Shutterstock / Gorodenkoff

Shutterstock / Gorodenkoff

Jelle (23) gaat in tussenjaar zichzelf ontdekken op customer journey

'Wat wil ik nou écht kopen in het leven?'

De komende maanden legt Psychologiestudent Jelle (23) de laatste hand aan zijn afstudeerscriptie, daarna is het tijd voor iets compleet anders: in tegenstelling tot veel van zijn studiegenoten, neemt hij een tussenjaar om zichzelf te ontdekken op een uitgebreide customer journey. "Ik hoop erachter te komen wat ik nou écht wil kopen in het leven."

Jelle hoorde voor het eerst van het begrip 'customer journey' tijdens een college over neuromarketing. "Het wordt ook wel 'klantreis' genoemd, en het idee sprak me direct aan. Dat je als consument je reis begint bij de eerste blootstelling aan een merk of product, er vervolgens een speciale behoefte bij je wordt aangewakkerd, en je vervolgens na lang wikken en wegen tot koop overgaat. Het kan niet anders, of je komt als gelouterd mens terug van zo'n reis."

Het is precies die loutering die Jelle zo mist bij zijn leeftijdsgenoten. "Die studeren af en daarna rollen ze de eerste de beste baan in, sparen ze voor een auto of appartement omdat dat hoort, en vervolgens beginnen ze aan kinderen. Als ze 35 zijn, kijken ze om zich heen en herkennen ze zich niet in hun spullen. Dat wil ik koste wat kost voorkomen. Ik neem ruim de tijd voor mijn customer journey."

De Utrechter weet nog niet precies waar hij zijn journey gaat beginnen ('Kan een trui van Nike zijn, een Nintendo DS, ligt allemaal nog open'), maar hij weet al wel hoe hij zijn klantreis wil beëindigen: "Ik wil heel graag de laatste periode van mijn customer journey aangrijpen voor een stukje loyaliteit. Heel veel mensen vergeten die laatste stap in de klantreis omdat ze denken dat deze stopt wanneer je eenmaal iets hebt gekocht, maar wat mij betreft is de customer journey pas écht af als je zó overtuigd bent dat je iets een tweede keer koopt, of zelfs als ambassadeur voor het merk optreedt en ook andere mensen verleidt om in deze customer journey te stappen."

Wegens gebrek aan succes verlengd! Word nu Vage Kennis om betrouwbaar nieuws nog betrouwbaarderder te maken in deze tijden. Mocht dat je verder niet zoveel uitmaken, maar wil je vooral een gratis boek? Dan krijg je deze maand het jaaroverzicht ‘2023: Toch een Jaar’ erbij als je Vage Kennis wordt. Ga naar speld.nl/abonnementen.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *