Flickr: Eva Rinaldi

Filter Bublé zingt alleen over zijn eigen tijdlijn

Crooner scoort monsterhit met ballade 'Hup Rutger Bregman'

Dit is Filter Bublé. De crooner uit Abcoude maakt furore door liedjes over zijn eigen tijdlijn te zingen. Filter Bublé is relatief nieuw in de muziekindustrie. Hij schreef eind vorig jaar zijn eerste liedje nadat hij op De Correspondent een stuk van Rutger Bregman las dat hem uitstekend beviel. Bublé klom direct in de pen en schreef de ballade ‘Hup Rutger Bregman’.

Oh, Rutger Bregman /
Basisinkomen, wat een topidee /
Gratis geld voor arme mensen /
Fascisme, weg ermee /

Het nummer was een doorslaand succes binnen zijn eigen vrienden- en kennissenkring. Maar daar bleef het niet bij. De zanger toonde niet veel later zijn veelzijdigheid met het vrolijke ‘Transgenders zijn ook mensen’.

Transgenders zijn ook mensen /
Met dromen en wensen /
Dus behandel ze met respect /
Transgenders zijn te gek /

Wie denkt dat Filter Bublé een one trick pony is, komt bedrogen uit. Hij laat zijn gevoelige kant zien in het persoonlijke ‘Religie van vrede’. Bublé: “Dat heb ik geschreven toen ik op Facebook zag dat mijn collega Anja vond dat we de islam met respect moeten behandelen. Dat greep me echt naar de strot.”

De islam is een religie van vrede /
Dus executeer die moslims alsjeblieft niet stante pede /
Lever geen kritiek want dat is gemeen /
Jesse Klaver olé olé /

Met drie megahits op zak lijkt er een grote toekomst weggelegd voor Filter Bublé. Of toch niet? Bublé: “Een vriend van me postte laatst dat als we zo met onze planeet blijven omgaan, er straks misschien helemaal geen toekomst meer is. Beklemmend, vind ik dat.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

De tekst olé olé herinnert me weer aan het moeizame vredesproces tussen Schouwen en Duiveland die nu samen in 1 gemeente zijn gedwongen voor de commercie.
Er was hier geen enkele cultuur voor wij hier kwamen, de Spanjaarden, en nog steeds worden we als tweederangsburgers behandeld. We leven te veel in het verleden.

Olé olé, oké oké/
Het gaat om het hier en nu/
Bru nu, Bru nu/
Una paloma blanca, una paloma blanca/
(Ik heb een band met Schouwen-Duiveland.) Ons eiland, ons eiland/

Reageer
gravatar

Kunt u de zin:
”Er was hier geen enkele cultuur voor wij hier kwamen, de Spanjaarden, en nog steeds worden we als tweederangsburgers behandeld”
misschien herschrijven?

gravatar

Er was hier geen cultuur; dé Nederlander bestond gewoon niet, er waren hier alleen ongeregelde groepen Friezen, Saksen, Kaninefaten en Batavieren vechtend tegen Brabo’s en Limbo’s, gelardeerd met Geuzen die om onduidelijke redenen niets met Spanjaarden konden. Het is allemaal waar, want Maxima heeft dat -na haar inauguratie- ons ook al verteld.

gravatar

Is dit nu echt nodig?

We hebben de afgelopen jaren meer dan genoeg buitenlandse invloeden in onze muziek moeten slikken. Vooral in de jaren zeventig was het bar en boos. Eindelijk hebben we nu weer iemand van eigen bodem die meent wat hij zingt en van zijn hart geen moordkuil maakt. Een echte Nederlander dus!

Konden we dat van onze medelanders met een migratie-achtergrond ook maar zeggen.

Meneer Wilders.

Reageer
gravatar

Ik geloof dat in ze Noord-Korea het topmodel van DAF opnieuw gaan uitbrengen.
Nog even zonder variomatic, dat was wat moeilijk voor de smid.

gravatar

Wonderlijke gedachte, dat er misschien geen toekomst zou zijn. Beetje blasé om dat te stellen, want wie kan nu de toekomst voorspellen? We kunnen natuurlijk wel allerhande scenario’s formuleren en door laten rekenen door het Planbureau voor de Leefomgeving.
Wacht nog maar even met dat liedje.