Autobranche in beroering na devaluatie mijl

“Europeanen zorgen voor gevaarlijke situaties op Engelse snelwegen”

De recente devaluatie van de Engelse mijl ten opzichte van de Europese kilometer is de autobranche niet in de koude kleren gaan zitten. Importeurs, autobezitters en economen luiden de noodklok. “We zitten in een achteruitrijd-race”, aldus een woordvoerder van de AA, de Britse ANWB. Terwijl de mijl altijd 1,609 kilometer waard was, is deze de afgelopen dagen hard gekelderd. Aan het einde van dinsdag was de slotkoers 1,15. Dit heeft directe gevolgen voor de toestand op de Engelse snelwegen.

De Britse premier David Cameron heeft al enkele voorzorgsmaatregelen aangetroffen, nu de Europeanen het hele Britse verkeer ophouden. “Waar een maximumsnelheid van 60 mijl vroeger gewoon 100 km/h was, is deze nu geslonken tot 69 km/h”, aldus Ronald O’Connell, woordvoerder van AA. “Vooral de vrachtwagenchauffeurs, die het toch al moeilijk hebben, zien hierdoor hun werktijden explosief toenemen, tot ongenoegen van werkgevers”.

Aan de positieve kant is de import van Britse auto’s enorm toegenomen. “Wij zien de afgelopen dagen een stijging van 300% ten opzichte van het gemiddelde in deze tijd van het jaar”, aldus Gijs Bosman, woordvoerder van de Bovag. Ook de vraagprijs blijkt enorm toegenomen te zijn. Max van Dieren, gespecialiseerd in de import van Britse en Amerikaanse auto’s: “Een Britse auto met ongeveer 100.000 mijl op de teller is gemiddeld genomen 30% in waarde gestegen” Ook voor de richtlijnen aangaande milieuvriendelijke auto’s levert de fluctuatie de nodige hoofdbrekens op. Een voorheen relatief zuinige Engelse auto, die 10 mijl op een liter rijdt, valt nu met slechts 11,5 kilometer per liter ruim onder de Europese richtlijnen, en dient bij aankomst op het Europese vasteland vervuilingstoeslag te betalen. Omgekeerd komen in Europa aangeschafte Hummers in Groot-Brittannië in aanmerking voor het A-label.

De Europese Bond van Auto-exporteurs, de FEEA, ziet wel reden tot klagen. De export naar markten in Azië en Afrika is flink geslonken de afgelopen week. Bezitters van Europese auto’s in Engeland en Amerika beklagen zich op Twitter massaal dat zij onevenredig hard worden getroffen door faillissementen van importbedrijven. Desalniettemin ziet de situatie er niet rooskleurig uit. Er wordt onder autohandelaren al flink gespeculeerd over de verdere devaluatie van de mijl.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Kijk, zo’n Meetkundig Ir. dáár heb je wat aan! De oplossing voor de Britten kan dus eigenlijk alleen maar zijn: ruil de mile in voor de pint! Het is dan wel van belang dat de openingstijden van de Britse Pubs met minstens 5 inch verlengd worden, opdat niet ook de pint devalueert. Met verlenging van de openingstijden en -daar tegenover eventueel benodigde- inkorting van sluitingstijden kan overmatige fluctuatie van de pint worden geabsorbeerd.

Reageer
gravatar

@26: In Australië is de country-mile inmiddels omgeruild voor de “stubby” . 1 stubby is de afstand die je na consumptie van 1 flesje bier aflegt. In Australië wordt daarbij per deelstaat onderscheid gemaakt in de afkomst van het bier. Zo geldt in Victoria de VB-stubby en in Queensland de XXXX-stubby.

Reageer
gravatar

Is het niet hoog tijd, om net zoals bij de overgang van de gulden naar de euro, om de koers van de nieuw te kiezen eenheid nu vast te leggen. Het voorstel van de Meuro lijkt me een goede keuze.
Voorstel: 1 kilometer = 1000 Meuro, 1 mijl = 900 Meuro.
Dit maakt de situatie een stuk stabieler.
Daarna tegelijk voorbereidingen treffen om zaken als in Griekenland en Portugal spelen, te voorkomen. Anders wordt de kilometer ook minder waard in het dagelijks verkeer.

Reageer
gravatar

Het grote voordeel is dan natuurlijk wel dat het zo een stuk eenvoudiger wordt toe te treden tot de Mile-High club.

@23 – luchtmijlen zijn niet gekoppeld aan landmijlen, dus die zijn tot nu toe redelijk stabiel gebleven.

Misschien moet men in het Verenigd Koninkrijk eens overwegen de mijl aan de kilometer te koppelen, zodat eventuele verschuivingen automatisch mee in de pas lopen. Een vaste verhouding leidt bovendien tot betere wisselkoersen als je kilometers naar mijlen en andersom moet wisselen.

Reageer
gravatar

Mark (1) is opgelicht door zijn verzekeringsmaatschappij. Door al zijn getour in Engeland heeft hij per mijl toch minder kilometers gereden?

Reageer
gravatar

Dat is dan toch weer een mijl. Laten we alleen de M gebruiken, die kan naar wens staan voor mijl of voor meter.
Ik stel dus voor de “Meuro”

Reageer
gravatar

Ik heb dit in 1935 allemaal allang voorzien. Ik kreeg de informatie door, toen ik in de groene vloer van de bajes waarin ik mij bevond allerhande verschuivingen leek te zien. Het feit dat deze bajes de Green Mile genoemd werd, is een teken aan de wand. Maar ja, in dat land dat zich de Verenigde Staten noemt, luistert men niet naar mij, noch naar andere bajesklanten.

Men was waarschijnlijk bang dat devaluatie van de mijl ook effect zou ressorteren op de lengte van de straffen. Ontkennen is dan het simpelste…

Reageer
gravatar

Ik zou de Britten adviseren de Australische “country-mile” te adopteren, deze is zeer rekbaar en kan tegen een stootje, de exacte lengte varieert en neemt toe, naarmate men verder in de Outback reist.

Reageer
gravatar

@ 5 Hectometer : Dat mag dan misschien een mijlpaal heten, maar ook daarvan is de prestatie-index dus afgenomen. Verspilde moeite, zou ik zeggen.

Reageer
gravatar

Wat een geweldig stuk ! Deze schrijver, die ik nog niet eerder ben tegengekomen op deze site, laat met dit stuk zien hoeveel talent hij in huis heeft. Jij, beste jongeman, hebt het potentieel om één van de columnisten van dit moment te worden! Wat een geweldige opbouw en wat een humor. Deze heer moet geprezen worden. Dank u, Maurice, voor dit stuk

Reageer
gravatar

Gewoon de mijlen afschaffen als ze nog verder dreigen te devalueren. De Canadezen hebben al het goede voorbeeld gegeven net als hun commonwealth vrienden in Australië en Nieuw Zeeland alwaar men ook in normale kilometers telt. Alleen moeten de laatste twee nog zover gebracht worden dat er zoals in alle beschaafde landen aan de rechterkant van de weg gereden gaat worden. Als we dan ook op het Amerikaanse continent de Yanks zover krijgen dat de miles worden ingeruild tegen de kilometers dan hebben we weer een prima bewoonbare wereld. Het wachten is dan op het land dat vanuit zijn miles gebruik met list en bedrog (foute rapportages?) is toegetreden tot de kilometer-zône. Een kilometercrisis waarbij Griekenland verbleekt ligt dan op de loer.

Reageer
gravatar

@William Braveheart. Je kunt het ons niet kwalijk nemen. Jullie doen zelf helemaal of jullie Engelsen zijn – kijk maar naar je eigen naam – hoe kan je ons dan kwalijk nemen dat wij door de hoogvlakte de Kelten niet meer kunnen zien.

Reageer
gravatar

Tja, als je de mijl aan de Schotten overlaat blijft er helemaal niets van over.

Jukwerpen lijkt mij overigens een goede aanvulling voor de Highland Games.

Reageer
gravatar

Dat is nou weer zo typisch voor de redactie van Speld. Men kiest voor de benaming ‘Engelse mijl’ i.p.v. Britse mijl alsof wij Schotten niet meetellen. Het lijkt wel alsof alle continentale media op de hand zijn van de engelse kolonisator. Het wordt hoog tijd dat wij het juk van de engelse bezetter van ons afwerpen.

Scotland the Brave!

Reageer
gravatar

@Outsider: Inderdaad dragen niet alle Engelsen een snor, maar alle kabouters wel. Eilandmentaliteit zorgt voor herkenbaarheid door b.v. klederdracht (rode puntmuts). Zo zijn ze ook nog te gebruiken als zondebok.
Kabouters worden erg oud, dus die babyboomers zijn de eerste paar honderd jaar nog geen probleem.
De echt vervelende krijgen een taak in de sport. Dwergwerpen kan qua populariteit het korfbal wel eens gaan evenaren.

Reageer
gravatar

Die conservatieve engelsen snijden zichzelf gewoon lelijk in hun vingers, door krampachtig het aantal minuten per uur vast te willen blijven houden.

Decimaliseren die hap, net als hun guineas, hun farthings en hun six-pences!

Met een uur van 100 minuten kan Ronald O’Connell gewoon 100 blijven rijden.

Reageer
gravatar

Neuzel; niet alle Engelsen (m/v) dragen snorren, weliswaar hebben velen hun snor gedrukt in hun paspoort, maar daaronder schuilt toch een eilandersmentaliteit. Kijk naar Urk en Marken; komt dat ooit nog op vastelandsniveau? Dat kost nog generaties aan inburgering en de huidige inlijvingcohort maakt ook al niet zo’n haast. Plus nog al die babyboomers die nu -op hun elf en dertigst- aan het uitburgeren zijn, dat loopt ook een mijl op zeven. In de huidige bezuinigingstrend is elke yard er één, ook als men every inch a gentleman is.

Reageer
gravatar

@Outsider: Die stiff upperlip zie je niet, want die zit onder hun snor en bovendien scheelt het een hoop gejank als je er per ongeluk eens op eentje gaat staan.
Dat Cockney-accent is inderdaad minder, maar misschien helpt een inburgeringscursus.
Qua stuur, ik heb nog nooit een kruiwagen met rechts stuur gezien, met links ook niet trouwens.

Reageer
gravatar

Na flinke interventies door de Europese autoriteiten is de mijl nu iets gestegen naar 1,175. De Grieken en Portugezen maken zich inmiddels zorgen of dit niet ten koste gaat van de steun aan hun landen. De PVV, GroenLinks en SGP willen een spoeddebat.

Reageer
gravatar

@Outsider: Het kanaal krimpt niet, die wordt immers gemeten in zeemijl welke redelijk constant is ten opzichte van de kilometer, hoop ik.

Reageer
gravatar

Een groot voordeel is dat de records bij o.m. athletiek nu gigantisch worden verbeterd. De mijl binnen 4 minuten ? Iedereen kan dit nu en ook andere afstanden in mijlen zijn belachelijk snel te lopen, fietsen, zwemmen, hinkelen, kruipen etc..

En wat doen we met de uitdrukking “een mijl op zeven” ? Wordt dit nu een mijl op negen of juist een mijl op vijf ?
Nog even en we moeten de britten subsidiëren vanuit de kilometerpot, maar daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

Reageer
gravatar

@Outsider Als we een paar stevige staalkabels over de Ierse zee spannen, tussen Wales en Ierland, dan wordt bij krimp van het Verenigd Koninkrijk het kanaal alleen maar breder.

Anderzijds als de UK krimpt, krimpen alle inwoners ook. Wat mij betreft prima als die kaboutertjes hier het werk voor ons komen doen.

Reageer
gravatar

Misschien kan men voor het verkeer beter ook overgaan op de inch: veel stabieler.
Alleen heb je dan weer een terugroepactie nodig om àlle auto’s van inchtellers te voorzien.. dat wordt een duur grapje, maar hoe dan ook een mijlpaal in de geschiedenis

Reageer
gravatar

Nog een punt van zorg: het Verenigd Koninkrijk als geheel krimpt en devalueert kilometraal. Als de krimp ongewijzigd dóór blijft gaan, is binnenkort Het Kanaal niet meer bevaarbaar voor schepen groter dan Hiswa-vaartuigen en moet de Kanaaltunnel met spoed worden ingekort. Vermoed wordt dat Wales bij Ouddorp of Burg Haemstede het vaste land zal raken. Er zullen dan noodkampen moeten worden aangelegd voor Engelse asielzoekers. Wil men daar in Den Haag, in alle bezuinigingswoede, wél even rekening mee houden?

Reageer
gravatar

Wat ook erg vervelend was is dat ik een verzekering heb voor 15.000 km en ik had er zo’n 14.500 opzitten.. niets aan de hand en ik kreeg m’n schade onlangs netjes uitgekeerd. Omdat ik echter een groot aantal kilometers de de Britse wegen had gereden begin dit jaar, worden die met terugwerkende kracht omgerekend, waardoor ik ineens over m’n limiet heenging en niet meer verzekerd was. Dus de verzekering heeft nu het schadebedrag teruggevorderd. Waar kan ik met een klacht terecht of moet ik me tegen koersschommelingen indekken in de toekomst?

Reageer