Concertgebouworkest speelt alleen maar covers

“Luiheid elite buitenproportioneel gesubsidieerd”

Het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) speelt eigenlijk alleen maar covers. Dat is de conclusie van het promotieonderzoek van Eva Störing-Biedeman, muziekwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens de promovenda zijn haar bevindingen exemplarisch voor de hele klassieke wereld, die al decennia gedomineerd wordt door ‘conservatisme, apathie en verouderingsdrang’. De Socialistische Partij is geschokt door het onderzoek en zegt dat deze ‘absurde creatieve armoede’ niet langer betaald mag worden door de gewone man.

Störing-Biedeman onderzocht het 21ste eeuwse repertoire van het Amsterdamse orkest grondig en komt in haar proefschrift ‘C’est chic: Uit de oude doos’ tot opvallende conclusies. Zo bevat de agenda van het Concertgebouworkest in november onder andere stukken uit Mahlers tweede symfonie, Mozarts Zauberflöte en twee covers van Mozarts 21ste pianoconcert. Die stukken zijn bij elkaar 785 jaar oud en alleen al in de 21ste eeuw in de Europese Unie zo’n 21.346 keer gespeeld. Volgens Störing-Biedeman zijn populaire popnummers als Over the Rainbow, Knockin’ on Heavens Door, Summertime en Hallelujah van een maagdelijke frisheid in vergelijking met de routinekeuze van het KCO. “Je kunt het vergelijken met een prostituee die zichzelf op hoogbejaarde leeftijd nog steeds een slag in de rondte werkt” aldus de onderzoekster.

Tweede Kamerlid Arda Gerkens, woordvoerder van de Socialistische Partij op het gebied van popmuziek, is woest naar aanleiding van Störing-Biedemans onderzoek. Gerkens: “In de populaire muziek zijn coverbands gedoemd tot de zijlijn van bruiloften en bedrijfsfeesten, maar in de zogeheten ‘hogere kunsten’ wordt deze fantasieloosheid al decennia op de been gehouden met overheidssubsidie. De belastingbetaler draait er weer voor op!”

Het onderzoek tekent volgens Gerkens ‘de luiheid en gezapigheid van klassiek Nederland’. “Alleen in Brunssum is een klein orkest dat enkel eigen composities speelt. En dat orkest bestaat hoofdzakelijk uit kinderen, waarvan een aanzienlijk deel met een verstandelijke handicap. Zo’n orkest repeteert al jaren iedere woensdagmiddag zonder rijkssubsidie in het buurthuis. Dan is het toch schrijnend om te zien dat de grootverdieners van het  KCO in een potentieel volkspaleis op het Museumplein iedere week hetzelfde trucje mogen doen voor de ingedutte elite?”

Financiële beperkingen mogen volgens Gerkens nooit een reden zijn voor een gebrek aan ontplooiing.  “Maar dat financiële rijkdom creatieve armoede stimuleert is natuurlijk crimineel.” Toch is Gerkens niet verbaasd over het promotieonderzoek. “Het Concertgebouworkest is niet voor niets ‘koninklijk’. Dat is een meer dan geschikte titel. Het Koninklijk Huis is ook al zo’n instituut dat al meer dan honderd jaar zonder enige visie, originaliteit en eigen verdiensten de geldkraan des volks opendraait en alles door het koninklijk afvoerputje laat wegstromen.”

Parttime hoogleraar Economie van de Muziek Bert Bokhoven heeft geen artistieke bezwaren tegen de keuze van het KCO en is zelfs blij met een Brandenburger Concert op zijn tijd. Wel heeft hij enige ethische bezwaren vanuit protectionistisch oogpunt. Bokhoven: “Het gesubsidieerd spelen van Europese componisten is zeer nadelig voor de concurrentiepositie van componisten in opkomende Afrikaanse economieën. Die krijgen zo nauwelijks een voet aan de grond in de Europese concertzalen. Bovendien worden gesubsidieerde uitvoeringen van Europese componisten vooral in de zomermaanden onder de noemer van ‘een wereldtournee’ tegen dumpprijzen verkocht in Afrika en Latijns-Amerika.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

hahahaha, wat een flauwekul-artikel. mocht dit echt serieus bedoeld zijn, stel ik voor onze universiteiten eens onder de loep te nemen en te kijken waar daar eigenlijk het geld heen gaat, want dat zoiets serieus genomen wordt vind ik eigenlijk om dood te lachen!!

Reageer
gravatar

Niet te geloven, zoveel onzin heb ik zelden bij elkaar gezien… als dit geen heel vroege 1-aprilgrap is dan vraag ik mij af hoeveel overheidssubsidie wel niet is gaan zitten in de zogenaamd wetenschappelijke onderzoeken van deze promovenda… als dit soort idioten al een doctorstitel mag gaan voeren begin ik te begrijpen waarom zo langzamerhand ons cultuurlandschap verwoestijnt…

Reageer
gravatar

Ja en dit doen ze ook vooral in het buitenland en niet op de Nederlandse podia… oh ja moderne klassieke piep kraak muziek van deze eeuw trekt vast volle zalen…waarom staat Bohemian rhapsody an Queen nog steeds op de #1 plek? omdat goede muziek tijdloos is… het is zeker belangrijk waaraan we geld uitgeven, maar cultuur moet(punt)… hoeveel heeft dit grondige onderzoek eigenlijk gekost? …

Reageer
gravatar

Het is natuurlijk erg schadelijk wat Eva Störing-Biedeman schrijft, maar om dan in doodsbedreigingen uit te barsten is ook zo… fantasieloos. Typisch Nederlands. Cultuur-armoedig.

Er zijn toch heel veel moderne martelmethoden toe te passen?

Reageer
gravatar

Wat mij droevig stemt aan deze hele affaire is dat het kennelijk steeds moeilijker wordt voor mensen om werkelijk grondig te lezen en daar conclusies aan te verbinden… Wellicht dat een vervolgonderzoek door Drs. S.A. Tire meer opheldering verschaft…

Zucht… Ik zou nu zoveel kunnen schrijven, maar ik vrees dat dat ook niet meer helpt. Het nederlands publiek wordt steeds kortzichtiger en is zo droog als een cracker…

Iemand nog jus?

Reageer
gravatar

Het is logisch dat het Concertgebouworkest de beste van de wereld is. Nederland is namelijk kampioen innovatieloos kopieren en nadoen!
Ik zou ze graag eens A day in the Life horen spelen, zou misschien al een doorbraakje zijn.

Reageer
gravatar

Succesje, deze! Mijn complimenten voor de heer van Rokus’ duidelijke uiteenzetting. Ik twijfel echter nog of dit ook betekent dat Geert Wilders in feite nooit een allochtoonloze zondag organiseerde, wat ik zou betreuren. Prof. van Rokus, wellicht kunt u dat ook eventjes uitzoeken?

Reageer
gravatar

Van Rokus kan in ieder geval niet gezegd worden dat hij een 9 tot 5 mentaliteit heeft. 17.56 nog achter het bureau, chapeau!

Reageer
gravatar

Zie je wel, iedereen blijft het bestaan ontkennen van die arme Eva Störing-Biedeman, en voor haar leven moet nu echt gevreesd worden – onder een bus gekomen misschien?

Reageer
gravatar

Geachte professor Rokus,

Ik schrik niet snel meer van wat ik op het wereldwijde web zie, hoor en lees. Zowel de plotselinge kaalheid van Gerard Joling als de matige online streaming van Eric Whitacres Opera Electronica (geen cover!) deed mij slechts de schouders ophalen. Uw reactie daarentegen liet mij niet onberoerd. Zou u alstublieft een uitgebreide analyse over de inhoud van De Speld willen schrijven, want ook ik weet niet meer wat ik moet geloven.

Reageer
gravatar

Ik heb de administratie van de busmaatschappij waar ik voor werk eens even aan het zoeken gezet. Noch onder de abonnementhouders, noch onder het personeel, zelfs onder de beboeten of onder hen die met de klantenservice contact hebben opgenomen is de naam Rokus de Groot bekend. Gevreesd moet worden dat de gebruikte naam van de respondent in deze een pseudoniem is van iemand die zo anoniem wil blijven, dat die zelfs niet als anoniem bekend wenst te staan.

Reageer
gravatar

Ruth Willems schreef in de internetpublicatie ‘De Speld’ het artikel ‘Concertgebouworkest speelt alleen maar covers’.
(2 november 2009 , Kunst & Wetenschap).

Hierover de volgende opmerkingen.

1. ‘De Speld’ liijkt mij een satirische internetpublicatie. (‘De Speld’ meldt zelf een uitgave te zijn van ‘Netelige Kwesties Crossmedia Publishing’). Het eerste deel van de ondertitel ‘Jouw Vaste Prik’ lijkt daar ook op te wijzen. Het tweede deel van de ondertitel ‘voor Betrouwbaar Nieuws’ moet ironisch opgevat worden. Dat zal al snel blijken uit de volgende punten.

2. Eva Störing-Biedeman is niet bekend bij muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, evenmin als het genoemde promotie-onderzoek c.q. de dissertatie ‘C’est chic: Uit de oude doos’.
Het is goed mogelijk, gezien het karakter van ‘De Speld’, dat deze mevrouw een verzinsel is. Ik heb op het internet geen verwijzingen naar haar of naar haar onderzoek gevonden, behalve dan weer in verband met ‘De Speld’ zelf.

3. De titel ‘Concertgebouworkest speelt alleen maar covers’ (een zogenaamde conclusie van het proefschrift) is je reinste onzin. Een ‘cover’ is een begrip uit de populaire muziek, en wordt gebruikt voor een bewerking van een bestaand nummer door een andere artiest dan de componist/uitvoerder die het oorspronkelijk schreef of uitvoerde. In de westerse klassieke muziek speelt de cover-praktijk nagenoeg geen rol. Uitzondering is wanneer een hercompositie plaatsheeft van een bestaand werk met een dergelijke originaliteit dat de resulterende compositie als een zelfstandig werk wordt behandeld. Vergelijk de bewerkingen door Johann Sebastian Bach van Vivaldi-concerten.
Wat in de westerse klassieke muziek wèl gebeurt, is het uitvoeren van in muzieknotatie overgeleverde werken. Muzieknotatie laat zoveel open, dat elke uitvoering daarvan uniek is. Daarom is klassieke muziek na eeuwen nog vitaal: er is steeds ruimte voor nieuwe interpretatie. Het uitvoeren van deze muziek is dus een uitgesproken creatieve activiteit.
Als Eva Störing-Biedeman en haar proefschrift al zouden bestaan dan is zij totaal niet op de hoogte van de westerse klassieke muziekpraktijk. Ik denk dat geen enkele universiteit dit ondoordachte en ongeïnformeerde geschrijf zou accepteren.

4. Als kennelijk bezwaarlijk wordt in het artikel en proefschrift aangemerkt dat door het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) uitgevoerde werken een bepaalde ouderdom hebben. Waarom dat bezwaarlijk zou zijn wordt totaal niet beargumenteerd. Stel je voor dat in de literatuur en filosofie geen oudere werken mogen worden gelezen dan die na 2000 zijn geschreven. Even absurd is het om een dergelijke eis aan de muziekpraktijk te stellen. ‘Ouderdom’ is een misplaatst idee als het om kunstwerken en ideeën gaat: zulke ideeën en werken kunnen volop vitaal zijn of worden, vooral door de steeds weer nieuwe interpretaties ervan, zoals in muziek.
Overigens wordt in artikel (en mogelijk ook proefschrift) gemakshalve totaal voorbij gegaan aan het première- en compositieopdrachtbeleid van het KCO.

Rokus de Groot
hoogleraar muziekwetenschap
Universiteit van Amsterdam

Reageer
gravatar

Staande ovatie voor deze uiteenzetting.
Daarover gesproken: wanneer mogen we een dergelijk epos verwachten over staande ovaties?

gravatar

Het falt mij meervuldig tijdens besuchen aan die Concertgebau op dat de solisten allen van buitenlandse afkomst sein. Meervuldig ook niet Arisch.
Het is onbeschrijpelijk dat asielzoekende menschen gein verblijfsvergunnung kreigen en deze muziker menschen die allein covermusic spielen wel in Niederland bleiben mogen.

Het is mei een grot raadsel!

Reageer
gravatar

@33: Klopt, Dr. Störing-Biedeman is zelfs al niet meer te vinden in het medewerkersoverzicht op de website van de UvA. Niets op google, niets op hyves, het is ongelofelijk hoe snel de klassieke-muziek-illuminati iemand volledig van de aardbodem kunnen laten verdwijnen. En dat alleen maar om wat ongewenste conclusies in een proefschrift dat niemand leest… Beangstigend gewoon…

Reageer
gravatar

Bij Muziekwetenschap aan de UvA zijn deze mevrouw Störing-Biedeman en haar onderzoek volledig onbekend. Dit is dus met andere woorden bedrog.
Dr. Wim van der Meer
UHD
Muziekwetenschap
Universiteit van Amsterdam

Reageer
gravatar

Maar gewaardeerde vriend Douwe, ik dacht dat Dr. Störing-Biedemanals collega van de u welbekende Prof. Fetze Alsvanouts ook gewoon doceert aan de Universiteit van Harderwijk! En dus alleen als gastdocent haar colleges covert in de hoofdstad! Er is dus geen reden of noodzaak voor Amsterdamse studentes om uit- dan wel op te schrijven.

Reageer
gravatar

Ik begrijp dat deze Eva werkzaam is aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.
Een welgemeend advies aan alle studenten aldaar die college’s bij haar volgen: ogenblikkelijk uitschrijven om aan deze zwaar gestörde mevrouw te ontkomen!!

Reageer
gravatar

Maar Sjaan, Prutser, Frans, musique noble zijn toch niet echt serieus, mag ik hopen. Die doen toch aan satire?
Toch? Hoop ik.
Ik heb een screenshotje gemaakt, maar waar laat ik dat nu?

Reageer
gravatar

Ik vroeg me al af waar al die kwaaie klassiekemuziekliefhebbers, die blijkbaar niet verder lezen dan hun neus lang is, vandaan kwamen. Maar ik heb het gevonden: http://dirigent.startpagina.nl/nieuws/. Wel snel zijn, want het is al afgezakt tot het laatste bericht op de pagina. Ik ga me bijna schamen dat ik ook een klassiekemuziekliefhebber ben. Ik troost me maar met de gedachte dat misschien nog wel meer popliefhebbers op andere berichten nog dommer reageren.

Reageer
gravatar

Kleuteronderzoek, inderdaad. Gaat mevrouw Storing nu in navolging van Van der Ploeg ook weer roepen dat de kaartjes voor The Stones gesubsidieerd moeten worden? Heeft mevrouw zich uberhaupt wel eens afgevraagd wat klassieke musici moeten kunnen om in een orkest te spelen? Gezien de ongelofelijke onzin die ze verkondigt, kunnen we het geheel misschien beter in een andere context plaatsen: zullen we het Rijksmuseum ook maar gelijk met de grond gelijk maken en er een hedendaags bouwwerk voor in de plaats zetten? Wat kosten al die monumenten wel niet? Overal nieuwbouw! Wel zo efficient! Is dat echt de wereld die u voorstaat, mevrouw de promovenda?

Reageer
gravatar

“Bovendien is stupiditeit meestal ongeneeslijk” – in dit geval waart de ziekte flink rond in de commentaarvelden!

Reageer
gravatar

Is dit een provocatie van die mevrouw of serieus?
En dan de reactie van de SP ,qua verkopen van populistische onzin doen ze niet onder voor de PVV. Misschien moeten ze een monsterverbond aan gaan en samen ten strijde trekken tegen de Elite en hun Kunst. Volgens mij houdt Jan Marijnissen ook van klassieke muziek; hoog tijd dat ie terugkomt om minstens een iemand in de fractie de mond te snoeren; Wat een treurigheid allemaal. Leve de kunst met een grote K.!

Reageer
gravatar

Toch schattig dat zo’n Sjaan en zo’n Prutser zich zo druk maken, zonder zich af te vragen op wat voor site ze nu toch eigenlijk beland zijn.

Reageer
gravatar

Hèhè, eindelijk, ik dacht dat ik gek werd. Valt me trouwens heel vaak op dat mensen serieus ingaan op een artikel van De Speld. Dan denk ik, goh, die gaan wel erg lang quasi serieus door op het thema, totdat je merkt dat de dames en heren bloedserieus zijn en het helaas helemaal niet quasi is…! Ik denk dat ik overigens eens een stevig woordje ga wisselen met Sjaan, want ik denk dat ik haar ken. Komop Sjaan, lighten up! De enige reden die ik kan bedenken waarom ze zo fel is is dat het KCO (en alle andere symfonie orkesten wat dat betreft) soms inderdaad van oubolligheid worden beschuldigd. Daar valt best over te praten, lijkt me. Maar hoe dan ook verdenk ik De Speld hier toch van enige stemmingmakerij, zoals zo vaak bij hun ogenschijnlijk ‘grappige’ items.

gravatar

Van Dale:

U hebt gezocht op het woord: klassiek.

Resultaat:
klas·siek bn 1 behorend tot de Griekse of Romeinse oudheid 2 uit vroeger tijden stammend en toch niet verouderd: ~e muziek 3 voorbeeldig in zijn soort: een ~ voorbeeld.

mu·ziek de; v 1 geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van (de schoonheid van) dat geluid zelf: (fig) daar zit ~ in dat biedt goede mogelijkheden 2 personen die muziek maken 3 geschreven of gedrukte muziek.

Laat ik het houden bij: “Uit vroeger tijden stammend en toch niet verouderd” en “voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van de schoonheid”.

Dat doet KCO [imho] best aardig, als één van ‘s werelds beste orkesten; het zet ons kleine landje goed op de kaart.

Wat mij betreft geen promotie voor Eva Störing-Biedeman.

Reageer
gravatar

Ik mag toch graag uitgebreid tafelen met op de achtergrond een opname van het KCO. Suppé doet het uitstekend bij een heldere runderbouillon. Senfl combineert verrukkelijk met een lichte salade met mosterdvinaigrette. Tartini of Leclair vergezeld van een heerlijke tartouffe. DeFalla kan perfect bij iets vegetarisch. Rettich gaat prima samen met vis en Wagner bij de pizza. En wat te denken van Brahms met enkel slagroom?

Reageer
gravatar

Bedankt hoor, Kees22! Zojuist al mijn ringtones en geluiden in mijn GSM cultureel aangepast. Vraagt mijn partner (Ineke) wie die Elise is. Omdat elke keer de Für Elise begint te spelen, als mijn telefoon ‘rinkelt’. Ik heb er een dikke relationele crisis aan overgehouden! Zo zie je maar, waar klassieke muziek toe leidt. Het was toch maar beter opgeborgen gebleven in muffige gebouwen!

Reageer
gravatar

@Shaan: je vergelijking met de Nachtwacht is treffend. Je weet toch dat al in 1979 ontdekt is, dat de Nachtwacht in waterverf overgeschilderd is door Jan Kruis en dat de echte verwerkt is tot een legpuzzel door de miljonair Poendrop. De Nederlandse staatsgeheimen (zoals de echte naam van Victor Baarn), die op de achterkant geplakt zaten, zijn toen per ongeluk terechtgekomen in een ver buitenland. Maar niemand weet welk buitenland.
Zoals iemand al treffend opmerkte: dat is pas kunst dichter bij het volk brengen. Neem daar een voorbeeld aan: verwerk die zogenaamde klassieke meesterwerken tot handzame ringtones, in plaats van ze met veel subsidie achter elkaar te plakken en in een muf gebouw af te spelen.

Reageer
gravatar

Plezierig om te zien dat Klassiek Nederland eindelijk in opstand komt tegen de nivellering die dit land al sinds Sweelinck in haar greep heeft. Het wordt tijd voor een actiegroep: ‘noten op onze zang’. Dan hoop ik wel dat daar niets aan de strijkstok blijft hangen.

Reageer
gravatar

Betrouwbaar nieuws? dikke vinger! Dit is pure onzin. Wat heeft het coveren van popmuziek in een viermans-formatie nou te maken met het spelen van de grootste orkest-werken die ooit in de geschiedenis van de mensheid zijn geschreven??? Jullie (en de SP) mogen je schamen voor dit stuk schaamteloze afzeikerij.

Reageer
gravatar

Nee hoor, ik heb het te druk met hard werken en de kost verdienen. Ik loop niet voor de muziek uit. Ik zit er middenin. Dus ik heb geen tijd voor acties. Bovendien is stupiditeit meestal ongeneeslijk. Zolang dit soort mensen een platform krijgt blijft Nederland het cultureel achterlijke zusje van de rest van Europa.

Reageer
gravatar

@Sjaan: Meid, wat een trompetgeschal! Het klinkt alsof je een ferme actie wilt ontketenen. Die moet je wellicht éérst organiseren. Nu loop je wat voor de muziek uit. Sterkte, hoor!

Reageer
gravatar

Wat een onzin dit allemaal!!
Klassieke musici prostituees noemen?

Dat die doos dan ook Summertime noemt als populair popnummer….dat zegt genoeg. Aangezien de OPERA waar deze ARIA uitkomt vaak genoeg in het Concertgebouw te horen is geweest! Gaat deze zogenaamde expert soms ook het liefst met een mes de Nachtwacht te lijf om er het fröbelwerk van een amateur voor in de plaats te hangen? Gooi dan meteen ook het Binnenhof en de rest van Nederlands monumenten, bibliotheken, musea, theaters en parken plat, allemaal gesubsidieerd door de belastingbetaler. Boeken en kunstwerken verbranden. Laten we dan met zijn allen in plastic dozen van onze eigen poep beeldjes gaan zitten kleien en naar electronische piepmuziek gaan zitten luisteren met een vuilniszak aan ons kont. Dan hebben we meteen alle kunsten naar de knoppen geholpen.

Kijken waar de belastingbetaler dan als er geen theaters, geen musea, geen mode, geen design of wat voor uit eeuwenoude tradities voortgekomen kunst meer is nog kwaliteit van leven uit wil halen.. Dan kan de geStörde Biedermann ook meteen maar het beste naar het arbeidsbureau gaan. Tenslotte gaat haar studie over de muziek die volgens haar niet gespeeld mag worden.

En een woordvoerder op het gebied van popmuziek ( de muziek die is opgebouwd uit accoordenschema’s die stammen uit de 18e eeuw en waar de klassieke muziek al twee eeuwen aan voorbij is!!) daar hoeft deze belastingbetaler ook niet zo nodig aan mee te betalen.

De nitwit die denkt dat er alleen in Brunssum een orkest zit dat eigen composities speelt is waarschijnlijk dan ook niet verder dan Brunssum geweest. Waarschijnlijk zijn andere ensembles haar nooit opgevallen omdat in dit bedroevende land de ontwikkeling van de hedendaagse klassieke muziek helemaal niet fatsoenlijk gesubsidieerd wordt. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten heet dat.

De zogenaamde grootverdieners van het KCO hebben trouwens ten opzichte van de rest van de orkesten van topniveau, die keihard moeten werken, een belachelijk laag salaris, dat is al decennia in de hele wereld bekend. Nederland is bovendien het enige Europese land dat op basis van hun opleiding professionele kunstenaars per het jaar 2000 het recht op bijstand heeft ontzegd,en in de vorm van een zogenaamd kunstenaarsinkomen van slechts 70% van bijstandniveau een verkapte bezuiniging van 30% procent doorgevoerd op basis van iemands beroep. En dan hebben we het over ontwikkelingslanden in Afrika??

Dat er überhaupt nog kunstenaars van niveau zijn in Nederland is ONDANKS het beleid. Musici werken zich verdomme kapot om nog iets van kwaliteit op de planken te brengen in deze culturele armoe en dan durft de dikverdienende politica over luiheid en gezapigheid te spreken. Populistisch lopen schelden op de zogenaamde elite zonder gedegen onderzoek te doen, dat is lui en gezapig en kost ons belastingbetalende, sappelende musici een hoop belastinggeld.

Bovendien, wie heeft er eigenlijk voor dat kleuteronderzoek van die pseudomusicoloog betaald?

Reageer
gravatar

U heeft compleet gelijk, dit gewauwel onderga ik al mijn hele leven. In de 70ger jaren moest het KCO geheel zijn organisatie op de kop zetten om het alle Nederlandse componisten, goed en slecht, naar de zin te maken. Er was een C serie waar dat gebeurde, en dat voor een zaalbezetting van 4 à 600 man. Pas met Chailly werd het beter en in balans. Maar op die moderne muziek kun je geen bestaan bouwen!
Dit populistiche gezwets steekt om de 10 jaar de kop op.