Cc Caribb

KLM stapt over op gerecyclede suikerzakjes

Hartman: ‘KLM geeft altijd het goede voorbeeld’

Algemeen Directeur Peter Hartman van KLM kondigde afgelopen maandag een ‘baanbrekende innovatie’ aan toen hij in een persbericht kon melden dat de complete KLM-vloot overstapt op gerecyclede suikerzakjes. “Na de berichtgeving rondom de klimaattop op Bali zag ik het licht: onze mooie blauwe maatschappij moet groen worden.”

De zakjes zullen in een pilotproject eerst op de intercontinentale vluchten worden ingevoerd, en bij gebleken succes ook op de rest van de vluchten. In het projectplan Van Zwarte Zwaan Naar Groene Duif worden ook andere producten als vochtige doekjes, luchtziektezakjes en de glossy Holland Herald als kandidaten genoemd om op termijn milieuvriendelijk te worden ontwikkeld.

Analisten zien in de aankondiging een meesterlijke zet. De luchtvaartmaatschappijen zitten de laatste jaren in de hoek waar de klappen vallen en deze week werd zelfs gedreigd met een onderzoek naar kerosinebelasting, voorgesteld door PvdA, SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66 en de ChristenUnie. Beursanalist Gerard Diederik van der Tuyn ziet dan ook geen toeval in de aankondiging van de KLM. “Hartman weet waarmee je scoort op de huidige markt. Een zo duidelijke opoffering voor de verbetering van ons milieu valt goed bij klanten.” De beurskoers van KLM steeg dan ook 6% op maandag.

Een kleine teleurstelling zat besloten in het feit dat niet de hele Air France-vloot tevens overgaat. Deze zit nog 10 jaar vast aan een contract met de Franse fabrikant Groupe Ahlstrom, die helaas niet voorziet in gerecyclede producten. Het voorstel om de bedrijfskleur blauw daadwerkelijk door groen te vervangen zal op de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering aan bod komen. Hartman verwacht echter dat dit een hamerstuk zal zijn, zeker nu Alitalia wellicht binnenkort wordt overgenomen door Air France-KLM.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

In samenwerking met Simyo

Jeroen heeft voor elke bacterie een lifehack

Doe mee met de winactie en maak kans op je eigen Simyo Phone Wash. Simyo. Jij blij, wij blij.