shutterstock.com

Marketingtruc? De andere kant van het IJ heet ineens Amsterdam-Noord

Je had al Amsterdam Beach (Zandvoort) en Amsterdam Castle (Muiderslot), maar de laatste toeristische naamsverandering maakt het wel heel bont: de andere kant van het IJ staat ineens als Amsterdam-Noord op de toeristenkaarten.

Volgens Merel Kodijk uit Amsterdam Centrum worden toeristen in het ootje genomen. “Dat ‘Amsterdam-Noord’ heeft echt helemaal niets meer met Amsterdam te maken. Je hebt daar een heel andere cultuur. Een heel andere manier van doen. Wij hebben het Ciel Bleu, zij de Pannenkoekenboot. Wij hebben het Concertgebouw, zij hebben de Pannenkoekenboot. Wij gaan met de bakfiets naar het werk, zij met de Pannenkoekenboot. Ik bedoel maar.”

Ontvang uw dagelijkse dosis betrouwbaar nieuws via Whatsapp

Volgens Kodijk geeft het toeristenbureau met ‘Amsterdam-Noord’ een volledig verdrongen beeld van afstanden. “Je denkt dat je naar een leuke wijk van Amsterdam gaat, maar je komt terecht aan de andere kant van het IJ. Vindt dan nog maar eens de weg terug naar de bewoonde wereld.”

 


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

De overtocht naar “de overkant van het ij” zoals het aan deze kant heet,vindt ik altijd het spannendst,.Straks de noord-zuidlijn dan mag je fijn e-betalen met je ep apparaat..Want dan vallen alle pontjes uit,let maar op.

Reageer
gravatar

Ongelofelijk dat er nog mensen bestaan die zulke domme dingen beweren als deze mevrouw Kodijk. Het is wel duidelijk dat u niets weet van de bijzondere historie van Noord, het vele groen, de hippe hotspots en de authentieke houten woningen aan bv de Buikslotermeerdijk. Ik zou zeggen, blijf er lekker weg. Wij weten wel beter! Maar beter nog: verrijk jezelf met een bezoek aan Amsterdam Noord. Je zult genieten!

Reageer
gravatar

Jammer van de d/t-fout in de laatste zin. En een mij naamsverandering kan het niet bont maken. De gemeente maakt het bont met die naamsverandering. Leuk stuk verder!

Reageer
gravatar

Geloof het of niet maar dit raakt de kern van de huidige malaise, dat zelfs inhoudelijk de betekenis van woorden aangepast wordt aan marketing. Zelfs de officiële Nederlandse taal doet er aan mee, en ook spell check die bewust taalfouten weergeeft om allerlei commerciële neptermen in te voeren, en de zoekmachine van Google om bij de waan van de dag te blijven op ‘relevantie’. Een andere speciale zeikte van het Nederlands zijn de vrouwelijke of mannelijke woorden die je maar moet uitzoeken, al van begin af aan waren de Hollanders hier ineffectief, gedeformeerd en bevooroordeeld in. Als we het hebben over gender gelijkheid moet je het in dit soort zaken zoeken.

Reageer
gravatar

ik heb al verdwaalde toeristen het IJ zien overzwemmen in de hoop weer terug te komen in de moderne wereld. Maar dat is nog steeds minder gevaarlijk dan rondlopen in Amsterdam-Noord met al die orcs, goblins en uruk-hai!

Reageer
gravatar

Toch komen er veel architecten en stedenbouwkundigen naar de Bijlmer om te zien hoe flatgebouwen niet moeten worden gebouwd.

gravatar

Met dit soort gemene marketingtrucs worden wij, onwetende provinciaaltjes, vreselijk te kakken gezet.. Denk je een leuk dagje Amsterdam. Bah.

Reageer