Vlak voor het sluiten van de markt, maakte de Universiteit van Amsterdam bekend de felbegeerde opvolger van Pieter Pekelharing binnen te hebben. De Duitse filosoof Jürgen Habermas zal het komend academisch jaar de gelederen van de afdeling Wijsbegeerte versterken.
De afdeling Wijsbegeerte van UvA was al lang op zoek naar een betrouwbare verdediger van de rechtsstaat. “Met het binnenhalen van Habermas hebben wij ons team rond voor dit academisch jaar,” zegt Jozef Früchtl, directeur van de afdeling. “Ik denk dat iedereen zal gaan genieten van zijn post-seculiere inzichten.”
Habermas is volgens Früchtl een filosoof die op meerdere posities uit de voeten kan. “Met zijn kwaliteiten als communicatief handelaar moeten we dit jaar mee kunnen doen om een Europese hoofdprijs.” De UvA betaalde naar verluidt 50.000 euro voor Habermas.
“Dit is een droom die uitkomt,” zegt Habermas, die afgelopen zomer 83 is geworden. “Als klein jongetje wilde ik al niets liever dan bij de UvA filosoferen. Ik sliep onder een UvA dekbed en had een poster van Spinoza boven mijn bed hangen.” De filosoof wil bij de UvA zijn carrière afsluiten zal met rugnummer vier in de collegezaal verschijnen.
De filosoof hoopt behalve op de universiteit ook zijn stem te kunnen laten horen in het publieke debat. “Mijn post-seculiere studie kan rationele consensus stimuleren tussen de gepolariseerde Nederlandse tegenstellingen. Het is mijn doel om een ideale taalsituatie te creëeren, die in het huidig babylonisme een brug vormt.”
De vorige universiteit van Habermas, de Universiteit van Frankfurt, beter bekend als de neo-marxistische Frankfurter Schule, laakt de handelswijze van de Universiteit van Amsterdam. Volgens directeur Axel Honneth heeft de UvA ‘smerige spelletjes gespeeld. “Het grootkapitaal maakt de moderne filosofie kapot.” zegt Honneth.
Filosoof van de UvA Michiel Leezenberg is ontevreden over de aankoop: “Habermas staat op een oubollige manier in de traditie van John Rawls en gelooft nog steeds een zalvende werking van de deliberatieve democratie. Zijn werk lijdt chronisch aan een universele pretentie, in feite zijn Habermas’ denkbeelden buitengewoon eurocentrisch. Ik had liever jong talent in de voorhoede gezien.”
Ach, waar maken we ons eigenlijk nog druk over? Over drie maanden is het de Dag des Oordeels, 21 december 2012. In dat licht bezien is dit allemaal “Much ado, about nothing”. Blijft de vraag of Jürgen Habermas het einde der Tijden hier wil meemaken, immers “In Nederland gebeurt alles 50 jaar later”, of dat hij op tijd terug wil zijn in de Frankfurter Schule.
De hoop van de UvA is nu gevestigd op het halfzware Kabinet Samson dat een minister O.K & W moet benoemen. Gesteld dat men zekerheidshalbe Zijlstra buiten de lijnen houdt, kan men kiezen voor een slaafs bevelen uitvoerende pythecantropi quasi erectii (hersenloze zoolganger) dan komt Charly Aptroot in beeld, zoekt men daarentegen naar een echte bewindsman (m/v), dan denk ik aan Hans Weijers (pas gestopt bij AKZO), of aan Pieter Winsemius, die gebukt gaat onder een hoog IQ, maar Piet is toch acceptabel voor het partijbestuur vanwege zijn VVD-verleden. Wat doet de nieuwe minister met deze budgettair zwaar prestigieuze benoeming van de UvA? Annuleren of gedogen?
Beste Vbvtw. Voor zover mij bekend is “Pekelharing” een gedeponeerde merk- en handelsnaam voor een hoog-alcoholisch bittertje. ‘t Is inderdaad geen beste combinatie, maar er is nog niemand doodgegaan van het nuttigen van deze twee antithetische componenten. Ik zie derhalve geen aanleiding om de Voedsel- en Waren-autoriteit te waarschuwen.
Frankfurter worst na Pekelhareing. Ze hebben echt geen smaak die filosofen.
Op deze historische dag der Voorgekauwde Verkiezingen, 12 september 2012, kom ik nog even terug op de transfer van Jürgen Habermas naar de UvA. Al dagenlang kom ik Neerlands boudst orerende professor, Maarten van Rossem, in verschillende tv-programma’s tegen. Ofschoon Maarten zich slechts in kleur onderscheidt van zijn schipperstrui, moet het mij toch van het hart dat deze binnenlandse babyboomer goedkoper is gepositioneerd op de transfermarkt dan zijn Duitse collega Habermas. Die bovendien eerst nog een grondige nose-job zal moeten ondergaan, vooraleer hij vóór psychisch en emotioneel kwetsbare studentes kan worden geplaatst. Waarom toch dit snobistische merken-fetisjisme? Van Rossem spreekt bovendien ABN en ING Nederlands; Habermas slechts een moeilijke mix van Engels en Zwitserdütsch, hetgeen ook nog een fulltime tolk vereist.
Als ik mij niet vergis is hier sprake van een slim plagiaat van de antroposofisch dichter Karl Edwin Nepomuk von Pfuffenhausen (1886-1944). Uit de bundel: Wie der Weihnachtsmann im Frühling (1933):
Ob gelb, braun, schwarz oder blass,
der alte Hauswirt Habermass
hatte bestimmt für Jeden was,
alt herb-trocken, oder neu flüssig-nass.
Ihm selber fehlte nur das richtige Glas”.
Kijk beste Gaath: Plagiëren mag, maar dan wel met een fatsoenlijke bronvermelding, hou dat voor ogen.
‘t Kan aan mij liggen, maar ik zie de link tussen Logos en die ayatollah niet zo. Ik ben helaas niet filosofisch onderlegd, dus wellicht tijd voor een spoedcursus contemporaine filosofie bij Jürgen Habermas: Ob alt oder neu, ob Sonne oder Regen, ob Bier oder Sassafras; es gibt immer was Neues bei Habermas
Het nationale dualisme van Nederland (koopman annex dominee) zet zich voort in het aannamebeleid van de UvA met het aantrekken van de transfervrije Jürgen Habermas (1919). Ik blijf erbij dat Peter Sloterdijk (1947) na afloop van zijn contract bij de UvA, een hogere transferwaarde zou opleveren. Lees in zijn “Philosophie Jetzt!”: “De grote klassiekers zouden tegengif kunnen bieden tegen de verleidingen van het fundamentalisme”. En zie het vóór u: Ayatollah Khamenei d.m.v. de Logos in dialoog met Plato: “Do we Islamize the World or destroy it first”.
Kent u het gezegde: Geef mijn portie Habermas maar aan fikkie?
Wat moet ik met die stapel onleesbaar drukwerk?
Geef maar aan mij. Daar kan ik lekker mee stoken. Het kan er niet heet genoeg aan toegaan in hel.
Zo zie je maar, dat op papier de afstand tussen dominee en duivel niet groot is.
Zo in mijn sas met Habermas!
Jurgen Habermas is voor mij, als jurist, één van de meest gewaardeerde filosofen aller tijden. Ik benijd de studenten van de UvA!
Totdat ze, door de wijdlopigheid, geconfronteerd worden met een langstudeerboete: dan zal het benijden algauw omslaan, denk ik.
Ze hadden hem dan ook beter binnen de sectie Rechtsgeleerdheid kunnen benoemen, in plaats van wijsbegeerte. Filosofiestudenten staan inderdaad niet bekend als de meest ambitieuze studenten…
Gedachten gerezen tijdens heftige auto-mobiele debatten over de zelfmanipulerende mens en diens homeotechnisch denken gedurende langdurige stilstand op de A-1: filoso-files.
Eigenlijk had dit een koppelverkoop moeten zijn: Habermass is op zichzelf van weinig gewicht zonder Adorno, Horkheimer en diens kritische theorie. Met dit trio als centrale verdedigers had de UvA in de Champions League hoge ogen gegooid. Bij confrontatie met Popper en Albert in de EL had het nog hommeles kunnen worden. Daarnaast heeft Habermass pas op latere leeftijd als fullprof (dus betaald) filosoof naam gemaakt; in de jaren ’70 was de jonge Jürgen nog socioloog. Ik had -als UvA- voor Peter Sloterdijk gekozen; dat had geografisch ook veel beter gepast bij de U. van Amsterdam, maar waarschijnlijk vroeg diens agent (Cor Koster?) meer handgeld, of Sloterdijk was nog niet transfervrij. Tenslotte wordt ook de UvA belaagd door Halbe Zijlstra’s bezuinigingen.
Eerlijk gezegd: persoonlijk ben ik van mening dat Frankfurter Würstchen beter te verteren zijn dan de Frankfurter Schule.
Het leed te hebben moeten doorstaan door de bestudering van deze werkjes in de studietijd, wil na zwaar tafelen nog wel eens parten spelen.
En ik lees net het volgende:
“Hij (Habermas) baseert zijn definitie van rationaliteit op de zgn. speech acts. Hij ziet de drie vormen van spraakuitingen; constateringen, regulerende spraak en expressieve spraak, als vormen van rationaliteit. Dat koppelt hij weer aan zijn waarheidsbegrip door te stellen dat door open communicatie een totaal rationele samenleving gemaakt moet worden. Dat komt erop neer dat alle uitspraken in een open discussie net zo lang ter discussie gesteld moet worden totdat consensus wordt bereikt. Pas als waarheid en rationaliteit alomtegenwoordig zijn ontstaat er een eerlijke maatschappij.”
Dit is nog redelijk begrijpelijk en leesbaar, doch vertaal dit in het Duits van de Frankfurter Schule en u bent 5 à 7 bladzijden verder.
Voor iets waar wij één (1) woord voor nodig hebben: Poldermodel.
Vrij nietszeggend figuur. Heb een boek van hem gelezen op de universiteit. Niks van blijven hangen. Meer blabla dan inhoud. Een systeemfilosoof. Woordvoerder voor het handhaven van de oude wereldorde.
Had Habermas zelf al niet iets over de Europese gedachte, zijn a.s. trasfer naar Amsterdam en de open arbeidsmarkt geschreven? Jawel hoor, een prachtig boek en de Frankfurter Allgemeine schreef dan ook het volgende: “Demokratische Selbstbestimmung der Bürger, so lautet das ferne Ziel der umfangreichen Interventionen zum Thema Europa, die Jürgen Habermas in seinem neuen Buch anstellt, wie Stefan Müller-Doohm uns mitteilt. Die lebenslange Beschäftigung des Autors mit Europa und seiner Verfassung beleuchtet der Rezensent für uns noch einmal kursorisch, um dann auf das den Themenkomplex bilanzierende Buch und den in seinem Zentrum, zwischen einer Dokumentation verschiedener publizistischer Vor- und Beiträge, stehenden politik- und rechtswissenschaftlichen Essay zu kommen. In insgesamt vier vom Rezensenten aufgeführten Punkten (z.B. Erweiterung, Gleichgewicht der Mächte) nähert sich Habermas seine Idee von Europa.”
Suhrkamp Verlag, Berlin 2011
ISBN 9783518062142
Kartoniert, 140 Seiten, 14,00 EUR
Inderdaad: “Die anhaltende Euro-Krise sowie die halbherzigen, oft populistischen Reaktionen der Politik lassen ein Scheitern des europäischen Projekts derzeit als reale Möglichkeit erscheinen. In seinem Essay verteidigt Jürgen Habermas Europa gegen die sich ausbreitende Skepsis, der er ein neues überzeugendes Narrativ für die Geschichte und vor allem die Zukunft der Europäischen Union entgegensetzt. Denkblockaden in Bezug auf die Transnationalisierung der Demokratie räumt er aus dem Weg, indem er den Einigungsprozess in den langfristigen Zusammenhang der Verrechtlichung und Zivilisierung staatlicher Gewalt einordnet. An die Politik richtet Jürgen Habermas schließlich den Appell, das bisher hinter verschlossenen Türen betriebene europäische Projekt endlich auf den hemdsärmeligen Modus eines lärmend argumentierenden Meinungskampfes in der breiten Öffentlichkeit umzupolen. Neben diesem Essay zur Verfassung Europas enthält dieser Band den Aufsatz “Das Konzept der Menschenwürde und die realistische Utopie der Menschenrechte” aus dem Jahr 2010 sowie drei Interventionen, die Jürgen Habermas seit dem Ausbruch der Finanzkrise veröffentlicht hat. “Angesichts eines politisch ungesteuerten Komplexitätswachstums der Weltgesellschaft, das den Handlungsspielraum der Nationalstaaten systemisch immer weiter einschränkt, ergibt sich die Forderung, die politischen Handlungsfähigkeiten über nationale Grenzen hinaus zu erweitern, aus dem normativen Sinn der Demokratie selbst.” Jürgen Habermas”
Wijsheid komt met de jaren, luidt het gezegde. Deze filosoof is pas 83 jaar; is dat niet wat jong?
Of in hedendaags jargon: wijsheid komt met de vergrijzing. En dan schijnt 83 jaar al redelijk onbetaalbaar te worden.
Daar bromt u mij wat! Geen wijs zo wijs als eigenwijs! (Of, zoals ook wel wordt beweerd: eigen wijs eerst!)
Sinds wanneer mogen hoogleraren in Nederland na hun tachtigste in dienst genomen worden?
Voor filosofen wordt doorgaans een uitzondering gemaakt, omdat ze nog meer gaan raaskallen na hun pensioengerechtigde leeftijd. Als dat te erg wordt, krijgen ze een gifbeker als beloning.
Met de kanttekening, Heer Pallas, dat er wel een echtgenote voor nodig is om dat ding leeg te drinken. De ongehuwden zullen wel wijzer zijn.
Dit is een voorproefje van wat ons te wachten staat met de verhoging van de AOW en pensioengerechtigde leeftijd.
Ik hoop wel dat Habermas zich een plek kan bevechten aan de UvA. Met zulke reuzen als Kay van de Linde in de vaste selectie wordt het natuurlijk moeilijk.
Ik heb al gehoord, dat hij verhuurd gaat worden aan een Turkse Filosofen Club.
Geruchten gaan dat FC Fenerbahce de nieuwe club word van deze bankzitter.
Het is te hopen dat deze transfer niet te veel op het budget van de belastingbetalers gaat drukken.
… strik in z’n schoenveters ? …
dialectiek is zó 1807…
Habermas heeft ook zijn slechte Kant.
–
Dip.-ing Paulussen, doe het even over anders kan ik mijn voorgenomen reactie niet plaatsen
Dit slaat Kant noch Chomsky.
Gossamme wat een gedoe. Hier is dan mijn voorgenomen reactie.
Wat hebben filosofen toch een slecht gevoel voor humor.
Precies, die kunnen wat mij betreft op de filosofa !
Overigens mag Habermas dit seizoen nog niet deelnemen aan Europese debatten namens de UvA, daar hij al namens Frankfurt europees gedabatteerd heeft in de voorrondes.
Ik heb begrepen dat er andere motieven een rol hebben gespeeld bij deze miljoenentransfer van Habermas. Habermas schijnt in Frankfurt op het tweede plan terecht te zijn gekomen nadat ie het in de sociale media het moest ontgelden voor zijn controversiele uitlatingen over het hoe en waarom. Omdat meneer het haberbashen op een gegeven beu was, heeft ie zijn nog lopend contract afgekocht, waarna ie transfervrij was.
Inderdaad, de nieuwste habeding van UvA.
Het is nog erger: filosofisch talent uit Nederland gaat naar buitenlandse universiteiten die beter betalen dan hier mogelijk is. Denk aan dr Larenhunt en drs van Serpie !
Mijn broer is hier niet blij mee ….
Ik snap het niet. Eigen kweek verpietert op deze wijze met het binnenhalen van tweederangs goedkope geleerden uit het buitenland. Bah!
Waarde Carotte, uw reactie is begrijpelijk en ZOU van waarde zijn, ware het niet dat u aan een belangrijk gegeven voorbij gaat: het gaat om de Uv020. Wijsheid en dat dorp gaan ongeveer net zo goed samen als touwtrekwedstrijden en goudvissen (doorgaans overigens oranje!)