Apeldoorn-Almelo

NS-publieksprijs voor traject Apeldoorn-Almelo

Gelders-Overijsselse route verslaat concurrentie

De NS-publieksprijs gaat dit jaar naar het traject Apeldoorn-Almelo. Het traject wint een sculptuur van Jeroen Henneman.

De afgelopen twee weken konden reizigers stemmen op hun favoriete route van het afgelopen jaar. De overige genomineerden waren Groningen-Rotterdam, Barneveld-Barneveld-Noord, Deventer-Almelo en Heerenveen-Den Helder. Het is voor het eerst dat een Gelders-Overijssels traject de verkiezing weet te winnen. Vorig jaar ging de NS-publieksprijs naar het traject Ede-Wageningen.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

terechte keuze! met name de sauna tussen Holten en Rijssen is geweldig. en op vrijdagavond wordt een prima entrecote geserveerd tussen Wierden en Almelo, maar dan moet je wel door eten.

• Reageer
gravatar

bij een sein- of wisselstoornis valt het wel mee, maar anders heb je maar 5 minuten. je loopt immers niet met een halve entrecote het perron van Almelo op.

gravatar

Wat het vooral uniek maakt in mijn beleving, is dat je het hele traject ondanks de zitplaatsen toch vooral staand af moet leggen. Hoe verzinnen ze het, prachtig!

• Reageer
gravatar

Het publiek houdt blijkbaar wel van een vleugje retro, aangezien op dat traject verrassend vaak met de ouderwetse hondenkoptreinmodellen gereden wordt. Opmerkelijke keuze, maar het is zeker een traject met zo zijn charme.

• Reageer
gravatar

Daarom juist beste Woef.
Die hondenkoptreinen, of beter gezegd Mat64 rijden dus altijd, ook bij vriezend weer. Die dingen zou men gelijk in moeten zetten op de HSL. Het spul gaat niet harder dan 140 km/u, maar je haalt Brussel ermee voor het eind van het jaar.

gravatar

@Trendvolger helaas weet ik uit persoonlijke ervaring dat het zo nu en dan flink mis gaat met die hondenkoptreinen op dit traject. Verder moet ik wel toegeven dat ze altijd een heerlijk retro gevoel geven maar wat nog veel belangrijker is, de trein heeft enkel 4 zits zitplekken. Dit zorgt er natuurlijk voor dat zelfs als je al zit het vaak een hele intieme sfeer oplevert.

gravatar

Terechte winnaar. De winnaar van vorig jaar vond ik aan de korte kant, net als die andere nominaties: Beek-Elsoo, Gilze-Rijen, Hoogezand-Sappemeer.

• Reageer
gravatar

Een prachtig traject, zonder meer waar. Met name het stuk enkelspoor tussen Apeldoorn en Zutphen waar de tegemoetkomende treinen op station Klarenbeek op elkaar moeten wachten om elkaar te kunnen passeren. Waar vind je dat nog in deze jachtige wereld?!

• Reageer
gravatar

Dit is niet het betreffende traject, Apeldoorn-Zutphen is niettemin een geweldig traject!
Het prijstraject Apeldoorn-Almelo komt langs het altijd charmante Twello, maar ook langs het pittoreske Holten, de hondenkop treinen op dit traject werken mee aan deze prijswinnende beleving.

gravatar

Dat is helaas een andere lijn, maar ik wil dit traject wel feliciteren! Ik vind het een heel ontroerend moment, echt. Tranen met tuiten.

gravatar

Godzijdank dat er nog zulke prijzen worden uitgereikt v alt er nog eens wat te lachen in dit land. Hopelijk is de prijs uitgereikt in de vorm van een bladblazer dan ontstaat er wellicht ook geen vertraging op het traject en hoeven de diensten ook niet te worden aangepast

• Reageer
gravatar

Een terechte keuze na de blamage van vorig jaar. Niet alleen bevat dit traject zowel een intercity als stoptreindienst, ook maken meer reizigers gebruik van dit traject. Het interprovinciale karakter van dit traject is mijns inziens een voorbode voor het verder groeiende nationalisme en het wegvallen van regionale grenzen. Hoewel het station Ede-Wageningen deze ambitie ook uitstraalde is dit toch slechts een provinciaal-monotoom knooppunt alwaar Apeldoorn – Almelo een duidelijke rechtlijnige verbinding uitstraalt. Persoonlijk vind ik het een gemiste kans dat Heerenveen-Den Helder het onderspit delft. Met het oog op deze ontwikkelingen is te verwachten dat in de toekomst het publiek deze ‘ zuiderzeeroute van weleer’ in toenemende mate gaat waarderen. Overigens lijkt het mij ontegenzeggelijk bewezen dat het alliteraire handigheidje dit traject geen windeieren gelegd heeft.

• Reageer
gravatar

@Jeetje Rotterdammer Z.H.,

Het is zeker een mooi stukje spoorlijn wat qua natuurschoon enig is. Met name prijs ik de Holterberg. De reeën en de Edelherten kun je daar nog in levende lijve zien. Je kunt er lekker wandelen en fietsen en mountainbiken. Maar dat weet een Rotterdammer ook wel niet waar! Maar om die lijn nou in Apelfoort te laten beginnen is me een raadsel? Mijn waarde Jeetje dan haalt niemand meer Almelo. Dat is welliswaar een rot gemeente in alles en zeer corrupt. Maar het zij zo!

gravatar

… en voor derde jaar op rij valt de grachtengordel buiten de prijzen.

gravatar

Wij van Connexxion hadden voor het traject Apeldoorn – Almelo graag gekozen voor Connexxion, maar dat kan niet. Juist op dit interessante en lucratieve traject hadden wij willen concurreren met de staatsmonopolist NS, maar het mocht niet van de regering. Daarom zijn wij in beroep gegaan bij de EU.

gravatar

Conducteur En Opperhoofd (CEO) van Connexxion,

Jij ben In beroep gegaan bij de EU. Laat mij niet lachen.
Al jaren ga ik met andere Europese narcistische apartheidspartijen bij de EU tevergeefs in beroep tegen andere partijen die ons discrimineren.

Bovendien krijgen wij geen cent subsidie van de Europese Unie, Dat is niet leuk voor onze partijfinanciering nu de Republikeinse Tea Party noodgedwongen de beurs moet dichthouden.

Daarom ben tegen de EU. De deelnemende landen moeten wel contributie betalen, maar er is geen cent voor de anti-antidiscriminatoire politieke partijen.

gravatar

Ik voel dat er is vals gespeeld. Ik eis trajectcontrole. Waarom doen
trams, metro’s en trolleybussen ook dit jaar weer niet mee met de NS- publieksprijs?

• Reageer
gravatar

Vertel mij wat. Zelfs het veelbezongen Dokkumer Lokaaltjsje heeft die prijs nog nooit gekregen. Boze tongen beweren, dat conducteurs tussen Apeldoorn en Almelo op grote schaal stemmen van zwartrijders hebben gekocht. Die kregen de keuze: of een boete, of stemmen op dat traject.

Maar ik ga wraak nemen: in 2015 is de volgende Elfstedentocht van Dubai naar Qatar, en dan chanteer ik daar alle zwartrijders om op dat traject te stemmen. It Gjiet Heeve!

gravatar

Het traject Apeldoorn-Almelo wint van het traject Deventer-Almelo?
Dan heeft dus eigenlijk het traject Apeldoorn-Deventer gewonnen. Nogal merkwaardig want dat is een lange zit, ik ben liever wat vlotter de trein weer uit.
Of wacht, gaat dit eigenlijk wel over treinreizen? Als het een autorit of fietsroute betreft kan ik me meer bij de uitslag voorstellen.

• Reageer
gravatar

Dat is omdat het traject Wijster – De Punt niet meedeed, anders was Gijp nipt tweede geworden, na dat spectaculaire traject. Vooral de vliegstunts en het vuurwerk maken het tot een belevenis zonder weerga.

gravatar

Het klinkt inderdaad appart, maar je moet er rekening mee houden dat het traject vanaf Almelo heel wat gevaarlijker wordt,. Er is geen enkel mens dat zonder politie begeleiding durft te stoppen op Almelo de riet… Almelo is voor een enkele lefgozer nog net te doen, maar ieder wel denkend mens weet dat Almelo de riet koste wat koste vermeden moet worden.

gravatar

Zelf ben ik akelig tevreden over de lijn Amstelveen-Blijdorp CS. Maar die keuze zat er natuurlijk weer niet bij. 🙁

• Reageer
gravatar

Wie deelt er eigenlijk die nominaties uit? Zal wel weer ergens in een achterkamertje zijn bedisseld. Ik eis transparantie voor de nominaties van volgend jaar. Mijn suggestie: Roosendaal-Essen. Heb je meteen een internationaal tintje.

• Reageer
gravatar

Ik pleit voor toevoeging aan de longlist 2014 van het traject Alkmaar CS – Amsterdam CS en -speciaal op donderdagavonden- voor het traject vice versa. Een onberedeneerd gevoel van “gewoon niet om kúnnen vallen in een overvolle trein” en “het ongewenst aanknellen tegen wildvreemden” is een sensatie die iedere treinreiziger zou moeten ondergaan. Mijn betere helft heeft een sterke voorkeur voor het traject Alkmaar-Maastricht, omdat je zoveel trein (soms wel twee dubbelviertjes en één dubbeltweetje) krijgt voor je reisgeld zonder dat er (extra) spoortoeslag wordt berekend. Een minnetje is weer de relatief geringe kans dat je duurbetaalde kaartje effectief wordt gecontroleerd op dat lange traject.

• Reageer
gravatar

De NS was van plan de lijn weer in ere te herstellen en er de nieuwe sprinters te laten rijden. Speciaal voor het bestijgen van de Lemelerberg werd de extra balast van een toilet uit het ontwerp gehaald. Maar toen besloot het kabinet dat ook deze treinen moesten worden voorzien van toiletten, waardoor de lijn ongebruikt zou worden. De plaszak werd nog als alternatief geopperd, maar dit bleek op weerstand te stuiten van lokale natuurliefhebbers. Verenigd in de actiegroep “Lemelerberg geen bruine hoop” heeft men de NS gedaagd. De NS slaagde er niet in om aan te tonen dat conducteurs de plas- (en poep-) zakken mee zouden nemen naar het volgende station (Dit werd ook bevestigd door een plaatselijke conducteur: “we nemen al genoeg dikke poepzakken met”).

gravatar

Een terechte keuze van de jury. Een treinrit op dit traject is een echte belevenis en bezorgt iedere reiziger elke keer weer kippenvel. Bijvoorbeeld het oorverdovende applaus van uitstappende reizigers die hun eindbestemming weten te bereiken voor de machinist maakt dit een uniek treinritje.
Vooral als dit applaus breed gedragen wordt vanwege het grote aantal aanmeldingen voor deze reis.

• Reageer
gravatar

Jammer dat er nooit NS rondreizen in de prijzen vallen.
Ik vind namelijk de dagretour/rondreis Amsterdam-Holendrecht-Amsterdam-Duivendrecht werkelijk fantastisch. De schoonheid van dit traject komt vast doordat de NS hier geen monopolist is. Je ziet dat de concurrentie met het GVB zijn vruchten afwerpt.

• Reageer
gravatar

Nou, naar aanleiding van dit artikel heb ik het traject eens gereden, en inderdaad het is mooi. Minpunten vind ik het oncomfortabele, zeer hobbelige wegdek, het ontbreken van uitwijkhavens i.v.m. de aanstormende treinen, en de wel zeer minimalistische vangrails. Pluspunt vind ik het ontbreken van files.

• Reageer
gravatar

Bekend is dat spoorwegtrajecten over het algemeen populariteit genieten bij zeer depressieve mensen. Dat werpt wel een ander licht op de enthousiaste reacties hier . . .

Ik weet niet of je wel zo blij moet zijn met het winnen van de publieksprijs . .

• Reageer
gravatar

V.w.b. de depressiviteit die plots kan pieken in de trein bij sommige mensen: vooral in de ochtenduren heb ik zelf ondervonden dat een kop vieze koffie op het laatste stuk van zo’n lang traject je net even teveel kan worden. (van zo’n karretje uweetwel).

Gelukkig ben ik te onhandig om treindeuren te openen anders was ook ik gesprongen, toen in 2010, op weg naar het pittoreske Sibculo waar ik veel te vroeg naartoe gegaan was. Niet mijn idee trouwens maar goed.
(mijn hond wilde er naartoe en aangezien hij meer woog dan ik zat er niets anders op).

Eenmaal in Almelo wachtend op de bus ging het wel weer.

Ik zou graag eens onderzocht zien wat de invloed is van de kwaliteit koffie die de reizigers geboden wordt onderweg en denk dat we zo het aantal ‘spontane’ springers redelijk terug kunnen brengen.
Ik las net dat het vooral mannen zijn die de sprong wagen c.q. de deur wél open kunnen krijgen.
Mannen hebben nu eenmaal gemiddeld meer kracht in hun handen dan vrouwen en hoeven niet voorzichtig te zijn voor beschadigde nagellak met alle gevolgen vandien.

De broodjes heb ik nog nooit geprobeerd, ligt hier geen schone taak voor u prof. dr. P. Beertje? Eerst een koffietest graag, first things first!!