NS heeft een nieuwe oplossing gevonden voor de drukte in de trein. Het bedrijf begint vandaag een proef met begrip van reizigers. Wie zich de komende drie weken op het traject Venlo-Eindhoven in een overvolle trein begeeft, kan kosteloos gebruikmaken van berusting.
Marjan Rintel, directievoorzitter bij NS Reizigers, heeft goede hoop dat de proef een succes wordt: “Uit onderzoek is gebleken dat de overlast voor reizigers enorm afneemt als zij zich lijdzaam neerleggen bij hun lot. Het is geen eenvoudige klus, maar wij zetten graag een stapje extra voor onze klanten. Wij vinden de overlast zelf namelijk ook erg vervelend, behalve de komende drie weken op het traject Venlo-Eindhoven.”
Ruben Simons (28) is een van de eerste reizigers die gebruik heeft gemaakt van de berusting. Hij is enthousiast: “Ik heb mezelf drie kwartier voorgehouden dat ik dood was en toen viel het uiteindelijk allemaal wel mee.”
Als de NS nou eens een trein vanuit Stadskanaal naar Vlissingen via Amersfoort, Utrecht en Amsterdam laat rijden , dan verhuis ik daar direct heen. Voordeel voor mij die trein schijnt dan nooit vol te zitten. Kan Speld daar geen artikel van maken?
Ik teken protest aan bij dit artikel! Ik heb nooit dergelijke absurde uitspraken gedaan! Waarom zouden wij de overlast van reizigers willen beperken? Daar hebben we geen enkel belang bij, in tegendeel. Wij van de NS zien de overlast die we veroorzaken als een belangrijke culturele traditie en daar moeten we zuinig op zijn. We verzinnen toch zeker niet voor niets al jaren lang de meest creatieve oplossingen om het niveau van de overlast op peil te houden? Beseft men zich niet hoeveel moeite we ons hebben getroost om het Fyra-debacle te kunnen realiseren? Hoe veel avonden er wel niet is gebrainstormd voordat we op het idee kwamen van de vierkante wielen? Hoeveel nauwgezette planning en inzet er voor nodig is om onze fraaie niveau van vertragingen te handhaven?
Ook de uitspraak van Ruben Simons is trouwens overduidelijk uit zijn verband gerukt. Het gevoel om liever dood te zijn, en dat zeg ik met gepaste trots, is een dagelijkse ervaring van een grote meerderheid van onze reizigers.
Beste Marjan (want ik ken er maar één) jouw pleidooi voor het instandhouden van culturele tradities snijdt hout; er wordt ons al zoveel onthouden door regels uit Brussel en Washington: Sinterklaas en Zwarte Piet blijken crypto-racisten, de Kerstman blijkt een schaamteloze imitatie van de Jo-ho-ho uitvoering in de States, de Paashaas zou homoseksualiteit aanwakkeren en ga zo maar door. Laatstelijk werd ons het fiscale genot van de jaarlijkse “blauwe envelop” ontrukt. Als nu ons ook nog de fiere Fyra en de overvolle treinen worden ontnomen, wat blijft er dan nog over van onze cultuur in historisch opzicht? De 5-december chocolademelk (mét vellen) op Soestdijk is ook al ingeleverd toen Beatrix -met tegenzin- met pensioen ging. Ik vrees dat Maxima gelijk gaat krijgen: “dé Nederlander bestaat niet” en -dus- Nederland ook niet meer. Misschien een idee om er nu AZC “De Zeven Provinciën” van te maken?
dus dat is er gebeurd met de trein bij Dalfsen!
Arriba, arriba, Arriva!
Ze waren ruim 70 jaar geleden veel effectiever met het vervoeren van veel mensen.
Nu is het een schande, dit veevervoer.
Reizigers die te veel zeuren moeten met de Fyra reizen en dat doe je je ergste vijand niet aan. Helaas is het geld voor nieuwe treinen opgegaan aan de Fyra, dus geldt “code sardientje”.
Tussen begrip en berusting heeft een ieder vrij reizen.
In Noord-Holland berusten de reizigers zo erg in hun lot dat de treinvervangende bussen leeg zijn.
Geduld duurt het langst
Het gaat mijn begrip nog steeds te boven dat de NS zit te wachten op nieuwe treinen, maar alvast de oude buiten gebruik stelt.
‘Opgeruimd staat netjes’?
‘Dan is het spoor alvast maar vrij’?
‘De kleur deugde toch al niet (geel/blauw)’?
‘Kan het personeel tussendoor even uitrusten’?
‘Weet je wel hoeveel stroom die treinen trokken?!’
‘Minder geluidsoverlast, toch?’
Doe niet zo naief Doorprikker; de NS zit helemaal niet te wachten op nieuwe treinen , ProRail trouwens ook niet. Men wacht eenvoudig tot het voormalige staatsbedrijf NS volledig wordt geprivatiseerd en steekt vervolgens het geld van de door de belastingbetaler voorgefinancierde locs en rijtuigen in de bonus-pot. Zó komt Splinter door de winter: met vierkante wielen.
“Ruben Simons (28) is een van de eerste reizigers die gebruik heeft gemaakt van de berusting. ”
Dat moet natuurlijk zijn: “…reizigers die gebruik hebben gemaakt…”
Deze fout mag dagelijks veelvuldig gemaakt worden door de taalzwakke menigte, maar van de Speld verwacht ik méér.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/een-van-de-eersten-die-de-grap-doorhad-doorhadden
De Taalunie heeft hier wat leuks over te zeggen.
Op de wat rustigere trajecten zet de NS, bij wijze van proef, hoogwerkers in.
Was trouwens Arriva.
Goed voorbeeld doet goed volgen blijkbaar.
O, waar dan?
Heb ik zeker dat nieuws gemist.