Flickr - Ministerie van Buitenlandse Zaken

Politici pikken steeds vaker baan van gewone Nederlander in

'Zo werkt die baantjescarrousel nou eenmaal'

Het komt steeds vaker voor: politici die de banen van gewone Nederlanders inpakken. Gerben bestuurde 28 jaar lang ‘zijn’ bus 354 van Harderwijk naar ‘t Harde, maar verloor onlangs zijn baan toen een voormalig politicus aanbod om het voor de helft te doen. Zijn verhaal staat niet op zichzelf.

Toos zat al vanaf 1987 achter de kassa bij de Albert Heijn, maar werd onlangs zonder opgaaf van reden op straat gezet. Tijdens haar wekelijkse boodschappen werd duidelijk waarom: Helma Neppérus zat achter haar kassa. “Ze vergat de bonuskaart te scannen, sprak klanten aan met ‘voorzitter’, ze wist totaal niet wat ze deed. Maar ja, zo werkt die baantjescarrousel nou eenmaal.

Murat hoort haar verhaal met tranen in zijn ogen aan. “Het is zo herkenbaar,” zegt hij met overslaande stem. “Ik verzorgde elke middag de lunch bij een leuk mediabedrijf, maar daar ben ik niet meer welkom sinds Ivo Opstelten de boterhammen smeert. Het is zo oneerlijk. Waarom kunnen die mensen niet gewoon in het bestuur van een zorgverzekeraar gaan zitten?”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Indien ik zou merken dat Fret Fred mij vervoerde trok ik aan de noodrem en klaagde Connexxion aan wegens het in dienst hebben van een kippige chauffeur, die zelfs geen bonnetjes kan vinden.
Levensgevaarlijk!
😉

Reageer
gravatar

Vraagje: de neus van Fred Teeven suggereert couperose: is dat van de kou, van de drank of van een onverhoedse confrontatie met de voorruit van zijn collecte- en/of verkiezingsbus?

Reageer
gravatar

Proficiat redactie: naast gewone Nederlanders óók gedacht aan een gewone Medelander. Politiek correct: hoe of wat het ook zij, een moslim hoort er bij. Ten aanzien van de portee van dit verhaal: de redactie is ingetrapt in een politieke publiciteitsstunt: VVD’ers (actief of afgeserveerd) werken niet in overbelaste en onderbetaalde functies.

Reageer
gravatar

Dat bedrijven met elkaar concurreren is één, dat een bedrijf in het verlengde gaat concurreren met de klant is een tweede. Opvallend is wel dat veel mensen achter de kassa enorm sympathiek zijn alsof het niet om het geld te doen is, terwijl ze je 1 stap daarbuiten vanzelf niet herkennen. Het draait natuurlijk soms om als je de werknemers hun zonnevlecht niet voedt. Maar om nu zo ver te gaan om klanten met scannen zelf caissière te laten spelen of zelfs door chips in de vuilnisbak van mensen actieve deelname te eisen aan het (gescheiden) vuil ophalen is te veel democratisering. Het is geen eenheid scheppen maar scheiden. Om haast te maken worden ook steeds fijnere computerprogramma’s ontworpen om de concurrent milliseconden te slim af te zijn. Evenzeer kunnen die bedrijven in dezelfde tijd al hun waarde verliezen. Geld is steeds meer digitaal bepaald. In minder dan een seconde kan alles ook zomaar weg zijn. De klant draait daarvoor op terwijl hij en zijn vuil niet meer van van elkaar gescheiden worden en er steeds enkel over zijn voordeel gepraat wordt. Zoals de banken spreekt nu ook de overheid.

gravatar

De overstijgende wijsheden in jouw verhaal zijn alleen (her)kenbaar en invoelbaar zijn als men in Maitreyaanse geestestoestand verkeert, maar Speld-verslaafden zijn (nog) niet vergeestelijkt en het zou best nog wel eens meerdere existenties kunnen duren voordat wij zover zijn. Over de waarheid van ‘vluchtig geld’ is geen discussie: kleine beleggers op de beurs kunnen in één klap al hun geld kwijtraken, Jeff Bezos (Amazon.com)daarentegen is er in geslaagd als eerste de $ 100.000.000.000,- grens te overschrijden, mogelijk m.m.v. belastingparadijs Nederland, Bill Gates, Warren Buffet, Mark Zuckerberg tandenknarsend achterlatend als nr. 2, 3 en 4. Maar gelukkig hoeft geen van hen een krantenwijk te nemen om huur, gas en licht en ziektekostenverzekering te kunnen betalen. Schijt de duivel alleen in de VS op de grote hoop?

gravatar

Ze kunnen er geen touw aan vastknopen. Daar draait het juist om. Er zitten al veel te veel knopen in. Het gaat erom de knopen eruit te krijgen. De ontknoping.

De wereldleraar

gravatar

Nee hoor: je kunt voortaan zonder bonnetje mee in de bus! En voor zwartrijden krijg je ook geen bonnetje. Bekijk het eens positief ipv altijd de piskijker uit te hangen…