gzh6

Experts luiden noodklok voor Noord-Zuidlijn

Vrees voor apocalyptische gevolgen neemt toe

De Noord-Zuidlijn, de metrolijn die noordelijk Amsterdam moet gaan verbinden met de economische bedrijvigheid op de zuidas, kampt al sinds de aanvang van de bouwwerkzaamheden met tegenslag. Het onfortuinlijke megaproject wordt geplaagd door lekkend beton en verzakkende grachtenpanden. De kosten rijzen de pan uit en wethouders sneuvelen bij bosjes. Het einde van de problemen is nog lang niet in zicht. De Speld sprak met enkele experts.

Bij het omvangrijke project, dat volgens recente prognoses meer dan 2 miljard zal gaan kosten, wordt een groot deel van de binnenstad van Amsterdam omgewoeld. De risico’s zijn groter dan alleen wat verzakte huizen. Epidemioloog Frank Zwarts licht toe: “Amsterdam staat bovenop de uitvloeiingsregio van een rivier. Vroeger fungeerde dit als riool, afvaldumpplaats en meer zulks. Dat is grotendeels opgeschoond, maar er zijn nog sterk geïnfecteerde delen bewaard gebleven. Dit type bacteriën zijn ongelofelijk sterk, ze kunnen met gemak duizenden jaren overleven. Door de booractiviteiten en de toevoeging van lucht en zuurstofrijk water komen deze zogeheten bio-isolatiepockets plotseling vrij, en vermenigvuldigen ze zich razendsnel. Als dat gebeurt zijn de gevolgen voor de volksgezondheid aanzienlijk. Niemand heeft resistentie, en ziekenhuizen zijn er totaal niet op voorbereid.”

De problemen zijn meer dan alleen biologisch van aard. Volgens ingenieur Pieter Smalhof kunnen de verzakkingen een allesvernietigende vloedgolf veroorzaken. “We hebben de verzakkingen eerder al gezien bij Centraal Station, de Vijzelstraat en de Ferdinand Bolstraat. Dat betekent dat er structureel zwakte zit in de zandbodem. Dan kan het gebeuren dat bijvoorbeeld de tunnel bij Centraal Station inzakt. Dit heeft verschuivingen tot gevolg, waardoor het reeds verzwakte station bij het Rokin ook in zal zakken. Dit domino-effect trekt volgens mijn berekeningen binnen enkele secondes door heel Amsterdam en brengt een enorme schokgolf teweeg. De Vinkeveense plassen zouden leeggeblazen worden, een catastrofe voor heel Zuid-Holland. Ik ben geen accountant, maar dat is funest voor je begroting”.

Of de verschuivingen puur komen door de verzakking van de zwakke zandbodem wordt door anderen weer in twijfel getrokken. Geoloog Sara de Dolder zegt tekenen te hebben dat lithosfeer, ofwel aardkorst, verstoord is. Zij zegt dat het gaat om tektonische problemen. “De zandbodem in Amsterdam ligt al eeuwen vrij stabiel, daar verandert een project als dit weinig aan. Ik maak me meer zorgen over de continentale plaat. Die trekt heel langzaam noordwaarts, waardoor spanning opbouwt in de aardkorst. We hebben recentelijk al enkele ongewoon krachtige bevingen in Groningen gezien. Ik denk dat het epicentrum van de volgende beving recht onder Amsterdam ligt, en dat de Noord-Zuidlijn de breuklijn net dat ene zetje kan geven. Wat de beste oplossing is kan ik op dit moment niet zeggen. Maar in het ergste scenario hoeven Duitsers in de toekomst een stuk minder ver te reizen naar de Noordzeekust.”

Op wereldniveau zou de Noord-Zuidlijn ook desastreuze gevolgen kunnen hebben. Dat wordt bevestigd door natuurkundige Rolf Schenkel van de Universiteit Utrecht. Hij kwam een verontrustende ontwikkeling op het spoor. “De laatste tijd zien we steeds meer ‘gamma ray bursts’. Dit is een fenomeen wat je vaak ziet bij het ontstaan van nieuwe zwarte gaten. Bij de aanleg van een metro worden enorme hoeveelheden laagfrequente energie gebruikt. Ik denk, maar dat is maar een hypothese, dat het boren van de Noord Zuidlijn er voor kan zorgen dat een zwart gat ontstaat. Het is maar een kleine kans natuurlijk, maar je weet maar nooit. Mocht dat het geval zijn dan is de kans groot dat ons zonnestelsel door het zwarte gat opgeslokt wordt. Zoiets duurt overigens slechts 1.6*10^-24e seconde, dus daar voel je op zich niets van. Het goede nieuws is dat het verwachte formaat van dit zwarte gat kosmologisch gezien beperkt zal zijn, waardoor nabijgelegen sterren ongedeerd zullen blijven.”

Dat het ambitieuze project van te voren niet goed genoeg is doordacht, lijkt inmiddels duidelijk. Bovengenoemde scenario’s blijven natuurlijk hypothetisch en over de precieze gevolgen is nog weinig te zeggen. Het unanieme advies blijft in elk geval helder. Zorg voor genoeg water en voedsel, een helm, een zaklantaarn en voldoende lectuur om een flinke tijd door te kunnen komen. U bent gewaarschuwd.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Begrijp ik hier nou goed uit dat de darmbacteriën van Amsterdammers extra hardnekkig zijn, en dat Amsterdamse poep eeuwen later nog steeds stinkt?

• Reageer
gravatar

Jeetje! Is één zaklantaarn wel genoeg om een zwart gat te verlichten? Bereikt de lichtstraal je lectuur wel? Gaat de tijd in een zwart gat nou sneller of langzamer dan je gewend bent? Is het dus zo voorbij of duurt het eindeloos? Vragen, vragen…

• Reageer
gravatar

Druk, druk, druk en nog eens druk. We moeten dit en we moeten zo nodig dat. Het enige wat we moeten is het bemesten van de aarde. De beste actie is géén actie. Bedenk dat zelfs de ademtocht van een overigens lekker ruikende jonge blom, een orkaan op Jupiter zal veroorzaken.

• Reageer
gravatar

Geoloog Sara de Dolder ? Geoloog ? O..is ze nu opeens weer
Geoloog ? Sara de Dolder (of Gele Dollie) was in 1987
de voornaamste initiatiefneemster van Project Wap.
Een afsplitsing van de zgn “Vrije Piloten”. Project Wap
ging er van uit dat alles een tektonisch probleem is. Sara ging
ook de toonsoort van de sterren in kaart brengen als ik mij goed herinner Een soort interstellaire kwintencirkel. Ze woonde bij mij op de hoek. Pangeastraat .In de zomer werd ik gek van het geblokfluit. Ook “natuurkundige” Rolf Schenkel was vaak van de partij. Hij was toen nog hondenfokker. Kijk uit met die mensen. Niet op ingaan.

• Reageer
gravatar

Ik snap van het hele project niet zoveel.
Voorzover ik weet is Amsterdam-Noord een enigszins achtergebleven gebied, met arme mensen, weinig werkgelegenheid, weinig vertier en weinig perspectief.
Amsterdam-Zuid wordt juist gepresenteerd als een economisch rijk gebied, met banken, bedrijven en allerlei winstkansen.
Waaarom zou iemand die twee gebieden rechtstreeks met elkaar willen verbinden?

• Reageer
gravatar

@Kees22: de economische vluchtelingen uit Amsterdam Noord steken nu met gammele bootjes het water over in de hoop op een betere toekomst. Volledig onverantwoord, ik ben blij dat een ruimdenkende gemeente als Amsterdam hier een eind aan maakt.

• Reageer
gravatar

@Haes: daar zit iets in. De problemen van Amsterdam Noord moet je oplossen in die regio. Misschien heeft Purmerend nog een plekje – we zouden ze kunnen paaien door hun koolrapen aan te kopen.

• Reageer
gravatar

Het schijnt dat de tunnel speciaal ondergrond aan wordt gelegd omdat het niet tegen kwaad daglicht kan. Ik weet niet of dat echt zo is.

• Reageer
gravatar

Oh…..wat is dit verhaal geweldig…..haha

Die bacterien die als echt Rambo’s eeuwen overleven. haha. Dat er afval ligt…tuurlijk…..dat het er gaat stinken als je er een gat gaat graven….tuurlijk (denk maar aan veengas)
Maar dat dit de bevolking van Amsterdam gaat vernietigen…ach….kom op…

Dan die aardbevingen. Het kan allemaal. We hebben kleine aardbevingen gehad in Limburg, maar ook in Groningen. Nederland bouwt stevig maar is in principe niet berekend op grote aardbevingen. Dat kan een probleem zijn, maar van de ander kant is de kans ook uiterst klein dat er 1 voorkomt. Dat dit bouwproject de trigger kan zijn voor een aardbeving…..lijkt me stug……er wordt nu al zo veel gebouwd in Amsterdam en er is nooit sprake geweest van ook maar 1 verkeerde trilling die zo’n groot proces in gang heeft gebracht. Uiteraard kunnen trillingen wel lokaal voorkomen zodat schade aan bijv. een gebouw kan ontstaan.

En dan dat alles in de grond weg zakt….Alles kan zakken…..maar alles kan ook breken. Ik zie eerder dat de buis onder water loopt met water en grond, dan dat alles wegzakt.
Het kan best zo zijn dat 1 station verzakt, maar dat het ene verzakte station de andere de diepte in sleurt…pfff.
Daarnaast was het zo dat het bouw aan de Vijzelgracht is verzakt omdat de diepwand niet goed was uitgevoerd, niet vanwege de grond.
En dit kan maar zo weer gebeuren. 1000 keer gaat het goed en 1 keer gaat het fout. Dit is risicobeheersing en na de Vijzelgracht zal het toezicht zeker zijn aangescherpt, hopelijk wordt hiermee het risico kleiner dat er nog zo iets gebeurt.

Een dan het zwart gat in Amsterdam….hahah….in Rotterdam zullen ze dit waarschijnlijk wel een leuke hypthese vinden.haha Jammer dat ze dan zelf ook weg zijn.

Ik voorzie genoeg problemen, maar weinig van deze.

• Reageer