Blokker zweert ontvoeringen af

Omstreden methode past niet langer in bedrijfsplan

Winkelketen Blokker neemt afstand van ontvoeringen als marketingstrategie. De directie van het concern noemt de methode niet meer van deze tijd en pleit voor een koerswijziging.

In 1984 maakt Nederland kennis met de Blokker-kidnap. Twee schoolkinderen uit Delfzijl verdwijnen spoorloos op een warme meidag. Eén dag later eist de directie van de winkelketen voor huishoudelijke artikelen de ontvoering op en vermeldt terloops dat de Handy lederen natuurzeem tijdelijk in prijs verlaagd is. De kinderen worden een dag later vrijgelaten en Blokker ziet zijn omzet tijdelijk naar ongekende hoogten stijgen.

Door de jaren heen zijn 117 kinderen tijdelijk ontvoerd door de Blokker. Dit heeft het bedrijf bepaald geen windeieren gelegd. Aan iedere ontvoering was een actie verbonden. De Princess Roma waterkokeractie in 1996, de Swiffer Febreze-kaping van 2003 en recentelijk nog de Herman den Blijker pannensetstunt: zomaar een greep uit de vele acties waarbij Nederland zijn adem inhield. Is hier een enge man aan het werk, of is Blokker weer ludiek aan het doen?

Hendrik Stuivenberg, woordvoerder van Blokker: ‘Ooit was het een effectieve strategie. De stunt werd al snel overgenomen door de Marskramer en de Zeeman. We hadden nooit bedacht dat we zo’n gekte teweeg zouden brengen. Het is nu meer een gimmick geworden. Het werd tijd voor een aanpassing in het beleid, temeer daar de autoriteiten steeds vaker met het opgeheven vingertje bij ons op de stoep stonden.’

Joyce Ter Kage (32), in 1991 ontvoerd door Blokker, bewaart warme herinneringen aan de twee dagen dat zij vermist was. ‘Het was wel even schrikken. Mijn zusje en ik waren met stoepkrijt aan het spelen toen er ineens een meneer met snoepjes kwam. We kwamen terecht in een magazijn vol met huishoudelijke spullen. Ze zorgden goed voor ons, we kregen lekker eten en de volgende dag lagen we gewoon weer in ons eigen bed. Onze ouders kregen een Leifheit strijkplank cadeau, want ze waren natuurlijk wel even geschrokken.’

Tegenwoordig adverteert de Blokker op een meer eigentijdse wijze: ‘We plaatsen nu gewoon advertenties op het internet, en dat gaat prima.’


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Pers, Speld? Vergelijkt u a.u.b. het aantal letters (4? ja 4!) de letters zelve (s, p, e, gut dat zijn dezelfde? Ja, dat zijn gelijke letters). En waarvan verschilt dan de Pers van de Spelt? Juist ja, de r wordt een l.
Sambal bij? Need I say more? Dit is een regelrechte (legellechte) Chinese overname (ovelname)!

gravatar

Wij, als lijsttrekkers van “De Tegenpartij” willen hierbij vermelden dat wij gaarne uw dukaten zullen opkopen daar wij reeds verborgen financiële banden hebben met firma Blokker. Onze filmmaatschappij “Robert M. & Co” hebben Blokker altijd geholpen met videopresentaties van de wijze waarop fa Blokker de ontvoerde kinderen wist te vermaken. Wij willen uw dukaten ruilen tegen een beperkte oplage van dit videomateriaal, maar u dient zich dan wel aan te melden op onze website op het TOR netwerk. Gaarne uw echte naam gebruiken bij aanmelding, want wij hebben tevens hechte banden met de Heer Opstelten.

Reageer
gravatar

Het lijkt er op dat Blokker een dealtje heeft gesloten met ene Kony: hij mag kindertjes ontvoeren ter promotie, terwijl Blokker het recept heeft gekregen voor de Keniaanse-prinsen e-mail truuk. De uitspraak dat ze ‘gewoon advertenties plaatsen’ is gewoon weer eens mistgordijn.

Reageer
gravatar

Nuja al dat plastic wat daar verkocht wordt is nog steeds schadelelijk voor het milieu, zowel bij productie als als afval. Enne “made in China” = 12 uur de fabriek in voor een hongerloontje.

Maar go(e)d. Als kidnappen de vorige gewoonte was dan klinkt: ‘We plaatsen nu gewoon advertenties op het internet, en dat gaat prima.’ wel ongeloofwaardig braafjes. MogeLIJK zijn ze bezig met kweekkinderen en die dan vol lustmoord ingezet gaan worden in de nieuwe campagne. De ouders ontvangen een schadevergoeding die wordt betaald uit het advertentiebudget. Zo blijven ze groot!

Reageer
gravatar

Hermanneke den Blijker is als sigarenrokende jongeman destijds door Jaap Blokker ontvoerd. Sindsdien verricht hij slavenarbeid in een smederij ergens in Azië. Hij heeft zich bekwaamd in het vervaardigen van stalen pannen en roestvrije pollepels.

Jaap was wel zo gehaaid om voor de televisie en de reclamefoto’s een dubbelganger van Herman in te zetten.
Jaap Blokker is ons op 5 juli 2011 helaas ontvallen. Sindsdien is de ware Herman zoek.

Reageer
gravatar

Laat ik duidelijk zijn, het misbaksel van reactie 11 behoort niet tot onze hechte familie.
Hij haalt onze goede familienaam door het slijk. Dat zal hem slecht bekomen. Een ontvoering is daarbij vergeleken een daad van erbarmen.

Reageer
gravatar

Ik bespeur enige homofobie en schaamte. Klaarblijkelijk moet dit familielid nog uit de kast komen.

Daarnaast is het ‘consigliere della famiglia’, dus niet ‘consigliere di famiglia’. Dat zou neerkomen op ‘raadgever van familie’, terwijl het lidwoord toch echt gewenst is, hetgeen ‘consigliere della (= van de) famiglia’ oplevert. Grazie.

gravatar

Het echte verhaal wordt weer niet verteld. Blokker vindt zijn uit China ingevoerde artikelen veel te duur. Dit komt omdat Chinese kindertjes niet meer voor niets willen werken. De ontvoerde Nederlandse kinderen moesten slavenarbeid verrichten.

Reageer
gravatar

Het echte verhaal wordt weer niet verteld. Blokker vind zijn uit China ingevoerde artikelen veel te duur. Dit komt omdat Chinese kindertjes niet meer voor niets willen werken. De ontvoerde Nederlandse kinderen moesten slavenarbeid verrichten.

Reageer
gravatar

Mijn hele familie bestaat uit homosensuelen. We hebben ons voort weten te planten door enkele toevallige inseminaties tijdens een aantal van de vele incestorgies die in de familie worden gehouden.

Reageer
gravatar

Let op mijn woorden: Dit gaat Blokker de kop kosten, over 317 jaar, 11 maanden en 22 dagen weten de mensen niet eens meer wie of wat Blokker was …

Reageer
gravatar

Zo berooft Blokker zich wel van de laatste manier om nog klanten in hun winkels te krijgen. Wat nu? Ik geloof er niks van dat het gewoon een advertentie op het internet plaatsen gaat werken. Dat lijkt me voorlichtingskwijl. Ze broeden vast op iets anders…

Reageer
gravatar

Nu is de Speld echt te ver gegaan. Over ontvoeringen spot men niet! Ze zijn veel te ingrijpend. Ik overweeg daarom het familieabonnement op te zeggen.

Even tussendoor:
Jij daar! Ja, jij daar! Ik zie wel dat je van blijdschap juichend opspringt! Maar let wel, ik overweeg de opzegging nog. Bovendien kan het familieberaad bezwaar aantekenen.

Ik ga verder:
Ontvoeren is helemaal niet grappig. Het is heel pijnlijk. Vreselijk! Ik heb het zelfs meegemaakt. Destijds, toen ik op de lagere school in klas vijf zat. Ik had een meisje van de vierde klas op het schoolplein ontvoerd naar het fietsenhok. Maar heel even hoor, maar ik kreeg me toch op mijn flikker met de liniaal van mijn meester. Je wil het niet weten. Ruim vijftig jaar nadien doen mijn billen nog pijn, als ik eraan terugdenk.

Reageer
gravatar

ik heb ook nog een ontvoering door blokker gefingeerd in de hoop daardoor onder mijn huiswerk uit te komen helaas mocht het niet baten en het huiswerk ook niet want ik ben tegenwoordig een werkloze hippie met psychische problemen mooie herinneringen wel aan die ontvoering die ik zelf verzonnen had

Reageer
gravatar

Toch vond ik die moordpartijen van de Bijenkorf een stuk spannender.
Ze hadden hierbij steeds een kind bij een bijenkorf gezet, met een camera erbij, en pas als de kassa 11 miljoen gulden extra omzet had binnen gekregen lieten ze het kind gaan. Frappant hoe het publiek totaal anders reageerde bij allochtone dan bij autochtone kinderen. Na 7 maanden op prime time op TV geweest te zijn, besloot men deze reality serie toch te stoppen, ondanks de hoge kijkcijfers. De plaats waar de bijenkorf heeft gestaan is tot op de dag van vandaag onbekend gebleven.

Reageer
gravatar

Ook Heineken heeft deze marketingstunt ooit geprobeerd. Na een zenuwslopende speurtocht heeft de omzet zelfs een internationale boost gekregen en door het concept recentelijk her te gebruiken op t witte doek, zijn dergelijke speurtochten weer helemaal in tijdens kinderfeestjes, waarbij de kinderen op jacht zijn naar Fred H. terwijl de vaders zich in het dichtsbijzijnde Heinekenverschaffende etablissement tegoed doen aan het gerstenat in afwachting op de winnaar.

Reageer
gravatar

Gelul: charme offensief omdat de steden steeds drukker worden en men met bovenstaande getaway-car steeds moeilijker uit de voeten kan. Bovendien kost het overspuiten méér dan het opbrengt.

Dit is gewoon om de aandacht af te leiden van het stoppen van de Dukaten actie; een schandaal!!

Reageer