Johan Cruijff - Cc freshmenmedia - YouTube

Cruijff: “Wisselproblematiek ProRail onnodig”

"Als je goed staat, hoef je niet te wisselen."

Johan Cruijff ziet het leed op de Nederlandse sporen met pijn in het hart aan. Met name het ‘geklungel’ van infrastructuur-beheerder ProRail is hem een doorn in het oog. ”Ik zie daar in Utrecht niemand met een emmertje zout water langs de rails staan. Hartstikke makkelijk toch? Gewoon een mannetje ernaast, elke 20 minuten een plens erover, geen probleem. Als de wissels wie niet werken na een jaar nog niet werken moet je je conseclusies trekken: Dat hele bestuur moet er uit.”

De dienstregeling is een teer punt, en relatief makkelijk op te lossen, aldus de vedette, die het treinverkeer vanaf zijn huis in Barcelona al vele jaren volgt. “Je moet uiteindelijk gewoon zorgen dat iedereen op tijd op zijn bestemming aankomt. Daar gaat het om. Een dienstregeling is eigenlijk net je verdedigende linie. Stabiel, dienstbaar en betrouwbaar. Maar zo denken ze er niet over na, daar bij de hoge heren. Die denken dat als je een trein op de rails zet, dat’ie dan gewoon blijft lopen. ” Voormalig collega Ronald Koeman sluit zich bij de analyse aan: “Kijk, sommige treinen komen maar één keer voorbij en dan moet je erop springen ook.”

Ook over de brand op Utrecht CS van afgelopen week heeft Cruijff zo zijn gedachten. “Wat ze daar het allerbest hadden kunnen doen, denk ik, is die brand zo snel mogelijk blussen. Als je dus eerder blust, dan heb je minder rook. Als je minder rook hebt, dan kunnen die treinen prima zien waar ze hadden zullen gaan, dus is er eigenlijk geen probleem.”

De oorzaak is wat Johan betreft helder: “Er is te weinig doorstroom vanuit de jeugd bij Prorail. Allemaal vedetten, maar geen talent.” Datzelfde is volgens Cruijff ook het probleem in de wankelende eurozone. “Die noodpakketen zijn hartstikke begrijpelijk. Maar het blijft een beetje je coach in de spits zetten. Als je basisspelers, zoals Duitsland, het vertrouwen kwijtraken dan loopt die roulatie ontzettend stroef. Je gaat toch ook niet Iniesta laten betalen voor de gokverslaving van Keita? Laat Jan Kees mij maar bellen, dat komt helemaal goed.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Johan vertelde mij:
“Wie in de poletiek zit, moet ook Bea zegge. Dat is duidelijk. Ik, wie overal verstand van heb, ken wel Bea zegge, maar dan moete eerst alle politicies wie in de regering zitte, eruit.”

• Reageer
gravatar

Cruijff gebruikt tenminste zijn hollandse boerenverstand.
Als je eenmaal de kruik over de balk hebt gegooid is het te laat om het kalf nog op te dweilen. Je kunt een kool en een geit maar één keer uitgeven, anders krijg je de kat in de zak.
En dat geldt mutatis mutandis niet alleen voor de spoorwegen, maar ook voor gokverslaving en de kankerbestrijding.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.

• Reageer
gravatar

En het helpt!!

Ze hebben goed naar Johan geluisterd en adequate actie ondernomen vandaag, getuige het omroepbericht op Utrecht Centraal vanavond:
“PingPong – daames en heeren, in verband met te verwachten sneeuwval zullen de treinen naar Eindhoven doorrijden naar Maastricht ….”

Kijk, dat is vóóruit spelen in de beste Cruijffiaanse traditie: as je een bal naar fooren trap, moejje nie achteruit kijke ..

• Reageer
gravatar

Tja, die Cruijff denkt ook overal verstand van te hebben. Hij kan nog niet eens een behoorlijke bal aan zijn voet houden. Al s die de bval had schopte hij hem ook al zover mogelijk weer weg. Laat staan dat hij iets weet van Prorail. Kan alleen maar de verkeerde kant op gaan.

Als ik weer terug ben zal ik hem eens een rondleiding geven door mijn stadje…Waarin alles altijd zo klopt…Nu begrijp ik ook in ene dat Paulusje me zo mist…!

• Reageer
gravatar

Lieverdje,

Waar zit je nou? Ik vind dat verstoppertje spelen helemaal niet leuk meer.

Ah, nou ik heb je gevonden. Ik zie je in het wisselkantoortje van de miniatuurspoorwegen.

• Reageer
gravatar

Vooruit met de geit: Cruyff heeft toch gelijk want hij spaart niet de goal, integendeel hij scoort. Kijk maar naar zijn kritiek op Jol en Ajax, je zet een Cruyff adept op de bank als coach en je wint. Dus gewoon weer Cruyff’s aanvallende spel spelen en dan wil die streep wel doorkomen de hoek in zoals die goals (en dus niet de geiten gespaard) tegen AC Milan. Zo moet ook Prorail scoren: niet in het defensief maar in de aanval over de vleugels tegen die wissels. Dat betekent dus getrainde eenden (dus die met vleugels) die je over die wissels heen laat pissen. Dan laat je de natuur zijn warme werk doen en met die vleugels ben je zo ook weer weg en gaat die trein weer als een speer. Op weg naar het doel.

• Reageer
gravatar

Idd. moet dat bestuur eruit. Dat stelletje zakkenvullers zonder een hart voor de spoorwegen-branche!

Vervang ze maar door ex-treinmachinisten! Die weten waar ze het overhebben en zullen er alles aan doen om de NS-cultuur te waarborgen!

Kijk, dat bestuur kan een paar keer de fout gaan en nog steeds gelijk hebben, maar als ze altijd de fout in gaan hebbe nze ongelijk!

Opgekrast heren ex-NS bestuurders!!!

• Reageer
gravatar

Afgelopen zaterdag stond ik tussen duizenden mensen te wachten op mijn trein die nooit kwam.
Toen galmde plotseling over onze hoofden:
De TGV voor JC vertrekt van spoor 14.
We hoorden een ongewoon gesuis
Toen werd het weer stil in de vertrekhal en de eerste treinen begonnen weer te rijden.

• Reageer
gravatar

Oeps! Nu heb ik het zelf verpest. Ben ik nou zo dom of,

Shit dat was Van Gaal, toch? Sorry ik ben helemaal in de war door al die hagel, snegel, sneeuw enzo. Ik lijk de NS wel.

• Reageer
gravatar

Onze nationale verlosser de zaligverklaarde Sint J.C. heeft helemaal gelijk; er zitten overal besturen die te lang blijven zitten en die daardoor gaan denken dat ze alles weten. Ajax, NS, DSB; allemaal voorbeelden van almaar doorzittende en doorgezeten besturen die geen bal meer presteren.
Op 19 november wachtte ik met mijn vrouw in een tochtig Utrecht CS op een verbinding naar Amsterdam en Alkmaar omdat de trein vanaf Heerlen, Eindhoven bij een brandje in de centrale regelkamer de bevroren wielen wilde warmen. Vervangend vervoer bleef een paar uur uit; vervangend busvervoer eveneens. Na uren wachten was er busvervangend busvervoer volgens de regelen der improvisatie. Er was geen goede libero; dus paniek in de achterhoede. De centrale spelverdelers waren al thuis en de spitsdirectie al knus rond het knapperend haardvuur, dromend van een fenomenale bonus.

Een vriend haalde ons tenslotte op, gratis! Maar van de NS-leiding kwam nog geen “sorry”. Dus wat mij betreft kan
-Cruyffiaans- het hele zooitje op de transferlijst. De prijzen wel elk half jaar omhoog, de service elke maand minder.
Binnenkort kunnen we alleen nog betaalde voet- of fietsreizen over railsporen boeken, treinen rijden dan nauwelijks meer. ProRail heeft mij anti-NS gemaakt. Toch zal de bonus dit jaar dankzij VVD en CDA weer veel warmte geven in de Perzische kleed- en huiskamers van bevoorrechte spitsspelers.

• Reageer
gravatar

Misschien moet er even een nabespreking a la Smeets & Mulder bij: “Kijk, zoals die Sprinter naar Leiden de Intercity naar Amsterdam passeerde, daar krijg je gewoon nooit op tijd een wissel tussen. Wel een prima techniek, zoals de links-buiten wielen over de rails rollen, maar dat is eigenlijk routine. Maar als je dan weer ziet dat er een goederentrein langs perron 11 raast, daar kun je niet eens een croissant bij lezen en een krant bij eten. Volkomen terecht dat die automaat gele kaartjes uitdeelde.”

• Reageer