Na een reeks botsingen tegen de kade heeft het Gemeentelijk Vervoerbedrijf besloten om de veerpontjes tussen Amsterdam-Noord en het Centraal Station uit te gaan rusten met zowel een rem als een roer.
Vervoersbedrijf GVB gaat de komende tijd alle schippers van de veerpontjes informeren over de implementatie van hun nieuwe uitrusting. “Naar verwachting zullen zij er medio 2019 in slagen om zonder kleerscheuren de overkant te bereiken,” aldus een woordvoerder van het vervoersbedrijf. “Het is inderdaad nog geen driehonderd meter, maar klaarblijkelijk zijn een rem en een roer daarbij toch onontbeerlijk.”
Is nu, medio 2019, al bekend of het fenomeen rem en roer is aangeslagen bij de veerdiensten?
Ben erg benieuwd want ik heb al maanden geen overtocht meer durven maken. Begin nu alleen wel aardig uitgekeken te raken aan de noordkant en wil eigenlijk wel graag weer ‘s naar huis om te douchen en zo.
Ik heb een zeilboot en rem door de kiel dwars te zetten,scheelt een hoop versleten remschijven.
Jammer,
die botsbootjes zijn veel hipper dan de botsautootjes op de kermis.
😉
De Noord/Zuidlijn is natuurlijk nog niet klaar.
Wat Amsterdam nodig heeft is rep en roer, weet je.
Sterk overdreven. De betreffende schipper is borderliner en inmiddels ontslagen.
Nee hoor, de betreffende schippers zijn geen borderliners (grensscheidsrechters). Alle drie zijn niet ontslagen vanwege hun zaterdagse sportieve liefhebberij.
Er waren doodeenvoudig teveel ongeremde, dronken Engelse toeristen aan boord.
Tsja dat krijg je ervan als je materiaal wijzigt zonder de werkinstructies aan te passen: GVB kan weliswaar de oude vertrouwde kabel weghalen maar mag niet verwachten dat de schippers zonder aanwijzing juist omgaan met de keuzevrijheid in hun route.
rem
Geweldige inventieve reactie; goed voor het ene punt dat ik zojuist heb gegeven.
? Boeiuh dat Amsterdamse veerpontjes een rem en roer krijgen.?
Ik ben een Hagenees en ben daar trots op!
Corrie.
Lieve Corrie,
Hagenezen zijn weliswaar niet ongeremd en raken niet vaak ontroerd, maar zij raken daardoor meestal toch kant noch wal.
O, in Rotterdam zeggen we altijd dat ze in Amsterdam op de rem trappen, terwijl wij gas geven. Maar dat was dus niet zo? Was dat maar beeldspraak?
Een handrem of een voetrem?
Nee, een terugtraprem.
Nee het is adrem
Ik had eerder verwacht dat de passagiers voortaan zouden kunnen betalen met van die felgekleurde ronde plastic muntjes.
Ja, natuurlijk: “Who pays the ferryman?”
Een rem op een schip? Heeft de redactie wel eens een rem op een schip gezien?
Ik gooi mijn vaartuig gewoon in zijn achteruit als ik moet afremmen.
In de wind draaien en tegenbrassen, maatje!
Staat er niemand er stil dat die pontschippers er een keer het ‘heen-en-weer’ van krijgen elke dag dezelfde route te varen? Dit niet specifiek Amsterdamse drama is ooit briljant verwoord en op muziek gezet door Drs. P. in zijn gedicht “Veerpont” met het beroemde refrein “Heen en weer (4 x)”. Laat men een keer reizigers en forensen aan Russisch Roulette onderwerpen. Bijv. opstappen in Noord en afgezet worden in Zaandam, of IJmuiden of in het Torentje aan de Binnenhofse Hofvijver. Dit soort laagbetaalde, geestdodende arbeid kan zelfs de meest geharde veerman tot wanhoop brengen, tot de status van ‘verwarde man’, en dan? De status van verwarde man mag overigens -sinds kort- alleen nog aan moslimterroristen worden toegekend, Mits zij tijdens hun aanslagen duidelijk “Allahu Akbar” scanderen.