Onder de titel ‘Sneller Verder’ presenteert Rijkswaterstaat vandaag zijn nieuwste plannen om de files in de Randstad te bestrijden. Onderdeel is het verlengen van onder andere de A10 rond Amsterdam en de A12 tussen Den Haag en Utrecht. “Op een bredere weg passen meer auto’s, maar op een langere weg ook”, zegt infrastructureel consultant Flemmo te Gader.
De plannen zijn het resultaat van een creatieve brainstorm van beleidsambtenaren, aannemers, schoolkinderen en kunstenaars. “We realiseren ons dat standaardoplossingen niet meer voldoen”, aldus Te Gader, “dus wilden we deze keer out-of-the-box denken.” Halverwege de verlengde weg zal een rotonde worden geplaatst, waarna de weggebruiker zal kunnen omdraaien richting zijn of haar eindbestemming.
De A10 zal in de plannen worden verlengd van 32 naar een respectabele 74 kilometer. Onderdeel van de plannen is een lus om de luchthaven Schiphol heen, op zich al goed voor 20 extra kilometer asfalt. “Het is eigenlijk elementaire wiskunde”, aldus Te Gader, “de A10 is in feite een cirkel met een omtrek van 32 kilometer. We maken deze cirkel ruwweg twee keer zo groot. De straal wordt verdubbeld, de diameter ook en de oppervlakte neemt zelfs kwadratisch toe. Voor de stad Amsterdam heeft dit als bijkomend voordeel dat alle aanvoerwegen langer worden.” Kritiek over de aard van de oplossing wijst Te Gader van de hand: “Wij lossen het fileprobleem op, niet de reistijd.”
Voor een pilot zal een deel van de A12 worden verlengd om de dagelijkse files terug te dringen. Jan Verster, forens, toont zich enthousiast. “Nu rijd ik van Utrecht in één keer naar Den Haag, met eindeloze files tot gevolg. Hopeloos ouderwets. Straks kan ik vrijwel non-stop met 120 kilometer per uur via Tilburg en Vlissingen reizen. Zonder ergernissen in de auto en uiteindelijk anderhalf uur later in Den Haag aankomen. Minder werken, minder file. Heerlijk!”
Ik ben voor het asfalteren van de provincies, Friesland, Flevoland, Drenthe, Groningen, Limburg en zeeland. Plus iedere Nederlander verplicht een HUMMER of Jeep die maximaal 1/5 rijden.
Ik werd al een beetje argwanend bij de functie ‘infrastructurele consultant’, maar het is natuurlijk gewoon een goede grap. En het leuk van die sector is, dat je er nog serieuze reacties op krijgt ook 🙂
Tsja, hadden we een ander advies van een infrastructurele consultant kunnen verwachten? Wel grappig dat-ie het serieus heeft opgeschreven.
De efteling heeft al jaren geleden het principe van wegverlenging uitgevonden. Kijk bijvoorbeeld maar eens op http://www.erikdevries.com/pictures/141901699
Wat ik mis in dit artikel is hoe de dichtheid omlaag gaat door de weg te verlengen. Bij gelijkblijvende intensiteit zal dat niet gebeuren. De intensiteit op een netwerkverbinding neemt echter af als de reistijd toeneemt. Als Jan Verster gelijk heeft, zal dit inderdaad het geval zijn, waardoor het fileprobleem inderdaad kan oplossen.
Wel is het dan belangrijk het aantal op- en afritten niet te verhogen bij de verlenging, zodat er geen toename van regionaal verkeer op de snelweg is om nieuwe files te creëren.
Uitgangspunt moet hoe dan ook zijn dat de reistijd en/of -kosten fors worden verhoogd, zodat de gevraagde verkeersintensiteit wordt teruggedrongen tot onder de aangeboden capaciteit. Snelwegen verlengen is waarschijnlijk goedkoper dan een vorm van rekeningrijden, want bij dat laatste moet de overheid met ICT werken en zullen de kosten dus exploderen.
Maar wat als nu de file 74 km lang is?
Dan staat de hele ring vol van begin tot eind. Nou ja, een ring heeft natuurlijk geen begin en geen eind.
We weten dan niet meer wie vooraan staat in de file en wie achteraan. Je kunt dan wel al degenen die voor je staan vervloeken, maar je staat zelf ook voor jezelf (maar dan wel 74 km verder).
Niks bijzonders, in IJsland hebben we een ringweg met een lengte van 1340 km lang. Waarom een ringweg om één stad heenleggen als je dat ding ook rond het hele land kunt leggen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hringvegur
Men kán natuurlijk ook gaan lopen: recent onderzoek leert dat er nogal veel mensen bereid zijn om 4 dagen achtereen te lopen om een stad te bereiken.
De heer Edwin heeft een zeer goed punt, eenwelk ik zeker aan de minister voor zal leggen. De belastingkas is u dankbaar, brave burger!
Ed @win (36) Geen denken aan! Een snelweg vanuit dat dorp in NH hiernaartoe? Hoe haal je het in je hoofd?! Straks wemelt het hier van de amsterdarmen…..!
Zo is dat! Prima die ring daaro, as die maar geen afritten naar buiten heb!
@2 Gekke Gerritje
Bijna goed…..
Een verbod op alle auto’s in de Randstad, behalve de mijne.
Mijn probleem opgelost!
Je kan ook auto’s kleiner maken. Iedere auto een meter korter en je spaart al gauw 20 tot 25% file-lengte uit.
Wat veel mensen niet inzien is dat dit later een enorm belastingvoordeel voor de staat gaat opleveren als we eenmaal aan de kilometerheffingen gaan beginnen.
Ahhh… zo zie je maar weer, eerst de snelwegen verlengen en dan stiekem een kilometerheffing invoeren…
What’s next? Een tolweg door het groene hart tussen Amsterdam en Rotterdam die via Arnhem loopt?
Ja leuk! Al die amsterdarmen op een nieuwe, grote ring en dan culturele uitwisselingsprogramma’s organiseren. Mag een heel stel Sicilianen op die ring komen ringsteken.
En dan gaan we allemaal langs die ring wonen en worden opgehaald door mobiele kantoren, lost ook gelijk het forenzenprobleem op.
Als het om de lengte van de ring gaat, zou het ook een oplossing kunnen zijn om heuvels onder de ring te leggen, evt met haarspeldbochten. Op en neer. Scheelt ook in het aantal dorpskernen dat doorsneden moet worden. En je hebt mooi uitzicht onderweg.
Farce Majeure had in de vorige eeuw al de oplossing voor de verkeerschaos in Paramaribo. Vertaald naar Amsterdam kunnen het best alle borden 130 bij de toegangswegen gezet worden, meer mogen er niet in.
Misschien kunnen we de ringweg zo ruim maken dat het probleem in z’n geheel naar België en Duitsland verplaatst wordt.
Amsterdam neemt hier een veel te pregnante plaats in. Om Amsterdam te mijden (wie wil daar nou per se naar toe als het niet echt moet) moet die ring in feite véél groter.
Om een indruk te geven: zo groot dat ik onderweg boodschappen kan doen in België
Onbegrijpelijk dat de regering deze misstand -Amsterdam- gewoon negeert als oorzaak van veel ongemak: het ding ligt gewoon hinderlijk in de weg.
Opschuiven naar het Oosten: daar ligt nog een grote plas water: de boten voor het OV zijn toch al aanwezig.
Gewoon aanpakken en verslepen! Rotterdamse sleepboten willen wel assisteren.
En geen ringen meer bouwen: we zijn Saturnus toch zeker niet?
Eindelijk echt de republiek Amsterdam! Rotterdam heeft beloofd om voor de energievoorziening te zorgen; dank jullie wel 010!
Niet in mijn achtertuin !!!!!!!!!
De Ring van Amsterdam loopt precies langs de EeuwenOude Stelling van Amsterdam! De Ring zou wat mij betreft dezelfde functie kunnen krijgen als de Stelling: Niemand er meer in!
Dus geen af- en toeritten van de Ring naar Amsterdam. En ook geen tunnels of viaducten over de Ring. Ring is Ring.
P S Mijn Henk heeft een godsgloeiende hekel aan die klerelijers uit 020. Hek erom en krachtstroom erop, zegt-ie.
Ik was al aan het brainstormen over de nieuwe functie van de ring. Maar dat wordt dus een openlucht-museum annex eventueel midgetgolf baan. Naast De Oude Stelling nu ook de Oude Ring!
Les nouveaux riches hebben een ongeluk gehad. Het was een bloederige bedoening, maar het is de opoffering waard geweest. De elite die zich traditioneel noemt, maar dat al lang niet meer is lijkt te wankelen en De Vernieuwing lijkt eindelijk de plaats te verkrijgen die zij gezien de Tijdsgeest al had moeten bezetten. Les nouveaux riches hebben een ongeluk gehand. Les nouveaux riches hebben een ongeluk gehad.
Het ongeluk was qua aanzien onprettig. We spreken hier over een tafereel van uiteengerukte lijken waar de ingewanden uit kwamen zetten. Je hoorde ze nog gorgelen, les nouveaux riches, maar dat duurde niet zo lang. Les nouveaux riches hebben een ongeluk gehad. les nouveaux riches hebben een ongeluk gehad.
Het is onduidelijk aan wiens zijde G’d staat, wel staat onomstotelijk vast dat de harmonie zal verschuiven. De Nieuwe Wereld Orde is de fase van aankondiging nu voorbij en zal zich nu gaan settelen. Voorbij lijken de hoogtijdagen van de elite die haar ogen overal had, voorbij is hun beheersing van het Zichtbare Beheersbare. Het lijkt erop dat ze zich al snel bij hun verspintering neerleggen. Want ieder mens voelt het Nieuwe Aeon, elitair of niet. Je weet het: nu is de tijd daar. Les nouveaux riches hebben een ongeluk gehad. les nouveaux riches hebben een ongeluk gehad.
Maar ook is vergeving op haar plaats. Want hoewel les nouveaux riches slachtoffers hebben gemaakt heeft Het Ongeluk hun de weerslag gegeven die hun toekwam. We moeten het recht niet in eigen handen nemen. De Nieuwe Tijd is daar, de Nieuwe Wereld Orde is gestoeld op Harmonie In Beweging. Zij is nog slechts een kwestie van enkele weken. Les nouveaux riches hebben een ongeluk gehad. Les nouveaux riches hebben een ongeluk gehad.
Beetje zwaar gegeten zeker ?
10x rustig en diep ademen. Daarna keert de rust weder.
Zo out of the box is het ook weer niet… Men gaat beginnen aan de 7e ring rondom Peking, omdat de vorige 6 ringen zo vast staan qua verkeer… Wat blijkt, er zijn mensen die op de 2e ring vast stonden ontdekt, en zij wisten niet dat Mao partijleider was geworden!
Men heeft nog niet tot de 1e ring kunnen doordringen, maar men verwacht op basis van satellietfoto’s een tot nu toe onontdekte beschaving aan te treffen, die nog in de bronstijd is blijven hangen.
Ik zou de planologen voor de 2e ring willen voorstellen een pontverbinding over de Ijmeer aan te leggen, zo haal je de vaart uit het verkeer, en ipv een file heet het wachttijd.
Toch weer een stap verder op weg naar Groot-Amsterdam als asfalt hoofstad van Europa! Als de toetisten nu niet in grote hoeveelheden komen in hun BMW’s Mercedessen en andere grote bolides om hiervan te genieten dan weet ik het ook niet meer. Dapper voorwaarts, naar het eerste asfaltland ter wereld!
Ik ben geen groot voorstander van dat ‘out-of-the-box’-denken. Ons zoontje van 8 maanden heeft dat ook eens geprobeerd en hield er een flinke hersenschudding aan over.
Als alle auto’s zich -op de plaats van bestemming- nu eens wat losbandiger gedragen, zullen zich onderweg ook minder files voordoen.
Als we nou voortaan met zijn allen achteruit rijden kunnen er ook geen files ontstaan… maar daar hoor je de hoge heren in den haag niet over…
Gewoon alle grensovergangen eenrichtingsverkeer maken zodat je alleen het land uit kunt rijden. Daardoor steeds minder auto’s dus ook minder files.
Als alternatief wil ik voorstellen dat we allen in verplaatsbare woonmodules gaan wonen. Die worden dan geplaatst in de onmiddellijke omgeving van het werk. Weg woon-werkverkeer. In het begin veel huizen op de weg, maar daarna….
wy stelle onse groote lyder voor om voor marocanen eenrigting vurkeerswegen naar het zuide aante legge . dat sgeelt weer fieles op kosten van du hartwerkende neederlander !!!!!!!
In opdracht van Geert W. uit Venlo heeft de regering besloten dat de minimale snelheid op rijkswegen voortaan 130 km/u zal bedragen. Rechters dienen met de minimumsnelheid rekening te houden.
Voorts zullen verkeersopstoppingen worden geprivatiseerd vanwege de onoverkomelijke marktwerking. Verwacht mag worden dat daardoor de wachttijden zullen verminderen.
*in hoekje zachtjes snikken gaat*
Dit is afgekeken van Parijs, daar hebben ze al zo’n rondweg.
Nog even en deze regering stort de hele Randstad vol asfalt…
Tuurlijk, Blauwerik! Ik voorzie een explosieve groei van het aantal als ambulance uitgeruste Smarts. De brandweer-ladderwagens op IQ-basis zullen wellicht hun ladders kunnen uitschuiven tot een respectabele 1.20 meter.
Ik geloof eerlijk gezegd meer in strengere regelgeving. Het verbieden van samenscholingen van meer dan drie auto’s, het verbieden van rouwstoeten en bij verkeerslichten zou een uitbreiding van het aantal naast elkaar gelegen voorsorteerstroken tot twaalf (per richting) ook soelaas bieden.
Is het niet gewoon handiger om een verbod op Amsterdam in te stellen?
Piet Hein, dat advies was iets gedetailleerder! Dat arrest zou gelden voor alle amsterdarmen en zich niet tot de eigen woning, doch tot ‘die snelkookpan’ moeten uitstrekken. DIE kan dan eindelijk in gebruik genomen worden, tot het doel waartoe die eigenlijk gebouwd is ipv slappe zwart/witte feestjes, concerten van dubieuze volendarmen en het voetbalspel van de plaatselijke(n?) voetbalclub.
Toch is er een simpeler manier om de files korter te maken: als iedereen in een Smart of een IQ rijdt, worden de files vanzelf korter bij hetzelfde aantal auto’s.
Wat een sublieme oplossing! Dat verdient navolging. Ik voorzie een oplossing voor de files voor de W.C.’s bij evenementen en concerten. De paden die naar de toiletgroepen leiden gewoon omleggen. De bordjes die naar de W.C.’s verwijzen via een omweg laten lopen. Fantastisch!
Een adviespanel van Rotterdamse schoolkinderen gaf nochthans het bindende advies om alle Amsterdammers huisarrest te geven.
Op het kaartje zie ik dat het traject van de nieuwe A10 dwars door het eeuwenoude centrum van Hoofddorp loopt. Daarmee zou een onschatbare stukje cultuurgoed verloren gaan. Onze vereniging zal zich daarom met hand en tand verzetten tegen deze barbaarse plannen.
Als de voorste auto gewoon doorrijd is die hele file niet eens nodig.
Nóg een plan: maak van Nederland één groot verkeersplein met geometrisch geplaatste woon/werkcentra in hoogbouw. Zo wordt alles optimaal bereikbaar. Groenvoorzieningen kunnen worden dan worden omgebouwd tot parkeerplaatsen en het voormalige Groene Hart kan in Groen Asfalt worden uitgevoerd. Natte dromen voor projectontwikkelaars en stress-gesteste banken.
En wéér doen de noordelijke provincies niet mee… Liever een rondweg waarin ook de afsluitdijk is opgenomen. Overigens lijkt me een èchte rondweg dè oplossing: alleen maar met de klok meedraaien en dan tien banen breed.
Dus, van Amsterdam naar Schiphol via de afsluitdijk, langs Zwolle en dan rechtstreeks naar Schiphol: lekker doorkachelen.
Geweldig idee, heel Nieuw-West komt binnen de ring te liggen en dat betekend dat het ook een yuppenbuurt wordt.
Mocro gaat het helemaal worden de komende jaren!
Overigens ben ik van mening dat als iedereen gelijktijdig gewoon 150 rijdt, we het fileprobleem ook kunnen oplossen. Met een beetje oefening moet dat toch lukken.
Ik snap het niet: een verbod op auto’s in de Randstad en het probleem is ook opgelost.
Een rotonde in een ringweg lijkt mij een soort “dubbele oplossing” . Wordt de nieuwe A10 bij Schiphol overigens geschikt gemaakt als landingsbaan voor de A380 zodat zakenreizigesr zonder parkeer en fileproblemen direct op het vliegtuig kunnen stappen?