De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn is niets meer dan een complexe constellatie atomen in een niet bijzonder speciaal stuk van het tijd-ruimte continuüm. Dat blijkt uit onderzoek van kunstchemica Martje Sleksterveen.
“We hebben het schilderij op meerdere manieren onderzocht, en steeds maar weer kwamen we tot de schokkende conclusie dat het meesterwerk van Rembrandt niets meer is dan een fysiek object dat uit atomen bestaat, net zoals u en ik”, aldus Sleksterveen. “Het bestaat grotendeels uit koolstofatomen, die op geen enkele manier verschillen van de koolstofatomen van een slechte vervalsing, een broodje kip piri-piri of een paard. Natuurlijk is iedere constellatie atomen uniek, maar de Nachtwacht is wat dat betreft niet unieker dan Jan-Peter Balkenende. Je kunt het schilderij dus best mooi vinden, maar eigenlijk is er weinig bijzonders aan.”
In de kunstwereld is geschokt gereageerd. Alfred Dubois van veilinghuis Christie’s Amsterdam: “Als De Nachtwacht in wezen niets verschilt van de witte muur waaraan het schilderij is bevestigd, dan kunnen we ons afvragen waarom we niet naar die muur aan het kijken zijn…. En vooral waarom, midden in een economische crisis, hoopjes atomen van zogenaamd belangrijke schilders voor vele miljoenen aan gemeenschapsgeld worden aangeschaft.”
Bezoekers geven aan ‘zich belazerd te voelen’. “Ik ben niet voor niets uit Japan naar Nederland gekomen”, aldus Tanao Yuzuki (42).” Nu heb ik een blauw driehoekje met daarin een kopie van een werk dat bestaat uit precies dezelfde atomen als mijn paraplu en mijn mondkapje. Schandalig!”
Sleksterveen sluit niet uit dat ook andere meesterwerken ‘niets meer of minder zijn dan stukjes bijeengeraapt sterrenstof die zich in een esthetisch wenselijke, doch uiteindelijk vergankelijke configuratie hebben samengeschoold.’ “In ons volgende onderzoek zullen we de Sterrennacht van Van Gogh en de Victory Boogie Woogie moleculair vergelijken met het goedbedoelde gebroddel van amateurs over de hele wereld. Definitieve uitspraken kan ik nog niet doen, wel zijn er meerdere aanwijzingen voor de mogelijke aanwezigheid van koolstofatomen in de originele werken.”
Ik had ook al zoeen vermoeden
dat de Brownse beweging hierachter zit.
Die veroorzaken vreselijke veel chaos
zoals je nu wel kunt zien..
Beter dit, dan dat de Nachtwacht geschilderd zou zijn met nep atomen! Dat zou pas echt een oplichterij geweest zijn,….
Zelfs omgekeerde pispotten en vloertjes van pindakaas worden tot kunst gerekend.
Paulinewits, bedankt. Heb uitgebreide toelichting gevonden en gewaardeerd. Zie Barnett Newman desondanks nu nog als een bevlogen fabrikant van krokant gebakken lucht, maar hij leverde waar de markt om vroeg, dus “de gustem non discutandem”; ieder zijn meug. Newman overleed in ruime welstand; zijn weduwe hoeft dus geen krantenwijk te nemen om financieel te overleven. Gelukkig maar. Blijft over dat de Katholieke Kerk haar -extreem schaarse- humor hier toch bestraft zag met 13.000 zilverlingen. Het principe van de vrije meningsuiting werd hier aan de Kerk onthouden; sprake van ‘oud zeer’ jegens de katholieke kerk, stammend uit de periode ’40-’45?
Paulinewits, uitvoerend kunstenares, hartelijk dank voor uw collegiale correctie m.b.t. Barnett Newman’s seriële kunststuk in het Stedelijk. Mij staat nog bij dat de restaurateur niet onomstreden was, noch zijn honorarium. Het was lange tijd onrustig in kringen van kunstminnend Nederland.
Amsterdam is er indertijd toch nog uitgesprongen door de parkeertarieven in een straal van 1.500 meter rond het Stedelijk Museum met 50 % te verhogen. Eenzelfde aanpak werd gevolgd bij de financiering van de Noord-Zuidlijn. rest mij de vraag wat de Roomse Kerk met haar bijdrage van ƒ 13.000,– beoogde. Een anticiperend gebaar richting geschonden en getraumatiseerde koorknapen?
Lieve Terpen,
Je kunt het lezen in de tweede alinea van mijn referentie. Helaas staat daar een punt teveel en zoals je weet raakt het internet daarvan ontregelt. Ik zou daar een punthoofd van krijgen, als ik dat nog niet had.
Dus nog maar een keer http://www2.eur.nl/fw/hyper/NRC/kruistochten.htm
Nu wel goed?
Nog even ter adstructie. De hierboven genoemde kunstcriticus was zijn tijd (21 maart 1986) ver vooruit, omdat het tegenwoordig heel geaccepteerd is om ongegeneerd het mes in kunst te zetten, maar ook in zorg en in onderwijs en in…
De premier laat weten: “Bezuinigen is al een hele kunst. Daar kan het volk voldoende van genieten. Het mes in de zorg? Het zal me een zorg zijn! Dat is de wijze les van vandaag.”
Dit soort ‘onthullingen’ gaat meestal vooraf aan verdergaande ontmaskeringen van kunst, kunstenaars en kunstenmakers. Wie herinnert zich niet het meesterwerk “Who is afraid of white, red and blue” van een chronisch overgewaardeerde Amerikaanse naïeve verfrolschilder. Nadat een geïrriteerde bezoeker dit wandvervuilende werkstuk van 12 m2 trachtte terug te brengen tot een handzamer formaat, (middels een vrij verkrijgbaar Stanley-mes), kostte de reparatie $ 800.000,-: een klus die in een kwartier met ducktape en een verfroller werd geklaard: “De nieuwe kleren van de keizer”. Na dit staaltje hogeschoolzwendel met belastinggeld, geef ik toch de voorkeur aan het wrochtsel van Rembrandt van Rijn, die heeft er tenminste nog ambachtelijk en langdurig zijn best op gedaan en daar -als dank- nog geen stuiver royalties van heeft ontvangen.
Who’s afraid of red, yellow and blue? (de juiste naam) werd door Barnett Newmans in serie vervaardigd. Productienummer drie III, was vol trots in het Amsterdam Stedelijk op een prominente plaats opgehangen, toen een kunstcriticus die zijn tijd ver vooruit was, er het mes in zette. De beschadiging werd een kostbare geschiedenis voor de gemeente Amsterdam (maar liefst twee miljoen gulden) en de Roomse kerk (ruim 13.000 gulden). Lees de spannende gebeurtenissen in: http://www2.eur.nl/fw/hyper/NRC/kruistochten.htm.
Een zeer goed en zinvol onderzoek van deze
kunstchemica. Het komt ook op een goed moment, nu zoveel mensen zich verzetten tegen de bezuinigingen op cultuur.
Zo moet ik ook altijd vreselijk lachen om mensen die bijvoorbeeld de vijfde symfonie van Beethoven een geniaal meesterwerk vinden.
Ga je kijken naar de basis waarop dit werk inmiddels al duizenden malen is uitgevoerd en op CD gezet, dan zie je witte pagina´s met daarop groepen van vijf lijntjes, waarop weer rondjes geplakt lijken te zijn, sommige wit, sommige zwart, sommige met een stokje, andere zonder. Verder heeft de “geniale” componist er op sommige plaatsen wat lettertjes bij gezet zoals “pp” of “mf”, waarschijnlijk om interessant te doen.
Helemaal bont maakt Bach het met zijn “Matthäus passion”, een kunstwerk dat ook zo hoog wordt geschat. Behalve een zelfde concept als Beethovens vijfde, heeft hij er teksten bijgezet die óf gestolen zijn (uit de Luther-bijbel: Matthäus 25 en 26), een aantal Lutherse koraalteksten (ook jatwerk), en dan zitten er nog wat teksten tussen van ene Picander (een POSTBODE uit Leipzig!).
Nee, laat ze alle cultuursubsidies maar stoppen, nu blijkt dat o.a. De Nachtwacht, Beethovens vijfde en Bachs Matthäus Passion bijeen geraapte rotzooi is.
Mensen die nog steeds iets geniaals hierin menen te zien of te horen, gaan dat voortaan zelf maar financieren.
En ook op dit schilderij staat Paul van Vliet niet afgebeeld. De arrogantie van de grachtengordelelite heeft dus nu ook al de schilderkunst bereikt.
Bach is ook gewoon stroom door een draadje.
Gut, hadden ze toen ook al electriciteit?
Ben al maanden bezig met mijn vervalsing. Speldbrekers!
Stomstomstom: je had gewoon dat ding onder het konijn kunnen leggen. Had je er gelijk zoveel van gehad als je wil hebben.
Precies mijn eigen libido is niet meer wat het geweest is
Ons lid, de kunsthysterica Martje Sleksterveen tevens populistisch onderzoekster aan ons wetenschappelijk bureau (Macro Populair, bijzettafel met kunststofblad), heeft toch mooi bewezen dat schilderen een hobby is van linkse atomen.
De kracht van het onderzoek van Sleksterveen is dat het nu in jip-en-janneke-taal uitgelegd is. Hoe voor de hand liggend de uitkomst dan ook mag zijn.
De situatie was begin vorige eeuw al door Minkowski in zijn isotrope metriek van de door hem naar hem genoemde Minkovski-ruimte beschreven. Echter onopgemerkt voor de weekend bijlage. Slechts een handjevol wetenschappers dacht dat ze wisten waar ze naar keken. Nu kan ook het grote publiek kennis nemen van de betekenis van deze constellatie van atomen. Jammer is dat de tijd dringt door het dreigende sluiten van culturele ruimtes.
Bijzonder knap van Rembrandt is dat hij al in de 17e eeuw met behulp van simpele middelen zoals eigeel en botwit de complexheid van het tijd-ruimte continuüm heeft kunnen duiden. De centrale vraag hierbij is waarom Rembrandt voor de Nachtwacht gekozen heeft en niet voor een constellatie als het Melkmeisje. De grote afmetingen van het doek moeten al een signaal van hem zijn geweest voor de belangrijkheid van de vraagstelling. Het toont nog eens aan dat communicatie alleen tot stand komt wanneer de ontvanger weet wat de bedoeling is.
Zo is het maar net. Ik heb die kwakschilder nooit serieus genomen. Voor het Melkmeisje daarentegen ben ik de diepste grotten en mijnen in gedoken om enkele zeer bijzondere atomen te verwerken. Maar daar lees je dan weer niks over.
Ik stel voor dat we samenscholingen van meer dan 3 miljoen koolstofatomen gaan verbieden. Dat voorkomt heel veel narigheid.
Dan te bedenken dat er van de Nachtwacht nog een stukje afgehakt is ook! Kom daar maar eens om bij Balkenende of een willekeurige tuinkabouter.
Snetverderrie, de een of andere kunstvandaal heeft het hengeltje van mijn tuinkabouter ontvreemd vannacht. Is dan niks meer heilig?
Dat gaat mij toch te ver om de Nachtwacht te vergelijken met Jan Peter Balkenende !
Tenslotte is en blijft de Nachtwacht een alleszins fatsoenlijk en prettig ogend schilderij.
Karel Krankhoofd is ook een esthetisch verantwoorde compositie van verschillende samengebrachte atomen. Ik denk dat ik ook maar eens voor veel geld ga hangen in een museum.
Wat is de huidige kiloprijs van atomen?
Ligt eraan: links- of rechtsdraaiend?
Moet ik misschien concluderen dat de Speld ook niet meer is dan een verzameling atomen ? Dat zou pas echt schokkend voor mij zijn !
Zo is dát! Wie denkt die Martje Sleksterveen wel dat ze is? Toch ook niks meer dan een hoopje atomen?
En dan lelijke dingen zeggen over andere hoopjes atomen, bah, het niveau!
De speld bestaat uit electronen in de koperdraden (als die niet gestolen zijn) of fotonen in de glasvezelkabels. Heel iets anders dus dan een gewoon object zoals jij, ik of de Nachtwacht.
Bedroevend slecht stukje onderzoek. Er zijn nog zoveel dingen niet onderzocht, en dan toch concluderen dat er niets bijzonders is? Is de constellatie atomen die de Nachtwacht vormt wellicht meer complex, of juist minder complex, dan andere constellaties? Het is uniek, en daaraan is het niet uniek, maar is het wellicht uniek op een unieke wijze?
Zeggen dat de Nachtwacht om dit soort redenen niet uniek is, is als zeggen dat mijn horloge en mijn wekker niet wezenlijk verschillen omdat ze beiden de tijd aangeven, zonder daarbij te melden dat mijn wekker op wintertijd en mijn horloge op zomertijd ingesteld staat! Dat lijkt me toch echt iets anders, niet dan?
Chapeau!!!
Ja zeg kom zeg: toevallig is die constellatie niet toevallig door Rembrandt gerangschikt! Dat telt!
Dat kun je van die andere constellatie Balkenende niet zeggen; die is door ik weet niet welke prutser bijelkaar geharkt. Zou ik in ieder geval mijn muur niet willen laten ontsieren, en zelfs een tuinkabouter krijgt voorrang in mijn tuin als standbeeld.
Aha, ik snap de grap! Alle mensen hierboven vergeten erbij te zeggen dat het gaat om wát je doet met die atomen, terwijl dat nou juist het belangrijkste is! Knappe satire! Haha!
Alles beter dan een constellatie allochtonen.
(yep, ik doe het expres: hoef geen loden speld)
Jammer, ik heb het altijd gehouden voor een byzonder kunstwerk. Nu blijkt wel weer hoe gemakkelijk de kunstmafia de boel weet te belazeren. Het wordt tijd voor kamervragen. Dit is veel belangrijker dan al dat gedoe over eurocrisis en schuldenplafonds. dat alles is dus niks anders dan reconfiguraties van tijd en ruimteconstellaties! Daar trap ik niet meer in!
Ach sinds bekend is dat Leonardo da Vinci Ministek gebruikte als inspiratiebron voor zijn Mona Lisa, verbaasd mij niets meer.
Voor wie goed kijkt ziet… twee haken kruisen op de nachtwacht staan… de swatika symbolisch dan gesproken… bij gebrek aan den adelaar heeft het meisje links midden,de klauwen van een haan onder haar sjerp uit steken…