Hoe onze uitbreiding met D’n Speld naar Veghel door iedereen verkeerd werd begrepen

Een chronologisch verslag van hoe jullie ons zo verkeerd hebben begrepen

Vorig jaar lanceerden we vol goede moed onze campagne om de grote droom mogelijk te maken: met De Speld interprovinciaal uitbreiden naar Brabant. De sprong over de grote rivieren. We ontvingen 1,5 miljoen euro subsidie om in een kantoor in Veghel te zitten en plaatsten zes keer per dag een update over wat we daar aan het doen waren. We namen zelfs een Veghelse werknemer aan. We trokken met een campagnebusje door het Veghelse land.

De campagne was een groot succes. We schoven bij Omroep Meijerij aan tafel bij Teevee van d’n Dààg. Veel Brabanders sloegen aan op onze beloftes om met innovatieve journalistiek het Brabant om ons heen beter te begrijpen. Brabanders konden met onze correspondenten in gesprek en vooral met elkaar. In 30 dagen hadden we het streefbedrag van 2,6 miljoen euro opgehaald om het dagelijkse medicijn voor Noord-Brabant te worden. We konden van start. Dachten we. En toen: de kater.

We zijn heel transparant en helder over hoe mensen ons verkeerd hebben begrepen.

Tot onze verbijstering dachten veel mensen die lid waren geworden dat we daadwerkelijk een kantoor zouden openen in Veghel. De waarheid is dat we deze vraag lang open hebben gehouden. We hebben altijd gezegd dat we wilden uitbreiden naar het Brabantse dialect.

Laten we duidelijk zijn: zonder Veghelnaren zijn wij niets.

Maar we hebben nóóit gezegd dat we ook daadwerkelijk van plan waren ons in Veghel te vestigen. Dat is wat andere journalisten ervan hebben gemaakt. Toch hebben we met pijn in ons hart een excuusbrief geschreven. We hebben ut begaaid – we hebben het verneukt. Omdat andere mensen ons verkeerd begrepen hebben, nogmaals. We zijn heel transparant en helder over hoe mensen ons verkeerd hebben begrepen. Dus hier een tijdlijn van hoe het bij jullie zo mis kon gaan.

[vagekennis alt=1]

Januari 2018. Twee redacteuren verhuizen naar Veghel om op locatie onderzoek te kunnen doen

Hier zitten we dan. Twee bureaus in een co-workingspace in Veghel. Met onze jonge kinderen hebben we de grote overstap gewaagd. Dankzij een grote investering kunnen we een jaar lang onze lanceringscampagne voorbereiden. De stemming is uitgelaten goed: we hebben alle tijd en subsidiegeld en investeringsopbrengsten om met een busje vol ballonnen door de gemeente te trekken. Waarom? Omdat het híér gebeurt. In Veghel. Het uitzicht op bedrijventerrein Veghel-West is ook geen straf. Je hart gaat toch sneller kloppen als je zoveel bedrijvigheid ziet.

Juni 2018: Ambassadeurs geworven!

We krijgen in korte tijd het voor mekaar om vier fantastische ambassadeurs aan de andere kant van de grote rivier te overtuigen van onze maatschappelijke missie. Dank aan Theo Maassen, Anky van Grunsven, Sjors Oerlemans, Daan Roovers.

December 2018. Onze ambassadeur Anky van Grunsven schuift aan bij De Sjow van d’n Dààg

Vandaag, op 9 december 2018, onze ambassadeur Anky van Grunsven schuift aan bij De Sjow van d’n Dààg van Omroep Meijerij. In zes hele minuten mocht ze uitleggen hoe wij met ons betrouwbaor nieuws de journalistiek in Brabant willen ontwrichten. Hoe de journalistiek in Brabant te comfortabel geworden is, met hun giga-budgetten, en hoe ze zich laten corrumperen door commerciële deals te sluiten met partijen als Ad’s Rijwielen, Feestboerderij de Draaimolen en Snackbar ‘t Hoekje.

En wat blijkt: Brabanders zijn bereid te luisteren naar wat mensen uit dat gekke Amsterdam te zeggen hebben. Na Anky’s optreden schiet ons ledenbestand omhoog.

Januari 2019. Breaking: De Speld gaat uitbreiden naar Veghel met ‘D’n Speld: betrouwbaor nieuws’

We mogen er eindelijk mee naar buiten: we gaan met de Speld uitbreiden naar het Brabantse dialect. Nu kunnen we vol trots bekend maken dat we met bijna 3 miljoen euro genoeg hebben opgehaald om van onze Brabantse droom werkelijkheid te maken. D’n Speld: betrouwbaor nieuws.

Onze missie om interprovinciaal uit te breiden heeft een aantal redenen. In de eerste plaats worden onze verhalen er beter van. Niet alle problemen waar we over schrijven houden op bij de Noord-Hollandse grens. Met alleen het Randstadperspectief komen we er niet. Daarnaast kunnen we onze thema’s beter uitdiepen en van context voorzien door ons platform uit te breiden naar het wereldse Brabants. Zo kunnen we samenwerken met het grote netwerk van Brabantse journalisten. Omdat ze ons anders niet verstaan.

30 april. We hebben ut begaaid. We hebben het verneukt.

Sommige mensen hebben het idee dat we ze om de tuin hebben geleid. Ze dachten dat we met een uitbreiding naar Veghel bedoelden dat we ook daadwerkelijk een kantoor in Veghel zouden openen. Facking dom, natuurlijk, maar dit zouden wel eens de redenen kunnen zijn:

We dachten in het begin zelf ook dat we een redactie in Veghel op gingen zetten. Alleen hadden we geen idee dat Veghel zo’n dure stad was, en dat redacteuren daar niet voor zo’n beschamend armoedig tarief werken als onze freelancers in Amsterdam. En we hadden al best wel veel geld aan ons busje en ballonnen uitgegeven.

In de loop van de campagne besloten we toch alles vanuit Amsterdam te gaan doen. Dat hadden we op zich in de loop van de campagne wellicht tegen iemand kunnen zeggen, maar dat schoot er even bij in. Het was erg hectisch allemaal. Toen we met onze campagnebus door Veghel trokken kwamen we er pas achter hoe idioot groot dat hele gebied eigenlijk is.

We willen benadrukken dat we hier in Amsterdam gewoon twee redacteuren af en toe iets over Brabant laten schrijven. We gaan echt wel iets doen met die paar miljoen. En ja, bijna de helft van ons ledenbestand bestaat inmiddels uit Veghelnaren die dachten dat we ons daar gingen vestigen. Maar geloof ons: vanuit Amsterdam kunnen wij juist heel goed vertellen wat er precies in de provincie gaande is.

Daarom, tot slot deze oproep: sluit je aan bij onze beweging, júist nu! Word vandaag nog Vage Kennis van De Speld!

[vagekennis alt=1]


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

De grote avonturen van de dappere vrienden van De Correspondent in Amerika. Zij hadden een brief online gezet met deze toon en woorden (Speld waardig).

gravatar

Namens het KIM (Kennis Instituut Meierijstad) betreuren wij het besluit van de Speld om zich terug te trekken uit deze bruisende metropool met een enorme honger naar kennis ten zeerste. Deze regio is de bakermat van pub- en dorpsquizen, De behoefte aan kritische journalisten, dubbelcheckende factcheckers en diepgravende onderzoeksjournalistiek is dan ook enorm . Een lokale Speldvestiging was de ultieme bekroning en erkenning geweest. De ambitieuze doelstelling van het KIM: “Het verhogen van de lokale kennis in Meierijstad op het gebied van o.a. sport, geologie, muziek, politiek, kunst, cultuur, economie, nieuws en natuur middels het stellen van vragen in een setting van bier en bitterballen” zal hierdoor naar alle waarschijnlijkheid de komende jaren naar beneden bijgesteld moeten worden. Ook onze beschermvrouwe geeft aan zeer teleurgesteld te zijn in het besluit, maar steekt ook de hand in eigen boezem. Ze had oprecht niet door dat door een randstedelijke keizer zonder kleren een duur luchtkasteel werd voorgespiegeld. Dat er op heel de blinkende Zuid-as geen worstebroodje, handyman of fietsenmaker te vinden is had al argwanend moeten maken. Liever lullen dan poetsen. Maar je hoopt er stiekem toch op dat het waar is, dus ga je erin mee. De wonden zijn inmiddels gelikt, het verlies geaccepteerd. Mogelijk zie we zien jullie binnenkort weer terug in het zuiden, of was dat van emissievrij in 2035 ook een grapje? Hier bestaat toch vooral het, mogelijk achterhaalde, beeld dat Amsterdam nog op steenkolen draait.

Reageer
gravatar

De Speld is het Ajax van de betrouwbare journalistiek. Dat moet je zou houden. Als je tegen ze speelt, zorg er dan voor dat je verliest. Anders zijn we allemaal de verliezer.

Reageer
gravatar

Over welke “provincie” hebben jullie het in godsnaam in de afsluitende alinea? Zeker niet over het gezellige en welvarende Noord-Brabant. Het artikel gaat ook zeker niet over de gemeente Meierijstad waarvan Veghel deel uitmaakt. Door een paar armzalige woordjes uit het Wieërter (Weerter) dialect te gebruiken, maak je je niet populair in Veghel. Daar spreekt men immers beter Nederlands dan bij jullie in Amsterdam.

De van nature hooghartige Amsterdammers gebruiken het woord “provincie” om de overige bewoners van ons land te ridiculiseren. Daarmee maakt De Speld geen goede sier en evenmin vage kennissen.

Reageer
gravatar

We moeten het hebben over beeldvorming. Of waarom het voor veel mensen zo lastig is om onze kant van het verhaal aan te nemen als de waarheid.

Reageer
gravatar

Blijft toch een beetje dom. Jullie hadden ook van meet af aan veel te veel geld aan matige websites kunnen uitgeven richting een bevriend marketing bureau en meteen al tegen hongerloon een paar freelancers net niet interessante items laten schrijven die te lang zijn voor een werkend mens om bij te lezen. Moet je alleen nog op zien te lossen waar je de overige 2mio aan uit moet geven, maar dat komt volgens mij wel goed. d’n zjoernelestiek untwrichten