De das veroorzaakt instortingsgevaar op meer dan 40 plekken bij het Nederlandse spoor. Tijd om met harde maatregelen te komen, vindt ProRail. Om de dassen te slim af te zijn, zet het bedrijf vol in op een ondergronds treinnetwerk dat zich onder de dassen moet gaan begeven.
“De dassen brengen de veiligheid van onze reizigers in gevaar en dat kunnen we niet zomaar laten gebeuren,” zegt een woordvoerder van ProRail. “Wat de dassen kunnen, kunnen wij beter. En mochten zij ons ondergrondse treinnetwerk ondergraven, dan gaan wij gewoon daar weer onder zitten. We zullen niet stoppen, zelfs al komen we tot de aardmantel.”
Een ondergronds treinnetwerk zou andere jarenlange problemen van de Nederlandse spoorwegen ook oplossen, zoals bevroren wissels en blaadjes op het spoor.
Wat de heren bedoelen is een ondergrondse vacuümbuis met supersonische wagentjes, waarmee men vanuit Delfzijl in nog geen tien minuten in Frascatie (in de buurt van Rome) bent.
Maarrr dat kost alleen al dertig jaar om de benodigde vergunningen te verkrijgen o.a. door geruzie tussen de partijen van het EU-parlement
Daarna moet er nog vijftig jaar worden geboord, gegraven, buizen gefabriceerd en gelegd. En, als laatste drempel maar niet de minste, moet een speciale internationale OV-kaart worden ontworpen.
Wij van bouwbedrijf Das bv hebben veel ervaring met het graven en aanleggen van tunnelsystemen …
Alle treinen metro!
En auto’s ook!