Files waarschijnlijk gevolg van teveel auto’s

Invloed gemotoriseerd verkeer jarenlang onderschat

Uit onderzoek van hoogleraar Bert Bokhoven blijkt dat auto’s vermoedelijk de voornaamste oorzaak van files zijn. Eerder werd de invloed van gemotoriseerd verkeer op verkeersontstoppingen vaak onderschat.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Je reinste flauwekul. Het probleem is dat er teveel afstand wordt gehouden door incompetente en overdreven angstige bestuurders. Vaak met bril en lichtgekleurde automobielen overigens.

Reageer
gravatar

Moet je daar nu onderzoek naar doen??? Hoe dom moet je zijn.
Met 2 auto’s geen file en met honderden kan een file ontstaan

Reageer
gravatar

Complimenten Gerrit, een ijzersterke en messcherpe analyse van het probleem. Trouwens, die tweede vraag die je stelt is er één die ik nog niet vaak gesteld heb zien worden, intrigerend! Zou je hierop verder in kunnen gaan? Gaat het om een normatieve mate van domheid?

gravatar

Appreciating the time and effort you put into your website and detailed information you provide. It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed material. Fantastic read! I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

http://0755600910/

Reageer
gravatar

inoegen met 80 kmh, mensen die niet harder durven dan 100 en toch gaan inhalen, mensen die 110 op de linker baan blijven rijden, allemaal super irritant en veroorzakers van file.

Reageer
gravatar

Hallo, met de Politie hier. Dit is Jordy, je weet wel, die buurjongen die elke avond dronken is en ook nog bij de politie werkt.

Wegens dat wij vandaag onze zeursnorren op hebben gezet en een zekere logica (causaliteit) bespeuren in dit artikel over het fileprobleem, moeten wij een arrestatiebevel uitgeven.
Aangezien het niet gebruikelijk is in artikelen van de Speld, logica te benutten, verzoeken wij op basis van grondwet 2B (dat wij in ons gebrek aan interesse voor de wet en regels en onze interesse in gemak, maar niet hebben opgezocht) dit artikel te verwijderen.

Reageer
gravatar

Volgens mij is de oplossing veel simpeler. Gewoon allemaal tegelijkertijd harder gaan rijden. Schakel in op file fm, waar de radiopresentator aftelt. 3..2..1.. GO! en dan gewoon allemaal twee keer zo hard gaan rijden. Ploblem solved, zoals de chinezen het zo mooi kunnen zeggen.

Reageer
gravatar

Minder auto’s: gegarandeerd minder files. Meer wegen: files op meer asfalt

gravatar

Alle kenmerken van een veel te oppervlakkig uitgevoerd onderzoek.
Overdoen, diepgaander, met 250 miljoen Euro subsidie van Brussel.
Dat is mijn advies hier.

Reageer
gravatar

Terwijl jullie 40 jaar taks moeten blijven dokken moet je hier nu niks meer. Al twee dooien. Je zou kunnen verwachten dat je met een OLDTIMER pak eens per vijf jaar naar de autokeuring zou moeten gaan?? Afgeschaft. Je mag er onbeperkt mee rondrijden, vooral ook in het buitenland. Vroeger hadden ze daar de meest idiote wetten omtrent. Nu dus opnieuw.

Het zou wel leuk zijn voor in een komische film. Pak je stopt of probeert dat en er valt een groot stuk van je auto af. De politie MOET dan de stukken terugbrengen. Op het (groen) keuringsbewijs staat dan ‘het voertuig is niet gekeurd en voldoet niet aan de EU norm’.

Reageer
gravatar

Nog gefeliciteerd met je 41e verjaardag dan. Waarom niet bij de 0-jarigen beginnen? Dan hebben we het de komende 18 jaar heerlijk rustig op de weg.

Tip: De A2 is een prachtige skeelerbaan.

Reageer
gravatar

Er zijn gewoon teveel personen op de weg die geen 41 jaar zijn. Ik stel voor om vanaf vandaag een jaar lang, alleen 41 jarigen te laten autorijden. Om de mobiliteit van personen met een andere leeftijd niet in het gedrang te laten komen, vanaf volgend jaar alleen 42 jarigen.

Reageer
gravatar

Ik heb die zelfde analyse ook een keer uitgevoerd – met minder wielen komen inderdaad niet aan het zelfde getal. Maar misschien is de ruimte dat een bumper in beslag neemt wel van invloed. Het opzetten van massa transport – waarbij veel massa van het ene naar het andere punt verplaatst zou efficienter kunnen als we ook meer mensen middels die massa kunnen meenemen. Liefst meer mensen met in totaal minder massa.
Verlichte mensen lijken me dan ook veel lichter. Wellicht ligt hier een relatie dat een verlicht mens – ook lichter is.

Maar hier moet nog grondig onderzoek naar volgen.

Reageer
gravatar

Kijk, dáár heeft #37 een punt: waar halen we dat geld vandaan dat we “moeten” bezuinigen? Dat wordt nog hard aanpoten om dat bij mekaar te verdienen.

Reageer
gravatar

@34 ik neem aan dat u een rechtse stemmer bent die niet snapt dat een gezonde omgeving *voorwaarde* is om geld te verdienen en derhalve om überhaupt wegen te kunnen aanleggen. Het is de slang die zichzelf in de staart bijt, zichzelf opeet en zo z’n eigen basisvoorwaarden om te leven vernietigt. Maar ja, vertel dat maar eens als men niet verder kijkt dan de diepte van de eigen portemonnee. Tot zover trouwens een serieuze reactie, voor de verandering. O wacht even, Bokhoven is natuurlijk ook gewoon serieus. 🙂

Reageer
gravatar

@Bo dinges #28: Een begrijpelijke vergissing, maar niettemin een vergissing. De afgebeelde persoon is niet de heer Bokhoven, maar de in het artikel genoemde Henk, die zijn boodschappen doet bij de C1000.

Reageer
gravatar

@23: Maar dan wel in lagen op elkaar, zodat het niet zoveel ruimte vreet als nu.

Reageer
gravatar

Ai ai, zit die Bokhoven er weer eens naast! Typerend voor een 2-dimensionale denker. Als het aan dit soort lieden zou liggen, woonden we nog steeds in éénlaags woningen.

Duidelijk is dat het ruimtebeslag in het platte vlak al gauw onvoldoende is en dat men daarom minimaal de 3e dimensie moet betrekken: de hoogte in dus, of de diepte. In een later stadium kan de 4e dimensie worden benut.
Dat betekent dus dat we het niet moeten zoeken in stalen pijpen oid. waarin een veelvoud aan mensen tegelijk vervoerd kan worden (waarbij de vraag rijst of er omstebeurten gechauffeerd moet worden) hoewel het idee niet slecht is, mits deze maar niet de schaarse ruimte voor wegen nog schaarser maken.

Ik stel daarom voor deze vorm van vervoer ofwel onder de grond te laten plaatsvinden; hier rijden nog byzonder weinig automobielen, dan wel deze boven het aardoppervlak te laten “vliegen”. Het is een revolutionair idee, wellicht te vroeg in dit stadium, maar toch; ik geef het de heer Bokhove gratis ter overweging.

Tussentijds zou men aan differentiatie kunnen denken: lelijke auto’s mogen alleen ‘s-nachts rijden. Ter verduidelijking: ikzelf heb een mooie auto, en cabrio ook nog, dus ik rijd overdag en mensen met een lelijke auto, zeg een Opel Astra-achtige, mogen alleen ‘s-nachts rijden; moeten ze maar geen lelijke auto kopen.
Ik zie het antwoord van de commissie Bokhove gaarne tegemoet.

Reageer
gravatar

Weer zo’n onderzoek wat bakken geld kost maar niets oplevert.
Het is klip en klaar dat niet het aantal auto’s, maar juist die verfoeide voetgangers en fietsers de file’s veroorzaken met hun zebra- en fiets-paden met alle oponthoud van dien. Om maar te zwijgen van die nare ‘klaar-overs’ die zich in de buurt van scholen ophouden. Fieten en wandelen zouden als verboden linkse hobby’s derhalve verboden moeten worden. Stelletje landverraders.

Reageer
gravatar

De vinger op de wonde plek, meneer 30!!! En om terugkeerpatronen te voorkomen moeten ook al die beesten die hier niet horen uit die linkse hobbydierentuinen per kerende post retour land van herkomst!!
Anders denken die gelukzoekers nog steeds dat ze hier wel goed zitten: me nijlpaard staat hier nog ergens!! Die beesten scheppen een precedent!!
Weg met die illegale immigranterij: apies kijken doe je maar op tv of lekker met een reisbureau daar waar ze thuishoren!!

Wordt het vanzelf rustiger omdat die apieskijkers niet meer de deur uit hoeven naar de dierentuin – als ze toch zonodig moeten gaan ze maar filerijden in een safariland!!

Reageer
gravatar

Deze meneer is knettergek. Files zijn een gevolg van de linkse hobby’s in dit land. De jarenlange terreur van de linkse kerk, de theedrinkers, de immigratie knuffelaars, die het leggen van meer asfalt tegen hielden. En waarom? Om via deze files de aandacht af te leiden van het echte probleem. Het echte probleem komt doordat alle buitenlanders, al die gelukszoekers, niet geïntegreerd zijn in onze samenleving. Ze rijden hier alsof ze op hun kamelen nog door de Wadi struinen en trekken zich niets aan van de minimum snelheid hier. Het wordt tijd dat we een halt toeroepen aan deze massa immigratie, aan deze verloedering van onze samenleving. De kiezer zal ons gelijk geven. Wat ons betreft sturen we alle kamelen terug naar hun eigen land. En deze regering, deze multi culti knuffelaars, kunnen wat ons betreft mee.

Trouwens, ik lust geen thee.

Reageer
gravatar

Bo dinges hierboven heeft gelijk. Als dit Bert Walker Bokhoven is, dan wil ik wel de dubbeljoe er tussen zien.

Reageer
gravatar

M-m-maar dat ìs Van Bokhoven toch helemaal niet op die video!
Ik ken Van Bokhoven zoals die treffend was afgebeeld op http://www.speld.nl/2010/05/04/de-kosten-van-de-vrijheid/

Dat het beoefenen van de wetenschap meer dan sporten bijdraagt aan behoud van de jeugd of de welbekende terugkeer daarvan, oké! Maar hier komt u niet mee weg. Dit was een predikant van de linkse kerk die met een staaltje identiteitsroof niet schuwt om de formatiebesprekingen te beïnvloeden en het Mark nog moeilijker te maken. Nee, dit speldje laat ik mij door u mooi even niet aan de mouw passen!!!

Reageer
gravatar

@Opinieminiemutte, 22
U geeft hier de wiskundige basis voor een oplossing waarvoor hulde. Praktisch gesproken zal het echter lastig zijn op die steden wat verder uit elkaar te leggen ( tenzij de uitvinding van Jörg Hallegers, ingenieur bij Imex AG, voor dit doel aangepast kan worden ). De praktische oplossing is echter eenvoudiger. Uitgaand van het voorbeeld Amsterdam Utrecht en de 30km daartussen, verdient het aanbeveling om Paars + te adviseren forensen voortaan te verplichten 270 km om te rijden. Daarmee wordt een feitelijke afstand tussen de twee steden van 300km gecreëerd en gaat de kilometerheffing écht iets opleveren.

Reageer
gravatar

@Baldfire, 23

Ik heb ook nooit last van files voor mij. En dan rij ik op plaatsen, op tijden én in de richting waarin volgens ‘de radio’ de files ‘staan’.
Achter mij daarentegen…………….

Reageer
gravatar

Meneer Opinieminiemutte. Ken u dat laatste even nader uitlege. We heebbe hiero in Rotterdam de ov-chip-kaard en dat is al ingewikkelt genoeg. En je moet ook uitchipse. Volgens mijn wordt die ov-kaart straks gekoppelt aan het zgnd. ´rekening rijden´. Moet je dan ook uitchipsen?

Reageer
gravatar

Straks moet je op de snelweg in- en uittjekken zodat er niet allemaal mensen voor hun lol de autobaan opgaan, scheelt een hoop autoverkeer.

gravatar

Er zijn mensen die files veroorzaken omdat ze als woon-werkverkeer ‘s morgens van Almere naar Amsterdam rijden en ‘s avonds weer terug. Maar er zijn ook mensen die in Amsterdam wonen en in Almere werken. Als die twee nu samen een auto kopen en afspreken dat die auto ‘s morgens van de Almeerder is en ‘s avonds van de Amsterdammer hoeft de Almeerder die auto aan het eind van de ochtend niet naar Amsterdam te brengen omdat die Amsterdammer daar al toch al woont en dus geen auto nodig heeft om er te komen. ‘s avonds kan die Amsterdammer de auto gewoon bij de Almeerder oppikken omdat hij al in Almere is voor zijn werk. Zo hoeven ze niet te carpoolen en dat scheelt dus twee auto’s die heen en weer rijden. Nadeel is dat de kosten die ze uitsparen met elkaar gedeeld moeten worden en dan is het nog maar een kwart. Maar als ze die auto gewoon elke dag halverwege het traject laten staan kunnen ze zelf met de trein gaan reizen en kost die auto eigenlijk niets meer. En dat is natuurlijk wel weer handig als je moet tanken.

Reageer
gravatar

Ken je die rommelkonten dan niet. Dan gooien ze hun auto vol met zooi en daar is die nette partner niet van gediend. Of de één wil na werktijd ff naar z’n minnares onder het mom van overwerken. Trouwens, de één wil een eenvoudig autotje en de ander een dure slee.

gravatar

Die steden moeten gewoon verder uit elkaar gelegd worden. Als de afstand Utrecht en Amsterdam maar een kilometer of 30 is passen er maar enkele tienduizenden auto’s tussen.
Liggen ze 300 kilometer uit elkaar dan passen er honderdduizenden auto’s tussen. Het is Bokhoven zeker ontgaan hoeveel steden we hebben! Als we ze verder uit elkaar leggen komen we nog auto’s te kort.

En waarom maken ze niet gewoon grote parkeerplaatsen naast de snelwegen? Als er file is kunnen alle auto’s daar op gezet worden en is de weg weer vrij.

Reageer
gravatar

En dan is er niemand die de koppeling legt met de lopende kabinetsformatie?
De eenvoudigste oplossing is toch om een autobezit-recht per huishouden vast te stellen. Naar analogie van het CO2-emissie-recht per bedrijf.
Elk huishouden krijgt het recht om één auto te bezitten. Deze rechten zijn verhandelbaar.
Zou al een stuk schelen, om te beginnen in mijn portemonnee!

Reageer
gravatar

Hulde.

Ik doe hierbij auditie om met prof mr dr. ing. ir. ds. section-five B. Bokhoven in discusiie te gaan.
(let op de dubbele i ipv l)

Hij komt normaliter in geschreven vorm overtuigender over, maar ik neem aan dat dat een tijdelijke aangelegenheid is, welke in de nabije toekomst van een geheel ander karakter van voorzien zal worden zijn geworden.

Mijn excuses, ik heb af en toe een geval van dr. strangel0ve.
(en liefde is zowiezo al raar)

Reageer
gravatar

@Jan Chagrijnissen (9)

Helemaal mee eens! Mijn voorstel drastisch terugbrengen van het aantal opritten tot één, bij mij om de hoek, en dan wel lekker veel afritten.

Reageer
gravatar

De Raad voor de Verkeersveiligheid heeft met instemming kennis genomen van de bevindingen van de heer Bokhoven.

Reageer
gravatar

Cruyff zei het al: gewoon allemaal harder gaan rijden, dan ben je ook eerder van de snelweg af en van de files af. Simpel.

Reageer
gravatar

Geachte respondenten,
Ons land kent vrijheid van meningsuiting. Doch de vaak persoonlijke getinte reacties – ook nu weer bij het verschijnen van het rapport inzake de oorsprong van het zgn. fileprobleen – doen pijn, erg veel pijn. Als geen ander ken ik de betrokkenheid van mijn man bij de samenleving. Zijn hart en ziel legt hij daarin, vaak ten koste van onze relatie en ons gezin. Mijn heer Onkie daarom: mijn Bert deugt WEL!

Margreet Bokhoven-van Rukkel
Nigtevecht, 16 juli 2010

Reageer
gravatar

Volgens mij zit het hem niet in het aantal auto’s maar is het een coördinatieprobleem. Als die hele file op hetzelfde moment zou besluiten om met zijn allen tegelijk 120 te gaan rijden was er immers geen probleem. Je zou dit bijvoorbeeld kunnen bereiken met elektronische borden langs de weg die aftellen naar dit collectieve startmoment.

Reageer
gravatar

@7 Xiwel: Goed punt. Maar de échte oplossing is natuurlijk om het aantal opritten naar de snelwegen te reduceren. Waarom moeten Glimmen en Haren hun eigen oprit hebben, terwijl die van Assen en Groningen zowat om de hoek liggen? Tevens zou het helpen om auto’s van Spaanse makelij te verbieden om in ons land te rijden.

Reageer
gravatar

Kan dat kwartje van kok niet komen te vervallen? Wij rijden sindsdien voor iedere tankbeurt de grens over om dat kwartje te mijden! Pas bij de pompen over de grens bemerk ik een file!

gravatar

Sommige mensen zullen het nooit snappen. Het animatieve filmpje is overduidelijk. Het aantal uitvoegstroken moet omhoog. Afvoeren die hap. In Duitsland snappen ze dat beter. Daar vind je allemaal grote borden met ‘Uitvaart’ langs de weg. Deze eindlozing is bij Bokhoven c.s. nog niet doorgedrongen.

Reageer
gravatar

Nog één ding. Nou ken die Breinbrowsels wel zegge dat ie die haardos boeind vint ja. Maar heb je naar die neus van de gast gekeke. Pimpelpaars ja! Ik weet dat ja, want hij is zelluff ze reibevoegdheid verlore, omdat straalbesope had gereje, ja. En wat verdient zo’n comissievoorzitter nou. Twee keer de Balkenende norm. En hij komt NU in de publicitijd want hij wil minister van Verkeerd en Waterstaat worde.

Reageer
gravatar

Een goed idee dat van die grote stalen voertuigen. Zou het geen goed idee zijn, om die voertuigen – laten we ze voor het gemak maar “karavaan” noemen – op een eigen weg, eveneens van staal te laten rijden? Dan kunnen ze misschien zelfs zonder een chauffeur worden ingezet. “Automatische karavanen” dus, afgekort tot “autokar”.

Reageer
gravatar

Die Bokhove is vollegens mijn verkeert bezig. As ie nou even verder had weze kijke dan had ie met zijn commissie ondek dat het ligt aan die rode verkeersligge. De motte ze subiet afschaffe! En die moete ook op groen weze, nie waar! Wan als ik een rood stoplich benaderd rijdt ik altijd door om geen file te krijge en dan krijg ik altijd een bedankbriefie van Justitie uit Leewarde, dat ik nog moet betale ook!

Reageer
gravatar

Maar dat is grappig heid
.
.
.
.
.
.
,
.

.
,.
,.
,.
,
.,
.
,
.,

,.
,
.

,.
,.
,
.
,.
,
.
,.
,.
,.
,.
,
.
,.
,.
,
.
,
Haha looding
.,
.,
.,

gravatar

Weer geen speld tussen te krijgen. Boeiende haardos trouwens die Bokhoven. Ooit een vriendin ontmoet met dezelfde.

Reageer