Nieuwe groene kleur McDonald’s symboliseert duurzame traditie

“Dat fastfood doen we er eigenlijk een beetje bij”

Kleinschalig, smaakvol en duurzaam. Drie woorden die mensen vaak noemen als het gaat over de Amerikaanse restaurantketen McDonald’s.

“Eigenlijk beschouwen we onszelf vanaf het begin al meer als weldoeners en wereldverbeteraars. Dat fastfood doen we er een beetje bij”, zegt directeur Danny Clump bescheiden. “Niet alleen het symbolische plakje augurk op iedere hamburger is groen, in essentie ademt alles aan ons bedrijf duurzaamheid uit.”

Hoewel het familierestaurant in de loop der jaren grootschaliger is geworden, is er volgens Danny in essentie weinig veranderd sinds Dick en Mac McDonald in de jaren ‘40 met hun kleine boerderij begonnen. “Anno 2011 zien we de wereld als onze boerderij, en van wat we oogsten hebben we een groot deel zelf gezaaid. Maar net als de McDonald-broertjes zorgen we nog steeds goed voor onze dieren en gewassen.”

Het bedrijf, dat al langer bekend stond om zijn duurzame biologische productie, heeft daarom eindelijk de bijpassende kleur groen in zijn design meegenomen. McDonald’s heeft daarmee met pijn in het hart afscheid genomen van het traditionele rood, dat eveneens een krachtige symbolische waarde had. “Het liet onze passie zien voor het gemeenschappelijk belang, goede arbeidsvoorwaarden en hulp voor mensen die het minder hebben. Bij onze partners van het Rode Kruis werkt dat al jaren goed, maar uit marktonderzoek bleek dat het bij ons een agressieve marktgerichte associatie opriep. Daar kunnen wij ons absoluut niet mee vereenzelvigen.”

McDonald’s is niet de enige duurzaamheidsgigant die groen incorporeert in de bedrijfsidentiteit. Ook KLM liet zich in het verleden al inspireren door de natuur in de vormgeving van suikerzakjes. Verder is de verwachting dat Shell binnenkort het oude rood en geel vervangt door ‘aardkleuren’ groen en bruin.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik herinner mij nog dat mijn vader, oud-varensgast bij de Rotterdamsche lloyd, eens met de Willem Ruys naar Amerika was geweest. Had daar gesproken met de oude McDonald, een rare snijboon overigens die zijn kleinveestapel tot Hamburgers transformeerde maar toen al uitsluitend koosjer halal-vlees gebruikte. Anno nu is de hele wereld gewaterpokt met McDonald vestigingen.
Old Mac Donald had a farm, i-a, i-a yoh; and now Big Mac is watching us.

Reageer
gravatar

Ach, jawatnou, dan is het zo schattig dat de zoekmachine van Groupon hierbij gelijk een advertentie voor Burger-vouchers plaatst. Het is zo niet de menselijke houding, de zoekenplaatsadvertentierobot, dat u die nou maar eens niet moet volgen maar gewoon de weg op en dan het eerste grote groene bord.

Reageer
gravatar

Ik zal bij gelegenheid uitwijden over het groen in het CDA en ons hart voor de natuur.

Uw Maxime. Verheven katholiek, die als leider tussen de mensen staat, met afstandelijke nabijheid.

Reageer
gravatar

Het enige groene wat McD. mij bezorgt, is de kleur van mijn vaste ontlasting!!!

Ik ga voortaan naar Burger King, waar de fast-foodliefhebbende burger nog altijd als een koning wordt behandeld!!!

Reageer
gravatar

Ik heb in het Verre Oosten wel eens groen brood gegeten (nee, niet beschimmeld). Bij gebruik van dit brood kan McD nog groener worden. Toegegeven, het blijft plakbrood.
Uit mijn wetenschappelijk onderzoek ter plaatse bleek wel dat de smaak van de bij McD ter plaatse te verkijgen voedingsmiddelen anders is dan hier in Nederland. Of dat ligt aan het gebruik van andere synthetische geur- en smaakstoffen of het gebruik van natuurlijke (groene) producten, heb ik niet kunnen herleiden.

Reageer
gravatar

Toch zal het niet meevallen de bekende schuimrubberachtige broodjes groen te doen kleuren. Die moeten dan wel de nodige weken beschimmelen, om ook maar enigszins in de buurt te komen.
Voorlopig zal het meeste groen toch te zien zijn op de gezichten van klanten die na het eten van te veel junkfood de maag voelen omdraaien.

Reageer
gravatar

@Griet: Toch jammer dat mensen zoals u hier zomaar wat roepen. Ook de opmerking van Karel Krankhoofd geeft wel aan hoe slecht het gesteld is met de kennis over McD hier.

Nu begrijp ik dat Griet Titulaer al wat op leeftijd is, maar een korte verdieping in het onderwerp is misschien beter voordat er wat geroepen word.

Neem een voorbeeld aan de speld. Door grondig onderzoek en vele raadplegingen van experts zoals de heer Elker en Bokhoven presenteren zij uitgekiende journalistieke meesterwerken.

gravatar

McDonalds is onlangs genomineerd voor de mild-pittig prestigieuze greenpeas award. Zij zitten hiermee samen met BP (al sinds jaren groen) en de Hema (rood zoals het een rebel betaamt) in de race. Met net dat ene plakje augurk extra zouden zij best wel eens met hakken over de saus kunnen winnen…

Reageer
gravatar

Eindelijk een kleur die bij deze organisatie past. Dit bedrijf, een voorbeeld voor ons allen zal nu nog beter de klanten kunnen bedienen met zeer verantwoorde duurzame maar vooral kwalitatief voedsel.

Reageer
gravatar

Elke keer als ik zo’n piepschuimen bakje van McDonald’s zie word ik steeds weer overmand door de duurzaamheid van het produkt. Zo’n bakje krijgt de natuur niet zomaar stuk!

Reageer
gravatar

Jammer dat je al JAAAREN niet bij McD bent geweest. Dan zou je weten dat het al JAAAAREN karton is.
welterusten!

gravatar

Dus, in het vervolg geen rode tomaten, gele en rode paprika, rood vlees tussen de witte broodjes.
Maar wel: komkommer, groene paprika, bruine broodjes, soya en tofu.
En je mag gewoon met je handjes blijven eten.

Reageer
gravatar

Verroest, dat dacht ik ook al toen ik in Kiev in een hamburger van MacDonald stond te happen: deze hele corrupte Oekraïense kliek wordt sluipenderwijze bekeerd tot het juiste leven door MacDonalds. Niet voor niets dat hun formule over de hele wereld dezelfde is: groene augurken doen het duurzame werk, waar dan ook ter wereld!

Reageer