De NS heeft dinsdag tevergeefs geprobeerd een reiziger uit een te volle trein te sleuren. De man stond in het gangpad van de sprinter van Lelystad naar Utrecht. Hij was door loting uitgekozen als de passagier die de trein moest verlaten. Veiligheidsmedewerkers van de NS slaagden er echter niet in hem te bereiken.
NS-topman Roger van Boxtel vindt het jammer dat het niet is gelukt: “Onze treinen zijn nog wel eens overboekt. Meestal kunnen we mensen dan overtuigen om de volgende te nemen door ze een kopje koffie bij de Kiosk aan te bieden. Dit keer wilde iedereen toch mee. Wij zagen geen andere optie dan iemand uit de trein te halen, maar in de praktijk bleek ook dat geen optie.”
De trein liep uiteindelijk een vertraging van 15 minuten op, maar die had niets te maken met het incident.
Trein overboekt? Sinds wanneer moet je reserveren voor een sprinter???
Grofweg kunnen de kiesgerechtigden ingedeeld worden tussen automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer.
Ik denk weer aan die vrouw met een vorige-leventrauma die niet graag in de trein kwam, omdat het herinneringen opriep aan de deportatie naar de concentratiekampen.
Ze was op de Nederlandse tv.
Ik kreeg hetzelfde soort associatie, maar dat lag aan het publiek.
Ik waardeer de poging, houd vol NS, houd vol, Volgende keer beter, Verder doet het me deugd dat er 15 minuten vertraging was, Al met al positie nieuws dus dat mij vandaag met een goed gevoel door de dag helpt,
Volgende keer in de trein omroepen dat deze Sprinter wordt afgerangeerd en dat de Sprinter naar Utrecht op het tegenoverliggende perron vertrekt. Dan kun je rustig die vrijwilliger eruit halen en kan de trein op tijd vertrekken.
En kan de trein op tijd vertrekken,,,, Meneer Coffeemonster, dit valt NIET onder de te behalen doelstellingen, Vertragingen willen we zien! U begrijpt blijkbaar niet waar NS voor staat, Niet Stipt! Ik kan me enorm opwinden over dit soort uitlatingen,
Is er misschien een dokter in de trein?
Ja maar die komt nooit op tijd door de compacte reizigersmassa heen; hij moet immers zijn dokterstas ook nog mee zien te krijgen. De NS (of ProRail?) zet zelden dóórlooptreinen in; meestal dubbeltweetjes of dubbeldrietje van materiaal ’64, Zie dan maar eens op tijd een spoedgeval te bereiken. Hooguit buitenom, maar dan heeft er iemand aan de noodrem getrokken en voordat er duidelijkheid is wie er aan die rem heeft getrokken ben je zo 24 uur verder.
Dokters worden er toch juist als éérste uitgezet?
‘Hier – PAF! -, ga je eigen lip maar hechten, dokter!’
Hoewel, als het zo’n Chinese kruidenkwakzalver is dan heb ik er minder moeite mee.
‘Ga soep koken!’
Is dat wat? Laten we nu niet gaan paniekeren; er komt een moment waarop NS-reizigers vanzelf worden ontmoedigd om nog een spitstrein in te stappen. Vergelijk het met de wurggreep van een Boa Constrictor; langzaam krijgt de meute vat op de individuele ademhaling. Bij het inademen wordt het ruimtegebrek nijpender en dus zal elke inademing minder ruimte voor anderen betekenen die dan net uitademen. Zwakkeren zullen flauwvallen en kunnen onder de rit uit het raam worden gewerkt, bejaarden kunnen hun adem niet meer lang inhouden dus de sneven ook, een allochtone zwartrijders kunnen -desnoods prematuur- hun bomvesten tot ontploffing brengen; ook dat schept ruimte. Studenten met OV-kaarten zijn relatief immuun voor ademnood, die houden vaak -languit liggend- twee zitplaatsen bezet. M.a.w.: de jeugd heeft de toekomst bij de NS
Je moet ook niet loten: er is een duidelijke volgorde:
1. zwartrijders
2. studenten (bijna hetzelfde)
3. Huishoudbeursgangers of vergelijkbaar
4. ouderen met Kruidvatkortingkaartjes of vergelijkbaar
En checken vor er ingestapt wordt natuurlijk!
Dat schept ruimte
Ze zouden ook gewoon eens kunnen BEGINNEN met controleren in de trein.
En dan niet in de spits, maar op ASO-tijdstippen ‘s avonds, en op ASO-trajecten rond grote steden, en op ASO-balkons aan de uiteinden van de trein.
Ik zie er altijd ASO-zwartrijders, maar praktisch nooit controles. En ja, dat zijn altijd ASO-allochtonen met een grote bek.
Ze kunnen ook iedereen die de trein verlaat 400 euro aanbieden.
Of 800 euro als het nog niet werkt (maar waarschijnlijk was de trein al helemaal léég).
Iedereen die tussen de ‘vrijwilliger’ en de deur staat éérst naar buiten meppen. Die mensen blokkeren immers de ‘rechtsgang’!
Van Boxtel kan misschien alvast een verklaring voorbereiden over ‘respect voor de reiziger’ enzo.
Hier is een voorbeeldje.
“Treating our customers and each other with respect and dignity is at the core of who we are”
http://www.huffingtonpost.com/entry/united-airines-ceo-email-employees-us_us_58ec20e0e4b0c89f9120c8be?
Amerikaanse opvlieger van NS…