DekaMarkt blijft ook in de Tweede Prijzenoorlog neutraal. Directeur Onno de Groot maakte bekend dat de supermarkt geen partij wil kiezen in het door Albert Heijn ontketende conflict.
Kenners betwijfelen of Albert Heijn de neutraliteit van de kleine supermarkt zal respecteren. In de Eerste Prijzenoorlog heeft de agressieve marktleider namelijk zonder pardon de neutraliteit van Digros geschonden. Dat lot bleef DekaMarkt destijds bespaard, maar marketingdeskundige Gideon Brouwer verwacht dat neutraliteit in de huidige oorlog een illusie is.
“Albert Heijn trekt zich daar niets van aan. Jumbo en Lidl hebben er alles aan gedaan een nieuwe Prijzenoorlog te voorkomen. Jumbo-directeur Frits van Eerd keek de andere kant op na de Anschluss van Konmar en bood Albert Heijn in het kader van appeasement zelfs de Spar aan. Na de brute aanval op de Boni was die houding echter niet meer vol te houden.”
Nu Jumbo en Lidl de oorlog hebben verklaard aan Albert Heijn, kijkt iedereen gespannen naar de toonaangevende prijsvechter Aldi. Brouwer: “De druk van het eigen personeel op directeur Flor Du puy om in te grijpen neemt toe. Als Aldi zich inderdaad bij de Geallieerden aansluit, kun je gerust spreken van een supermarktwereldbrede oorlog.”
DekaMarkt houdt rekening met een grote stroom aan gevluchte klanten. De neutrale supermarkt heeft volgens directeur De Groot alvast flink ingeslagen. “We hebben ruim 400 A-merken in prijs verlaagd en zijn dit jaar ook op Eerste Kerstdag open. In tijden van oorlog moet je overal op voorbereid zijn.”
Vanuit het MKB bereiken ons berichten dat het merendeel der vrijwillige filiaalhouders van HEMA-vestigingen en MacDonald-vetschuren in den lande, hun lijfeigenen verenigen en aansluiten bij de troepen van Albert Heijn. Men wil coûte que coûte voorkomen dat het marktaandeel van de niet-Coca cola’s van Aldi en Lidl toeneemt ten koste van het A-merk Coca Cola. De marge voor ondernemers op Coca Cola is 87,53 % hoger dan die op B-merken cola. Bovendien heeft de heilige drie-eenheid Coca Cola, MacDonald en Heinz Ketchup, juist gisteren fondsen vrijgemaakt voor een kortdurend strategisch/juridisch offensief in Nederland. “Kortdurend” en met vermijding van cola-teral damage door inzet van juridische smartbombs. Bram M. wordt tijdelijk toegevoegd aan de staf van de gebroeders Anchor, uit Ljouwert. Bram’s ZZP-contract met RTL-Boulevard wordt daarvoor tijdelijk opgeschort, budget-neutraal, maar wel mét pensioenafdracht.
De bijgevoegde foto (uit de magazijnen van Lidl, getuige de magazijnstraatnaam: “Der Markenzwieback”, middenboven) toont de congestie die ontstaat door het inslaan van extra levensmiddelen in de krijg met A.H.
Lidl-CEO Aloïs Kuchenbäcker heeft net een AH-Erlebnis gehad en voorspelt een heet najaar; bij Lidl is men “auf das Schlimmste gefasst”. Albert Heijn gaat dus in de Lebensmittel-Totalkrieg nog tegenspel van niveau ervaren en kan de borst alvast natmaken. Aldi-CEO Gerhard Ringsum kiest voor een aanval via de nonfood-afdeling, prominent met reuma-sokken en rollators in de aanbieding.
Van het front komt zojuist het bericht dat Harry Piekema zijn snor heeft laten staan.
Komt er toch weer een tijd dat de stofjas wordt ingeruild voor het kogelvrije vest, het stanleymes voor een bajonet, de bedrijfskantines worden bunkers en de winkelvloer behoort tot de bezette gebieden.
Dan maken de geallieerden van de losplaatsen zeker dropping-zones?
Gevaarlijk, gevaarlijk. Voor je het weet slaat die brandhaard over op de brandstofprijzen, overheidsuitgaven en vertrekpremies.
Nog een geluk dat onze visionaire regering al had geanticipeerd op de teruglopende inkomsten door de accijnzen alvast te verhogen.
Dat gaat een knal op de markt geven als die brandhaard overslaat op de brandstofprijzen.
Wij zijn van plan om eerste, tweede, derde én vierde kerstdag open te zijn. Daarnaast hebben we alle patenten van kweekvlees in ons bezit.
Ik heb gehoord dat de aan Albert Heijn gelieerde consumentenbrigade al de winkelwagentjes in stelling in heeft gebracht en bonuskaarten uitdeelt onder sympathisanten…
Gatverdamme, ik heb van die kriebelende stinkende velletjes tussen mijn tenen.
Beetje jammer dat Utrecht en Drenthe dwars blijven liggen en we dus niet tot een resolutie van de Verenigde Nederlanden kunnen komen tot het met rotte eieren bekogelen van supermarktfilialen. Het zal wel weer op halfzachte inspecties van communicatiedeskundigen uitdraaien. Oh la
condition humaine…
Zojuist vernomen dat de Spar in het kader van de derde dinsdag in september 1000 A merken in prijs heeft verhoogd. Op deze manier dwingen ze de consument geld uit te geven.
Straks wordt ons als consument gewoon voorkomen om als goede burger in de supermarkt ons steentje aan het nationaal bruto product bij te dragen. Als we straks zo weinig gaan betalen, dat we ons dienen te schamen, voor zie ik een geheel andere trend. We vluchten de supermarkt niet eens meer uit, maar gaan er gewoon niet meer naar toe.
Straks wordt de middenstand de lachende 3e daar kun je tenminste wel een behoorlijke prijs betalen., Zo iets komt er gewoon van als men in de supermarkt oorlog wil voeren, Wij willen Vrede.Als die supermarkten oorlog willen, zorg er dan voor dat we er kunnen paintballen, dat is tenminste wel leuk.
Dit loopt vast uit op een hongerwinter.
dat is niet nodig: wat je nu goedkoper inslaat, kun je tot de winter bewaren. Neem een voorbeeld aan de eekhoorntjes!
Het geheim van A.H. is dat het lagere personeel de grootste lasten draagt van deze prijzenoorlog. Nu nog met 19 exit, maar het hoofdkwartier van A.H. zint al op plannen om p.t. vakkenvullers te ronselen in groep acht van het L.O., deze groep is nog via de ouders verzekerd en vereist dus geen inhouding van sociale lasten. Verder zijn marktconforme uurlonen vastgesteld door vrijwillig filiaalchefs Deysselbloem, Weekers en Plasterk die de kritische grens van € 0,10 bruto per uur niet mogen overstijgen om de onderlinge concurrentiepositie niet in gevaar te brengen.
Een “prijzenoorlog”? Eerder een ‘much-ado-about-nothing’: prijzen werden -anticiperend- wekelijks met vele (pro)centen verhoogd en vervolgens met veel tv-geweld enkele centen in prijs verlaagd. Wat nu als deze oorlogsretoriek slaagt en marktleider (34 %) happy Hofleverancier Appie Happie meer dan 50 % marktaandeel krijgt? Rituele brandstapeling van Jumbo, Lidl, Aldi, Spar, Deen, Coöp en Hoogvliet, met aansluitend onmiddellijk astronomische prijsverhogingen voor de primaire levensbehoeften? Massale overname van veeteelt, land- en tuinbouwbedrijven, smaak-, reuk- en zoetstoffabrieken? Albert staat voor niets, nou ja, voor hogere bonussen en schaalsalarissen van de oppergodjes.
Ik heb het volste vertrouwen in generaal Winkelman van de DekaMarkt! Maar of het genoeg is..
Deka, de Edah, Priba, Hema, Spar en Vivo hebben gezamelijk besloten de prijzen te verhogen en op deze manier buiten deze vuile oorlog te blijven. Gerzon wil echter in het kledingsegment met guerillatactieken mee blijven spelen op het oorlogstoneel en hetzelfde geldt voor enkele buurtkruideniers – de zogenaamde vrije jongens – en de Society Shop.
Sorry Wim, eerst geschreven en toen pas gelezen. Ik ben wel blij dat we dezelfde mening zijn toegedaan en dat de halfzachte verzoeken van Mark tot niets leiden, aanpakken die hap.
Gelukkig woon ik in een streek waar geen Albert Heijn te vinden is…
Dus betaalt Bant de volle mep plus nog wat meer?
Heeft die streek al elektriciteit en stromend water?
We weten immers allemaal waar de letters AH voor staan.
Alle Hens?
Je bedoelt zeker Alois Huber he? Flauw!
400 A-merken in prijs verlaagd? Noem dat maar neutraal.
dat is de grap, zeg maar.
Nu nog wat tentenkampen op de parkeerplaats en je kunt zo de super even binnenlopen. Korter kan niet. Langer wel.