Wright Studio / Shutterstock

Wright Studio / Shutterstock

Dit is het trucje dat clickbait-websites met je uithalen

Je kent het wel: je bent nietsvermoedend aan het scrollen door Facebook of Instagram. Tussen alle ditjes en datjes van alle dag, zie je ineens een nieuwsbericht dat je interesse wekt. Een BN’er is namelijk naar verluidt vreemdgegaan met een voetballer, maar om welke personen het gaat wordt nog niet direct duidelijk. Om dat te ontdekken, moet je naar hun website gaan. Herkenbaar? Lees dan zeker verder…

Grote kans dat dit het werk is van een zogeheten clickbait-website. Dat zijn websites die je een spreekwoordelijke worst voorhouden om jou te verleiden tot een kostbare klik. Met die klik bezoek je namelijk hun website en dat is precies waar ze op uit zijn. Waarom? Dat gaan we je uitleggen.

Overigens voegen dit soort partijen vaak ook nog één of meer alinea’s toe aan het bericht op hun website zodat je langer blijft lezen. Doorgaans zijn dit passages waarin een gerelateerd detail wordt beschreven dat niet per se iets met het nieuwsbericht zelf te maken heeft, maar door die loze opvulling van woorden blijf je wél langer op hun website. Een vernuftig mechanisme, maar jij als lezer hebt daar niks aan.

En als je eenmaal bent aanbeland op hun website? Dan hebben ze je klik veroverd. Dat is waar het ze allemaal om te doen was. Het maakt ze eigenlijk niet uit of je wat wijzer wordt van hun bericht of dat je met een bevredigend gevoel vertrekt. Ze wilden alleen maar een websitebezoek bij je ontlokken. Het is eigenlijk één grote middelvinger waarop staat ‘bedankt voor je muisklik, loser!’


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *