Cc Jemimus

Deurbeleid NS-treinen slecht ontvangen

Portiers weren vooral Marokkanen en dragers van sportschoenen

De portiers die de NS inzet op risicolijnen om agressie tegen te gaan oogsten veel kritiek. Ze zouden bevooroordeeld zijn en mensen op hun kledingstijl beoordelen. Zo worden er onevenredig veel Marokkanen geweerd en is sportschoeisel een reden om toegang tot de trein te weigeren.

Said Amrani (18) uit Lelystad: “De portier zei tegen mij dat de trein vol was. Maar mijn blonde vriendin mocht wel naar binnen.” De kalende Henk-Jan van Alphen (44) uit Boskoop werd eveneens geweerd. Hem werd verteld dat hij terug mocht komen als hij minstens vier dames meenam.

Veel reizigers klagen over de wachtrijen die door het deurbeleid ontstaan. “Laatst moest ik in weer en wind meer dan een half uur wachten”, vertelt Danny van Veen (24). “En toen ik bijna aan de beurt was, kwam ik erachter dat de trein al lang vertrokken was.”

De NS-portiers en doorbitches ontvangen een minimumloon, maar dat vullen ze aan met fooien. NS helpt hen hierbij met de oproep: “Denkt u bij het verlaten van de trein aan onze portier.” Wie hier geen gehoor aan geeft, kan rekenen op een hardhandige exit.

Dat overkwam ook Ron Baarsma (23) op eindhalte Den Haag Centraal. Ron: “Opeens gingen er felle lichten aan in de trein. Ik was beduusd en volgens de portier verliet ik de trein niet snel genoeg. Toen zei hij dat hij een gezellige kerel was, maar ook heel ongezellig kon worden. Dat heb ik gemerkt.”

De NS stelt juist dat het deurbeleid veel voordelen heeft. “Eerste klas-reizigers krijgen een speciaal bandje, dat toegang geeft tot het VIP-deck. Railtender serveert hen champagne en toastjes gerookte zalm.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

“Is vanavond alleen voor genodigden.”
“Hoe kun je genodigden hebben in een trein?”
“Is vanavond alleen voor genodigden.”

• Reageer
gravatar

Door een wisselstoring op het speldtraject kon ik mijn bericht niet afmaken. Dus even opnieuw, als het mag.

Als u genoeg betaalt als eerste-klassepassagier, rijden wij graag voor u om om u dichter bij huis af te zetten.
Ik accepteer alleen betaling in klinkende munt, die ik eerlijk met de meester (machinist red.) zal delen.

gravatar

Ik heb de portiers nu verschillende keren een paar euro gegeven en nu ze daaraan gewend zijn geraakt mag ik wel in de trein zitten. Weliswaar houden ze me alsnog in de gaten, maar dat geeft niet.

• Reageer
gravatar

Dat klopt! Er zijn trajecten waar passagiers voor geworven worden. Laatst wilde ik van Utrecht naar Arnhem – grote drukte, veel fooien strooien aan de portiers – tot een vriendelijke NS conducteur mij aanbood om mijn kaartje om te ruilen voor een ritje Haren-Assen – daar waren nog plaatsen vrij. Sterker nog, ik kon daar zelfs mijn tas kwijt op de passagiersstoel naast mij. Er is een NS site in de maak waar je kunt zien op welk traject nog stoelen vrij zijn. Geweldig bedrijf, de NS.

Er werd me zelfs gratis het glossy Rail overhandigt bij het instappen!

gravatar

Sinds de portier er is mag je ook geen eigen drank meer meenemen. Daarom drink ik altijd voldoende in, zodat mijn ritje naar Amsterdam CS toch een stuk goedkoper uitkomt

• Reageer
gravatar

Met de NS heen, en met de Bus terug..

gravatar

Zeg zogenaamde Mohamed,

Je weet wat een gedoe er is geweest over het nadoen van een chinees op televisie, dus wil je even op je woorden passen. Wij willen het hier netjes houden, anders ga je maar ergens anders jouw reacties schrijven.

gravatar

“Sorry, u komt er niet in… Het is NS-club avond vanavond”
“Hoe kan ik lid worden van de NS-club?”
“Binnen kan je een lidmaatschap aanvragen…”
“Mag ik naar binnen dan?”
“Sorry, u komt er niet in… Het is NS-club avond vanavond”

Altijd vervelend als dat gebeurd… Echter, het deurbeleid zorgt er wel voor dat als je eenmaal binnen bent, er genoeg ruimte is om te zitten…

• Reageer
gravatar

Lieve Marg00tje,

Dat is u juist het probleem met jouw stadje; er is helemaal nooit niks niet te beleven.

Kusjes op jouw schattige wipneusje,
Paulusje

gravatar

Is het nu alweer 1 april…? Wat is dit nou weer voor onzin. Een fooi geven? Mensen betalen al genoeg voor hun treinkaartje. Helemaal super natuurlijk dat er wat mensen aanwezig zijn voor de veiligheid van de reizigers. Maar laat hun de passagiers in de gaten houden tijdens de rit en hou geen controle (of wat het ook mag voorstellen) bij de deur.

Zelf heb ik nog geen ervaring met dit scenario. Het klinkt meer als één grote grap.

• Reageer
gravatar

schenk jezelf een drankje in!

gravatar

Hoi Daan, welkom!!

Als allanglezeres van de Speld wil ik je er toch even op wijzen dat de retorische vraag: ”Is het soms/al/weer 1 april?” vorig jaar al sinds eind februari in de reacties was te vinden.

Ok, dat is na 1 april meteen over, zou je denken, toch? Ja toch??
Tot aan begin mei echter was de vraag vaak: “1 april is toch al geweest?”.
BORING!!!
Niet voor jou bedoeld Daan, kon jij niet weten en volgens mij heb je ruim voldoende gevoel voor humor in huis om nog eens een lettertje mee te lezen, gezellig!!
(denk wél aan je seksleven, of het ontbreken daarvan, dat schiet er snel bij in zoals je in het wetenschappelijke artikel van vandaag kunt lezen)

Laten we nu met zijn allen afspreken -sommige dingen zijn niet terug te vinden in de disclaimer; wie weet lukt het gewoon als lezers onder elkaar om dit akkefietje te regelen- dat we alleen de 2 dagen vóór 1 april 2014 oprecht verbaasd onszelf afvragen of het hier een 1 april-poets betreft of niet.

Wie is voor, vingers graag? Ja ho maar, ik zie het al; ruim voldoende.
Ik tel de middelvingers mee trouwens, mocht iemand zich dat afvragen.

gravatar

Er staat een storend foutje in de aanhef, er staat namelijk “deurbeleid NS”, dat moet natuurlijk “deur NS” zijn. De NS heeft namelijk geen beleid.

• Reageer
gravatar

De portiers zijn makkelijk in te passen in de winterdienstregeling (ingaande 01-08-2013 durende tot 01-06-2013 waarna in de tussenliggende maanden de “minder treinen door noodweer” regeling ingaat) geef ze vanaf augustus mutsjes tegen de kou.

gravatar

Laatst moest ik m’n ID kaart laten zien op het traject Venlo – Den Haag HS, wil ik overstappen naar Leiden, stapt de portier mee. Vraagt-ie me bij ingang van de nieuwe trein nogmaals om mijn ID! Ik heb best wat over voor een prima plekje bij het raam met een tafeltje en eventueel een drankje, maar we moeten niet in robots veranderen!

• Reageer
gravatar

Dat heb ik nou ook zo vaak!
Ze geloven niet dat ik echt al boven de 20 ben, vinden mijn pasfoto mooi en vragen vaak ook naar mijn tel.nr. wat ik altijd nietsvermoedend gaf.
(nu niet meer hoor!)

Eén van hen bleek een regelrechte stalker/hijger te zijn wat nog uitmondde in een korte maar onvergetelijke relatie met mijn kwelgeest. Trouwen was dom; achteraf lijkt het nog dommer dan voor de plechtigheid maar daar gaat het nu niet om.

Moraal van dit verhaal: nooit van Venlo naar Den Haag HS reizen en denken dat er niet op je gelet wordt..
Ik bedoel: Venlo…. echt, serieus? Waarom dan?

Vragen die een robot niet stelt, die scant slechts uw ID en gaat hooguit om de haverklap stuk zodat u niet in kunt stappen.
Nee, de levende have van de NS kan en moet z.s.m. vervangen worden door robots.

gravatar

Ik heb dat ook meegemaakt zo een vent die me door de hele tram achtervolgde. Je moet dan niet gaan zeggen meneer wat je doet is raar. Met een liftster ook. PAS OP DAARMEE. Van mensen die je niet kent moet je een armlengte afstand nemen. En niemand zegt wat. Anderen zien dat ook niet. Of ze weten niet wat te doen. Het beste is héél hard gaan lopen. Dat ze het dan maar bekijken.

gravatar

Heeft onze nationale internationale-klokkenluider de klok bij de Verenigde Naties al geluid over deze discriminatie bij de spoorwegen? Of heeft hij nog de handen vol met het doorbrieven van de kleur van Zwarte Piet en van het dollen van een Chinese amateurartiest op de televisie door die bekende Nederlander… kom hoe heet ie ook alweer?

• Reageer
gravatar

Zwartrijders worden weer genadeloos gediscrimineerd. Ze komen de trein niet meer in zonder kaartje. En ze worden ook geweerd uit een artikel over discriminatie. Ik vind dat De Speld nu echt op het verkeerde spoor zit.
Kan er een rectificatie plaatsvinden?

• Reageer
gravatar

Naïef, erg naïef Lodeijk: wist je niet dat NS al sinds dienstregeling 2011-2012 iedere passagier tot op het bot scant? Met hetzelfde scannertype dat op Schiphol iedere passagier aan lacherig bewakingspersoneel blootstelt? Die scanners zitten verwerkt in deurstijlen. Dat is één aspect van het ‘deurbeleid’. Een tweede is dat testosteron-addicts (door sportscholen geditched) die niet bij Hells Angels of Satudarah aan de slag kunnen, nu via het UWV bij NS worden geplaatst, om daar te resocialiseren. Eén doorsnee ijzerpomper per tweedelige deur kan in zijn eentje de in- en uitstroom reguleren. Hij kan ook kif, qat, wiet en hasj ruiken (heeft Cursus Drugshond succesvol afgesloten). Het schort alleen nog aan voldoende expertise om Nike’s boven € 300,- op kassabon te controleren, daarvoor moet men óók kunnen lezen. NS Den Helder overweegt nu controle aan de stationspoort in combinatie met gezichtsherkenningscamera’s die worden gelinkt met observatiecamera’s in schoenenwinkels waar veel dure sportschoenen onbetaald worden meegenomen.

• Reageer
gravatar

In Frankrijk is het dus heel normaal dat er bij elke deur van de trein iemand staat die met (veelal haar) vriendelijke blik om je kaartje vraagt alvorens in te stappen. Om er dan tijdens je reis achter te komen dat zij helemaal niet meereist en je als nog bent overgelaten aan de grillen van de Grote Verschikkelijke Conducteur.

• Reageer
gravatar

Ik heb daar speciaal een auto voor gekocht. Die Benelux trein stopte ‘zomaar’ op de grens. XXX keren. Op een dag begon zo een Amerikaan zo een wicht van de NS uit te schijten voor rotte vis echt. I am already 4 hours retarded + vanalles. En van die dingen : U zit nu in trein 816. Door omstandigheden wordt uw trein nu 720B. Iedereen zit dan mekaar zo te bekijken. Dan zeg je gewoon tegen zo’n gast dat hij zich in moet houden. Als tegengif vonden ze de Fyra uit. Gelukkig had ik toen mijn Peugeot al.

Daarom moet er dringend een DAF variomatc trein komen. In véél landen zitten ze contractueel vast aan Italiaanse rommel. Nee. Daf was niet goed genoeg.

Op een dag was er een ‘persoonlijk ongeval gebeurd. Dan moet je in Roosendaal in een bus stappen. Die bus zou je naar Antwerpen brengen. Maar dan stopte die bus. Ze zeiden dat je op de trein kon overstappen. Dus iedereen met zijn valiezen naar de trein. Dan weer niet.

Het gaat om prestige en market working. Straks koop ik gewoon een trein die klokvast moet gaan. In het wilde westen zette iedereen zijn klok goed op de Orange Blossom Special. En dat is pak 200 jaar geleden.

• Reageer
gravatar

Ik vond en vind een kledingcode – geel zwart wel gepast
als je persé met de trein moet – wat is er slecht aan de kledingstijl
van Sting – of Maya?

Lidmaatschap is mogelijk middels het gebruik van de plastiek
wrijf-contact RF – of middels intermedium beschikbaar in de vele
tijdelijk geopende boetieken op het station.
Hoe je niet meer Lid kunt worden.. wordt de volgende keer uitgelegt.

• Reageer