Cc Steve Webel

Frankrijk en Nederland bouwen brug over ‘kansloos’ België

'Een land waar je liever op neerkijkt dan doorheen rijdt'

Balkenende en Sarkozy zijn het deze week eens geworden over een brug tussen Nederland en Frankrijk, die Breda en Lille met elkaar verbindt en de reistijd tussen die twee plaatsen twee uur korter maakt. De aanleg zal de economische banden tussen beide landen in hoge mate bevorderen, zo verwachten de regeringsleiders: Het arme en politiek onbestuurbare België staat een vruchtbare samenwerking niet langer in de weg.

België is al jaren een bron van ergernis voor Nederland en Frankrijk. Ondoorgrondelijk politiek gekrakeel tussen Vlaanderen en Wallonië maakt het land praktisch onbestuurbaar. Belangrijke beslissingen worden constant vooruit geschoven. De Belgische economie kende de afgelopen tijd dan ook een terugval van 2,7 procent en steekt daarmee ongunstig af bij de noorder- en zuiderburen. Sarkozy noemde het land verder ‘een aanfluiting in sociaal-cultureel opzicht’, verwijzend naar de ‘vette frieten’. Balkenende ziet een mooie gelegenheid om de politieke spanning omtrent de uitdieping van de Westerschelde definitief de nek om te draaien. De demissionair minister-president zei: “We hebben het over een kansloos land, een land waar je liever op neerkijkt dan doorheen rijdt.”

Het geld voor de brug, 5 miljard euro, is al bijna bij elkaar gebracht. Wel moet er nog overleg plaatsvinden met de Belgische autoriteiten. De planning is momenteel dat een van de pilaren in Vlaanderen komt te staan, en de ander in Wallonië. De Duitssprekende Belgen en de LuxemBelgen eisen echter ook een pilaar op, wat nog voor problemen zou kunnen zorgen. Verder komt er mogelijk een afrit bij Brussel om de EU-instanties bereikbaar te houden. Sarkozy: “Het wordt straks voor iedereen mogelijk dit land bijna volledig te negeren. Een historisch besluit.”

“Ik denk dat ik namens veel Nederlanders spreek,” aldus Balkenende, “als ik zeg dat ik me nogal erger aan de slecht onderhouden rondweg bij Antwerpen, de frequente onderhoudswerkzaamheden, de onbegrijpelijke bewegwijzering bij Gent of het gebrek aan rijvaardigheid van de Belgische bevolking.” Dit is volgens de CDA-er binnenkort verleden tijd. “Natuurlijk kan iedereen die dat wil nog gewoon over de gebruikelijke hobbelige, opengebroken en slecht verlichte wegen naar een gezellig Belgisch kroegje gaan voor een donkerbruin biertje. Maar voor wie naar Frankrijk wil, is er vanaf medio 2013 de brug.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Mijn buurmeisje doet een kappersopleiding. Om te leren knippen en niet een echt hoofd te verprutsen oefent zij op een soort modelhoofd met een pruik.
Eigenlijk is België ook geen echt land. Het zou derhalve uitstekend kunnen dienen als oefenmateriaal in allerlei internationale, educatieve projecten. We zouden België niet langer tussen Frankrijk en ons in moeten dulden. Haal het weg waar het stoort en gebruik het waar het ten nutte gemaakt kan worden!

(0)^
• Reageer
gravatar

@Kees: Men kan niet neerkijken op de Belgen vanuit een tunnel. Het gaat hier om meer dan alleen infrastructuur, het gaat er om dat je met dedain naar de buren kan kijken.

(0)^
• Reageer
gravatar

Hier spreken mensen zonder enig historisch besef; Belgia is destijds alleen en vooral ingesteld door de internationale gemeenschap om ruzie tussen Fransen en Nederlanders en een beetje met Duitsers te vermijden.
De eerste wereldoorlog is niet voor niets op Belgisch grondgebied uitgevochten; Frankrijk, Nederland en Duitsland werden zodoende gespaard. Dat Vlamingen en Walen continu met elkaar overhoop liggen, toont aan dat dat een goed idee is gebleken om de boksring in het midden te leggen.
Als we de geschiedenis goed overwegen, zou de brug ook over Frankrijk moeten komen te liggen. Komen we weer in direct contact met de Spaanse koning die we (met onze Duitse koninklijke familie) altijd hebben geëerd en 80 jaar lang hebben bevochten!

(0)^
• Reageer
gravatar

Balkenende meent ook dat de Belgische wegen “slecht verlicht” zijn. Dat is niet zo. De Belgische wegen zijn juist overdadig verlicht, met om de zoveel meter wel een lantaarnpaal en dat aan alle kanten én in de middenberm. Het is het best verlichte wegennet ter wereld. Misschien moeten de bruggenbouwers daar wel bij stil staan: als het brugdek niet voldoende wordt afgeschermd zouden automobilisten verblind kunnen raken door de grote Belgische schijnvertoning.

(0)^
• Reageer
gravatar

@Freek op #13. Mag ik je erop wijzen dat dit artikel van 30 maart is. De conclusie kan dus alleen maar zijn dat het waar is. Bovendien doet de Speld niet aan flauwe 1 aprilgrappen, zoals op deze site al herhaalde malen kenbaar gemaakt is.

(0)^
• Reageer
gravatar

Natuurlijk is het waar.
Nu Bakellende niet meer verheerlijkt met Bush kan dwepen, probeert hij te dwepen met Sarkozy.
Zou De Hoop Scheffer weer met hem mee zijn gegaan?

(0)^
• Reageer
gravatar

Opvallend trouwens dat er nog geen boze Belgische reacties op dit bericht van de Speld zijn.
Bewijst dat ze dom zijn: ze lezen De Speld niet.

(0)^
• Reageer
gravatar

belgie is ooit bedacht voor engeland, frankrijk en duitsland om oorlog op te voeren. nu ze dat niet meer doen kunnen we het land gewoon opheffen

(0)^
• Reageer
gravatar

Die brug moet er gewoon komen! Dat biedt zóveel ongekende mogelijkheden, verband houdend met ‘het typisch Belgische’!
Het typisch Hollandsche gezelschapspel ‘stoeptegels van het viaduct af gooien naar passerende automobilisten’ kan worden vervangen door het gooien van die dingen naar passerende Vlamingen. Naar de Duitstalige Belgen kan men vanaf de brug abseilen. Vanaf een speciaal aan te leggen Frans balkonnetje kan er worden gezwaaid naar het Vrolijke Frans. Volgens mij is dat dan ook in overeenstemming met de specifieke volksaard binnnen elk der Belgische taalgebieden. Zo kan de brug behalve een veilige oversteek ook een mooie culturele waarde meekrijgen.

(0)^
• Reageer
gravatar

@23 Jawel,na het betalen van tol.Dan kunnen ze vanaf de brug zien hoe klein en nietig ze wel niet zijn.De tol moet alleen voor Belgen gelden.

(0)^
• Reageer
gravatar

@Bus Showfeur: Maar hoe komen die Hollanders op die brug? Dan moeten ze toch eerst door Brabant of Zeeland en zoals bekend verdwalen ze daar bij gebrek aan goede kaarten en omdat ze totaal onverstaanbaar spreken.

(0)^
• Reageer
gravatar

Daar heb je wel een punt, Keess22! Ik ga ervanuit dat het met die Zeeuwen hoedanook niets wordt: onverstaanbaar, ongastvrij en gierig. Op het zuinige af! (Die zouden bij de rouwstoet van hun eigen moeder het dode mens nog tol laten betalen!)
De Brabanders daarentegen zijn al iets minder rot te verstaan. (Ik ben met een cursus ‘Brabants voor in Brabant’ bezig!) Ze zijn absoluut gastvrij en als je er een poosje te lang blijft, wijzen ze je graag de weg naar de opgang van die brug.

(0)^
• Reageer
gravatar

Ik ben van mening dat goede wegwijzers wonderen kunnen doen.
Vraag is alleen nog: waarom niet de goedkopere tunnel? In Noord-Frankrijk hebben ze al een heel stuk uitgegraven. Zijn wij Nederlanders zo bang geworden na de Noord-Zuidlijn of is het de Fransen niet hautain genoeg?

(0)^
• Reageer
gravatar

Dat de Ollanders maar goe opletten!
Binnenkort peage voor alle Keeskoppen die met hun sleurhut in onze weg komen tuffen.
Er is maar 1 oplossing voor ollanditisch,en dat is eene hoge muur tussen Olland en Belgie!!

(0)^
• Reageer
gravatar

@Ambiorix: E ge dan toch bezig zet, zet dieë muur dan tussen Brabant en Olland.
Of eigeluk kosse me better Olland onder laten lopen, dan zen w’r in ene keer vanaf.

(0)^
• Reageer
gravatar

Ambiorix die sleurhutten gaan in het vervolg over de brug.
België staat bekend om kinderen en bonbons,en de bonbons zijn ook maar uitgevonden om kinderen mee te lokken.

(0)^
• Reageer
gravatar

Die brug is een goed idee, maar wat mij betreft mag die al beginnen bij de grote rivieren, zodat we ook in grote vaart over dat kansloze brabant kunnen rijden…

(0)^
• Reageer
gravatar

Beetje teleur gesteld over dit besluit.
Duidelijk dat de profranse lobby het weer heeft gewonnen van de beschaafde mensen.
Mijn Iberodietsch Genootschap is al jaren bezig met het wegslepen van Frankrijk naar Quebec (in samenwerking met het Frans genootschap “égalité, fraternité sans frontières de mer”) opdat de Ardennen natuurlijk overgaan in de Pyreneeën.
Een win-win situatie. We besparen ons miljarden euro’s door direkte transport met Spanje. Geen files meer in Frankrijk waar men in de zomer zowiezo niks anders doet dan staken, ach laten we eerlijk zijn; fransen willen gewoon niet werken.
Geen arrogante fransen die te beroerd zijn om je zelfs in het frans te woord te staan.
Spanjaarden kunnen in tijden van hoogcunjuctuur eenvoudig in Nederland werken en eenvoudig weer terug naar het land van herkomst in lastigere tijden. Verder zijn spaanse dames mooi en spaanse mannen lelijk waardoor we ons ook niet druk hoeven te maken om dat ze onze vrouwen inpikken en kan malle pietje van om de hoek ook eens van bil.

Laat maar weer eens zien hoe bekrompen het CDA denkt.

De strijd gaat door
Hasta Laterz

(0)^
• Reageer
gravatar

Waarom ontpolderen we heel Belgie niet gewoon. De Vlamingen kunnen in Groningen gaan wonen, de Walen in Zuid Frankrijk. De Duitsprekende in het voormalig Oost Duitsland. We hebben dan meer waterberging om de zeespiegelstijging op te vangen. Van Brussel maken we een eiland en dat wordt dan de hoofdstad van Europa. De brug kan dan alsnog komen zonder ruzie waar de pijlers moeten komen (of onderschat ik het probleem nu)

(0)^
• Reageer
gravatar

@30: Dat is opmerkelijk, ja, mijn beschte Ca Querlaque. Ik riek een complot van de Verborgen Zionistische Elite, die een Nieuwe Wereldorde willen stichten zonder Elfstedentocht. Overigens: Megan Fox naakt

(0)^
• Reageer
gravatar

@ Dhr of Mvr Querlaque van #33

Beste Ca,

Mag ik, als fanatiek lid van Het Genootschap Onze Taal, U er op wijzen dat ‘sowieso’ met een ‘S’ gespeld dient te worden, en dus niet zoals het door U zo lelijk geschreven ‘zowiezo’.

We hebben hier te maken met een Duits leenwoord, of U het nu leuk vindt of niet, als fanatiek lid van het Genootschap moet ik U daar even op attent maken.

Verlochen nooit de herkomst van Onze Taal. Ook wanneer een woord uit een minder leuk en gezellig land blijkt te komen.

Dank U.

(0)^
• Reageer
gravatar

Ik spreek het germanisme met de Z uit en derhalve schrijf ik het ook zo.

Men moet antieke schrijfwijzen niet proberen in stand te houden.
Met een dergelijke mentaliteit zouden we Caesar schrijven ipv Keizer.

Ooverighensch is Duijtschland teeghenwoordigh best een aenghenaem lant om te verpoosen dunket mij.
In contrast met het lant der Franschen.

(0)^
• Reageer
gravatar

Als Belg vind ik die brug een prima idee! Al die arrogante kaasknabbelaars die dan van onze wegen afblijven zodat ze niet meer zo vlug hersteld hoeven te worden. Het gaat hier nog gezellig worden als we van jullie af zijn.

(0)^
• Reageer
gravatar

@Ca Querlaque Hoe is het mogelijk, dat u claimt zoveel op te hebben met het Iberisch schiereiland en desondanks de scheldnaam van die prachtige Baskische stad in Navarra hanteert? Iruña zeg ik U! De Elfstedentocht mag beginnen in Iruña! Ik voorzie ook een prachtige étappe die loopt vanaf Sleat en een geweldige, loodzware finnish zal hebben in de binnenstad van Gazteiz. Fantastisch, hoe de renners zich omhoog zullen moeten kronkelen naar het oude stadcentrum, nadat zij al zo’n 350 km hebben geschaatst van Sleat naar Gazteiz.

(0)^
• Reageer
gravatar

@busshowfeur

Wellicht omdat ik twee dagen heb staan liften in Baskenland 😀

Eerlijkheidshalve is mijn persoonlijke liftershel nog altijd Bordeaux, niet alleen een lifterhel. Altijd gezeik in Bordeaux.

(0)^
• Reageer
gravatar

@CQ: Wees dan maar blij niet te San Remo te hoeven staan liften! Er schijnen zelfs mensen te zijn die zó lang hebben staan liften daar, dat zij terug vanuit Milano maar met de fiets gegaan zijn.

(0)^
• Reageer
gravatar

Bekakte hollanders en fransen… Welk recht hebben jullie om zomaar de bevolking de beoordelen op basis van een slecht functionerend politiek systeem? Het is zelfs te laag om woorden aan vuil te maken.

@Nederlanders: Ga de Duitsers nog wat helpen om mensen te vermoorden bende schijnheilige collaborateurs.

@Fransen: Kijk eerst naar jullie eigen schulden van de staatskas, of doe iets aan je aids-lijdende politici?

(0)^
• Reageer
gravatar

Weer typisch voor dit demissionaire kabinet om nog snel even over het graf heen te willen regeren. Ik weet zeker dat als Cohen straks premier is, hij de voorkeur had gegeven aan een metrolijn.

(0)^
• Reageer
gravatar

De Belgen zijn akkoord. Hun enige eis was dat de brug ‘Lange Wapper’ Zou heten. Als tegenprestatie betalen zij nu ook het hele project.

(0)^
• Reageer
gravatar

er is over gesproken, tb, maar de belgen wilden niet; ze waren bang, m.i. volkomen terecht, dat het enige wat boven de grond zou blijven die metrolijn zou zijn.
ik zit nog met de titel kansloos belgië: hadden we die rob smaakpolitie er wel op los moeten laten?

(0)^
• Reageer
gravatar

Naar aanleiding van de aanstaande bouw van de brug zijn bij de Duitse-Belgen en Luxe-Belgen de gemoederen flink opgelaaid, in een gezamenlijke verklaring zegt men zich letterlijk gepasserend te voelen. Ze willen niet alleen een eigen pilaar maar eisen nu ook de naam van de brug op.

Komende week zal in een gezamenlijke spoedzitting van het Franse- en het Nederlandse parlement het voorstel voor de naam “Friedensbrücke / Le Pontfriet” in stemming worden gebracht.

(0)^
• Reageer
gravatar

Jongens toch…. lezen jullie het artikel wel goed; “Wel moet er nog overleg plaatsvinden met de Belgische autoriteiten. De planning is momenteel dat een van de pilaren in Vlaanderen komt te staan, en de ander in Wallonië. De Duitssprekende Belgen en de LuxemBelgen eisen echter ook een pilaar op, wat nog voor problemen zou kunnen zorgen.” Hihihih als Belg kan ik jullie nu al vertellen dat jullie die brug wel kunnen vergeten 🙂

(0)^
• Reageer
gravatar

Als woonachtige Deutser in Belgiën bin ich voor ein brucke langs Belgiën,maar dan over zee.Dan zijn wij die oerdegelijke Holländers der geen cent in Belgiën verteren kwijt.Durch hun 2 uur tijdswinst kunnen zij hun tankstop in Frankreich ausvoeren en tevens Frankreich volscheissen en hun mest daarlaten en niet im Belgien.Da sind vielmeer Vorteile die Holländer sneller langs Belgiën te voeren.Soll mann in Duitsland ook moeten ausvoeren.

(0)^
• Reageer
gravatar

Overwogen wordt om tevens een brug te bouwen tussen Maastricht en Genua. Financiering kan deels geschieden uit verhoging van de inkomstenbelasting ten bedrage van de kosten tolvignet Duitsland (i.o.) en Zwitserland en anderzijds door het heffen van uitzichtbelasting t.l.v. genoemde landen op bepaalde (hoogte-)punten van de brug

(0)^
• Reageer
gravatar

Zo ziet men toch maar weer dat zulke grootschalige projecten uiteindelijk altijd flinke vertraging oplopen. Het is nu medio 2014, dus al een jaar na de geplande opening!

(0)^
• Reageer
gravatar

Dat zou wat zijn hé over België heen rijden scheelt een boel ergenis van de aanfluitingstunnel Kennedy drama bij Gent inhaalverbod bij menen>lille waar t ook altijd vast staat goed plan nu alleen nog uitvoeren.

(0)^
• Reageer

In samenwerking met Simyo

Jeroen heeft voor elke bacterie een lifehack

Doe mee met de winactie en maak kans op je eigen Simyo Phone Wash. Simyo. Jij blij, wij blij.