Vanaf 2015 gaan de Nederlandse Spoorwegen zich volledig richten op meteorologische voorspellingen, aldus de vandaag verschenen bedrijfsstrategie ‘Ontsporing Voorspeld’. In de komende twee jaar zullen alle railgebonden nevenactiviteiten volledig worden afstoten.
President-directeur Bert Meerstadt licht de plannen toe: “De NS zijn volledig overgeleverd aan het weer. Eén zomerbriesje is voldoende om onze hele dienstregeling in de war te sturen. In de afgelopen jaren is het voorspellen van de weersgesteldheid dan ook een steeds belangrijker onderdeel geworden van de bedrijfsvoering.”
Meerstadt vervolgt: “Daardoor zijn we inmiddels een volwassen speler op de meteologische markt geworden. Nu is het tijd dat we met alle nevenactiviteiten stoppen zoals het laten rijden van treinen. Laten we eerlijk zijn, daar zijn we ook helemaal niet goed in.” Meerstadt wil alleen een nog een beperkt aantal treinen laten rijden als weerindicator. “Een voorbeeld: onze nieuwe sprinters geven er meestal al de brui aan voordat een koudefront daadwerkelijk gearriveerd is. Het is gebleken dat je zo tot 85% nauwkeurig kunt voorspellen.”
Aan ambitie schort het niet, blijkt uit de plannen. De NS streeft ernaar dat in 2016 meer dan 92% van de weersvoorspellingen correct zullen zijn. Ook het aantal weeralarmen moet omhoog. Meerstadt: “Vorig jaar scoorden we met 17 alarmen nog net onder het KNMI. Vanaf 2015 willen we minstens 40% meer weeralarmen uitgeven dan alle andere spelers op de markt samen.”
Reizigersvereniging Rover is sceptisch over de nieuwe plannen. Een woordvoerder: “Onze leden hebben meegedraaid in een proef van de NS. Toegegeven: hun voorspellingen waren bijna 100% accuraat. Jammer dat ze steevast een dag te laat arriveerden.”
ik vind het wel heel makkelijk scoren hoor, met deze reacties. en een beetje goed weer spelen. we weten toch allemaal uit betrouwbare bron dat treinreizigers niet het makkelijkste volk zijn om te vervoeren:
http://www.speld.nl/2012/05/28/ns-uit-kritiek-op-reizigers/
[…] kunnen genieten van de leuke stukjes. Afgelopen week stond er een artikel op de site over de NS: ‘NS gaat zich volledig richten op weersvoorspellingen.’ Er zijn ondertussen al genoeg satirische opmerkingen op internet geplaatst richting de NS in […]
De Nederlandse Spoorwegen
heten dan nu ook
Nooit Sneeuw BV
Hierbij de Globale opwarming anticiperende
Ik MOET hier toch even waarschuwen dat het niet allemaal even mooi wordt als voorspeld: we mogen niet klagen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/28/schultz-treinreizigers-moeten-minder-klagen/.
Dus als het niet klopt: u mag niet klagen. O zo.
Ik blijf erbij dat ze zich gewoon op computerstoringen moeten richten: lekker klein en beheersbaar.
Ben wel verbaasd. Dacht dat NS (No Service?) zich de laatste jaren vooral had toegelegd op vastgoed…
Een Sprinter rijdt snel, en soms op tijd; een Stoptrein rijdt langzaam, en soms op tijd. Het belangrijkste verschil zit ‘m in het ‘soms’ dus.
Kan het KNMI mij uitleggen wat het verschil is tussen een sprinter en een stoptrein?
Zou de NS dan ook de Enkhuizer Almanak gaan uitgeven?
Ik herinner me dat ze eerder ook zoiets deden voor de spoorgebonden activiteiten. Daar probeerden ze in een boekje de treinenloop voor een heel jaar te voorspellen… Dat kon je dan ieder jaar tegen een gering bedrag bij de loketten komen ophalen. Net zo betrouwbaar als het weer.
Het spijt me voor de NS-weersvoorspellingsadepten: als de taak van het KNMI moet worden overgenomen dan zal één en ander toch Europees moeten worden uitbesteed. Het schijnt dat de Griekse Spoorwegen (GS) de beste papieren hebben: goedkoop en altijd mooi weer. Wat stakingen hier en daar, maar daar heeft de weerconsument wel begrip voor. Vooral omdat het toch altijd mooi weer is.
Verstandige aktie van de NS. Niet vasthouden aan het verleden, gewoon doen waar je goed in bent. De KNVB kan hier een voorbeeld aan nemen. Wellicht dat ze het NL elftal kunnen inzetten, nu met Bert van Marwijk als machinist? Ze hebben toch niets nuttigs te doen, en de uniformen hebben ze al.
Een andere optie is dat Van Marwijk de weersverwachting presenteert en dat Cruijff daar na een dag of 2 een collumn over schrijft.
Huh? “Ontsporing voor Speld”? ‘t Zal ook wel niet…
Laat Meteo consult dan de spoorlijn Wageningen – Amstelveen via Drachten maar exploiteren.
De beslissing van NS juich ik toe. Je moet doen waar je goed in bent.
Ik vraag me wel af wie nu de railgebonden activiteiten gaat overnemen. De Friesche Elfsteden ? Ahold ? Московский метрополитен ? 베이징의 냉방버스 ?
En toch zijn ze beter in computerstoringen.
Daar heb je wel gelijk in Akke, de NS is zeker goed in computerstoringen, vooral lokaal, maar op de wereldmarkt stellen ze verder weinig voor. Amerika ligt niet wakker van de Voorspelde Ontsporingen, Wallstreet evenmin en die vage ratingbureaus al helemaal niet. Het verschil tussen Global Player of Local Hero, daar gaat het om.
Bøs Showfør, als jij nog één keer dat grote ding van jou aan Marg00tje laat zien, dan zwaait er wat.
Heer/mevrouw Het Weer s.s.t.t., is een precisiebombardement met enorme hagelstenen mogelijk?
Ja, ik begin een beetje voorspelbaar te worden. Dus ga ik me vanaf nu concentreren op treinen.
Heeft iemand interesse in een bui met hagelstenen ter grootte van tennisballen?
Dat grote ding van Boschowfeur kan daar denk ik wel tegen….
Doe maar sneeuwballen.
Lieve Marg00tje,
Ben je dan teleurgesteld in dat ding van mij. Hij is in de groei, hoor.
De KNVB heeft bekendgemaakt dat het sterk verjongde nederlands elftal zich terugtrekt van het WK 2014.
De selectie gaat zich helemaal richten op het uitdelen van voetbalplaatjes, oranje beestjes, biertapjes e.d. in iedere denkbare supermarkt, en het optreden in TV-reclames, in de aanloop naar het tournooi in Brazilië.
Wesley Sneijder merkte olijk op dat met voetballen de winstpremie lang niet altijd zeker is, maar wel bij commerciële oranje-activiteiten.
Beste Aristide,
Wil jij hiermee indirect beweren, dat de KNVB nu ook al van plan is de KNMI te beconcurreren?
Het lijkt mij beter dat de twee gaan fuseren onder de naam KN. Zo kunnen ze samen vier letters bezuinigen, zodat beursgang bereikbaar wordt. Rutte zal opgetogen zijn.
Als zeer matig spelende B-junior zag ik al nauwelijks verschil tussen de KNVB en het KNMI, als ik met trillende knieën naar de dichtst bijzijnde sigarenzaak fietste om te kijken of de velden waren afgekeurd en zo ja: dan fietste ik moedeloos met mijn voetbalspulletjes achterop weer naar huis.
Ja, ik weet het niet hoor: volgens mij zijn ze beter in computerstoringen – dat lijkt me dus een stuk betere groeimarkt voor ze.
Eergisteren nog reed ik door een regenbui met de trein waarvan ik vandaag nog dacht dat ze het gisteren voorspeld hadden, of was het nou anders en…… (? daar kom ik later nog op terug).
Je kan het met een touwtje doen, maar een trein kan natuurlijk ook:
– natte trein: regen,
– warme trein: zon,
– witte trein: sneeuw,
– koude trein: vorst,
– glibberende trein: herfst,
– trein weg: gestolen !
Dat laatste is wel heel verwonderlijk. Wie steelt er nou een trein? Niemand toch, want bij alle weersomstandigheden levert het alleen maar problemen op.
Niet helemaal Margootje. Bij geen weer zijn er geen treinen. Een snelle conclusie is dan ook dan dat de treinen zijn gestolen.
Jaja, NS gaat het weer doen. Komt dat dan ook bijna altijd te laat. Ik zie de Erwin Krol van de NS al handenwringend voor de camera staan “Ja. Inderdaad, de zomer had moeten beginnen, maar heeft wat vertraging opgelopen.”
Wat toevallig: de rotterdamse politie gaat dit jaar de politietaken afbouwen en het korps omzetten naar een kickbox-vereniging.
Een fusie met de harde kern van de Feyenoordsupporters is niet uitgesloten.
Artistide, je kunt maar ergens op kicken.
Mijn kloosterorde wordt eveneens afgebouwd. Zoals je elders hebt kunnen lezen, slapen mijn broeders in zonder ooit te hebben bijgeslapen. Dat laatste is niet bevorderlijk voor de aanwas. Daarom worden wij op termijn overgenomen door Sint Petrus.
Gelukkig hebben wij in Friesland nog Arriva-treinen…
Ja klopt, de Sjoukje Dijkstra, de Foppe de Haan enz. weer sport verdorie.
Hier in Twente doet de Syntus het best wel aardig.
Hier in het zuiden hebben we de André Rieu en Toon Hermans treintjes van Veolia transport. Deze hebben de neiging om tussen Heerlen en Maastricht van de radar te verdwijnen.
Laatst zat ik in de Hans Wiegel: dat was geen genoegen…
Die Hans Wiegel, dat is toch die met één grote rookcoupé?
Enne, wat gaan we met dat al oude ijzer doen? Mijn Rinus is daarom tussen Sloterdijk en A’dam maar alvast aan het slijpe geslage.
Dat de NS zich ontpopt tot een heus KNMI verbaasde mij al in 2010: http://www.hendrik-jandewit.nl/2010/12/ns-voorspelt-slecht-weer-beter-dan-knmi/
Wat goed zeg. Kan ik een internetabonnement bekomen?
Knap van jullie, Hendrik en Jan, dat jullie in 2010 al wisten te voorspellen waar de Speld vandaag pas mee op de proppen komt.
Redactie, als het journalistieke speurwerk niet verbetert, zeg ik mijn abonnement op!
@Paulien. Je moet de speld een enkele canard gunnen. Tot nu toe lopen ze gemiddeld toch een 100-en-zoveel dagen voor op de werkelijkheid.
Dat is meer dan de meeste media die niet uitgaan van het adagium “betrouwbaar nieuws”.
Jakob, is het gedonder in mijn wagen nu afgelopen?! Anders stap je maar uit en ga je het weer voorspellen!
ik zet nu alvast bussen in, donderbussen.
Nu maar hopen dat het KNMI zich gaat richten op de markt van het vervangend vervoer.