Na jarenlang voorbereidend overleg en ruim drie jaar bouwen, is de tweede Coentunnel in Amsterdam maandagochtend eindelijk geopend voor verkeer. Maar het museum dat middenin de tweede Coentunnel is gebouwd, blijft voorlopig nog dicht.
Volgens woordvoerder Marnix Westerbeek van Rijkswaterstaat is het te gevaarlijk om het museum nu al voor publiek open te stellen. “Er sjezen dagelijks tienduizenden auto’s door die tunnel. Als we nu Japanse toeristen en weet ik niet wat loslaten in het museum, dan is dat vragen om problemen. Wanneer er ook maar een kleine rij voor het museum staat, wordt de kans op files levensgroot.”
Het museum kwam er op voorspraak van de Amsterdamse gemeenteraad, dat graag een museum in het midden van een tunnel wilde hebben. “Dat hadden we nog niet in Amsterdam”, verklaart fractieleider Jan Paternotte van D66. “Het is zelfs het enige museum middenin een tunnel ter wereld. Amsterdam kan zichzelf hiermee echt op de kaart zetten in museumland. Zonde dat het nu zo loopt.”
Het museum herbergt onder meer een tankstation en doeken van Jeroen Krabbé, Henk Schiffmacher en Ruud de Wild. Museumdirecteur Klaas Woudstra is gefrustreerd door de gang van zaken: “Ik probeer hier een museum van wereldklasse neer te zetten, maar ik ben voortdurend in overleg met de ANWB en Rijkswaterstaat over het verkeer rond het museum. Ik ben meer met auto’s bezig dan met Schiffmacher.”
Woudstra vindt dat er te veel gekeken wordt naar de eisen van automobilisten: “Je kunt prima om die tunnel heen rijden. Dat kost je hooguit drie kwartier, dus waar hebben we het over?”
Het is nog niet bekend of en wanneer het tunnelmuseum zijn deuren opent. Er gaan stemmen op om het museum alleen ’s nachts en buiten de spits om te openen.
Tunnel achterstevoren is Lennut. Toeval? Ik dacht het niet…
De nieuwe Coentunnel toont eens temeer hoe in een tijd van bezuinigingen de Nederlandse overheid in staat blijkt geld over de balk te gooien. Al in de jaren ’60 was er sprake van grote fileproblemen rond de Coentunnel. 50 jaar lang probeerde men zijdelings weg te kijken. Nu er eindelijk een nieuwe tunnel is, sluit men de oude; voor een jaar. De praktijk toont aan dat één jaar in 020 makkelijk kan uitlopen tot het tienvoudige (Rijksmuseum, Van Goghmuseum, Noord-Zuidlijn). Gegeven: een investering van officieel enkele honderden miljoenen, officieus miljarden. Gevraagd: definitieve oplossing van het lokale fileprobleem vóór de Jongste Dag. Conclusie: er zal -minimaal één jaar doch waarschijnlijk langer- verhevigde filevorming zijn tussen 020 en het Beschaafde Noorden. Gevolg: de overheid moet voortaan in het buitenland planologen werven tegen marktconforme salarissen. Hun ZZP-contracten zullen worden gemodelleerd naar de arbeidsovereenkomsten van onze drie staatsbankiers. Qua fileleed ziet men nog geen licht aan het einde van de tunnel.
De bedoeling van mijn zoon is dat het museum alleen tijdens file open is, als drive-through. Is de file-agressie meteen ook weg.
Daarbij heeft McDonalds net gebeld, ze willen wel een filiaaltje bij de uitgang starten.
Qua polemiek en dynamiek staat dit item op een hoog niveau, hoewel het museum de noordrand van de ideologisch afgescheiden enclave 020 ligt, waar zovelen allergisch voor blijken. Wat mij opviel in de redactionele tekst is dat men “doeken van Henk Schiffmacher” zou tonen. Voor zover mij bekend is voornoemde Schiffmacher lid van het tatoeëringsgilde en dat geeft zeer onaangename associaties met bepaalde lampenkappen uit de periode ’43 – ’45 die nu in museale collecties in Auschwitz en Birkenau worden getoond. Zijn deze ‘doeken’ postmortem of nog in vivo tot stand gekomen en welke motorbende heeft ze gedoneerd: Hells Angels of Satudarah?
Om de doorstroming naar het museum te verbeteren zal de oude Coentunnel heopend worden en zal er een nieuwere Coentunnel onder de nieuwe Coentunnel worden gemaakt.
Als die crisis nu eens een echte CRISIS wou worden……dan wordt die hele tunnel een museum.
Zit het museum maar op de a7, daar staan we elke morgen al in de file!
[…] http://www.speld.nl/2013/05/16/museum-in-tweede-coentunnel-voorlopig-nog-dicht/ Share:TwitterGoogle +1ADNFacebookMorePinterestTumblrLike this:Like Loading… Share this post: 0000000 Andrea Gjestvang’s Photos of Norway’s Utoya Massacre Survivors – NYTimes.com | Link Leonieke […]
Praw, ik bespeur hier een nieuwe Nederlandse traditie. Naast kaas, haring, molens, klompen en niet te vergeten de tulpen hebben we er een attractie bij: langdurig gesloten musea! Dat zal ons wereldwijd op de kaart zetten. Ik stel voor om per direct het van Abbe en het Kröller-Müller ook dicht te gooien.
Inderdaad Donnerweder m/v,
Langdurige verbouwing behoort bij onze langjarige cultuur, die in de hele wereld befaamd is en wordt bewonderd.
De stad ‘s-Hertogenbosch stoomt wat dat betreft op in de vaart der volkeren. Dat blijkt uit de langdurige verbouwing van de provinciale en gemeentelijke musea.
De beide musea hebben aangekondigd eind deze maand weer open te gaan. Als iemand de traditie trouw wil blijven, zijn dat museumdirecteuren wel. Dus ik verwacht opnieuw uitstel.
Voor nadere informatie klik op deze regel.
Ik zal hier maar geen commentaar op geven, want dat geeft weer heibel en ongenoegen.
Wel wil ik graag gezegd hebben dat dat kaboutermuseum tot eind 2088 dicht mag blijven.
Stuk onbenul Jeettje,
Vind jij het leuk om voor een museumkabouter te worden gehouden? IK NIET! Voor de miljoenste keer, Ik heet Den Boschkabouter, maar ik ben geen kabouter! Iemand die Jeettje heet, is toch ook niet per definitie een eitje!
Ik ben dat gespot met mijn naam onderhand spuug- en spuugzat!
Beste Paulus,
Zoals ik al eerder schreef, leef ik met jou mee. Mij moeten ze ook altijd hebben met hun gemakkelijke ongein.
Tut tut tut, wat een grote woorden, Paulus.
Ik zet hier twee zinnen neer die nauwelijks verband houden met elkaar, ik noem jouw naam helemaal niet, maar toch betrek je dat op jezelf omdat je jezelf aangesproken voelt.
Daar zou ik maar mee oppassen, want de nieuwe DSM is net uit en daar is best een aantal lemma’s gewijd aan allerlei wanen en dwangen die in de buurt komen.
Van mij hoeft het kaboutermuseum niet, maar heb jij mij ergens horen zeggen dat jij de suppoost bent?
http://tinyurl.com/c88eofe
Nou dan.
Rotjeknorse jeettje,
Jaja, zulke smoezen kennen we inmiddels van jou. Daar tuinen we dus niet meer in.
Pollens Paulus, wat maak je je weer druk. Een ontspannend muziekje zal je goed doen.
http://www.youtube.com/watch?v=HI0x0KYChq4
Henkie,
Moet ik effe langskomen?
Foto van mijn jongste broertje: http://tinyurl.com/cp9vhgh
Ik geloof dat Paulus niet muzikaal blijkt te zijn. Hij zoekt het meer in de beeldende kunst.
Ach wat een grappige foto: een leeggelopen Michelinmannetje.
Zo, ik ben net door de tunnel onder het Rijksmuseum gefietst en wat een lariekoek daar zeg! Die onzin van die directeur en mensen daar dat het zo druk zou zijn met bezoek, nauwelijks een handjevol mensen gezien die daar naar binnen wilden en keurig netjes aan de kant konden staan en meer dan ruim baan voor de fietsers! Het was dus gewoon ordinaire landjepik, ze wilden van het museum die tunnel er bij hebben. Lekker voor niks openbare weg krijgen. Zo is dat natuurlijk ook met dat museum onder die weg. De automobilisten willen dat gewoon bij hun wegen erbij hebben, als dubbeldekse snelweg, daarom doen ze net alsof het er niet is. Maar: wij hebben de Speld en laten ons niet belazeren!
In neem nooit mensen in mijn hand. Ik neem ze hooguit mee in de bus, of ik neem ze in het ootje, of allebei. Sommigen neem ik zelfs in vertrouwen.
Ik stel voor om alle islamieten, uitkeringstrekkers, asielzoekers en linkse mensen een vrijkaartje te geven voor de spitsuren. Wel netjes in de rij laten staan, liefst heel lang. Tegelijkertijd, stel ik voor, laten we alle verkeersovertreders, al dan niet met alcohol op, de veiligheid van de Coentunnel in de praktijk uittesten. Hiermee lossen we ook het financieringstekort in eén keer op.
Heer Wilders, indien u doelt op hoofdstedelingen, kan ik daar geen bezwaar tegen hebben.
Moderator,
Na het kapen van de naam Haagsche Annie, is dit de tweede keer in korte tijd dat een naam wordt gekaapt.
Dit is erg irritant. Doe iets aan het demoniseren van mij!
Bezoek de enige niet-democratische partij van Nederland
Wel makkelijk parkeren daar
Ik stel voor het Coentunnelmuseum te verplaatsen naar de middenstip van de Arena. Dat heeft twee voordelen:
Het verkeer door de tunnel wordt niet meer belemmerd.
…en er kan geen voetbal meer gespeeld worden…
Dan kom ik op 3 voordelen…
Na jarenlang pleiten is er eindelijk een fietserstunnel onder de Coentunnel maar door de komst van het museum vrezen wij dat deze fietsertunnel voor ons gesloten zal blijven.
Hoi Moosje, zeg lukt het rechtuit fietsen al een beetje met die zijwieltjes? Enne.. op het stoepje blijven hoor!
Nou een dikke kus van tante Tjeempi
Dag tante Tjeempie,
Hebt u mijn filmpje op ‘Dumpert’ al gezien?
Visit Dumpert
Volgens mij zit Endemol hier achter.
Mollen zijn nl. zeer berucht om hun tunnelgraverij.
Jawel, mollen houden van graven, maar hier is ook sprake van cultuur. Daar heeft Endemol toch geen enkele affiniteit mee? Nee, ik vrees dat uw verdachtmaking in deze onjuist is, Heer van Oldebarneveldt.
Johan, Bøs, Misdaad Anoniem en Ontsporing Verzocht wilde onderstaande melding niet wilde accepteren maar
Noord-Zuidlijn Boor Noortje werd onlangs na jarenlange in trouwe ondergrondse dienst notabene zo maar ineens ontslagen en wie weet waar versmade vrouwen allemaal toe in staat zijn!
De Situatie lijkt erg veel op die van het Rijksmuseum. Zou zeggen ga eens een praatje houden met die lui. Die hebben een goede oplossing gevonden.
Gossie, de Nieuwe Kerk in A’dam is onlangs ook al gesloten voor het geduldige filepubliek dus waar moet de immer schuivende en goedwillende burger dan in de rij gaan staan om een stukje cultuur te mogen meepikken?
In ieder geval niet in Amsterdam, noch elders in de Randstad. Daar is nergens plaats voor een fatsoenlijke wachtrij.
Wij van het Kröller Müller Museum in Otterlo midden in het Nationale Park De Hoge Veluwe adviseren het Kröller Müller Museum in Otterlo midden in het Nationale Park De Hoge Veluwe.
Ruimte zat om in een rij te staan èn geen overlast van tunnels.
Zeg kabouter, je aanvankelijk commentaar was vele malen beter! Je beperkte je ertoe op te merken dat dat iig niet in dat amsterdam zou zijn. Wel zo correct! Vervolgens maak je de kapitale blunder dat dorp en de Randstad met elkaar te vereenzelvigen. Weer eens teveel van de sjeklade en andermans paddestoeltjes gesnoept?
Zeg før,
Wil je mijn achternaam voortaan op de juiste wijze gebruiken! Voor de duizendste maal, ik ben GEEN kabouter.
Wat ben je dan wel Paulus? Je babbelt anders precies als een kabouter.
Wat is dit voor een onzin? Er is helemaal geen museum in de coentunnel, heb er nog nooit van gehoord!
Beste Joost,
Dat jij nog nooit van het museum in de Coentunnel hebt gehoord, komt door het oorverdovende verkeerslawaai.
Wat is dit voor een onzin? Er is helemaal geen museum in de coentunnel, ik heb er nog nooit van gehoord.
In tijden van drastische bezuinigingen kan Onze regering zich niet het bouwen van tunnels permitteren. Voor één zo’n Coentunnel hadden immers drie musea kunnen worden gebouwd, weliswaar zonder inhoud, maar toch!
Hij is een beetje dom.
Kunnen we deze tunnel niet gelijk in een museum zetten.
Het is zo 20e eeuws een tunnel.
Het begrip tunnelvisie is niet voor niets in de vorige eeuw geintroduceerd.
Als er nu eens een verkuurs luwe tunnel van gemaakt word? 2 stevige verkeersdrempels voor de tunnel en 1 rijstrook afsluiten. Dit concept is reeds beproefd in de Vlake tunnel en werkt uitstekend. Bijkomend voordeel is dat ook de automobilist de tijd heeft om het museum te bekijken zonder dat het tijd kost. Kortom een echt win-win compromis.
Vergeet dan niet om ook afwisselend links en rechts grote, betonnen bloembakken over de weg heen te zetten, zodat het autoverkeer daar omheen moet slalommen. Verder lijkt het mij van het grootste belang om ook een mini-rotonde in de tunnel aan te leggen.
Wordt het niet eens tijd voor een museum in een museum?
Alle grote warenhuizen hebben tegenwoordig toch ook een ‘shop-in-a-shop’!
Wat dacht je van een tunnel in een tunnel?
Wanneer wordt Amsterdam nu eindelijk autovrij gemaakt? Het wordt tijd dat we de karakteristiek van de stad weer gaan waarderen en alleen voetgangers en paard en wagen toelaten.
Goed idee, Edwin! Hierop vooruitlopend heb ik mijn auto al vele jaren amsterdamvrij gemaakt en dat bevalt mij meer dan uitstekend. Mijn auto en ik begeven ons hoegenaamd NOOIT naar dat dorp en dat doet ons erg goed. Echt waar, een amsterdamvrij leven valt ieder weldenkend mens aan te bevelen. (Hoewel er vrijwel geen weldenkend mens is dat niet al tot precies dezelfde conclusie was gekomen)