De sociale netwerksite Hyves publiceert deze week het boek ‘Snel afglijden naar irrelevantie – een handboek voor succesvolle bedrijven’.
Het boek is een prettig leesbare handleiding voor bedrijven die binnen afzienbare tijd overbodig willen worden. Scheidend directeur Marc de Vries wil graag iets nalaten voor de volgende generatie. “Wat Hyves heeft neergezet is een unieke prestatie, daar hebben we met z’n allen keihard voor gewerkt. Ons verhaal is een inspiratiebron voor velen.”
Op de kaft staan enkele aanprijzingen van voormalige BN’ers. Rolf Wouters: “Als ik dit eerder had geweten wist u nu niet meer wie ik was’. Sandra ‘kroepoekje’ Reemer, ooit op televisie: “Ik had het zelf kunnen schrijven!”
De Vries legt uit wat de basisstrategie van de sociale netwerksite was: “Toen Hyves nog populair was met miljoenen gebruikers hebben we in de vormgeving en qua functionaliteiten onze gebruikers gezien als een dertienjarig meisje. Dat is ook precies de doelgroep die overgebleven is.”
MTV heeft geholpen bij de totstandkoming van het boek met enkele ‘tips en tricks’. “Wij hebben zelf ook veel ervaring opgedaan de afgelopen 25 jaar. Toch is het razend knap hoe snel Hyves overbodig is geworden. Ook MTV kan daar nog dingen van leren.”
“Als het tij eenmaal keert, kun je als bedrijf veel doen om nog sneller te marginaliseren, bijvoorbeeld door de kernwaarden uit het oog te verliezen. We hebben van Hyves een soort quasi nu.nl site gemaakt. Daar zat overduidelijk niemand op te wachten en men heeft kunnen zien dat het in korte tijd zijn vruchten heeft afgeworpen”, aldus De Vries.
Toch laat het boek enige ruimte op het einde: “Als we over een jaar echt van de kaart zijn verdwenen, kunnen we pas beoordelen of onze strategie echt heeft gewerkt.”
HOE WISTEN JULLIE DIT?
Ik zie hierin een fantastisch draaiboek voor irrelevante politieke partijen, waarvan ik zelfs enkelen verdenk te hebben meegewerkt aan de totstandkoming ervan.
Er zijn tientallen politieke partijen die de laatste tien jaar actief zijn geweest maar die erin geslaagd zijn inmiddels volledig in de vergetelheid te raken.
Denk bijvoorbeeld aan…. eh, er was bijvoorbeeld….. tja. Of nee, die ene van… nee, sorry. Ik kan er even niet op komen.
Bij ons in het Moederland zijn we van mening dat afglijden naar irrelevantie volkomen geruisloos dient te gebeuren. Ik zou Hyves aanraden om daar aan te werken.
Totaal nutteloos artikel.
Begint De Speld nu ook al met deze overbodige ledigheid?
Over een paar jaar kan Hyves flink cashen met leuke retro T-shirts.
Denk aan: “Por [jouw naam]”
en
“Ik was lid van de Hippe tekenfilms van vroegah, maar nu heb ik alleen dit t-shirt”
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er op Hyves zijn verdwaald en nooit meer teruggekeerd zijn.
Twee woorden: PVV
Wat heeft Hyves nou eigenlijk ‘fout’ gedaan?
Beste Jan,
Wat dach je van niet in zee gaan met De Speld of met mijn, maar met den Telegrof?
Nuttig boek voor de heren van Microsoft!
Ik neem aan dat er een beursgang aan gaat komen.
Ik zou er niet instappen daar Hyves onderdeel is van dezelfde bubbel als we met de beursgang van faceboek hebben gezien. Zeg niet dat ik U niet gewaarschuwd heb!
Het brave hondje Marc de Vries is na Hyves toch nog slecht terechtgekomen in het Telegraf tussen de virtuele chocoladeletters TMG.
Dat staat allemaal in de krant van fabeltjesland!
van fabeltjesland?
Ja ja van fabeltjesland!
Want daarin staat precies vermeld
hoe het met de dieren is gesteld.
Want dieren zijn precies als mensen
met dezelfde mensenwensen
en dezelfde mensenstreken.
Dat komt allemaal in de krant
van fabeltjesland!
En laten we ook niet de rol van de Telegraaf Media Group vergeten. Zonder ons was het Hyves nooit gelukt om zo snel overbodig te worden. Zie voor de laatste ontwikkelingen van TGM ons Facebookprofiel.
Hero Brinkman zal aanstaande woensdag een persconferentie houden waarin hij een lijstverbinding tussen zijn partij en Hyves gaat presenteren, genaamd: L0v3Hero<3.hyves.nl
Met deze lijstverbinding rekent hij er op dat zijn partij de huidige 23 miljoen Nederlandse Hyvers kan bewegen tot een stem op zijn partij. Maar gezien het grote marktpotentieel van Hyves verwacht hij dat dit aantal flink kan oplopen.
van een niet-gehouden enquete onder gedeactiveerde hyvers is er een onbelangrijke uitslag
Als de directie van de De Speld niet wil dat haar product dezelfde kant opgaat als Hyves, zal zij zich moeten oriënteren op een Engelstalige uitgaven. Het is daarom goed te weten, dat thepin.com nog beschikbaar is.
Welnee Paulus,
Uitgeverij-Drukkerij De Speld is beter af door hun aandelen aan ons over te doen.
mr Pickin Bonus,
CEO of Apax
Kan ik daar alvast een call optie op nemen?
U doet maar wat u niet laten kunt.
Waarom hebben ze schrijf een nieuw boek toen ze konden net zo goed vertaald mijne? (translated with Lycos Translator)
‘To lead by example’, zo hoort het. Kan die De Vries geen bonus krijgen als de boel écht is opgedoekt? Lijkt me een SMART target waarvan de gemiddelde manager watertandend in een jaloeziestuip schiet.
Voor al uw verdere verwijderwensen zeg ik voorts: accountkiller.com. 🙂
Sommige politieke partijen kunnen daar nog veel van leren…
Wat men nog vergeten is te vermelden is de werkelijk subliem onzinnige vormgeving van Hyves waardoor men gelukkig al snel door de bomen het bos niet meer ontwarren kan.