurlijk ook.
Goed idee van dhr Smeets. Hier kan dhr van Marwijk zijn voordeel mee doen. Ik zou zeggen stel de hele selectie van 1988 weer op. Succes verzekerd !
Het is toch altijd jammer dat die lekkere zangeressen hun geile smoeltje altijd achter een microfoon verbergen.
En waarom niet de opstelling van Woodstock 1969 integraal overnemen? Onbegrijpelijk, een gemiste kans.
En Ilse de Lange??
Damn ik snapte een grapje niet. Kom maar met die kritiek
Nee, nou’stnieleukmeer
Laat duidelijk zijn dat ik groot fan ben van seasick Steve , ik vind hem fantastisch , maar om hem jong te noemen vond ik apart … Ik wist niet dat je boos zou worden
Overigens vind ik het helegaar niet verrassend.
Het is net zo voorspelbaar als het wisselbeleid van Rinus Michels: je wéét dat de invaller die nodig is niet ingebracht gaat worden als het nodig is, maar pas in de laatste 3 minuten.
Een schijnbeweging zoals nu eens Pinkpop NIET op Pinksteren programmeren zit er niet in, jammer genoeg. Dát zou pas echt de boel scherp houden.
Ik heb van horen zeggen dat Lady Gaga straks gekleed in een (hopelijk verse) vleesjurk even boven de hoofden van het Pinkpoppubliek komt schommelen.
Echter de vegetarisch gewetensbezwaarden Pinkpoppers kunnen bij de helpdesk gratis ooglapjes van brandnetelstof krijgen en naderhand verantwoord recyclen door er thee van te zetten of er een leuke trui van breien.
Seasick Steve “jong” talent ?!?!? Talent zeer zeker maar die man is in de 70
Ja, en? Wat is je punt? We gaan nu toch niet ineens aan leeftijddiscriminatie doen?
Jij bent wel een vlotte geest hè Robert Heiltjes…
Seasick Steve is een act!
Wel jammer dat Metallica geblesseerd is, maar ik hoorde dat ze wel weer op tijd fit zijn voor de topper op Werchter Boutique!
http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2012/mei/pinkpop-2012/pinkpop-boos-op-werchter-boutique.html
Un grand PINKPOPSTAR est Monsieur Julien Clerc.
Fils de Paul Leclerc (mort en 2003), haut fonctionnaire à l’Unesco, et d’Évelyne Merlot, d’origine guadeloupéenne, il est l’interprète de nombreuses chansons d’Étienne Roda-Gil. Il est notamment le demi-frère du journaliste Gérard Leclerc. Ses parents divorcent lorsqu’il est encore jeune.
Il habite alors à Bourg-la-Reine et, par des voisins, fait du scoutisme laïc chez les Éclaireurs de France dans le groupe Montaigne.
C’est pendant la comédie musicale Hair qu’il rencontre France Gall, dont il tombe amoureux. Ils vivent ensemble jusqu’en 1974. Julien lui écrit la chanson Chasse-neige. Sa séparation avec France lui inspire Souffrir par toi n’est pas souffrir.
Après leur séparation, et durant le tournage du film D’amour et d’eau fraîche, l’actrice Miou-Miou devient la compagne de Julien Clerc, avec laquelle il va vivre jusqu’en 1981. Miou-Miou quitte dès lors son compagnon Patrick Dewaere, avec qui elle a eu une fille, Angèle, dite Angèle Herry-Leclerc (1974), laquelle sera adoptée officiellement par le chanteur, après le suicide de l’acteur[2]. Dans une interview, Julien Clerc raconte que Patrick Dewaere l’a attendu un jour à la sortie du tournage du film pour lui coller son poing dans la figure.
En 1978, naît sa fille, Jeanne, qui va devenir actrice, et qui a interprèté plusieurs rôles, au théâtre, à la télévision et au cinéma, connue sous le nom de Jeanne Herry.
En 1978, il fête ses trente ans, et son ami Maxime Le Forestier lui écrit à cette occasion la chanson J’ai eu trente ans. Ce titre paraîtra à l’automne 1978 dans l’album Jaloux, qui sera son premier grand succès de ventes (400 000 exemplaires), grâce, notamment, au titre de Jean-Loup Dabadie Ma préférence[réf. nécessaire].
En 1980, Julien Clerc souhaite évoluer, et se sépare d’Étienne Roda-Gil, ainsi que de son arrangeur, Jean-Claude Petit. Au cours des années 1980, il participe aux différentes campagnes publicitaires de la firme Citroën, avec le slogan chanté J’aime, J’aime, J’aime, que l’on peut entendre dans les clips et voir sur les affiches.
En 1982, sort son douzième album, incluant Femmes je vous aime. Il quitte sa maison de disques, Pathé Marconi, pour intégrer la firme anglaise Virgin, qui, à l’époque, n’est encore qu’un petit label.
Le 14 septembre 1985, à Pino, en Haute-Corse, il épouse Virginie Coupérie, descendante directe de Gustave Eiffel et du ministre de la Police de Napoléon Ier Joseph Fouché, qui lui donnera deux enfants : Vanille, en 1988, et Barnabé, en 1997.
L’album Utile, sorti en 1992, marque ses retrouvailles avec Roda-Gil.
De 1996 à 2010, il participe aux concerts des Enfoirés.
En 1997, il fête ses cinquante ans sur scène avec Marc Lavoine, Alain Souchon, Françoise Hardy, Maurane et Pascal Obispo. Il en sera tiré en live un disque intitulé Le 4 octobre, qui correspond à la date de son anniversaire.
En 2002, à la suite d’un reportage en Afrique, il cède les droits de son titre Partir à l’UNHCR, dont il est nommé ambassadeur de bonne volonté en 2003.
Son album Double enfance sort fin 2005, et rencontre le succès, dans une période où le marché du disque s’effondre. Il comporte, entre autres, deux chansons d’Étienne Roda-Gil, disparu quelques mois plus tôt.
Sa nouvelle compagne Hélène Grémillon, née le 8 février 1977, scénariste et romancière, a donné naissance à un petit Léonard, né le 22 avril 2008. Julien est papa pour la cinquième fois, tandis que, depuis l’année précédente, il est devenu grand-père d’un petit Jules.
Son album Où s’en vont les avions est sorti le 15 septembre 2008. Le premier extrait est La jupe en laine (clip réalisé par Hélène Grémillon). Ont notamment participé à l’album : Maxime Le Forestier, Carla Bruni, et Benjamin Biolay, ce dernier en tant que producteur.
Julien Clerc est le parrain du Téléthon 2008.
Il a fêté ses quarante ans de carrière sur la scène du Casino de Paris. L’enregistrement public de la tournée qui en a découlé est sorti le 30 novembre 2009 sous le titre : « Tour 09 ». L’enregistrement de ce dernier album live a eu lieu lors du concert du 16 juillet 2009 au Festival des Nuits de Fourvière à Lyon ; ce même concert était retransmis en direct et en trois dimensions dans plusieurs salles de cinéma ; Julien Clerc est le premier artiste européen à s’être prêté à cette innovation technologique[3].
Le 7 novembre 2011, est sorti son dernier album, Fou peut-être, réalisé par Philippe Uminski. Il y collabore avec Maxime Leforestier, Charles Aznavour, Gérard Manset, Alex Beaupain, Julien Doré.
Début 2012, il sera au palais des Congrès de Paris avec un orchestre symphonique, puis dans une tournée qui suivra dans toute la France[réf. nécessaire].
De geweldige Ivo Niehe moet natuurlijk ook naar Pinkpop. Laatst was hij in Apelfoort, waarin hij tijdens zijn optreden een filmpje liet zien van zijn allertrouwste fan:
http://humortv.vara.nl/pg.82.katinka-polderman.html
Wie leuk kan zijn, moet het niet proberen.
Ivo, wij hebben nog wel een kamertje zonder WiFi.
Wie niet leuk kan zijn, moet het niet proberen.
Ivo, wij hebben nog wel een kamertje zonder WiFi.
Kunnen we Ivo niet een dreun geven, zoals Obelix?
Krezipkon helaas niet hoorde ik in de wandelgangen
Waarom altijd Pinkpop en nooit eens een Duimrock, Knokkelblues of Middelvingermetal?
En weer die grasmat… Die heb je toch helemaal niet nodig bij Pinkpop? Ik herinner me de nodige modderpoelen. Ook gezellig.
Leuk festival overigens altijd. Je weet wat je te wachten staat…
Weer die Smeets!
Het zit ‘m in de naam, hé.
Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.