McDonald’s introduceert ‘McFuneral’

Fastfoodketen stort zich op uitvaartverzorging

Na het daverende succes van de kinderfeestjes heeft McDonald’s een nieuw gat in de markt gevonden: de uitvaartverzorging. Na een succesvolle proefperiode van een jaar in de Verenigde Staten lijkt Europa klaar voor de McFuneral, een uitvaart geheel verzorgd door ’s werelds beroemdste fastfoodketen.

“Het idee ontstond uit een dubbele vernieuwingsdrang”, aldus Albert van Meursen, directeur-vertegenwoordiger van McDonald’s in Nederland. “Enerzijds hadden we al te lang niets aan onze succesformule toegevoegd, dat begon te knagen. Anderzijds is in de Westerse wereld een groeiende behoefte aan alternatieve vormen van uitvaart, vormen die meer zijn toegespitst op de overledene in kwestie.” De Quarterpounder-foundation, denktank van de fastfoodketen, boog zich over de kwestie, met als resultaat het concept van de McFuneral.

De eerste plechtigheid vond plaats in februari 2008, in een filiaal in Sacramento in de staat Californië. De overledene was een gesneuvelde Irakganger. Het bleek een doorslaand succes. De plechtigheid trok honderden belangstellenden, onder wie mensen die de overledene niet eens kenden. Inmiddels is aan meer dan 4200 Amerikanen middels de McFuneral de laatste eer bewezen en voor het eerst sinds jaren kon het concern terugkijken op een jaar met stijgende omzet.

De plechtigheid is volgens van Meursen ‘gebaseerd op de degelijkheid en vertrouwdheid die mensen van McDonald’s gewend zijn’. Als eerste is er de gelegenheid tot condoleren en afscheid nemen van de overledene die, zoals contractueel afgesproken, gehuld gaat in een cape met de tekst ‘I’m loving it’. Vervolgens start de plechtigheid met het ‘vrije gedeelte’ waarin plaats is voor muziek naar keuze en toespraken van nabestaanden. Daarna volgt een toespraak van clown Ronald McDonald. Al naar gelang de voorkeur van overledene en nabestaanden bestaat de mogelijkheid straaltjes water uit zijn ogen te laten komen om de toespraak kracht bij te zetten. Ronald McDonald eindigt zijn toespraak met het struikelen over zijn eigen schoenen, dit met het doel ‘een losse sfeer te creëren, teneinde de niet zelden als te bruusk ervaren overgang naar de koffie-en-broodjes-fase wat soepeler te doen verlopen’. De koffie en broodjes zijn overigens vanzelfsprekend bij de McFuneral vervangen door de bekende producten van de fastfoodketen.

Van Meursen verwacht dat de uitvaart van McDonald’s rond het begin van de zomer in Europa zijn intrede zal doen. Op dit moment is hij druk in conclaaf met het filiaal aan de Oude Gracht te Utrecht, dat medio augustus voor de Nederlandse primeur moet zorgen. “De bedoeling is dat binnen een jaar ieder filiaal van de fastfoodketen voor uitvaartplechtigheden moet kunnen worden ingehuurd”, aldus de topman. “Daarnaast willen we de McDrives beschikbaar stellen voor klanten die het hele gedoe zo snel mogelijk achter de rug willen hebben.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Dat namen ze vandaag in Best wel erg letterlijk. Daar was een schietpartij op het parkeerterrein van de plaatselijke Mac.

Reageer
gravatar

Reeds was het voornamenlijk Dood, dat al door de beruchte Dubbele Pisboog geserveerd wordt. Per soon lijk zou ik er voor willen pleiten, het hele gedoe in één keer goed te doen: Bouw één heel grote kist, schuif die om het fastvod-restaurant en stel het ter aarde. Dit zou idd met elk van de filialen dienen te gebeuren.
De verenigde staten hebben een nieuwe leider. Nu nog een nieuwe voedselbereider.

Reageer
gravatar

Uitstekend plan! McDonalds moet leuk zijn voor jong, oud en dood.

Reageer
gravatar

Briljante actie van de Maclieden! Hopelijk komt het initiatief snel naar Nederland. Ik zoek namelijk naar geschikte locaties voor mijn workshops ‘gedenk te sterven’, waarbij de deelnemers aan de hand van hun eigen (proef)begrafenis uitgenodigd worden te reflecteren op hun leven én op hun sterfelijkheid, opdat zij meer in contact komen met wat werkelijk van waarde is voor hun eigen leven en voor het mens-zijn in het algemeen. Wat denken jullie, zou de MacFuneral te porren zijn voor samenwerking?

Reageer
gravatar

Ik zie toch kansen voor de McFuneral. Zeker met de huidige kredietcrisis, een uitvaart is immers een dure aangelegenheid. De Mac kan de kosten drukken door de kisten te fabriceren van hetzelfde “schuim materiaal” als de hamburger doosjes!

Daarnaast kan het voor de kinderen ook fijn zijn om afscheid te nemen van geliefden in een vertrouwde omgeving. Gedacht kan worden aan een Happymeal in rouw uitvoering en een ballenbak met enkel zwarte ballen.

De sfeer in de restaurants is trouwens nu al uitermate geschikt voor een uitvaart. Er hangt vaak een graf stemming, het personeel kijkt uiterst treurig en de kwaliteit van het eten komt vaak overeen met het “kleffe” cake principe.

Reageer
gravatar

Ik denk dat het in Nederland geen succes gaat worden. Niet omdat het niet bij het publiek in goede aarde zou vallen, maar voornamelijk dat minister Klink er een stokje voor zal steken, met het argument van het verbod op koppelverkoop. Het is tenslotte algemeen bekend dat het fastfood van de bewuste keten tevens een enkele reis met sneltreinvaart richting kerkhof inhoudt.

Reageer