Basisscholen moeten in speciale lessen voorlichting gaan geven over de Nederlandse grammatica. Dat zegt Jan van Straten, hoogleraar pedagogiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Volgens Van Straten krijgen kinderen op steeds jongere leeftijd te maken met grammatica: “Het is echt een probleem van de huidige tijd. Er komen steeds meer taalkundige prikkels op onze jeugd af en de vraag is of we ze daar goed op voorbereiden. Met goede voorlichting maak je kinderen bewust van het feit dat er zoiets is als grammatica en dat je daar op een goede manier mee om moet gaan.”
Leraren zien niets in het voorstel. Janneke de Graaf, PABO-studente en stagiaire op basisschool Aurora Borealis in Druten: “Het is niet in het belang van de scholieren om allerlei exotische cursussen te gaan geven. Dan kunnen we onze kinderen net zo goed leren hoofdrekenen met Arabische cijfers.”
Ook Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond, is bang dat andere vakgebieden ondersneeuwen als taalkennis een apart vak zou worden: “Grammatica is leuk, maar basisscholen moeten wel gewoon aandacht blijven geven aan voedselveiligheid, esoterie, drugs, de risico’s van sociale media, handenarbeid en de gevaren van Duits.”
Van Straten denkt dat leerlingen op latere leeftijd veel voordeel kunnen hebben van betere taalkennis: “Steeds meer sectoren maken in hun communicatie gebruik van grammatica. De komende jaren zul je zien dat werkgevers alleen nog mensen aannemen die gewend zijn om met grammaticale regels om te gaan.”
Dresscher ziet vooralsnog alleen nadelen: “Als je echt een lesprogramma over taalkennis zou invoeren, houd je geen tijd meer over voor de cursus mindfulness en voorlichting over seksuele diversiteit. Op die manier creëer je een generatie van homofobe taalpuristen die niet in balans zijn met zichzelf.”
Ik snap trouwens niet waarom al die lessen op school gegegevn moeten worden. Waarom doen ze dat niet gewoon in het klaslokaal? Of beter nog gewoon thuis. al dat woon-school verkeer is ook nog een slecht voor het mileu
Grammatica zou een onderdeel kunnen worden van “Risico’s van sociale media”. Je wordt gewoon afgemaakt tegenwoordig als je “Wat ben jij een looser” met 2 o’s schrijft, of als je een apostrof te veel of te weinig gebruikt. Als hoofdvak is grammatica sinds de spellingcontrole natuurlijk al lang overbodig, net zoals wiskunde afgeschaft kan worden nu we allemaal rekenmachine’s en computer’s hebben.
Inderdaad Opa, de kids kunnen beter Gammatica krijgen. Kan ik ze eindelijk eens om een boodschap sturen zodat ze met de juiste lengte schroefjes en kleur verf thuiskomen.
Behalve dat je niets aan Word-spellingscontrolle hebt wanneer het om ‘bedoelt’ of ‘bedoeld’ gaat, aangezien beide vormen bestaan en Word moeite heeft met grammatica.
Haha, briljant.
U refereert aan uzelf in de derde persoon in die bijzin die u zou moeten onderscheiden van de meer grammaticaal dan seksueel voorgelichten. “heb” zou dus wellicht vervangen moeten worden door “heeft”, en “ik” door “mijzelf”. Academicus me hoela.Tralala
Rob,
Het antecendent van de bijzin “, die … genoten heb” was “ik”, een eerste persoon enkelvoud. Het gebruik van “heb” is even correct als dat van “zijt” in “onze Vader, die in de hemelen zijt”. Daar gaat uw hoela.
De nominatief “als ik” is, als onderwerp van de zin, correcter dan de accusatief “als mijzelf”. Dus ook geen tralala.
U had mij nog wel terecht lastig kunnen vallen over de bepaling “met mijzelf”. Aangezien het onderwerp van de hoofdzin “een ‘homofobe taalpurist'” was en niet “ik”, zou het juister zijn om “zichzelf” te schrijven. Maar dat miste u dan dus weer.
Vivat academia! Vivant professores!
Nee! De vorm ‘als ik’ is correct, aangezien men hier nominatief moet gebruiken in plaats van accusatief.
Voorbeeld: hij is groter dan ik (ben) » … een taalpurist (zo)als ik (ben)
De vorm ‘heeft’ heb je overigens wel gelijk in.
Een bijzin geldt als aparte zin, met een eigen gezegde. Het werkwoord moet dan ook congrueren met het onderwerp.
Het onderwerp in de zin is in dit geval ‘die’. Het betrekkelijk voornaamwoord ‘die’ is nooit een eerste persoon enkelvoud, ook al slaat het terug op ‘ik’.
Vergelijk:
– Ik heb
– Die heeft
– Die heb
De derde vorm kan niet voorkomen.
In de zin “Er is dus nog hoop dat een “homofobe taalpurist” als ik, die meer grammaticale dan seksuele voorlichting genoten heb, wellicht in balans is met mijzelf.” slaat het gezegde ‘genoten heb’ dan ook niet terug op ‘ik’, maar op ‘die’.
Gelukkig staat er in die laatste zien geen komma voor “die”. Er is dus nog hoop dat een “homofobe taalpurist” als ik, die meer grammaticale dan seksuele voorlichting genoten heb, wellicht in balans is met mijzelf. Of wist Dresscher misschien niet hoe hij een uitbreidende bijzin moest maken?
En waarom geen arabische cijfers? Moeten we terug naar de romeinse, of zo? Mijn computer is anders veel beter met de arabische cijfers, dank u vriendelijk.
Er wordt weer geen rekening gehouden met de groep mensen die van hun geloof niet aan grammatica mogen doen vóór ze meerderjarig zijn! Alles ‘moet kunnen’ tegenwoordig, maar is dát nou democratie?
Scholen mogen geen exotische cursussen geven als grammatica en hoofdrekenen met Arabische cijfers, maar wel exotische namen als Aurora Borealis hebben. Dat kan toch geen basisschoolkind spellen! Daar zou eens wat aan gedaan moeten worden.
Gelijk heb je: wat is er mis met goed-Hollandse namen als ‘Pinkeltje’, “Knipscheer’, ‘Avondrood’ en ‘Morgenrust’?
Zijn dat Hollandse namen?
Ik dacht altijd dat het gewoon Nederlandse namen zijn.
ut Gielguorde, it Maitijdslibbe, de Tiggeldobbe, de Klumpert ….
Quote “Janneke de Graaf, PABO-studente en stagiaire op basisschool Aurora Borealis in Druten: “Het is niet in het belang van de scholieren om allerlei exotische cursussen te gaan geven. Dan kunnen we onze kinderen net zo goed leren hoofdrekenen met Arabische cijfers.”
Tja, gewoon nederlands en rekenen leren is niet te doen, is ook niet nodig, die kinderen kunne naltijd nog naar de PABO. En lesjes klei-en en jezelf ontdekken geven.
Dat “alles begint met taal” een speerpunt is in het overheidsbeleid, vergeten we maar even. Het benul om te beseffen dat hoofdrekenen, rekenen in taal is, in gedachten werkend met getallen, ongeacht schrift, is er blijkbaar niet. Net zo min alshet besef dat we in ons schrift júist arabische cijfers gebruiken (Weet juf nog de oorsprong van het getal “0”? ).
Mogelijk is juf in de war met het rekenen in Romeinse cijfers. Tj, tegenwoordig leren de kinderen dat pas in groep 8. In mijn tijd was dat de derde klas.
“Nederland, Kennisland”; afgegleden tot in dit dal, hebben we nu een extra lange weg te gaan…..
Google nou eerst eens op aurora borealis druten en lees voor de gein eens de disclaimer …?
En gebruik nooit een speerpunt van met meel in de mond sprekende politici als voorbeeld?
Als je grammaticale fouten wilt voorkomen, kun je
a) kinderen grammatica bijbrengen,
b) grammatica afschaffen.
Optie b is de weg van de minste weerstand en zal door de zachte heelmeesters van deze tijd verkozen worden.
Optie b is allang verkozen, meneer Logicus. Zie verder de bijdrage van mijn dochter op dertien.
Overigens lijkt mij, dat u ongeschikt bent voor een politiek métier. Lees mijn dochter hierover onder >>18 en de reactie hierop van Geblondeerde Geert.
Oma, ik ambieer geenzins een politieke carrière. Hoewel ik mijzelf grammaticaal degelijk onderlegd acht.
Dat zijn wel heel ambitieuze plannen.
Waarom pleiten voor correcte grammatica als mensen tegenwoordig niet eens meer fatsoenlijk kunnen spellen?
Bravo Driek,
Er zijn helaas nog maar weinig jongelui zoals jij, die het woord “spellen” nog kennen, ondanks de kolossale commerciële druk om het woord “games” te gebruiken.
ik zelf heb hier ook heel erg veel last van ik heb op een vrije school gezeten waar ik wel heb geleerd hoe ik mijn naam moet dansen maar interpunctie is er bij ingeschoten
Ben ik nou zo slecht geinformeerd of zijn jullie gewoon achterhaald? Bedoel dit gebeurt toch juist al jaren op die zogenaamde scholen? En of het helpt valt dan te betwijfelen? Zou zeggen: laat die kinderen liever vrij en het zelf uitzoeken? Wordt het vast veel creatiever van? Vele vragen maar hebben jullie enige antwoorden??????
Kijk, dát is nou het effect: vragen, vragen, geen antwoorden en zin die zelf te bedenken: weg met de creativiteit.
U heeft op zo’n nieuwlichterijschool met grammaticagehamer gezeten, wed ik?
Als argumentatie gebruik maken van een drogreden. Klassiek. Dat moet dan in de toekomst les gaan geven.
Daantje, Daantje, Daantje toch,
“Argumentatie” en “drogreden”!
Ventje, wil je niet zulke moeilijke woorden, waarvan de betekenis jou ontgaat, in de mond nemen!
Als je erg goed je best doet voortaan, kun je over een paar jaar misschien naar de middelbare school. Haal je daarvan een diploma, wat ik betwijfel, en ga dan Nederlandse taal studeren aan een universiteit, maak je in het vierde jaar kennis met deze woorden. Ten minste als je logica als afstudeervak kiest.
Ja, dat zegt u nou wel juf, maar ik heb juist vorige week voorgesteld om te bezuinigen op zo’n overbodig vak als Logica. Met name ik en mijn medepolitici maken daarvan allang geen gebruik meer.
hoogleraar Psychisch erg ziek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Totaal gestoord die gast Niks geen Turks of Chinees op lagere scholen. We leven in godverdomme Nederland.
Ja, dat laatste kun je wel zeggen met al die mensen in Nederland die het verdommen om naar de kerk te gaan.
An mijn kind geen polenaise: hij zit op school omdat ik me eigen leven wil hebben en dan kan ik dat pestjoch niet de hele dag om me heen hebben. Hij mot daar gewoon wat leren zodat tie later de kost ken verdienen en niet bij ons ze hand op gaat houden. Zo! En ik wil geen woord meer horen over die moderne linkse fratsen die wij als hardwerkende hollanders motten betalen.
De jeugd leert de taal tegenwoordig na schooltijd tijdens het hangen achter de televisie, achter de computer en op straat. Geen wonder dat kinderen van tegenwoordig een mengeling van Goois, Amerikaans-Engels en straattaal spreken.
hahaha. Erg leuk!
Dank je wel.
Ik ben nog afgestudeerd aan een degelijke Kweekschool voor Onderwijzers. Ik heb zelfs nog mijn hoofdakte gehaald.
Wij kregen nog gedegen les in fonetiek, morfologie, syntaxis, semantiek, stilistiek, idioom en lexicologie in de Nederlandse, Franse, Duitse en Engelse taal. Dit zijn de kernvakken die noodzakelijk zijn om goed taalonderricht te kunnen geven.
De Pedagogische Academie is een aanfluiting. Het is zonder meer bespottelijk, dat de genoemde kernvakken totaal ontbreken! Ik vraag mij af wat ze daar eigenlijk nog wel leren. Rekenkunde, algebra, meetkunde, goniometrie, stereometrie, analyse, kansrekening en statistiek ook al niet meer heb ik begrepen.
Geen wonder dat onze kindertjes tegenwoordig als vingertellers en half-analfabeten in de brugklas terecht komen. Het hoger onderwijs klaagt steen en been dat het voorgezet onderwijs deze enorme achterstand niet meer kan wegwerken, zodat onze afgestudeerden de risee van de wereld zijn.
Waar moet dat heen, nu de overheid nog meer wil bezuinigingen? Als dan de vakken westerse wereldoriëntatie, esoterie, agogie, corpulentie, homeopathie, seksuologie, adhdologie, googlogie, gamelogie, kunstzinnige vorming voor dummy’s en onderhandelen met ouders ook gaan verdwijnen, blijft er toch niks meer over!
Tja, misschien is kinderarbeid wel een oplossing. Terug naar de Middeleeuwen.
Als je naar de studietijden kijkt van veel van onze bewindslieden verbaast je niets meer.
Zelfs de titel is grammaticaal incorrect:
Scholen is het enige werkwoord is de zin, er komen twee voorzetsels in voor. Voor en voorlichting is dubbel, die kun je samenvoegen. Voorlichting is duidelijk een lijdend voorwerp, en pleidooi is enkelvoud.
De stam van scholen is schol en zonder l in kofschip is het ‘d’.
De correcte titel is dan:
Grammaticaal pleidooi schold op voorlichting.
Q.E.D.
Verdraaid, u heeft gelijk! Nu begrijp ik ook ineens waar het artikel over gaat…
Overigens vertelde mijn tante mij onlangs dat zij vroeger op school ook “grammatica had gehad” (ik interpreteer dat als “men heeft mij ook grammaticale voorlichting gegeven”). Daarom weet ik niet of het wel zo’n goed idee is.
Juist een homofobe taalpurist zou moeten weten dat zo iemand een homovijandige taalzuiveraar heet…
Gelukkig! Er zijn ook mensen die het wel snappen!
BOOS! natuurlijk het levende bewijs voor de juistheid van de redenering van Michiel onder reactie 9. Een moeder die niks van de grammatica heeft opgestoken en toch zelf zo goed grammaticaal onderlegd zijn. Drie hoeraatjes voor BOOS!!
Dan kunnen we ze net zo goed leren hoofdrekenen met Arabische cijfers! 😀 Zo exotisch, die getallen van ons! 😀 Bwahahahaha bonuspunten voor die Janneke de Graaf, gewoon een domme opmerking het Internet op slingeren en niet nadenken verder. Laat die onze kinderen straks maar les geven, dat komt helemaal goed dan!
1234567890 – Arabisch ook weer geleerd. Nu nog rekenen en dan mag ik ook weer naar school..
Ik vind het wel raar dat je Duits kunt studeren zonder de gevaren te kennen. Een prima artikel overigens. Ik werk in het basisonderwijs en ben blij dat de regering wil dat we zoveel tijd steken in voedselveiligheid, esoterie, drugs, de risico’s van sociale media. Want alle hedendaagse problemen van de maatschappij los je ten slotte alleen op de basisschool op. Op deze manier worden ander mensen er niet mee lastig gevallen en draagt tenminste ook niet iedereen verantwoordelijkheid voor de maatschappij. Dat zou me toch een zootje worden.
Oplichter, fraudeur, leugenaar, oplichter, zwendelaar dat je bent!
Ik vind sowiezo dat kinderen vanaf hun geboorte door de overheid moeten worden opgevoed. Het is toch duidelijk dat ouders er niets van bakken, dat lees je elke dag in de krant. Alleen de school kan voldoende aandacht geven aan alle maatschappelijke themas en zaken waarvan we samen roepen “daar zou het onderwijs meer aandacht aan moeten schenken”. Dus gewoon afschaffen dat opvoeden als hobby van ouders, en aan professionals overlaten! Boter bij de vis! (Oh ik vergeet nog de cursus “correct gebruik van spreekwoorden”)
Ah, een waar woord! Zongen de ouden niet reeds ‘Teach your children well’?
http://www.youtube.com/watch?v=wx4AATLY7L8
en speciaal voor Rianne de tophit van onze tijd op de opleiding:
http://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U&feature=related
Het gevaar dreigt van een onherstelbaar beperkte geest als te vroeg begonnen wordt met grammaticale raamwerk op te leggen! Ernstig!
waarom dingen leren wanneer je het toch ken googlen?
Alles wat je niet op een iPad leert, is van nul en generlei waarde en hoeft daarom niet op scholen onderwezen te worden.
Wat een ongeloofluk gramatticaal correct articel weer! Dit falt me tog teegen van een kwallitijdskrant als de Speld.
Of die kinderen de regels van de grammatica foutloos kunnen toepassen maakt me niet zo veel uit, maar gezien de 2 bovenstaande reacties lijkt het me wel verstandig het verschil tussen spelling en grammatica uitgebreid aan de orde te laten komen.
ik verschil hebben tussen spelling en grammatica gehad hebben nooit. Het natuurlijk niet nodig is, natuurtalent iedereen zegt op twitter tegen mij! Wonder grammaticaal. niet spelling zo goed.
Perzoonlijk is ik daar geen foorstander fan.
Afschaffen, die grammatica! Wordt allemaal betaald van onze belanstingcenten!
Wat is dat nou weer voor iets raars, de gevaren van Duits????!!! Ik studeer Duits en zie geen gevaar hoor!
Heel raar dat al die andere onderwerpen voorrang krijgen, maar dat vervolgens de taal verloedert. Juist een kind tot ong. 7 jaar kan alle vormen van grammatica foutloos leren en in die leeftijdsfase is het dus belangrijk dat de taal goed aangeleerd wordt. Daar hebben ze later heel veel aan! Ik vind de dingen die Dresscher zegt echt enorm grote onzin!
Rianne, Misschien is het een goed idee om eerst voorlichting te geven over grammatica, en daarna pas te beginnen over Duits?
Jij ook, goed lezen wat er staat. En hoezo grammatica beheersen als je maar 140 tekens nodig hebt? Kul dus.
Sarcasme wordt op de Duitse afdeling van de universiteit vast niet onderwezen…
Ik denk dat er allereerst maar eens een cursus moet worden georganiseerd m.b.t. De Speld.
Enige vorm van satire ontgaat een aantal mensen hier.
De Algemene Onderwijs Bond heeft natuurlijk gelijk in deze. Met name de gevaren van het Duits verdienen natuurlijk veel meer aandacht dan zoiets marginaals als grammatica.
Nee nee nee, GOED lezen!! Er staat Duits, niet HET Duits.
Duits: die bolle onzinliedjeskwelert, weet u wel?
Die bolle onzinliedjeskwelert, was dat niet Frans?
Ik denk dat Linda Duits is bedoeld.
als mijn zoon ook maar 1 minuut mindfullnes op school krijgt zonder dat ik het weet, haal ik hem van school – en al helemaal als daar 1 minuut of meer taalonderwijs mee verloren gaat…..wat een kul
Toch zou die mindfulness best van pas komen: dan zou hij zijn vader er op kunnen wijzen dat het publiceren onder je email adres nu niet echt slim is…..
Spreekt Frans Duijts Engels?
Geen idee: versta geen woord van die jongen.