IS gaat tij keren met nieuw logo

'Mensen moeten weer positieve associaties krijgen bij het merk IS'

Het is crisis bij IS. Mosul is gevallen, Raqqa is omsingeld. De terreurbeweging ziet nog maar één uitweg: een nieuwe communicatiestrategie, om de sterke identiteit met gepaste trots en vol zelfvertrouwen uit te dragen.

“Wij geloven dat onze boodschap van genocide en onverdraagzaamheid in 2017 meer dan ooit relevant is,” aldus IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi. “Maar vandaag de dag denkt het publiek bij de naam ‘IS’ al snel aan ‘nederlaag’ of ‘ondergang’. Dat is jammer. Kennelijk hebben we onze boodschap de afgelopen tijd niet duidelijk genoeg weten te communiceren. Mensen moeten weer positieve associaties krijgen bij het merk IS.”

Al-Baghdadi heeft een communicatieadviseur in de arm genomen die de consistentie van de huisstijl streng zal bewaken. “In het nieuwe logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding van de factoren etnische zuiveringen op historische schaal, systematische moord, het vervolgen van minderheden en aanverwante oorlogsmisdaden,” aldus Senior Brand Manager Søren McMillan. “De kleuren zwart en wit blijven natuurlijk behouden, die verwijzen naar de wie-niet-voor-ons-is-moet-dood-mentaliteit waar het publiek vertrouwd mee is geraakt. Deze sterke visuele identiteit drukt uit dat IS een organisatie is die met beide benen in het verleden staat, maar tegelijk met een schuin oog naar de toekomst kijkt.”

De nieuwe huisstijl, die het herboren imago van IS bestempelt, is inmiddels feestelijk onthuld. Het beeldmerk is tijdens een marketingcampagne op grote schaal verspreid door middel van balpennen, briefpapier, koffiemokken, zwaardgrepen en muismatten. McMillan: “Met dit kekke promotiemateriaal kunnen alle partners en ter dood veroordeelden zo snel mogelijk wennen aan de frisse en zelfverzekerde uitstraling.”

Al-Baghdadi: “Sommigen hebben het over de ineenstorting van het kalifaat, wij spreken liever van een uitdaging.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

PostNL heeft inmiddels laten weten in staat te zijn binnen twee werkdagen pakketten aan huis te kunnen afgeven, mits de zending op een rolcontainer past.

Bezorgers behept met kleine contracten wordt thans gevraagd om naast het opnemen van watermeters en het signaleren van zwerfvuil een contractverhoging met bijbehorende taken per omgaande te tekenen, teneinde het e.e.a. in stand te houden.

Het zal wel, zolang ik maar mijn commissie krijg.

Reageer
gravatar

Het lijkt me ook verstandig om hierbij een nieuwe naam te kiezen, waarmee ze een internationaal herkenbaarder merkidentiteit kunnen ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Klaverblad Verzekeringen’.

Reageer
gravatar

Dat is natuurlijk niet het enige dat nodig is. Ook de strijdkreet als uiting zou moeten worden aangepast, van “dood aan het westen” naar iets dat meer relevant is voor de doelgroep, zoals “het komt omdat we geen stageplaats kregen in Amsterdam”.

Reageer
gravatar

Inderdaad een nieuwe strijdkreet is wel op zijn plaats. ´´Dood aan iedereen die ons plan afkeurd´´