Bannervrije artikelen doorgaans veel beter gelezen

Artikelen zonder banners worden veel beter gelezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Hilvarenbeek.

Als een verhaal niet steeds wordt onderbroken door een banner

komt de boodschap veel beter tot zijn recht. Dat komt volgens de onderzoekers omdat de aandachtsspanne van de gemiddelde lezer minder op de proef wordt gesteld.

Uit het onderzoek blijkt verder dat indringende banners aan de zijkant van een artikel afleidend kunnen werken.

Er wordt daarom geadviseerd om zoveel mogelijk bannervrije teksten te lezen.

Op die manier komt zelfs de meest stoffige stof veel beter binnen.

Het betekent overigens niet dat je nooit meer een tekst hoeft te lezen. Soms kun je in een paar simpele stappen in een bannervrije omgeving terechtkomen.

Daarom adviseren steeds meer wetenschappers om Vage Kennis te worden.

 

Ben jij fan van De Speld? Word dan nu Vage Kennis. Voor €25,00 per jaar heb jij bannervrije toegang tot De Speld, krijg je een warm welkomscadeau en steun je betrouwbaar nieuws in roerige tijden.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Uit eigen ervaring merk ik dat artikelen die niet-wegklikbare banners bevatten, die over het artikel zelf zijn geplaatst beter te lezen zijn.

Onderzoek van ervaringen van 1 individu zijn natuurlijk niet erg wetenschappelijk; heeft de UvH dit wel meegenomen in het onderzoek?

Reageer