Modelspoor-fabrikant Märklin heeft zijn assortiment uitgebreid met een interessant pakket aan ‘vertragings-accessoires’. De problemen van NS en Prorail kunnen hiermee uitstekend worden nagespeeld, aldus Märklin. In het pakket zijn ondermeer opgenomen: minisneeuw en bladeren voor op de rails, koperdiefjes, kapotte bovenleidingen en lege informatiebordjes.
Volgens Märklin groeide de laatste jaren de kloof tussen modelspoorbaan en realiteit. Woordvoerder Gert Jan Vriezeveen: “Terwijl 90% van de nieuwe NS-treinen er deze winter de brui aan gaf, reden onze modellen vrolijk door. Daar hebben we veel klachten over gekregen.” Märklin heeft goed naar de klant geluisterd. Modellen van de nieuwste NS-treinen weigeren nu automatisch dienst wanneer de buitentemperatuur onder de vijf graden komt. Ook wissels zijn dan niet meer te bedienen, zelfs niet met de hand.
De Speld bracht een bezoek aan modelspoorclub ‘De rail’ in Pijnacker. Daar heerst enthousiasme over de nieuwe producten. Barry van Atten: “Drie jaar geleden hebben we onze club verdeeld in twee teams. Eén helft doet het onderhoud aan het spoor, de andere helft neemt de treinen voor zijn rekening. Dat bleek een gouden stap, we hadden toen elke week ruzie en problemen. Net als de NS en Prorail! Maar het kan altijd realistischer en we zijn hartstikke blij dat met deze set ook computerstoringen en hun gevolgen kunnen naspelen.” Begeesterd toont van Atten de veldbedjes in de Märklin-doos. Vooral de details van de modelspoorbaan kunnen liefhebbers bekoren. “Kijk, die conducteur zegt elke vijf minuten ‘Dat weet ik ook niet mevrouwtje!”, schitterend toch! En elke keer wanneer er wordt omgeroepen dat er gratis koffie verkrijgbaar is begint het hele perron te vloeken en te kreunen. Prachtig, dat oog voor detail.”
De nieuwe productlijn vormde een flinke investering voor de modelspoorfabrikant. Märklin is dan ook zeer tevreden met de toezegging van NS en Prorail dat er tot 2015 geen noemenswaardige verbeteringen zullen plaatsvinden op het spoor. In ruil daarvoor mag de NS de producten met 50% korting aanbieden aan gestrande reizigers.
[…] En uiteraard <3 aan De Speld: Modelspoorfabrikant komt met themaset ‘vertraging op het spoor’. […]
Nu mét de nieuwe Märklin Fyra uitbreidingsset! Geeft het speelplezier niet alleen een internationale dimensie, maar garandeert ook dat het net zo lang duurt als de vertragingen van de echte Fyra!
En vergeet niet te vermelden dat de foto is gemaakt in Miniworld Rotterdam 🙂
De website van Märklin meldt dat wegens het grote succes er nog een uitbreiding gaat komen. Hieraan toegevoegd: geweld jegens NS-personeel, treinsurfers en op overgang vastzittende invalideauto’s. Verkrijgbaar vanaf 1 maart 2011.
@63 Nee dat mogen ze niet.
Ummm… mogen jullie zomaar een plaatje gebruiken van de recordrit met de langste model-passagierstrein bij Railz Miniworld in Rotterdam? Zonder bronvermelding?
Stelletje grapjassen… (best een aardig idee trouwens)
Zit er ook een vorstsimulator bij deze themaset inbegrepen? Dat zou het plaatje wel compleet maken in ieder geval.
Gewoon je model in de ijskast zetten
[…] Niet dit blog op de site van De Speld: Modelspoorfabrikant komt met themaset ‘vertraging op het spoor’. […]
De LVTK (landelijke vereniging van treinknutselaars) heeft een softwarebureau ingeschakeld om een module te ontwikkeld die draadloos is gekoppeld aan de sites van Meteo Consult en het KNMI. Op die manier worden treinuitval en vertragingen geheel automatisch op uw modelspoorbaan gerealiseerd.
Voorinschrijven (onder aanbetaling van 500 euro) kan via de site van de LVTK plaatsvinden.
Peter,
Penningmeester.
Oe, Márklin moet weer aan de bak. De NS heeft een nieuwe variant bedacht: de niks-aan-de-hand-toch-vertraging-module zal ontwikkeld moeten worden.
@Cornutus: dat komt vooral omdat de geleverde storingen en vertragingen van ProRail en de NS ook zelden origineel en verrassend zijn.
Hij is goed.
De kritieken en het commentaar op het functioneren van ProRail en de Nederlandse Spoorwegen zijn vrijwel altijd terecht, maar zelden origineel.
Als wisselomzetter kan ik dit stukkie wel waarderen.
Nog een laat idee voor een diorama als aanvulling op het Realo-pakket van Märklin:
1. 7.500 opeengepakte reizigers in Utrecht CS
2. twee CEO’ootjes van NS en ProRail met hun gezinnen, stressloos genietend in de zonnige Seychellenvan hun eindejaarsbonusjes van vorige rampseizoenen veilig op een omvalsvrije (dus Zwitserse) bank.
Nieuwe uitleg van het begrip”in het ootje genomen worden”:
een “oor aangenaaid krijgen door een volkomen nutteloze doch hooggehonoreerde CEO of CFO”.
Voorstel voor de NS en ProRail, splits jullie organisaties in X-zelfstandige eenheden, met allemaal een CEO en CFO en de hele uitvretende coterie die daar bijhoort: de servicegraad gaat dan natuurlijk niet omhoog, treinen blijven uitvallen (nieuw wat meer en langer dan oud) maar niemand kan meer de schuld krijgen; voordat een schuldvraag is opgelost zijn we zo drie tot vier kabinetten Rutte verder, maar de werkgelegenheid met topinkomens voor CEO’s , CFO’s en andere nonvaleurs in Nederland zal weer toenemen. Als het een beetje meezit kunnen uiteindelijk alle trouwe VVD-stemmers en alle gedumpte CDA-politici weer een dikke boterham krijgen; verdienen doen ze het niet maar Alla!
@44 Nadenkertje,
Wel een beetje commercieel blijven,….. Je bent nooit te jong voor een pacemaker. En, “met een bekend TV maker te in gedachten: “Zeg maar nee, dan krijg je er twee”. Dus met mijn aandelen (pacemakers en antilek) komt het wel goed!
Paulus (Belg) 51
Ik vergat te vermelden dat het pakket ook een tweetal miniatuurmachinistjes dient te bevatten, een met het gelaat van Bart De Wever en de ander met het gelaat van Elio Di Rupo.
Geertwin mist het bordje van hoofddoekjes verboten. Op zijn modelburger trein set.
Hebben we niet allemaal wel eens problemen met de wissels ?
Arjaan 48,
Gij zijt een doerak om onze aloude Vlaamse grap, toen den Ollandse cent nog van koper was, te verbasteren. Nu wordt bij u het koperdraad gestolen, zodat de modelspoorliefhebber nu regelmatig nieuwe treinstellekes moet kopen, hè.
Wij hebben voor het luchtmachtje van Madurodam een proefmodelletje van het JSFje gekocht. Maar hij komt niet van de grond, want het benodigde katapultje is wegbezuinigd.
@Jan Chagrijnissen #47 Mag je nog blij zijn dat je de luxe set Noord-Zuidlijn metro niet besteld hebt, die is zeker niet voor 2017 leverbaar en tegen die tijd zal de prijs vermoedelijk verdrievoudigd zijn.
Voor de Belgische markt suggereer ik het volgende model: enkele wagons in het midden en aan beide uiteinden twee lokomotieven die allebei trachten de trein in beweging te krijgen door zo hard mogelijk in tegengestelde richting te trekken.
Nu heb ik deze set bij Märklin besteld, krijg ik te horen dat de levertermijn is opgeschoven naar 2013 en dat de prijs waarschijnlijk 40% hoger zal uitvallen. Zoveel realisme vind ik weer te veel van het goede.
@Neurootje #43, Dat klinkt zo: rikketik-rikketik. Het is heel goed na te bootsen door een pace-maker aan te sluiten op de trafo.
Grapje,
Wat is sinds een week het bekendste trijntje van ons land ???????
Nou ?????????? hihihihihi
Trijntje Oosterhuis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lache 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉 😉
ks ks ks ks ks ks
van het allergemeenste Paulientje van de wereld volgens mijn vervelende broertje.
Hij liegt altijd. hi hi hi hi hi
@Moosje #37,
Ik mag nog geen pace-maker, wegens ‘te jong’…
En ik ruil graag mijn Tena aandelen in voor droge billen, want die aandelen fluctueren mij te heftig! Dan is het moeilijk om ‘droog’ te blijven.
De aandelen van pace-makerfabrikanten blijft maar stijgen. Nog even en dan kan ik lekker lui achterover rentenieren! Heeft u al aandelen gekocht van het voorgenoemde bedrijf ‘EH’? Doen hoor, voordat u niet meer op die ‘elektrische trein’ kunt springen.
Lang leve de vergrijzing!
Zeg..
dat refrein van het treinliedje van Guus Meeuwis
“Kedeng-Kedeng”
hoe klinkt dat eigenlijk op schaal?
@41 Paulientje. Beter kan je de spijker op zijn kop niet missen. Lego is inderdaad voor kleintjes. Märklin is voor volwassenen.
Hoi allemaal wijze meneren die alles van kleine treintje afweten,
Mijn vervelende broertje speelt altijd met treintjes van Lego. Dat is een ramp. Wilt u hem niet overnemen?
Veel liefs van Paulientje en kusjes natuurlijk.
Ik mis wel nog steeds de uitbreiding “onveilige overwegen”. Ik heb Märklin hier nu al ettelijke malen op aangesproken, want zonder kan ik de werkelijkheid niet goed nabootsen. Ik zit immers ook met mijn file- en rampenplan module!
@ 31:
Zaventem komt niet in aanmerking voor ons mooie stadje. De aanvoerwegen daar naar toe zijn uitermate slecht te noemen. We bouwen alles precies na en dat kan je het wonderschone Madurodam niet aan doen…
By the way: Kunt U figuurzagen? Is Paulusje en mijn probleem ook opgelost!
In verband met bezuinigingen op het onderwijs aangeboden:
-een complete set wagons voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, inclusief UN gevaarmarkering (nummers/gevaarsymbolen). Met op afstand bestuurbaar lekkagemechanisme. Geschikt voor Marklin. Inclusief gevaarlijke stoffen (waaronder chloor, LPG, butaan, acrylonitril, vinylchloride, ethyleneoxide).
– diverse vulstations voor gevaarlijke stoffen, op schaal, met autenthieke details. Met (mini)sprinkler, poederblusinstallatie en/of bedrijfsbrandweer. Recent nog gereviseerd en geschilderd.
Handgemaakt door de afdeling fijnmechanica ten behoeve van het veiligheidsonderwijs binnen de vakgroep Chemische Technologie. Alles in 1 koop voor slechts 3000 Euro, dan krijg je er ook gratis de reader “Rampenbestrijding in de praktijk” bij.
@ 26 Nadenkertje,
De pacemaker op de trafo aangesloten?
U kunt uw aandelen desgewenst inruilen voor een family-pack luiers opdat u zich voortaan met gerust hart en droog ondergoed aan ‘de Speld’ kunt verlustigen.
@Jeettje #34. Eindelijk is het mysterie opgelost: Sint Juttemis valt dus op 1 april. Dank voor deze opheldering.
Een mooi idee, ik ben een paar jaar geleden gearresteerd , ik pakte de trein in Zwolle.
Ze hadden mij gezien, ik moest die dus terug geven.
@33: nee, voor 1 april staat het uitbrengen van de “op-tijd-rijden module” gepland.
Is het alweer 1 april?
Ik heb de accessoires natuurlijk onmiddellijk besteld, nu maar hopen dat deze compatibel zijn met mijn grotendeels uit de jaren ’50 van de vorige eeuw stammende materieel…
Awel, Pauluske en Margooke,
Schiphol dat functioneert toch goed, hé. Ge kunt toch beter een schone exempel nemen aan Zaventem bij Brussel. Leedvermaak geeft een Ollander toch goesting.
Paulusje; wat dacht je van een Kijfhoekje? Een brandje meer of minder, rangeerongelukjes, crisicentrumpje; de mogelijkheden zijn eindeloos!!! (wel eerst een brandverzekeringetje afsluiten!)
Als dat geen publiekstrekker wordt …
Wij willen in Madurodam natuurlijk zoveel mogelijk op de rest van de wereld lijken. Maar ook wij moeten bezuinigen. Dat is op zich al een ramp.
We hebben echter nog net geld voor één eenvoudige modificatie in de buurt van ons Moerdijkbrugje of op ons Schipholletje.
Heeft iemand een voorstel voor een van de twee?
Doneren mag natuurlijk ook.
Wij zoeken ook nog een volontair die goed kan figuurzagen.
.
Heb ik dat zo allemaal weer goed overgebracht, MargOOtje?
ks ks ks ks ks terug en veel liefs voor iedereen
@25 Vort (off-topic)
Als de senaat zich wil privatiseren, moeten zij dat zelf weten. Maar laten ze het dan wel goed doen, en er niet in een laatste democratische stuiptrekking nog een enquete over houden.
Ik mag die gasten niet, meeliften op een ander zijn succes.
Hm,
Ziet er alleraardigst uit. Maar ik mis iets. Een miniatuurversie van het volgende scene; “als het kalf verdronken is dempt men de put”…
Dus een paar volgevreten CEO’s van Pro-Rail en de NS die ‘sorry’ zeggen!
@Heimloo #8,
Wegens een uitbarsting van (toch wel vreugdevolle) humor, mag ik u vermelden dat u mij een nieuwe, liefst schone onderbroek schuldig bent.
Het is namelijk het geval dat mijn beste en enige goede ondergoed, door uw geslaagde act enigszins in ‘be-urineerd’….
Bij voorbaat dank!
En nog eens, beste Bus Showfleur worden we op onze wenken bediend want niet alleen wij staan wat vreemd te kijken van alle privatiseringsgolven die voor een flink deel volkomen zinloos bleken, kijk eens aan ook ergens anders begint verstand door te komen:
http://www.nu.nl/buitenland/2429040/deel-senaat-wil-enqute-privatisering.html
Is er dan toch hoop?
@ 21, Bus Showfleur: ja erg leuk doe hier onze miniministers van Bruin-1 er ook maar bij die hier de boel verder gaan privatiseren, voor veel vertragingen, slecht rijdende treinen en alles wat erbij gaat komen. Wel deze minimensjes aub met veel lucht opvullen ter illustratie van hun opgeblazen zelfbeeld.
Ik had graag deze themaset besteld, helaas meldt Märklin dat deze een nog onbekende vertraging heeft..
En het is zo’n mooie neutrale hobby: niet links niet rechts: áls ze rijden gaan ze alle kanten op behalve de goeie.
@Pauluske: het is toch “jaune”, geen oranje? Dat van die gebouwen: dat zegt niks, in België lijkt alles altijd leeg te staan.
Ik wacht al enkele decennia op het door mij bij Märklin bestelde mini-model van Maggie Thatcher, die via miniprivatiseringen mijn schaalmodellen van Brittish Rails kapot gaat maken. Krijg ik fijn eerst allemaal rampzalige mini-ongelukken op mijn modelspoorbaan. Daarna zal alles pas met veel moeite weer gaan functioneren. het kost wat, maar dan heb je ook niks!
Ach alles net echt maar dan in het klein, net als ons nieuwe kabinet Bruin-1: net doen alsof we op wereldschaal iets betekenen door engels te gaan praten terwijl niets het hier echt goed doet, maarre: niet verder vertellen hoor.
@17, geniaal!
Ik heb zelf een paar medewerkers van de ov-chipkaart geknutseld voor op mijn modelbaan. Een krapt er op z’n hoofd, de andere twee halen hun schouders op.
Bij ons doen Corci Toys mee! Dat zegt natuurlijk alles…
Liefhebbers moeten aan de modelsporen en treinen van Marklin ook die van Dinky Toys toe te voegen. Dat die twee totaal niet op elkaar aansluiten verhoogt de realiteitswaarde. NS en Veolia trekken zich ook geen moer van elkaar aan.
@11: Ah wel Zunne:
Die treinkes hebben wij ook lopen hoor! We hebben alles in Madurodam! By the way, Marg00tje zelf is niet in replica verkrijgbaar. Enne Paulusje ook niet!
maar als je belgische seinen enzo kunt aanschaffen moet je de treinen toch ook aan de verkeerde kant gaan laten rijden dat doen ze daar toch ook
@8 W.Heimloo
Ik heb de indruk dat het niet de treintjes waren die in uw jeugd zijn ontspoort.
Awel Jeetteke,
Ge moet weten alsdat wij hier in ons land veel Faller kantoorgebouwkes leeg hebben staan naast den baan. Hoe gaat dat bij jullie in Holland?
In afwachting van de Faller executive lijn: kantoorflats waar wanhopige directieleden uit het raam springen.
Wij hebben een groot taalprobleem dat al menig trein- en auto-ongeval heeft doen gebeuren. Dat komt, omdat den Vlaming meestal maar een beetje Frans spreekt en den Waal nooit Vlaams.
Wat wil het geval? In heel Vlaanderen staan de seinen en stoplichten op rood-oranje-groen en in heel Wallonië op rouge-orange-vert. Dat wordt niet altijd goed begrepen, hè.
Oerigens, geef mij maar Trix, want Albert II uit de Saksen-Coburg-serie is maar niks. Vooral het in Argentinië gebouwde Trix model Máxima uit de Zorreguieta-serie is het aanzien waard en spoort goed. Menig Belg zou daar maar wat graag in wilden rijden.
Nu nog een Belgische versie, met ‘verkeerde seinen’, ‘voorgaand verkeer’ en ‘vakbondsacties’ voor nog meer vertragingsplezier!
Vandaag binnengekregen: Marklinartikel 43711, ‘uitgevallen locomotief uit de NS-serie 1600’. Hier is het plaatje:
http://i.ebayimg.com/08/!Bz9hm+Q!mk~$%28KGrHqR,!i!Ew5Gng6BZBMYSORu3Wg~~_35.JPG
Ach Märklin, wat een goeie stunt, doen alsof het zonder dit pakket allemaal wél rijdt. Mijn jeugdtrauma is dat onze Märklintreintjes altijd ontspoorden, dat de transformatoren veel te hard bromden, dat de lichtjes van de wissels het niet deden en dat mijn grote broer altijd de baas wilde spelen. Toen we hem ontslagen hebben – mijn jongste broer en ik – deden we alleen nog maar crashtests. Veel leuker!
Lief Paulusje,
Dat heb je keurig gezegd hoor. Ben trots op je
ksksksksksk
Jou Marg00tje
Juweeltjes, inclusief reactie 2 en 3…!
Wij hebben in Madurodam goede ervaringen met Fleishman. Vooral de nieuwe sprinter uit de SGMr-serie is een juweeltje: vierkante wielen, geschikt voor mooi weer, geen toiletten, noem maar op. Een echte aanwinst.
Al jaren gebruiken wij Rocco-rails met ingebouwde wisselbevriezer, zodat wij madurodammers in de winter niet langer voor verrassingen komen te staan. Ook aan te bevelen voor de NS.
Niet waar MargOOtje?
Kun je na afloop wel een eersteklas rijtuig bijbestellen voor de zoutactie voor abonnementhouders: http://hendrik-jandewit.blogspot.com/2011/01/ns-geef-de-klant-zijn-geld-terug.html
“elke vijf minuten”
Dat moet natuurlijk elke 3,5 seconden zijn, want op het modelspoor geldt een schaal van 1:87.
Zo wacht ik al jaren op een uitbreidingsset van Märklin met poppetjes die automatisch voor de trein springen als deze langs komt razen.
Helaas is dit ‘model suicide pakket’ nog niet op de markt en moet ik dit tot die tijd maar simuleren met Playmobil poppetjes.
zijn de kopjes koffie die je dan krijgt ook gewoon kleine kopjes of krijg je dan espresso