Sinterklaas gesponsord

Intocht goedheiligman gered

Door het uitblijven van een aantal traditionele sponsors leek de intocht van Sinterklaas in Amsterdam in gevaar te komen. De redding van het kinderfeest is echter in zicht. Dit jaar zullen de eeuwenoude Sinterklaastradities worden gecombineerd met ‘een stukje produktbewustwording’: Bolletje en Shell hebben aangegeven het evenement te willen financieren.

De intocht van de goedheiligman is deze keer exclusief te volgen op SBS6. De Sint wordt door Jeroen van der Veer rondgeleid in een raffinaderij. Na zijn intocht op een olietanker is er een groot feest op het Shell-terrein in Amsterdam-Noord. De kosten bedragen tien euro per kind, maar kinderen die een Bolletje-petje dragen mogen voor vijf euro naar binnen. Verder zal er voor de kinderen uit Oud-Zuid een vip-tribune aangelegd worden.

De sponsoring heeft enkele ‘niet-ingrijpende’ veranderingen tot gevolg. De mijter van de goedheiligman wordt voorzien van het welbekende Shell-logo. De Zwarte Pieten, zo gaat het verhaal, zijn dit keer niet zwart door het roet uit de schoorsteen, maar doordat ze gezellig een rondje door het ruim van de olietanker hebben gezwommen, een knipoog naar Shells activiteiten in Nigeria. Ook leggen de Pieten dit jaar aan de kinderen uit waarom Bolletje-kruidnoten de allerlekkerste kruidnoten zijn.

Het optreden van de zogeheten ‘hulpsinterklazen’ wordt juridisch aangepakt. Bolletje heeft een optie op de beeldrechten van de Sint en beweert dat het optreden van deze hobbyisten kan zorgen voor verwarring. Imitatoren die toch de straat opgaan, riskeren een dwangsom die kan oplopen tot 1500 euro.

Of de sponsoringsplannen definitief doorgaan, hangt nog af van de resultaten van een onderzoek van de Tweede Kamer. De kamercommissie Bestuurlijke Zaken bekijkt of de private financiering van Sinterklaas, die 300.000 euro bedraagt, ervoor zorgt dat de goedheiligman de Balkenendenorm overschrijdt.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

[…] Vaticaan, de hoofdsponsor van het kruis, zich inmiddels heeft teruggetrokken. De Sint zoekt nu naar nieuwe sponsors omdat ‘het anders afgelopen is met die gratis kadootjes, dan zullen de ouders ze zelf moeten […]

Reageer
gravatar

Heer Piet Hein!

Ik moet U nu toch op de vingers tikken vanwege uw gekleurde mening over Nigeriaanse rebellen. Hoe komt U er nu toch bij dat deze naar de credit card van papa zullen vragen? Het klinkt mij in de oren alsof U een afkeer van deze mensen heeft!

Ik heb veel mail-contact met Nigeriaanse mannen en ik kan kan U garanderen dat ze allemaal even vriendelijk zijn. Sterker nog: in plaats van dat zij mij geld proberen af te troggelen zijn zij iedere keer weer gaarne bereid om mij voor een kleine onkostenvergoeding mee te laten delen in hun miljoenen. En dat in deze tijd!

Nou U weer, meneer Hein! Nou U weer…

Reageer
gravatar

Zwarte Pieten kunnen dit jaar dus ook gereïntegreerde Nigeriaanse rebellen zijn. Dus, jongens en meisjes, pas op voor de Zwarte Piet die naar papa’s credit card vraagt!

Reageer
gravatar

Ik vind vooral die creatieve verklaring voor het kleurtje van de zwarte pieten geniaal. Zijn we eindelijk af van dat gezeur over wel of geen pieten, en indien wel, welke kleur, alles: hemelsblauw, grasgroen, bloedrood, pimpelpaars, behalve sneeuwwit.

Reageer
gravatar

Wat een spectaculaire ontwikkeling! Wat een vooruitgang! Het is volstrekt logisch, dat Shell en Bolletje niet zómaar hun sponsor-bijdrage doen. Zij willen daar wel iets voor terug. Zij zijn ten slotte toch niet Sinterklaas?

Reageer