Slide1

Vernieuwde site NRC biedt duiding van nieuwsduidingen

Wijnberg: ‘We zaten alweer twee maanden tegen dezelfde krant aan te kijken’

Onder de bezielende leiding van jonge honden Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth ondergaat de NRC-website een nieuwe metamorfose. De site wordt aangekleed met nieuwe balkjes, meer commentatoren en meer onderschriften bij fotoseries. Wijnberg: “Dit is wat mensen willen van de nieuwe media, en vooral van de nog nieuwere media.”

De website van nrc.nl wordt in de nieuwe opzet vooral flink aangepakt.“We merkten dat mensen moeite hadden met de opbouw in twee kolommen, waarbij dan de linker kolom echt nieuws had, en de rechter ook wel echt nieuws, dat alleen soms minder geduid werd. Dat hebben we bij deze opgelost door een extra kolom tussen de linker en de rechter kolom, de NExTCentRALL”, aldus Pfauth. In de nieuwe opzet van de site, de nrc.nextests., is een extra laag aan het conventionele nieuws toegevoegd. “Mensen zijn het zat om alleen maar nieuws, of alleen maar nieuwsduiding te lezen. Wij willen graag richting en diepte aan deze duiding geven. In de nieuwe NExTCentRALL duiden columnisten de nieuwsduidingen van die dag. Anders raakt de consument simpelweg de weg kwijt in een oerwoud van nieuwsduidingen. Deze duidingenduiding kan via Google Wave live meegelezen worden, zodat de lezer ook het proces van duiding op de voet kan volgen.”

Wijnberg: “Je kunt je nieuwsbeleving het beste vergelijken met hoe Leonardo di Caprio zich voelde in Inception, maar dan streaming; je voegt steeds weer een diepere laag toe. Een selectie van commentatoren becommentariëert in een chatvenster live de duiding van de duiding, in wat wij ‘duiding 3.0’ noemen. Zo krijgt de lezers inzicht in de verschillende aannames, stijlen en voorkeuren in het duiden van de nieuwsduidingen. Van essentieel belang wat ons betreft. Anders kun je net zo goed ANP-berichten lezen.“

De innovatie gaat uiteraard ook vergezeld van een nieuw logo. Voor de ontwikkeling van een nieuw beeldmerk is €162.000 gereserveerd. “Samen met 3 marketingbureaus en een focusgroep zijn we tot een concept gekomen dat wat ons betreft het dynamisch, jonge, interactieve, duidende karakter van de nrc.nextests. omvat. Het nieuwe conceptlogo is wat ons betreft alles wat het moet zijn.” De nrc.nextests. ligt vanaf begin februari in de appstore.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Goed zo. Pak ze. De Volkskrant wordt dan wel met de week hysterischer, maar op hun site valt tenminste wat te lezen.

Er zijn ook geruchten dat NRC volgende maand alle contacten met persbureaus gaat beeindigen

Daarna gaan ze alleen nog maar private blogs en door geheime diensten gelekte geruchten duiden.

En altijd in twee zinnen met bullet points, die elkaar tegenspreken.

• Reageer
gravatar

Briljant hoor, meelezen via Google Wave. Kunnen ze bij de opheffing daarvan weer de website aanpassen. Ach, met deze frequentie zal dat wel niet uitmaken ook.

• Reageer
gravatar

Ik mis nog wel de interactieve en zelf ook sprekende en twitterende infographics.
Ik snak naar de dag dat ik kan roepen; “Hou je bek simpele taartgrafiek!”

• Reageer
gravatar

Ik heb wel een vraagje…Wat komt er na ‘nog nieuwere media’??

Moet ik daarvoor alweer een niet-werkend elektronisch apparaatje kopen, waar je van alles mee kunt doen behalve een fatsoenlijk en verstaanbaar telefoongesprek voeren?!

• Reageer
gravatar

goed om te zien dat niet alleen De Speld “Dwangmatig Vernieuwend” is. mijn complimenten voor het logo, de eenvoudige vormen en de kleuren complementeren elkaar en gaan op zo’n drukke site vol duidingen een baken van rust vormen.

• Reageer
gravatar

Heel goed ook die hoofddeksels van Sinterklaas en Zwarte Piet in het logo. Dat zal de doelgroep zeker aanspreken. Nu nog een column van Diewertje Blok.

• Reageer
gravatar

Nu nog een sluikrelatieprogramma, bijvoorbeeld “Krant zoekt lezer” om op beduidend meer lezers te kunnen duiden. Dat duidelijk niet anders dan door dat populaire blonde meisjevrouwtje (kom, zeg eens, eh, hoe heet ze ook al weer?) moet worden gepresenteerd.

• Reageer
gravatar

@ Paulien brunette;
Voor je met dit idee de boer op gaat, graag even het volgende:
Bij “Krant zoekt lezer” moet de krant uiteindelijk uit een stuk of tien potentiële lezers één lezer kiezen die abonnee mag worden. Het lijkt mij een buitengewoon lastige opgave voor het productieteam om tien potentiële NRC lezers te vinden.

• Reageer
gravatar

…… en om het straks in I-pad formaat gefrot te krijgen hebben we de bestaande redacteuren vervangen door lilliputterjournalisten …………

Qua kwaliteit beloof ik u dat u het verschil niet zult merken ….. en vaste gastcolumnist gaat worden Theodoor Dalrymple: volgens ons een hééél intelligent iemand, intelligenter dan wij zelfs!

Toch moet je ze toegeven dat er iets briljants anti-cylisch gebeurt hier: in een tijd van Wikileaks (waarin NRC ook meedoet) gooit NRC zichzelf op slot.

Ze verzinnen het waar je bijstaat: deze krant is alleen nog maar voor de elite die abonneegeld kan/wil betalen. En maar klagen over dreigende censuur.
Geweldig, die open journalistiek.

• Reageer
gravatar

@8
Ik heb wel een vraagje…Wat komt er na ‘nog nieuwere media’??

– een Anti-Matter Waste Bin natuurlijk

Moet ik daarvoor alweer een niet-werkend elektronisch apparaatje kopen, waar je van alles mee kunt doen behalve een fatsoenlijk en verstaanbaar telefoongesprek voeren?!

– Tegen de tijd dat nog nieuwer nieuws alweer oud nieuws was wordt de Anti-Matter Waste Bin gratis bij u afgeleverd, zonder bin, en ook zonder uw toestemming, danwel medeweten.
Tegen de tijd dat nog nieuwer nieuws alweer oud nieuws is, is er vast al wel een vrijgevochten gat zosnel de omgeving aan het laten meedoen met het nieuwe gattisme geloof, dat de hypernova, erm, tsunami van ineens niet meer denkenden te snel gaat om je nog te bedenken.

Dus.

• Reageer
gravatar

De NRC-Next opent vandaag anders met een artikel over Sjoukje Botman die gisteren aan de UvA promoveerde op het proefschrift ‘gewoon schoonmaken, de troebele arbeidsrelaties in betaald huishoudelijk werk’. Dat noem ik een primeur. Het verbaast me dat de ‘Speld’ dit nieuws niet heeft. Heeft de redactie wetenschap liggen slapen of was Bert Bokhoven ditmaal niet de promotor?

• Reageer
gravatar

Verder lees ik vandaag nog een mooi meta-artikel over de mislukte uienoogst (met grafiek), geheel in de stijl van de journalistiek 3.0 waarbij talloze media naar de gunsten van d’ui dingen.

• Reageer
gravatar

@Bassos # 20,

Quote..”Tegen de tijd dat nog nieuwer nieuws alweer oud nieuws is, is er vast al wel een vrijgevochten gat zosnel de omgeving aan het laten meedoen met het nieuwe gattisme geloof, dat de hypernova, erm, tsunami van ineens niet meer denkenden te snel gaat om je nog te bedenken”

Oei, dat is niet best. Ik denk nml. graag na…verdien er een goede boterham (met beleg) ermee, zelfs!

Misschien moet ik maar een hutje op de hei kopen, gelijk aan de heer Theodore Kaczynski…

• Reageer
gravatar

˙uɐʌ uǝʌoq ǝʇsɹǝpuo ןɐɐɯǝןǝɥ ɹǝ uǝq ˙uǝqqǝɥ buıuǝɯ uǝǝb ɟןǝz ɹɐɐɯ uظız suǝǝuo ǝǝɯ ןɐɹǝʌo ʇǝɥ ǝıp uǝsuǝɯ ɹooʌ ǝʇsןǝppıɯ ǝp ˙ǝsʇɥɔǝɹ ǝp ɹooʌ ɯoןoʞ ɹǝʇɥɔǝɹ ǝp uǝ ‘sɐʍ pןǝopǝq ɹǝzǝıʞ ǝsʞuıן ǝp ɹooʌ ɹooʌ ɯoןoʞ ɹǝʞuıן ǝp ʇɐp ʇɥɔɐp ʞı

Ik dacht dat de linker kolom voor voor de linkse kiezer bedoeld was, en de rechter kolom voor de rechtse. De middelste voor mensen die het overal mee oneens zijn maar zelf geen mening hebben. Ben er helemaal onderste boven van. Zo is die goed.

• Reageer
gravatar

Kan de vernieuwde eNRC met het oud papier mee? Kan ik er mijn openhaard mee aansteken? Kunnen er aardappelschillen in? Geschikt om verfspatten op te vangen? Toepasbaar bij verhuizing of opslag van het servies? Dicht voldoende spleten af?

Als deze krant voldoet aan deze belangrijke eigenschappen, zal ik een abonnement in overweging nemen.

• Reageer
gravatar

@23
Theodore Kaczynski

Is hij de volgende in de komende reeks :
Wat is er toch gebeurt met Jan Peter ?

Dan gaan we op zoek naar de verdwenen mensen, en meestal vinden we die inderdaad in een hutje op de Hij, erm Hei ?

Weet u bijvoorbeeld waar Mark Rutte is ?
(hij is uiteraard al tijden terug verwisseld met JP, dat wist iedereen toch ? toch… ?)

• Reageer
gravatar

@Paulien, #25: Geheel recht!
Ik dacht zelf aan het inpakken van de vis. Het is helemaal niet handig om met niet-ingepakte vis over en drukke markt te lopen en bijvoorbeeld een leuk stofje voor een blouse uit te zoeken.
Ik vind dat zo’n krantenredactie of -directie daar best rekening mee mag houden.

• Reageer
gravatar

Ja Kees 22 van 27,

Ik denk daarbij inderdaad ook aan de visboeren. Hun kosten namen drastisch toe nu de afmetingen van de meeste couranten kleiner zijn geworden. Ze moeten nu een dubbel abonnement nemen om aan voldoende krantenpapier te komen. Je wilt toch geen verse vis in oud papier!

Zichzelf respecterende visboeren gebruiken sowieso nooit de telegraf. Die vette koppen geven namelijk enorm af en wat moeten die vissen wel denken van de inhoud. Zou jij verpakt willen worden in een telegrof?

• Reageer
gravatar

Paulien van 29: ik gebruik alleen maar vis verpakt uit de Telegraaf. Zelfs bij verse vis uit de diepvries verpak ik die eerst nog in de Telegraaf.
Die vette koppen maken dat je minder olie nodig hebt om te bakken en geeft een heerlijke smaak aan de vis.

• Reageer
gravatar

Toch fijn van die Rob Wijnberg dat hij zo discreet aan zijn lezers uitlegt hoe nieuws, nieuwsgaring en scoops nu in elkaar zitten. Zijn manier van uitleg (m.i. enigszins paternalistisch) doet vermoeden dat hij zijn lezers min of meer als mediaculturele randdebielen ziet, die aan het handje van oom Rob wegwijs moeten worden gemaakt.
Hij zegt dat niet met zoveel woorden, maar je proeft het dédain, a.h.w.
En om op eerdere vragen daaromtrent antwoord te geven, de nieuwste nieuwsvoorziening wordt die van Persbureau Reuters in combinatie met Hewlett O’Packard; de HP shitjet 100: bij het aanknippen van het licht op de WC print de shitjet 100 automatisch het laatste nieuw op een WC-rol.

Omdat nieuws beperkt houdbaar is en na seconden al verouderd, kunt u probleemloos uw achterste afvegen met de keerzijde van de print. Het systeem zal helaas voorlopig niet interactief zijn: u kunt dus niet Mark Rutte via scanner en kleurenprinter laten weten hoe u over zijn politieke koers denkt.

• Reageer
gravatar

Maarten,

Je kunt het bedrukte c.q. beschreven, benutte poeppapiertje nu nog per post opsturen naar jouw favoriete haatobject. Uiteraard in een luchtdichte omslag. Maar wees er wel snel bij, want deze archaïsche wijze van communiceren heeft haar langste tijd gehad.

• Reageer
gravatar

Paulus O. # 35; in de nastoot nog enige toelichting; ik koester geen rancune jegens politici in minderheids-kabinetten; zij doen hun best en zodoende blijft er een hoop (onwelriekends) liggen. Favoriete haatobjecten heb ik niet; ik heb slechts enige bedenkingen tegen bankiers die vergrijsd tussen een zwarte onderwereld en een vuilwitte bovenwereld leven in een luchtige biotoop met projectontwikkelaars, onroerend goedmastodonten, bouwfraudeurs en corrupte overheidsdienaren. Maar de overheid zegt dat er niets aan de hand is, dus ‘s avonds doe ik mijn best onbezorgd te gaan slapen, indachtig de woorden van MP Colijn op 9 mei 1940.

• Reageer